ساخت سایت های جذاب و مخاطب پسند بزرگترین دستاوردی است که طراحان وب سایت در پی کسب آن هستند. اگر شما نیز به تازگی وب سایت خود را در وردپرس راه اندازی کرده اید؛ افزونه ها با امکانات کاربردی که در اختیار شما قرار می دهند، در این راه به شما کمک می کنند؛ تا وب سایت تان را حرفه ای و کاربر پسند طراحی کنید. افزونه های موجود در مخزن وردپرس در دو دسته رایگان و پریمیوم ارائه شده اند که ما در این مقاله قصد داریم برخی از بهترین افزونه های رایگان وردپرس برای طراحی سایت که در ساخت یک سایت وردپرسی جذاب کاربرد دارند را برای شما معرفی کنیم.

افزونه وردپرس چیست؟

به فایل هایی که بر روی وردپرس نصب شده و امکانات و ویژگی های جدیدی به سایت اضافه می کنند، افزونه وردپرس می گویند. کار با این افزونه ها نیاز به دانستن زبان کدنویسی ندارد و بسیار راحت می باشد. شما می توانید برای زیبا تر کردن یا افزودن قابلیت های جدید به وب سایت تان این افزونه های را نصب و از آنها استفاده کنید. اگر مایلید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، پیشنهاد می شود مقاله “افزونه وردپرس چیست” را در اورجین وب مطالعه کنید.

افزونه های رایگان وردپرس

اهمیت استفاده از افزونه های وردپرس

حال که تا حدودی با تعریف افزونه ها آشنا شدید، نوبت به توضیح لزوم استفاده از پلاگین ها در وب سایت است. هر سایت وردپرسی در هنگام راه اندازی بسیار ساده می باشد و قابلیت های کمی را به طور پیش فرض ارائه می دهد. اما حقیقت این است وب مسترانی که می خواهند سایتی موفق و مخاطب پسند داشته باشند، با این امکانات کم راه به جایی نمی برند. در این زمان است که افزونه ها وارد عمل شده و هر چیز که برای یک طراحی حرفه ای نیاز است را در اختیار طراحان قرار می دهد.

افزونه ها با اینکه بسیار کاربردی می باشند و نیاز اکثر سایت ها را برآورده می کنند؛ اما ممکن است با وب سایت شما سازگاری نداشته و یا اینکه برای شما مفید واقع نشوند. پس در ابتدا باید با کارکرد هر کدام به طور کامل آشنا شوید. البته نیازی به نگرانی نیست؛ ما در ادامه افزونه های رایگان وردپرس را به همراه کاربردهای آن معرفی کرده ایم و می توانید بر اساس کارکرد های آنها افزونه های مناسب را برای سایت خود بیابید.

بهترین افزونه های رایگان وردپرس

پیش از هر چیز باید بدانید رایگان بودن یک پلاگین به معنی بی ارزشی آن و یا پریمیوم بودن یک افزونه به معنی فوق العاده بودن آن نیست. در واقع برخی از همین پلاگین های رایگان برای طراحی یک سایت حرفه ای و کاربر پسند عالی بوده و شما را به آنچه نیاز دارید بدون صرف هزینه های کلان می رسانند. اما این افزونه های رایگان وردپرس کاربردی کدام ها هستند؟

افزونه المنتور

از بهترین افزونه های صفحه ساز موجود در مخزن وردپرس المنتور می باشد. چراکه المنتور با ارائه المان ها و سکشن های کاربرئی زیاد کار را برای کاربران بسیار ساده و راحت کرده است. در حقیقت شما با نصب Elementor بر روی وب سایت وردپرسی خود قابلیت های بسیاری همچون متن باز بودن، سرعت بالا، Drag and drop، قالب های آماده و… به وب سایت خود می افزایید. المان های مختلف این پلاگین کار را برای طراحی هر چه حرفه ای تر وب سایت تان امکان پذیر کرده و شما را از دانش کد نویسی نیز بی نیاز خواهد کرد.

این افزونه در دو نسخه رایگان و پولی برای کاربران در دسترس می باشد. هر چند که نسخه پرو قابلیت های بیشتری را ارائه می دهد اما نسخه رایگان آن نیز از امکانات بالایی برخوردار بوده و با استفاده از آن می توانید به هر آنچه برای ساخت صفحه نیاز دارید دستری داشته باشید.

افزونه ووکامرس

این افزونه از بهترین پلاگین ها برای ساخت فروشگاه اینترنتی می باشد. افزونه Woocommerce به شما تمامی امکاناتی که برای ساخت وب سایت فروشگاهی خود نیاز دارید ارائه می دهند. این قابلیت ها شامل محیط کاربر پسند و جذاب، پشتیبانی از زبان فارسی، پیکربندی پیشرفته، ساخت گالری عکس برای محصولات و… می باشد. اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید افزونه ووکامرس همان افزونه ای است که به آن نیاز دارید.

نصب فعال ووکامرس بیش از 5 میلیون بوده و با کسب امتیاز 4.6 جزو بهترین افزونه های رایگان وردپرس می باشد.

افزونه ووکامرس

افزونه جت پک

یکی دیگر از افزونه های رایگان وردپرس افزونه جت پک می باشد. این افزونه فوق العاده را هم می توان در دسته بهترین افزونه های رایگان وردپرس قرار داد. هر چند که تعداد نصب این افزونه در حال حاضر بیش از 4 میلیون نصب فعال می باشد اما متاسفانه هنوز طراحان بسیاری هستند که با این پلاگین آشنایی ندارند. امکاناتی که این پلاگین به صورت رایگان در اختیار وب سایت شما قرارمی دهد عبارت اند از: طراحی وب سایت، نشان دادن آمار و ارقام، اشتراک گذاری مطالب در شبکه های مجازی، جلوگیری از حمله به وب سایت و…

هرچند نسخه پریمیوم افزونه جت پک نیز موجود است، که ویژگی های اضافی همچون ابزارهای سئو، بک آپ روزانه و مراقبت در برابر اسپم را دارا می باشد، اما خرید این نسخه پیشنهاد نمی شود چراکه تمامی این ویژگی های اضافه در دیگر افزونه های رایگان وردپرس موجود است.

افزونه یوآست (YoastSEO)

همانطور که می دانید سئو سایت یکی از پیچیده ترین کارهایی است که در پیش روی وب مستران وجود دارد. البته ابزارهای بسیاری هستند که در این زمینه یاری رسان طراحان و مدیران وب سایت هستند و یکی از این ابزارها افزونه رایگان یوآست سئو می باشد. این پلاگین با بررسی محتوا و گفتن نکاتی که برای سئو سایت ضروری می باشد از پیچیدگی سئو کم می کند. هرچند که YoastSEO یکی از واجب ترین افزونه های رایگان وردپرس برای سایت ها می باشد، اما در صورتی که برای سئو، رنک مث را بر روی سایت خود دارید نیازی به نصب این افزونه نیست.

دو نسخه رایگان و پریمیوم یواست سئو موجود است که نسخه پریمیوم پیشرفته تر از نسخه غیر پولی بوده، اما واقعا نیازی به صرف هزینه و خرید آن نیست. چراکه پلاگین های رایگانی برای این امکانات اضافه وجود دارند.

افزونه رنک مث Rank math

افزونه رنک مث اگر بهترین افزونه رایگان وردپرس نباشد، به قطع یکی از بهترین پلاگین هایی است که وردپرس برای سئو در اختیار کاربران خود قرار داده است. هرچند ابزارهای بسیاری برای سئو سایت همچون یوآست وجود دارند اما پلاگین رنک مث دست بالا را میان همه آنها دارد. می توان گفت RankMath یک پلاگین جامع بوده و نصب آن همانند نصب چند افزونه برای وب سایت وردپرسی شما می باشد.

این افزونه هم مانند دیگر افزونه های ذکر شده در دو نسخه رایگان و پولی ارائه شده است. نسخه رایگان این افزونه بخشی به عنوان Content Al به وب سایت شما می افزاید. Content Al همانند یک دستیار سئو به شما در رفع ایرادات و مشکلات محتوا و مشکلات فنی وب سایت کمک می کند. با افزونه رنک مث می توانید محتوای سایت خود را به طور کامل بررسی کرده و هوش مصنوعی این افزونه پیشنهاداتی برای بهبود سئو آن ارائه می دهد که در کسب جایگاه بهتر از گوگل موثر است.

از دیگر ویژگی های رنک مث عبارت اند از: نقشه سایت، سئو تصاویر به طور خودکار، بهینه سازی ویدیو، راه اندازی و  نصب ساده، رابط کاربری آسان و کاربر پسند و قابلیت های بسیار دیگری که این پلاگین را در دسته بهترین افزونه های رایگان وردپرس قرار می دهد.

افزونه رنک مث

افزونه UpdraftPlus

این افزونه کاربردی به منظور پشتیبان گیری به کار می رود. آماری که از مطالعه بر روی وب سایت ها تا کنون به دست آمده نشان گر این است که حدود 80 درصد وب سایت های سطح اینترنت کمتر از 1 گیگابایت حجم دارند. برای این دسته از وب سایت ها افزونه UpdraftPlus یک گزینه بسیار خوب برای پشتیبان گیری می باشد. نسخه رایگان این افزونه ویژگی هایی همچون تعیین زمان بندی جهت بک آپ گیری، قابلیت پشتیبان گیری از تمامی فایل ها و بازگرداندن یک فایل پشتیبان را برای کاربران عرضه می کند.

این پلاگین همانند دیگر افزونه های رایگان وردپرس معرفی شده دو نسخه پولی و رایگان داشته. با امکانات نسخه رایگان آن آشنا شدید؛ اما اگر وب سایت شما حجمی بیش از 1 گیگابایت دارد، باید نسخه پریمیوم پلاگین UpdraftPlus را خریداری نمایید. این نسخه با نام UpdraftPlus premium نیز شناخته می شود و قابلیت های اضافی همچون گزارش پیشرفته مرحله به مرحله پشتیبان گیری، بک آپ گیری مولتی سایت و دانلود جداگانه فایل ها از پشتبان در وردپرس را دارا می باشد.

افزونه Tablepress

از محبوب ترین و بهترین افزونه هایی که در وردپرس موجود است، پلاگین tablepress می باشد. اما چرا آن را به عنوان بهترین افزونه ها می شناسند؟ در واقع این افزونه با حدود 5000 رای که دریافت کرده؛ 5 ستاره می باشد. این امتیاز بی نظیر است! کاربردهای پلاگین tablepress که به سایت وردپرسی شما اضافه می کند عبارت از: نمایش جداول، طراحی ظاهری زیبا، جدول های اکسل، شیت و… می باشند.

سخن آخر

در این مقاله از مجله اورجین وب به معرفی 7 پلاگین از افزونه های رایگان وردپرس پراختیم که شما با نصب آنها می توانید بدون صرف هزینه بسیاری از ویژگی های مورد نیاز را به وب سایت خود اضافه کرده و آن را به طور حرفه ای و کاربردی طراحی کنید. این افزونه ها به دلیل راحتی کار حتی برای مبتدی ترین ها کاربردی بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *