اسکیما مارک آپ در سئو چیست؟

اسکیما مارک آپ در سئو چیست؟
جدیدترین مقالات
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
تصور کنید یک سایت راه اندازی کرده، مقدار قابل توجهی محتوا در آن بارگذاری کرده...
جدیدترین مقالات
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
زمانی که قرار است یک نوزاد متولد باشد، پیش از هر چیز برای  او یک نام انتخاب م...
جدیدترین مقالات
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
بارگذاری تصاویر با حجم بالا در سایت، سرعت بارگذاری آنرا کاهش داده و تاثیر بدی...
جدیدترین مقالات
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
موتورهای جستجو در سال های اخیر سیاست های رتبه بندی خود را بر اساس جلب هر چه ب...
جدیدترین مقالات
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
CLS یا CUMULATIVE LAYOUT SHIFT یکی از معیارهای رتبه بندی صفحات است و جا به جا...
اسکیما مارک آپ در سئو چیست؟

اسکیما مارک آپ یا نشانه گذاری اسکیما نوع کد است که به موتورهای جستجو در درک محتوای یک صفحه کمک می کند. این روش نشانه گذاری تحول عظیمی در سئو ایجاد کرد. اگر بتوانید عملکرد نشانه گذاری اسکیما و روش تاثیر گذاری آن بر سئو سایت را درک کنید، می توانید از آن در بهبود رتبه بندی خود در صفحه نتایج جستجو استفاده کنید. با ما در ادامه همراه باشید تا با این نوع نشانه گذاری بیشتر آشنا شویم.

اسکیما مارک آپ چیست؟

اسکیما مارک آپ کدی است به زبان موتورهای جستجو که به HTML وب سایت اضافه می شود و به آنها کمک می کنند محتوای صفحات سایت شما را بهتر و دقیق تر بهمند. این کد که زبان معنایی خاص خود را دارد، اطلاعات و محتوای سایت شما را برای موتورهای جستجو واضح و قابل فهم می کند. اگر موتورهای جستجو بهمند محتوای صفحات مختلف سایت ها دقیقا درباره چه موضوعی است، در صفحه نتایج نیز نتایج دقیق تر و مرتبط تری را در اختیار کاربران قرار می دهد.

با قرار دادن کد نشانه گذاری اسکیما در HTML سایت، توضیحات دقیق تری از سایت در قسمت «rich snippet» ارائه می شود. ریچ اسنیپت در واقع توضیحی است در زیر قسمت توضیحات متا که حاوی یک سری اطلاعات اضافی مثل امتیاز صفحه، زمان انتشار محتوای صفحه، تعداذ بازدید کاربران و غیره است.

وب سایت schema.org که نتیجه همکاری و تلاش مشترک معروف ترین موتورهای جستجو مثل گوگل، یاهو، بینگ و یاندکس است، وب سایتی مرجع در حوزه اسکیما مارک آپ است که می تواند برای شما مفید باشد. در این وب سایت مرجع، دستورالعمل هایی درباره اسکیما مارک آپ منتشر می شود که تمام موتورهای جستجویی که نام بردیم، بر روی آنها توافق کرده اند. با مراجعه به این وب سایت می توانید اطلاعات و دستورالعمل های لازم درباره استفاده از نشانه گذاری اسکیما را دریافت کنید.

اسکیما مارک آپ چگونه به موتورهای جستجو کمک می کند؟

هدف تمام موتورهای جستجو از جمله گوگل این است که به کاربران اطلاعات مفید و مرتبط نشان دهند. به این منظور، ابتدا باید بدانند در هر صفحه چه محتوایی قرار دارد و موضوع آن چیست. در این صورت است که می توانند زمانی که کاربر از آنها سوالی پرسید، با نتایج دقیق و مرتبط به او پاسخ دهند.

موتورهای جستجو می توانند با خواندن متن ها و توجه به کلمات کلیدی و عنوان ها تا حدودی از موضوع یک محتوا سردر بیاورند. با اینکه رباتها و هوش مصنوعی با پیشرفت تکنولوژی یادگیری ماشینی روز به روز در این کار بهتر می شود، اما همچنان چالش هایی بر سر راه آنها قرار دارد. برای مثال الگوریتم هایی بستر معنایی کلمات را ارزیابی می کنند، گاهی اوقات در فهمیدن معنای کلمات دچار مشکل می شوند. برای مثال گاهی نمی توانند بفهمند در یک متن منظور از «شیر»، آن حیوان درنده و وحشی است یا آن نوشیدنی سفید رنگ پر از کلسیم؟

اسکیما مارک آپ همان چیزی است که به موتورهای جستجو در فهمیدن این موضوع کمک می کند. از آنجایی که زبان اسکیما مارک آپ همان زبان موتورهای جستجو است،قرار دادن اسکیما مارک آپ در HTML سایت، باعث می شود آنها  معنی دقیق یک کلمه را در بستر معنایی که در آن قرار دارد، بفهمند. موتورهای جستجو، مثل گوگل، موضوعات و صفحات را بر اساس معنا و بستر معنایی دسته بندی می کنند؛ به همین دلیل است که در نشان دادن محتوای مرتبط دائما بهتر عمل می کنند.

بنابراین، اسکیما مارک آپ علاوه بر کمک به موتورهای جستجو در ایندکس کردن، به الگوریتم ها نیز کمک می کنند محتوای یک سایت را بهتر بفهمد و درک کند.

یکی از الگوریتم های سئو که شما باید با آن آشنایی کامل داشته باشید الگوریتم گوگل دنس گوگل است پیشنهاد میکنیم این محتوا را تا انتها بخوانید.

اسکیما مارک آپ و گراف دانش گوگل

در ابتدا نیاز است توضیح مختصری درباره گراف دانش بدهیم. گراف دانش یک پایگاه اطلاعاتی است که گوگل در آن اطلاعاتی درباره موضوعات و حقایق مختلف از سراسر اینترنت جمع آوری کرده و ذخیره می کند. زمانی که کاربری موضوعی را جستجو کند، گراف دانش در یک کادر در بالا یا کنار نتایج جستجو، اطلاعاتی را به صورت خلاصه و مفید به کاربر نشان می دهد. به این ترتیب کاربر بدون اینکه از صفحه نتایج خارج شود پاسخ سوال خود را پیدا می کند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید درست یک سال پس از راه اندازی سایت schema.org گراف دانش گوگل نیز راه اندازی شد. این موضوع به هیچ وجه تصادفی نیست و می توان نتیجه گرفت که یکی از منابع اصلی گوگل در جمع آوری اطلاعات در پایگاه داده خود، همین اسکیما مارک آپ است.

اسکیما مارک آپ و اهمیت آن در سئو

از دلایل دیگر اهمیت اسکیما مارک آپ در سئو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ریچ اسنیپت

گوگل در ریچ اسنیپت اطلاعات مفیدی مثل امتیاز سایت و تعداد بازدید را به کاربرا نشان می دهد و این کار احتمال کلیک کاربران بر روی یک سایت در صفحه نتایج را بالا می برد.

گراف دانش

نشانه گذاری اسکیما از منابع اصلی گوگل هنگام جمع آوری اطلاعات از سایت ها و ذخیره آنها در گراف دانش است.

تسهیل روند ایندکس کردن

اسکیما مارک آپ حاوی اطلاعات یک صفحه به زبان خود موتورهای جستجو است. در نتیجه رباتهای خزنده گوگل می توانند اطلاعات را کاملا متوجه شوند و در دسته بندی معنایی مناسب ایندکس کنند. این کار در نهایت باعث می شود نتایج مرتبط تری با کاربران در صفحه نتایج ارائه شود.

بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو

درست است که نشانه گذاری اسکیما تاثیر مستقیم بر رتبه یک صفحه در نتایج جستجو ندارد، اما تجربه نشان داده است گوگل سایتهای دارای این کد نشانه گذاری را بیشتر در صفحه نتایج نشان می دهد. در نتیجه ترافیک ارگانیک سایت نیز افزایش پیدا می کند.

بهبود تجربه کاربری

تسهیل فرایند ایندکس کردن باعث بهبود نتایج جستجو از نظر دقیق و مرتبط بودن می شود. و این به نوبه خود باعث رضایت و تجربه بهتر برای کاربر می شود. از طرف دیگر، داشتن ریچ اسنیپ نیز به کاربران کمک می کند هنگام انتخاب یک سایت در صفحه نتایج بتوانند آگاهانه‌تر تصمیم بگیرند و وارد سایت های معتبر‌تر شوند.

اسکیما مارک آپ

چطور به کمک اسکیما مارک آپ سئوی سایت خود را تقویت کنیم؟

داشتن اسکیما مارک آپ تضمین نمی کند صفحه شما در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شود. اما می توانید مطمئ باشد که گوگل محتوای سایت شما را فهمیده است. اگر قصد اضافه کردن نشانه گذاری اسکیما به یکی از صفحات خود را دارید، گوگل ابزاری دارد که می تواند در این مسیر به شما کمک کند. البته اگر یک سایت وردپرس دارید، می توانید از افزونه رایگان Yoast SEO برای اضافه کردن اسکیما مارک آپ اضافه کنید. در غیر این صورت، کافیست طبق مراحل زیر پیش بروید:

ابتدا صفحه ای را که می خواهید به آن اسکیما مارک آپ اضافه کنید، پیدا کنید

در این مرحله سعی کنید صفحه ای را انتخاب کنید که بیشترین بهره را از نشانه گذاری اسکیما می برد. اگر نمی دانید چه صفحه ای را انتخاب کنید، بهتر است از لیست گوگل از صفحاتی که بهترین نتیجه را از کد اسکیما گرفته اند، کمک بگیرید. به طور کلی، صفحه محصولات و صفحه اطلاعات تماس جزء صفحاتی هستند که بیشتر از اسکیما مارک آپ سود می برند. زیرا گوگل بیشتر آنها را در صفحه نتایج نشان می دهد. این را فراموش نکنید که کد اسکیما به صفحاتی با انواع عنوان ها می تواند اضافه شود و محدودیتی در نوع محتوا وجود ندارد.

سایت خود را تست کنید

پس از انتخاب صفحه مورد نظر، سات خود را با ابزار Structured Data Testing گوگل تست کنید. چند دلیل مهم برای این کار وجود دارد:

  • اگر قبلا در صفحه از اسکیما مارک آپ استفاده کرده باشید، به شما در شناسایی آن کمک می کند.
  • بهترین اسکیما مارک آپ را به شما پیشنهاد می دهد.
  • خطاهای موجود در اسکیما مارک آپ را به شما نشان می دهد.

فراموش نکنید که این تست را در مرحله آخر نیز بار دیگر انجام دهید تا از انتخاب نشانه گذاری اسکیما مناسب و نبود هرگونه خطا در آن اطمینان حاصل کنید.

اسکیما مارک آپ را ایجاد کنید

ابزار Structured Data Markup Helper گوگل می تواند در این مرحله بسیار مفید باشد. با استفاده از این ابزار می توانید انتخاب کنید نشانه گذاری اسکیما را به ایمیل اضافه کنید یا سایت.

در اینجا روش استفاده از این ابزار را با هم بررسی می کنیم.

ابتدا به URL صفحه یا کد HTML نیاز داریم. پس از انتخاب نوع محتوای صفحه، گزینه «start tagging» را انتخاب کنید. در اینجا می توانید تگ مناسب را برای اسکیمای خود پیدا کنید. پس از آنکه تمام داده های موجود در صفحه را تگ کردید، گزینه «create HTML» را انتخاب کنید. سپس وارد صفحه ای می شوید که می توانید در آن چیدمان اسکیما را انتخاب کنید. گوگل به طور خودکار بخش هایی از نشانه گذاری اسکیما را که به HTML شما اضافه شده را هایلایت می کند. در اینجا می توانید قطعه‌ های کد را کپی و در بدنه HTML خود جای‌گذاری کنید، یا می‌ توانید کد را از اینجا به عنوان یک فایل HTML دانلود کنید.

انواع کدگذاری اسکیما مارک آپ

سه روش کدگذاری اسکیما مارک آپ وجود دارد که گوگل هر سه فرمت را پشتیبانی می کند. این سه فرمت عبارتند از:

فرمت RDFa: یک فرمت قدیمی است که کد اسکیما را در سراسر HTML  اضافه می کرد. این فرمت به دلیل پیچیدگی زیاد، دستخوش اصلاحاتی شد تا استفاده از آن راحت تر شود.

فرمت microdata: به دلیل پیچیدگی فرمت قبلی توسط schema.org ارائه شد. مثل فرمت قبل می تواند اسکیما مارک آپ را در سراسر HTML پیداه کند. اگرچه، عمدتاً آن را در تگ <body> کد HTML قرار می دهد.

فرمت JSON-LD: استفاده از آن کمی ساده تر است زیرا تمام واژگان اسکیما مورد استفاده برای JSON-LD را در تگ <script> کد HTML شما قرار می دهد؛ نه اینکه در سراسر HTML پراکنده کند. به همین دلیل مورد تایید schema.org و گوگل است.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر به تمام جنبه های اسکیما مارک آپ و اهمیت آن در سئو بپردازیم. امیدواریم مطالب برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید با کمک آن سئوی سایت خود را بیش از پیش تقویت کنید با تیم حرفه ای سئو در شیراز اورجین وب همراه باشید.

لینک کوتاه مطلب :
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
کسب درآمد از سئو با 7 روش فوق العاده
کسب درآمد از سئو با 7 روش فوق العاده
کسب درآمد از سئو با 7 روش فوق العاده
کسب درآمد از سئو با 7 روش فوق العاده
سئو سایت فروشگاهی با 10 تکنیک طلایی
سئو سایت فروشگاهی با 10 تکنیک طلایی
سئو سایت فروشگاهی با 10 تکنیک طلایی
سئو سایت فروشگاهی با 10 تکنیک طلایی
تاپیک کلاستر (Topic cluster) چیست؟
تاپیک کلاستر (Topic cluster) چیست؟
تاپیک کلاستر (Topic cluster) چیست؟
تاپیک کلاستر (Topic cluster) چیست؟
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}