جدیدترین مقالات
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
تصور کنید یک سایت راه اندازی کرده، مقدار قابل توجهی محتوا در آن بارگذاری کرده...
جدیدترین مقالات
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
زمانی که قرار است یک نوزاد متولد باشد، پیش از هر چیز برای  او یک نام انتخاب م...
جدیدترین مقالات
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
بارگذاری تصاویر با حجم بالا در سایت، سرعت بارگذاری آنرا کاهش داده و تاثیر بدی...
جدیدترین مقالات
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
موتورهای جستجو در سال های اخیر سیاست های رتبه بندی خود را بر اساس جلب هر چه ب...
جدیدترین مقالات
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
CLS یا CUMULATIVE LAYOUT SHIFT یکی از معیارهای رتبه بندی صفحات است و جا به جا...
اصول بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی یکی از سریع ترین و اثربخش ترین استراتژِی های بازاریابی است که از طریق ارسال پیامک برای افراد انجام می شود. ممکن است گمان کنید استراتژی راحتی است و سختی خاصی ندارد. اما اینطور نیست. این استراتژی بازاریابی مثل هر استراتژی دیگر فوت و فن هایی دارد که در ادامه با هم بررسی می کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بازاریابی پیامکی چیست؟

بازاریابی پیامکی یک استراتژی بازاریابی است که شامل ارسال پیامهای تبلیغاتی به مشتریان از طریق پیامک به آنهاست. ارسال پیامک یکی از سریع ترین راه های تبلیغاتی است که نیاز به اینترنت هم ندارد. با این روش کارآمد می توانید در هر زمان و هر کجا که هستید به مشتریان خود پیام های تبلیغاتی ارسال کنید. گفته می شود چیزی حدود 90 درصد افراد به محض اینکه پیامکی دریافت می کنند، آن را باز می کنند. بنابراین با ارسال پیامک به مشتریان می توانید مطمئن باشید که پیام شما به مخاطبانتان رسیده است.

کسب و کارهای مختلف می توانند از طریق ارسال پیامک به مشتریان خود درباره رویدادها، تخفیف ها، جشنواره ها و … اطلاع دهند. همچنین برای یادآوری خدمات و هرگونه تغییر در کسب و کار نیز، پیامک موثرترین و سریع ترین راه ارتباطی است. تاثیر بازاریابی پیامکی حتی از بازاریابی ایمیلی هم بیشتر است. چرا که نیازی به دسترسی به اینترنت ندارد. اگر تا اینجای مطلب هنوز شک دارید که از این استراتژی بازاریابی برای کسب و کار خود استفاده کنید، بهتر است نگاهی به مزایای این روش در قسمت بعد داشته باشید.

مزایای بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی مزایای زیادی در مقایسه با سایر اشکال بازاریابی دیجیتال دارد. مهم ترین مزایای این استراتژی دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

سریع است

بازاریابی پیامکی از سرعت نسبتا بالایی برخوردار است. برخلاف بازاریابی شبکه های اجتماعی یا بازاریابی ایمیلی، نیازی به طراحی هیچ تصویری برای مطابقت با محتوای خود در پیامک ندارید. در پیامک تعداد محدودی کاراکتر می توان استفاده کرد؛ بنابراین نوشتن و تولید آن نیز بسیار سریع است.

علاوه بر آن، پیامک سریع‌تر از پست اینستاگرام و ایمیل به دست افراد می رسد؛ زیرا نیازی نیست مشتریان حتما به اینترنت دسترسی داشته باشند تا بتوانند ان را ببینند. افراد بدون اینکه بخواهند به اینترنت وصل شوند یا وارد هرگونه نرم افزار شبکه های اجتماعی شوند، می توانند پیامک های خود را در عرض چند ثانیه چک کنند.

احتمال دیده شدن آن زیاد است

اگر می‌خواهید مردم پیام‌ های تبلیغاتی شما را باز کنند، ارسال پیام‌ های متنی موثرترین راه است. همانطور که قبل تر هم اشاره کردیم، چیزی حدود 90 درصد پیامک ها به محض دریافت باز شده و خوانده می شود. این در حالی است که نرخ باز شدن ایمیل چیزی حدود 21 درصد است.

احتمال واکنش افراد به آن بالا است

در بازاریابی پیامکی نرخ کلیک افراد در مقایسه با سایر استراتژی ها بالاست. میانگین نرخ کلیک برای یک پیامک تبلیغاتی 45٪ است، در حالی که نرخ کلیک ایمیل معمولاً بیشتر از 7٪ نیست. مشتریان به طور قابل توجهی بیشتر بر روی لینکی که شما از طریق پیامک برایشان ارسال می کنید در مقایسه با ایمیل کلیک می کنند.

مقرون به صرفه است

یکی از مزایای عمده بازاریابی پیامکی ، مقرون به صرفه بودن آن برای برند است. سایر اشکال بازاریابی مانند بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی، تبلیغات پولی، و حتی تبلیغات چاپی مانند بروشور، پوستر و تراکت، هزینه بیشتری نسبت به تبلیغات پیامکی دارند. ارسال پیامک با اینکه هزینه کمتری دارد، در عین حال نرخ کلیک و احتمال خوانده شدن آن توسط مشتریان نیز بیشتر است.

نیاز به مهارت خاصی ندارد

ارسال پیامک نیاز به تخصص یا مهارت خاصی ندارد و هر کس می تواند آن را ارسال کند.

بازاریابی پیامکی

چه بیزینس هایی می توانند از بازاریابی پیامکی سود ببرند؟

بازاریابی پیامکی در کنار سایر استراتژی های بازاریابی می تواند نقش مهمی در موفقیت یک کسب و کار داشته باشد. فرقی نمی کند مالک یک کسب و کار کوچک باشید، یا مدیر بخش بازاریابی یک شرکت بزرگ، این متد بازاریابی راه بسیار موثری برای ارتباط با مشتریان است. اما بعضی مشاغل هستند که بیشتر از سایرین می توانند از بازاریابی پیامکی سود ببرند. این مشاغل عبارتند از:

  • فروشگاه های اینترنتی: ارتباط با مشتریان در تمام مراحل خرید از سایت های فروشگاهی، از طریق ارسال پیامک بسیار سریع و راحت است.
  • آژانس های مسافرتی: ارتباط لحظه ای با مشتریان برای شرکت های مسافرتی ضروری است. زیرا مشتریانی که قصد سفر دارند، به اطلاعات لحظه ای نیاز دارند. این آژانس ها می توانند اطلاعاتی مثل هرگونه تغییر در برنامه پرواز، تغییر گیت، کنسلی پرواز به علت شرایط بد آب و هوایی را از طریق ارسال پیامک به مشتریان اطلاع دهند.
  • مشاغلی که استفاده از خدمات آنها نیاز به وقت قبلی دارد: این کسب و کارها می توانند به مشتریان خود درباره وقت ملاقات یادآوری کنند تا جلوی هرگونه اتلاف وقت را بگیرند.
  • شرکتهای بزرگ که بیش از 100 کارمند دارند: برای ارسال اعلامیه ها و اطلاعیه های فوری، ارسال پیامک سریع ترین راه است. کارمندان ممکن است در لحظه نتوانند ایمیل را چک کنند یا دسترسی به اینترنت نداشته باشند. در این مواقع بازاریابی پیامکی بهترین گزینه است.

اصول بازاریابی پیامکی

پیامک یک راه ارتباطی بسیار موثر و سریع با مشتری است. اما اصول و قوانینی دارد که بدون رعایت آنها، احتمال موفقیت بسیار پایین است.

تنها به افرادی پیامک ارسال کنید که برای دریافت پیامک ثبت نام کرده اند

اولین و مهم ترین اصلی که باید به آن پایبند باشید، دریافت مجوز از مخاطبین خود برای ارسال پیامک به آنها است. ابتدا از رضایت مشتریان برای دریافت پیامک اطمینان حاصل کنید. فراموش نکنید که در هر پیام متنی گزینه لغو دریافت پیامک را نیز قرار دهید. پیامک نرخ کلیک بسیار بالایی دارد، اما اگر برای افرادی ارسال کنید که آن‌ را نمی‌ خواهند، به شما کمکی نمی‌ کند.

پیامک را در وقت مناسب ارسال کنید

برخلاف ایمیل و رسانه های اجتماعی که ممکن است فقط چندبار در روز چک شوند، پیامک بلافاصله بررسی می شود. به همین دلیل است که پیامک بهترین گزینه است. اما این پیامک ها نباید در ساعاتی ارسال شود که برای مشتریان مزاحمت ایجاد کنند. چه کسی ممکن است ساعت 2 بامداد بخواهد از کد تخفیف محصولات شما استفاده کند؟ هیچکس!

پس سعی کنید پیامک را در ساعاتی ارسال کنید که برای مشتریان ایجاد مزاحمت نکند. اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که حتی برخی از کشورها قوانینی در مورد زمان ارسال پیامک های تبلیغاتی دارند. مثلاً فرانسه بازاریابی پیامکی را در روزهای یکشنبه، تعطیلات یا هر زمانی بعد از ساعت 10 شب ممنوع کرده است.

نام بیزینس یا برند خود را در پیامک حتما ذکر کنید

حتما خود را در پیامکی که ارسال می کنید معرفی کنید تا افراد بدانند پیامک را از سمت چه کسی دریافت می کنند. پس به مخاطبین خود اطلاع دهید که در وهله اول چه کسی هستید. بدون شک نمی خواهید یک کوپن تبلیغاتی برای مشتریان خود بفرستید و آنها ندانند این کوپن را در کجا می توانند استفاده کنند.

سعی کنید حتما در پیامک ها خود CTA قرار دهید

درست مثل تبلیغات دیگر، باید در بازاریابی پیامکی نیز، مخاطب را ترغیب به انجام اقدامی کنید. حتما یک CTA قرار دهید تا مشتریان بدانند هدف شما از ارسال پیامک چه بوده است؟ الان که پیامک را دریافت کرده اند، چه کاری باید انجام دهند؟ به وبسایت شما سر بزنند؟ به رویداد شما بیایند؟

از بازاریابی پیامکی به عنوان مکمل سایر استراتژی های دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنید

خوبی دیجیتال مارکتینگ این است که کانال های زیادی دارد که می توان از آنها برای تعامل با مشتریان استفاده کرد. همه این کانال ها در کنار هم استفاده می شوند تا یک کسب و کار را به مردم معرفی کنند. بازاریابی ایمیلی و بازاریابی پیامکی دو کانال دیجیتال مارکتینگ هستند که مکمل یکدیگر هستند. با ایجاد کمپین در هر دو کانال، اطلاعات دقیق تر را از طریق ایمیل، و اطلاعات فوری تر و حساس تر را از طریق پیامک به مخاطبان خود برسانید.

انواع روش های بازاریابی پیامکی

  • ارسال پیام های خوشامدگویی: این نوع پیام ها برای خوشامد گویی به مشتریان پس از ثبت نام در سایت یا باشگاه مشتریان ارسال می شود.
  • عرضه محصول جدید: اگر محصول جدید دارید که می خواهید به مشتریان درباره آن اطلاع دهید، پیامک سریع ترین راه است.
  • تخفیف فصلی: اگر فروش ویژه یا رویداد خاصی را برنامه ریزی می کنید، از طریق پیامک می توانید به افراد درباره آن اطلاع دهید.
  • پر کردن فرم نظرسنجی: فرم نظرسنجی راهی عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انتظارات مشتریان از شما است. با ارسال پیامک از افراد بخواهید آن را پر کنند.
  • تشویق به دنبال کردن شما در رسانه های اجتماعی: مخاطبان بازاریابی پیامکی خود را با ارسال یک پیام متنی تشویق کنید تا شما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنند.

مراحل بازاریابی پیامکی

اگر می خواهید یک کمپین بازاریابی پیامکی برای کسب و کار خود راه اندازی کنید، کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا لیستی از مشتریانی که اجازه ارسال پیامک به آنها را دارید تهیه کنید. ارسال پیامک به افراد بدون اجازه آنها می تواند نتیجه برعکس داشته باشد. مطمئن شوید پیامک را فقط به افرادی که می خواهند آن را دریافت کنند ارسال کنید.

در مرحله بعد ابزاری را برای ارسال پیامک انتخاب کنید. سرویس های ارسال پیامکی می توانند به شما کمک کنند هر پیامی را که می خواهید در هر زمان برای افراد ارسال کنید.

متن پیامک خود را بنویسید. متن پیامک باید کوتاه، مفید و مختصر و در عین حال جذاب باشد.

و در نهایت پیگیر نتایج کمپین خود باشید. اگر لینک در پیامک قرار دادید، نرخ کلیک آن را بررسی کنید. اگر کد تخفیفی ارسال کردید، ببینید چند نفر از آن استفاده کرده اند. با بررسی نتایج می توانید نقاط قوت و ضعف کمپین خود را شناسایی کنید و در کمپین بعدی بهتر عمل کنید.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم بازاریابی پیامکی و تمام مزایا و مراحل آن را به طور کامل بررسی کنیم. اگر تا کنون این استراتژی را در اقدامات دیجیتال مارکتینگ خود لحاظ نکرده اید، وقت آن رسیده که دست به کار شوید با اورجین وب همراه شوید و از مزایای این استراتژی بهره ببرید.

لینک کوتاه مطلب :
نقشه سفر مشتری چیست و چگونه آنرا طراحی کنیم؟
نقشه سفر مشتری چیست و چگونه آنرا طراحی کنیم؟
نقشه سفر مشتری چیست و چگونه آنرا طراحی کنیم؟
نقشه سفر مشتری چیست و چگونه آنرا طراحی کنیم؟
گوگل ادسنس و چگونگی کسب درآمد از آن
گوگل ادسنس و چگونگی کسب درآمد از آن
گوگل ادسنس و چگونگی کسب درآمد از آن
گوگل ادسنس و چگونگی کسب درآمد از آن
آشنایی با چرخه عمر محتوا
آشنایی با چرخه عمر محتوا
آشنایی با چرخه عمر محتوا
آشنایی با چرخه عمر محتوا
بریف محتوا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
بریف محتوا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
بریف محتوا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
بریف محتوا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
7 روش فوق العاده برای کسب درآمد از تولید محتوا
7 روش فوق العاده برای کسب درآمد از تولید محتوا
7 روش فوق العاده برای کسب درآمد از تولید محتوا
7 روش فوق العاده برای کسب درآمد از تولید محتوا
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}