زمانی که مدیریت یک وب سایت را برعهده می گیرید باید بدانید کار سختی را در پیش گرفته اید و مسئولیت های بسیاری بر روی دوش شما می باشد. یکی از مهم ترین وظایفی که در هنگام نظارت بر یک سایت وردپرسی وجود دارد چک کردن مداوم سالم بودن لینک ها می باشد تا در صورت خرابی آنرا اصلاح کرد.

لینک های شکسته باعث ناامیدی کاربران شده و گاهی به ترک صفحه شما نیز منجر می شود. همانطور که در مقاله “چگونه نرخ پرش سایت را کاهش دهیم؟” اشاره داشتیم یکی از راه هایی که می توان جلوی خروج کاربران از سایت را گرفت ترمیم لینک های شکسته می باشد. تا اینجا باید تا حدودی اهمیت این موضوع را حس کرده باشید، پس با ما همرا باشید تا چگونگی اصلاح لینک شکسته در وردپرس را در این مقاله بیاموزیم.

لینک شکسته یا Broken Link چیست؟

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که هنگامی که بر روی یک لینک کلیک می کنید، به جای اینکه محتوای مورد نظر را ببینید با ارور 404 رو به رو شوید. به این لینک ها که به صفحه 404 (404 page) هدایت می شوند لینک های شکسته می گویند. لینک های شکسته را در دو دسته لینک شکسته داخلی و لینک شکسته خارجی دسته بندی می کنند که در ادامه با هر دو نوع آن آشنا می شویم. (برای آموزش لینک دهی در وردپرس کلیک کنید)

لینک‌های شکسته داخلی

همانطور که می دانید لینک داخلی به آن دسته از لینک ها گفته می شود که با کلیک بر روی آن به یک صفحه از همان سایت منتقل می شوید. اما اگر کاربر با کلیک بر روی لینک داخلی با صفحه 404 مواجه شود، آن را لینک شکسته داخلی می گویند. از آنجا که دانستن عواملی که باعث خرابی لینک های داخلی می شود به شما در اصلاح لینک شکسته در وردپرس کمک می کند دیدیم بد نیست آن ها را بشناسیم:

لینک‌های شکسته خارجی

لینک های خارجی به آن دسته از لینک ها گفته می شود که کاربران را به صفحه ای خارج از سایت مبدا ارجاع می دهد. در مواقعی که می خواهید کاربران را به صفحه ای از سایت دیگر برای دریافت اطلاعات تکمیلی بفرستید، باید از لینک خارجی استفاده کنید و این کار از اهمیت بالایی برخوردار است. ولی اگر این لینک کاربر را به خواسته خود نرساند، ممکن است دردسر ساز شود. عواملی که باعث خرابی در لینک های خارجی می شود عبارت اند از:

زمانی که لینک های داخلی خراب می شود به دلیل اینکه شما خود بر سایت نظارت داشته و متوجه آن می شوید، می توانید سریعا آن را رفع کنید، اما چالش اصلی بر سر اصلاح لینک شکسته خارجی در وردپرس می باشد.

اصلاح لینک شکسته در وردپرس

لینک شکسته چه آسیبی به سئو وارد می کند؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم لینک های خراب تاثیر بدی بر روی تجربه کاربری می گذارند. مواجهه با لینک شکسته در صفحات برای کاربران به مانند این است که به رستورانی مراجعه کرده باشید و پس از سفارش و منتظر ماندن به جای اینکه غذا را برای شما بیاورند، به شما بگویند غذا تمام شده است! بی شک این مورد باعث یک تجربه بد در رستوران شده و شما دیگر به آن رستوران نخواهید رفت. در دنیای وب نیز همین گونه است و این تجربه بد می تواند برای آن سایت گران تمام شود چراکه رضایت کاربران اولویت گوگل می باشد و اگر در جلب آن موفق نباشید می تواند باعث افت رتبه شما شود. پس همانطور که متوجه شدید خرابی لینک ها باعث آسیب به سئو و رتبه سایت تان می شود، به همین دلیل باید راهکارهای اصلاح لینک شکسته در وردپرس را فرابگیرید تا این مشکل برای شما دردسر ساز نشود.

مراحل اصلاح لینک شکسته در وردپرس

در واقع ترمیم یک لینک شکسته کار آنچنان سختی نیست ولی از آنجا که ممکن است به دلیل بالا بودن تعداد صفحات، تعداد این لینک ها نیز زیاد باشد کار بسیار وقت گیر می باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه بیاموزیم چگونه لینک های شکسته سایت را تعمیر کنیم.

گام اول؛ لینک های شکسته سایت را پیدا کنید

چگونه می توان لینک های شکسته را تعمیر کرد بدون اینکه بدانیم کدام لینک ها خراب هستند؟ پس به عنوان اولین گام شما باید تمامی لینک هایی که کاربران را به مقصد نمی رسانند شناسایی نمایید. اما چگونه؟

اینکه بخواهید خودتان تمامی لینک های صفحات را یکی یکی مورد بررسی قرار دهید دشوار است و باید هر روز وقت زیادی را برای انجام آن صرف نمایید و از آنجا که به مرور زمان تعداد صفحات سایت و به طبع لینک ها بیشتر می شود این کار هرگز تمامی ندارد. استخدام یک جستجو گر لینک شکسته هم کاری معقولانه نیست و صرفه اقتصادی ندارد.

از انجا که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای کامل و حرفه ای است پس دور از ذهن است که برای شناسایی و اصلاح لینک شکسته در وردپرس راهکاری وجود نداشته باشد. در واقع این CMS با افزونه ای که در مخزن خود دارد این امر را ممکن کرده است.

افزونه Broken Link Checker

افزونه Broken Link Checker با بررسی لینک های سایت لینک هایی که به صفحه 404 ارجاع داده می شوند را شناسایی می کند. پیش از هر چیز باید این افزونه را بر روی سایت خود نصب و فعال نمایید. پس از نصب، این افزونه در پس زمینه شروع به کار کرده تا لینک ها صفحات و پست های شما را بررسی کند. و هم اکنون به بخش Tools » Broken Links برای مشاهده گزارش کامل بروید. (پیشنهاد می شود پس از رفع مشکل لینک ها این افزونه را غیر فعال کنید تا باعث کندی سایت تان نشود.)

گام دوم؛ لینک های شکسته را اصلاح کنید

خب حالا که لینک های خراب سایت را یافتید زمان آن رسیده که به اصلاح لینک شکسته در وردپرس بپردازید. برای اینکار دو راه حل پیش روی شما وجود دارد:

1.       تعویض لینک سالم با لینک شکسته

برای زمان هایی که یک جایگزین خوب برای لینک های شکسته وجود دارد مثلا هنگامی که محتوایی را از سایت تان حذف کرده و محتوای بهتری به جای آن تولید کرده اید، می توانید لینک شکسته را با لینک سالم جدید جایگزین کنید. البته این کار بسیار زمان بر است و اگر تعداد لینک های خراب زیاد باشد ممکن است روزها یا هفته ها زمان ببرد.

2.       لینک های شکسته را حذف کنید

کار ساده دیگر برای اصلاح لینک شکسته در وردپرس، این است که اگر جایگزینی برای لینک ها شکسته ندارید فقط آن ها را حذف کنید.

جلوگیری از شکسته شدن لینک ها

چگونه جلوی شکستگی لینک های داخلی را بگیریم؟

بی شک این جمله را شنیده اید که می گویند “پیش گیری بهتر از درمان است”. پس بد نیست اقداماتی که می توان قبل از شکسته شدن لینک ها به کار برد را یاد بگیرید تا کمتر به اصلاح لینک های شکسته در وردپرس نیاز داشته باشید. برای اینکه تعداد صفحات 404 سایت را کاهش داده یا به طور کلی ریشه کن کنید، می توانید کارهای زیر را انجام دهید.

1.     از ریدایرکت 301 برای انتقال کاربران به یک صفحه هدفمند استفاده کنید

اگر محتوای لینک شده در سایت شما وجود دارد و فقط آدرس URL آن تغییر کرده یا به جای دیگری از سایت منتقل شده است، پیشنهاد می شود از ریدایرکت 301 استفاده کنید. با این کار دیگر کاربران با کلیک بر روی لینک به جای اینکه با صفحه 404 مواجه شوند به صفحه مورد نظر در جای دیگری منتقل می شوند.

از آنجایی که وب سایت شما وردپرسی می باشد بهترین راه برای اصلاح لینک های شکسته در وردپرس و ایجاد مسیر های 301، استفاده از افزونه All in One SEO (AIOSEO) می باشد. این پلاگین یک تغییر مسیر قدرتمند برای ردیابی خطای 404 و ساخت مسیر های 301 ارائه می دهد.

2.     محتوا را به جای حذف ویرایش کنید

گاهی محتوای منتشر شده به هر دلیل باب میل تان نیست و ممکن است بخواهید آن را از روی سایت حذف کنید. اما در اینجا انتخاب بهتر این است به جای حذف آن اقدام به ویرایش محتوا کنید، تا کاربرانی که با لینک به آن وارد می شوند صفحه 404 را مشاهده نکنند.

سخن آخر

چک کردن و اصلاح لینک شکسته در وردپرس کاری سخت و زمان بر است به همین دلیل اغلب وب مستران آن را پشت گوش انداخته و از آن به راحتی رد می شوند. اما حقیقت این است که این کار به سئو سایت آسیب زده و دیگر زحماتی که برای سایت کشیده اید را هدر می دهد! پس بهتر است آنرا جدی گرفته و با خواندن مطالب این مقاله هر چه سریع تر برای رفع مشکل لینک ها اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *