جدیدترین مقالات
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
تصور کنید یک سایت راه اندازی کرده، مقدار قابل توجهی محتوا در آن بارگذاری کرده...
جدیدترین مقالات
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
زمانی که قرار است یک نوزاد متولد باشد، پیش از هر چیز برای  او یک نام انتخاب م...
جدیدترین مقالات
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
بارگذاری تصاویر با حجم بالا در سایت، سرعت بارگذاری آنرا کاهش داده و تاثیر بدی...
جدیدترین مقالات
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
موتورهای جستجو در سال های اخیر سیاست های رتبه بندی خود را بر اساس جلب هر چه ب...
جدیدترین مقالات
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
CLS یا CUMULATIVE LAYOUT SHIFT یکی از معیارهای رتبه بندی صفحات است و جا به جا...
افزایش سرعت صفحات

افزایش سرعت صفحات به دلیل تاثیر بالایی که بر روی نتیجه کاربری و رتبه بندی سایت دارد نباید به چشم یک انتخاب به آن نگاه شود، بلکه باید آن را به عنوان یک اصل مهم در سئو دید. گوگل نیز صراحتا اعلام کرده است برای رتبه بندی سایت در صفحه نتایج گوگل بالا بودن سرعت لود صفحه یکی از معیار های مهم به حساب می آید.

سرعت صفحه

تعریف سرعت صفحه به طور کوتاه یعنی سنجش مدت زمانی که طول می کشد یک صفحه برای کاربران لود شود و تعریف تخصصی تری که متخصصان برای آن ارائه داده اند “time to first byte” می باشد به معنی مدت زمان انتظار مرورگر است.

سرعت صفحه مفهومی متفاوت از سرعت سایت دارد و نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. سرعت سایت در واقع به میانگین سرعت لود صفحات مختلف یک سایت گفته می شود ولی سرعت صفحه به معنی مدت زمانی که طول می کشد یک صفحه از سایت در مرورگر کاربر بارگذاری شود.

چرا افزایش سرعت صفحات سایت مهم است؟

همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین اصول برای بهبود سئو افزایش سرعت سایت می باشد که بر روی کسب جایگاه نیز موثر است. اما اهمیت این موضوع به اینجا ختم نمی شود و سرعت صفحات تاثیر مستقیمی بر روی فروش سایت نیز دارد. برای درک بهتر این موضوع توجه شما را به نتایج به دست آمده از مطالعه StrangeLoop جلب می کنیم. این تحقیقات نشان گر این است که تاخیر یک ثانیه ای در بارگذاری صفحه باعث می شود 11درصد کاربران سایت را ترک کنند، 7 درصد آمار فروش کم می شود و رضایت کاربران نیز 16 درصد کاهش یابد.

پس اگر قصد دارید فروش سایت تان را افزایش دهید و همزمان رضایت کاربران و گوگل را نیز جلب کنید نباید افزایش سرعت صفحات را یک موضوع کم اهمیت بدانید.

ابزارهای سنجش سرعت صفحات

ابزارهای مختلف و کارآمدی به جهت سنجش مدت زمان بارگذاری صفحات وجود دارد که در ادامه 3 تا از بهترین وب سایت ها را برای شما معرفی کرده ایم. به منظور سنجش سرعت صفحات شما می توانید از یک یا چند ابزار به طور ترکیبی برای میانگین گیری  استفاده کنید، اما پیشنهاد ما این است برای اطمینان از سرعت به دست آمده این سنجش را با یکی از ابزارها چندین بار انجام داده و میانگین آن را به دست آورید.

ابزار PageSpeed Insights گوگل

ابزار PageSpeed گوگل به جهت تست سرعت وب‌سایت ها به کار می رود. این ابزار سرعت وب سایت را در بازه ی 1 تا 100 امتیاز دهی می کند. طبیعتا کسب امتیاز بالاتر از این ابزار به معنی سرعت بیشتر و عملکرد بهتر سایت است. اگر امتیاز کسب شده وب سایت شما از این ابزار بالای 85 بود نشان گر این است که عملکرد شما برای افزایش سرعت صفحات بسیار عالی بوده است. ابزار PageSpeed هر دو نسخه موبایلی و دسکتاپی وب سایت شما را مورد بررسی قرار داده و توصیه های لازم برای افزایش سرعت سایت را نیز ارائه می هد.

ابزار Gtmetrix

دیگر ابزاری که برای تست سرعت صفحات به کار می رود سایت Gtmetrix می باشد. مبنای امتیاز دهی این وب سایت شاخص YSlow (بر مبنای استانداردهای یاهو) بوده و از A تا F صفحات شما را رتبه بندی خواهند کرد. وب سایت Gtmetrix پس از بررسی وب سایت شما اطلاعات به دست امده را در شش بخش مختلف: PageSpeed، نمودار آبشاری، Yslow، ویدیو، محور زمانی بارگذاری و سوابق یا تاریخچه گزارش می دهد. برای استفاده از این ابزار فوق العاده و کاربردی کافی است، در وب سایت Gtmetrix ثبت نام کرده و یک حساب کاربری رایگان برای خود بسازید.

Yellow Lab Tools

وب سایت Yellow Lab Tools را می توان یک ابزار جامع و کاربردی در نظر گرفت چراکه قابلیت های موجود در آن در دیگر ابزارهای سنجش سرعت صفحات وجود ندارد. این ابزار برای امتیاز دهی شاخص های مختلفی مانند تعداد درخواست ها، حجم صفحه، ایرادات جاوا اسکریپت و CSS را در نظر گرفته و بر اساس آن از A تا F به وب‌سایت شما امتیاز می‌دهد.

بهترین سرعت برای لود صفحات چقدر است؟

پیش از هر چیز باید معیاری برای سرعت بارگذاری صفحات تعیین کنید و سپس جهت افزایش سرعت صفحات اقدام کنید. بدین معنا که تعیین کنید بهترین سرعت برای لود صفحات شما چقدر می باشد؟

از نظر گوگل بهترین زمان برای لود صفحات 3 ثانیه می باشد. اما نگران نباشید؛ این مدت زمان اعلامی گوگل بوده و بیشتر وب سایت های موجود در اینترنت سرعت لود صفحاتشان از این استاندارد بسیار دور می باشد. تحقیقاتی که توسط خود شرکت گوگل بر روی 900 هزار صفحه لندینگ صورت گرفته نشان گر این است که در بیش از 70% سایت ها بارگذاری صفحات 7 ثانیه طول می کشد.

راه کار هایی جهت افزایش سرعت صفحات

افزایش سرعت صفحات کاری ساده و سریعی نیست و احتیاج به استراتژی و صرف زمان دارد. ما در ادامه 6 تا از موثرترین اقداماتی که به جهت بهبود سرعت بارگذاری صفحات باید انجام شود را بررسی کرده ایم.

تصاویر را بهینه کنید

بیشترین حجمی از پهنای باند را فایل های چند رسانه ای مانند تصاویر اشغال می کنند. در صورتی که این تصاویر برای سایت بهینه نشده باشند می توانند سرعت سایت را به شدت کاهش دهند. بهینه سازی به صورت دستی بهترین راه برای بهینه‌سازی تصاویر می باشد. به مظور این کار می توانید از نرم افزار فتوشاپ به عنوان معتبر ترین نرم افزار ویرایشگر عکس استفاده کنید.

برای سئو تصاویر باید اقداماتی همچون انتخاب فرمت مناسب برای تصاویر، بهینه سازی حجم مناسب برای سایت، استفاده از تصاویر با کیفیت و… را رعایت کنید. اگر نمی دانید چگونه تصاویر مورد نظر برای سایت خود را بهینه کنید پیشنهاد می شود مقاله “سئو تصاویر ” را در مجله اورجین وب مطالعه نمایید.

درخواست‌ها HTTP را کاهش دهید.

پیش از هر چیز باید بدانید، برای هر یک از بخش های مختلف یک صفحه مانند تصاویر، اسکریپت ها و استایل شیت ها یک درخواست HTTP ایجاد می شود. مطالعاتی که زمینه مدت زمان بارگذاری صفحات صورت گرفته نشان گر این است بیش از 80 درصد مدت زمان لود صفحات صرف دانلود این بخش ها می گردد. پس هر چه درخواست HTTP بیشتر بوده (یعنی صفحه شلوغ تر باشد) مدت زمان بارگذاری صفحات نیز بیشتر خواهد بود.

به جهت رفع این مشکل و افزایش سرعت بارگذاری صفحات باید درخواست های HTTP را به حداقل ممکن برسانید. برای این امر ابزارهای مختلفی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید بر روی وضعیت فعلی سایت خود نظارت داشته باشید. یکی از این ابزار ها که در مرورگر Google Chrome موجود است، Developer Tools می باشد که به کمک آن می توانید بر روی تعداد درخواست های HTTP خود نظارت داشته باشید.

از Lazy load استفاده کنید

یکی دیگر از راه کار های افزایش سرعت صفحات سایت بارگذاری افزونه تنبل برای ویدیو ها و تصاویر وب سایت تان است. در روش بارگذاری Lazy load اول صفحه لود شده و سپس تصاویر و ویدیو ها بارگذاری خواهند شد. زمانی که کاربر بر روی صفحه شما کلیک می کند، در حالت عادی زمان زیادی صرف بارگذاری بخش های بصری می شود و در صورتی که محتوای تصویری قرار گرفته در سایت زیاد باشد این مورد شما را به دردسر می اندازد. با فعال کردن حالت تنبل تا زمانی که کاربر با اسکرول کردن به محدوده قرار گیری تصاویر یا ویدیو ها نرسیده، تصاویر لود نخواهند شد و تنها در صورتی بارگذاری می شوند که کاربر به آن بخش برسد.

قابلیت کش مرورگر را فعال کنید

با فعال سازی قابلیت کش مرورگر می توانید سرعت صفحات سایت خود را بهبود ببخشید. عملکرد کش مرورگر به صورتی است که کاربر پس از اینکه یک بار به صفحه شما وارد شد تصاویر و ویدیو های لود شده بر روی مرورگر او ذخیره خواهد شد و در هنگام مراجعه دوباره اطلاعات ذخیره شده نیازی به بارگذاری مجدد نخواهند داشت و صفحه به سرعت لود خواهد شد.

زمان جستجوی DNS یا زمان پاسخگویی سرور‌ را کاهش دهید.

تمامی راه کارهایی که به جهت افزایش سرعت صفحات تا به اینجا ارائه شد تنها در زمانی می تواند به بهبود سرعت بارگذاری صفحات بیانجامد که که سرور بتواند به خوبی پاسخ گو باشد. در واقع جستجوی DNS سایت شما، سرعت بارگذاری صفحات را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

حال بیایید یک قدم به عقب برویم و در ابتدا پرسش این که DNS  چیست را پاسخ دهیم. DNS یا (domain name system) به مانند یک پل ارتباطی میان هاست و دامنه عمل می کند. در هنگام ورود کاربر به سایت شما ادر ابتدا ISP (شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی) درخواست IP  هاستی که DNS روی آن تنظیم شده از سرور مقصد می دهد. مدت زمان پاسخ گویی به این درخواست تاثیر بسزایی بر روی سرعت بارگذاری صفحات دارد به همین دلیل باید از یک سرویس ارائه دهنده DNS سریع استفاده کنید.

فایل های سایت را فشرده سازی کنید

صفحاتی که فایل های رسانه ای قرار گرفته در آنها، مانند تصاویر، ویدیو  و سایر محتوا ها زیاد باشد حجم بالایی داشته و به طبع سرعت بارگذاری آنها پایین می باشد. بالا بودن حجم صفحات می تواند کاربران را فراری می دهد. چاره این کار فشرده سازی فایل های قرار گرفته در سایت است. با فشرده سازی فایل ها علاوه براینکه سرعت سایت را افزایش می دهید، در پی کاهش انتظار کاربران جهت دسترسی به صفحات رضایت آنها جلب خواهد شد و رتبه بهتری در موتورهای جستجو گوگل نیز کسب خواهید کرد.

راهکارهای افزایش سرعت صفحات

سخن پایانی

راهکارهای بهبود سئو وب سایت در جهت جلب رضایت کاربران همواره یکی از بزرگترین و حیاتی ترین چالش هایی است که مالکان یا مدیران وب سایت ها با آن مواجه هستند. افزایش سرعت صفحات سایت یکی از این روش ها می باشد که با بهبود تجربه کاربری و همچنین ارتقا رتبه در گوگل وب مستران را به اهداف خود نزدیک تر می کنند. ما در این مقاله 6 تا از موثر ترین راهکار های بهبود سرعت بارگذاری صفحات را بررسی کرده ایم که به کمک آن می توانید یک گام بزرگ در جهت پیش برد اهداف خود بردارید.

لینک کوتاه مطلب :
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
کسب درآمد از سئو با 7 روش فوق العاده
کسب درآمد از سئو با 7 روش فوق العاده
کسب درآمد از سئو با 7 روش فوق العاده
کسب درآمد از سئو با 7 روش فوق العاده
سئو سایت فروشگاهی با 10 تکنیک طلایی
سئو سایت فروشگاهی با 10 تکنیک طلایی
سئو سایت فروشگاهی با 10 تکنیک طلایی
سئو سایت فروشگاهی با 10 تکنیک طلایی
تاپیک کلاستر (Topic cluster) چیست؟
تاپیک کلاستر (Topic cluster) چیست؟
تاپیک کلاستر (Topic cluster) چیست؟
تاپیک کلاستر (Topic cluster) چیست؟
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}