الگوریتم تازگی محتوا، یکی از الگوریتم های گوگل است که باعث می شود همیشه، تازه ترین و جدیدترین محتواها در بالاترین رتبه های صفحه نتایج قرار بگیرند. بسیاری از اطلاعات موجود در اینترنت پس از مدت زمان مشخصی ارزش خود را از دست می دهند و دیگر مرتبط نیستند. در نتیجه گوگل به فکر افتاد با طراحی یک الگوریتم این مشکل را حل کند و همیشه جدیدترین و مرتبط ترین نتایج را به کاربران نشان دهد. در ادامه بیشتر با این الگوریتم و دلایل اهمیت آن آشنا می شویم و راه های بهینه سازی برای آن را بررسی می کنیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

الگوریتم تازگی محتوا چیست؟

گوگل در پایان سال 2011، الگوریتم جدیدی معرفی کرد. هدف این الگوریتم تاکید بیشتر بر محتوای بروزرسانی شده و جدید بود و وظیفه آن این بود که جدیدترین محتوا را در صفحه نتایج جستجو به کاربران نشان دهد. تازگی محتوا در برخی حوزه ها مثل اخبار، رویدادهای طبیعی، سیاسی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد. زیرا کاربران به دنبال جدیدترین مطالب درباره این موضوعات هستند.

الگوریتم تازگی محتوا به سایت هایی که محتوای جدید و بروز دارند امتیاز می دهد و آنها را اولویت قرار می دهد. بنابراین چنین سایت هایی نسبت به سایت های دیگر ارجحیت دارند و در صفحه نتایج رتبه بالاتری کسب می کنند.

QDF در مبحث تازگی محتوا چیست؟

همه محتواهای موجود در اینترنت، نیازمند تازگی و بروزرسانی نیستند. برای مثال یک مقاله تاریخی درباره وقایع انقلاب فرانسه نیازی به تازگی ندارد. زیرا محتوایی که 10 سال پیش درباره این موضوع نوشته شده باشد با محتوایی که یک روز پیش نوشته شده باشد، از نظر دقت و درستی محتوا یکسان هستند. اما موضوعی مثل «رئیس جمهور آمریکا»، مسلما نیازمند اطلاعات جدید و بروز می باشد.

خب شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که الگوریتم تازگی محتوا، چگونه تشخیص می دهد کدام کوئری ها نیاز به محتوای تازه دارند و کدام کوئری ها ندارند. سوال خوبیست! گوگل این کار را به کمک QDF انجام می دهد. اما QDF چیست؟

ممکن است هرجا صحبت از محتوای جدید و بروز است، این کلمه به گوشتان خورده باشد. QDF در واقع مخفف عبارت query deserves freshness است و به انواع خاصی از کوئری ها اشاره دارد که به طور ناگهانی در یک برهه زمانی خاص محبوب می شوند. در مثال بالا، کوئری «رئیس جمهور آمریکا» نمونه ای از کوئری هایی است که نیاز به محتوا تازه و بروز شده دارند.

زمانی که بحثی در اینترنت داغ است و وب سایت ها و افراد زیادی در حال صحبت در مورد آن هستند، الگوریتم تازگی محتوا برای آن کوئری فعال است و جدید ترین محتوا را در صفحه نتایج به کاربر ارائه می دهد.

گوگل معمولا موضوع یک محتوا را طبق موارد زیر تقسیم بندی می کند:

محتوای تازه چه محتوایی است؟

گفتیم محتوای تازه برای الگوریتم تازگی گوگل یک اولویت است. محتوای تازه به محتوایی که اخیراً منتشر، بروز یا بازنویسی شده باشد، اشاره دارد. محتوای تازه از این جهت مهم است که احتمال دقیق و مرتبط بودن آن بالاست. در رابطه با هر URL چهار تاریخ مهم وجود دارد که توسط این الگوریتم قبل تشخیص است:

اگر صفحه‌ ای پس از اولین خزیدن بروزرسانی و بازنشر شود، زمان انتشار آن، در واقع تاریخ آخرین ویرایش صفحه است. اگر صفحه بدون انتشار مجدد بروز شود، همان تاریخ آخرین اصلاح نشان داده می شود.

گوگل چگونه تازگی یک محتوا را می سنجد؟

الگوریتم تازگی محتوا، موقع ارزیابی محتوا فاکتورهای متنوعی را در نظر می گیرد. این فاکتورها عبارتند از:

تاریخ پیدایش صفحه: همان تاریخی است که گوگل اولین بار آن را ایندکس کرده است.

میزان تغییرات اعمال شده بر صفحه: هرچه تغییرات بیشتر باشد، یعنی تازگی محتوا بیشتر است.

میزان تغییرات در محتوای اصلی صفحه: تغییرات در محتوای اصلی صفحه، نسبت به تغییر تگ تاریخ محتوا، تاثیر بیشتری بر تازگی آن دارد.

نرخ تغییر صفحه: تغییرات مکرر در محتوای یک صفحه نشان دهنده تازگی بیشتر است.

نرخ ایجاد صفحه جدید: گوگل وب سایت هایی را که دائما صفحات جدید ایجاد می کنند، تازه تر می داند.

تازگی بک لینک های یک صفحه: لینک های جدید از سایت هایی که امتیاز تازگی محتوا دارند، تازگی محتوای سایت شما را نیز بالا می برد.

آیا الگوریتم تازگی محتوا یک سیگنال رتبه بندی است؟

این الگوریتم در حقیقت سیگنال اعتمادی است که الگوریتم های جستجو از آن برای رتبه بندی استفاده می کنند. کاربران نیز موقع کلیک بر روی یک سایت، تازگی محتوای آن برایشان بسیار مهم است و محتوای جدید را به محتوای قدیمی ترجیح می دهد. از آنجا که تازگی محتوا برای بعضی کوئری ها به معنای ارتباط بیشتر است، نیاز به محتوای تازه باید همیشه بر اساس کلمه کلیدی اصلی شما ارزیابی شود. در اینجا کوئری ها به دو دسته fresh و unfresh تقسیم می شوند.

کوئری fresh

کوئری fresh موضوعاتی مثل رویدادهای اخیر، مباحث داغ روز، رویدادهایی که هر از چند وقت یکبار تکرار می شوند (مثل رویدادها ورزشی و انتخابات ریاست جمهوری) و موضوعاتی که دائما در حال تغییر هستند را شامل می شود. افرادی که در حال جستجو برای چنین موضوعاتی هستند، بدون شک می خواهند جدیدترین مطالب را ببینند. نه مطالب مربوط به سال گذشته. اگر موضوع اصل سایتی مشابه موضوعات بالا باشد و مطالب خود را مرتبا بروزرسانی نکند، سایت آسیب می بیند و رتبه آن در صفحه نتایج بسیار پایین می آید.

کوئری unfresh

کوئری unfresh مربوط به موضوعاتی است که تازگی محتوا در آنها هیچ ارتباطی با دقت و مرتبط بودن مطالب ندارد. موضوعاتی مثل رسپی غذاها، فکت های تاریخی، موضوعات کلی و محتوای همیشه سبز در این دسته قرار می گیرند. برای کسانی که ممکن است ندانند محتوای همیشه سبز چیست، این نوع محتوا در واقع به موضوعاتی اطلاق می شود که تاریخ انقضایی برای آنها وجود ندارد؛ مثل ترفندهای کاهش وزن.

مطالبی که چنین موضوعاتی دارند، معمولا در طی زمان تغییر چندانی نمی کنند و افرادی که آنها را جستجو می کنند، عموما به دنبال اصول کلی و پایه درباره این موضوعات هستند. یک صفحه قدیمی که موضوع unfresh دارد و همچنان بک لینک های خوب و با کیفیت ایجاد می کند، می تواند با صفحه ای که تاریخ انتشار مطلب آن به دیروز برمی گردد ولی هیچ بک لینکی ندارد، رقابت کند.

تاثیر الگوریتم تازگی محتوا بر سئو

زمانی که گوگل برای اولین بار این الگوریتم را در سال 2011 معرفی کرد، اعلام کرد که این تغییر روی 35 درصد از کل جستجوها (6 تا 10 درصد از نتایج جستجو به میزان قابل توجهی) تأثیر می گذارد. بنابراین بدیهی است که سئوی سایت نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.

محتوای تازه می تواند برای سئو بسیار مهم باشد، به خصوص اگر سایتی دارید که موضوع اصلی آن موضوعات fresh است. البته سایت هایی با موضوعات unfresh هم می توانند از این الگوریتم سود ببرند اما عمده تاثیر بر سایت هایی است که موضوعات fresh را پوشش می دهند.

به طور کلی، پیگیری تغییرات و همگام سازی با آنها در هر حوزه ای رتبه بندی سایت را تحت تاثیر قرار می دهد. فهمیدن اینکه تازگی در موضوع محتوایی که می خواهید تولید کنید، اهمیت دارد یا خیر، بخش مهمی از استراتژی سئو به حساب می آید.

در سئو توصیه می شود بیشتر از محتوای همیشه سبز در استراتژی های بازاریابی محتوای خود استفاده کنید. زیرا تغییرات و رویدادهای مهم در حوزه فعالیت شما دیگر تاثیر چندانی روی سایت شما نمی گذارد. محتوایی که تاثیر زیادی از این الگوریتم نگیرد، می تواند به شما در ایجاد یک استراتژی تولید محتوای متعادل کمک کند. همچنین در صورتی که ماهیت سایت شما متناسب با موضوعات همیشه سبز نباشد، اهمیت محتوا نویسی و بروزرسانی محتوا دو چندان می شود و استراتژی سئو نیز باید هماهنگ با این موضوع باشد.

بهینه سازی برای الگوریتم تازگی محتوا

اکنون که کمی بیشتر با این الگوریتم و نحوه تاثیر گذاری آن آشنا شدیم، وقت آن رسیده روش هایی را بررسی کنیم که می توانید سایت خود برای تاثیر پذیری بیشتر از این الگوریتم بهینه کنید:

صفحه نتایج جستجو یا SERP را بررسی کنید

ساده ترین راه برای ارزیابی اهمیت میزان تازگی یک کوئری این است که به تاریخ انتشار نتایج برتر نگاه کنید. به عنوان مثال، می توانید 10 یا 20 نتیجه اول را بررسی کنید و نتایج انتشار آنها را با هم مقایسه کنید. البته در حین این مقایسه به سایت های رتبه اول توجه بیشتری داشته باشید. با بررسی صفحه نتایج جستجو می توانید متوجه شوید برای کلمه کلیدی که مد نظر دارید، تازگی محتوای یک سیگنال رتبه بندی در نظر گرفته می شود یا خیر.

حتما محتوای همیشه سبز را در استراتژی تولید محتوای خود لحاظ کنید

لازم نیست همیشه در حال انتشار محتوا درباره موضوعات جدید باشید. اما به یاد داشته باشد نرخ ایجاد صفحه جدید فاکتوری در ارزیابی تازگی سایت است. بنابراین تولید محتوا را به طور منظم در دستور کار خود قرار دهید. چه درباره موضوعات همیشه سبز و چه درباره موضوعات fresh که تازگی محتوا برایشان اولویت است.

محتوای قدیمی را به طور منظم بروز کنید

نشریه تحقیقاتی گوگل اشاره می کند که به دلیل حجم بالای محتوایی که هر روز منتشر می شود، ربات های خزنده موتورهای جستجو نمی‌ توانند دائما در حال خزیدن در صفحات باشند. در نتیجه، گوگل فرآیند خزیدن و ایندکس کردن صفحات را بر اساس نرخ بروزرسانی محتوا انجام می دهند. بروزرسانی منظم محتوای قدیمی، کمک می کند امتیاز تازگی خود را بهبود ببخشید و رتبه بندی خود را برای موضوعات حساس به تازگی بالا ببرید.

متن محتوای خود را بروز کنید

تغییر تاریخ انتشار مقاله و سال در عنوان یک روش معمول بروزرسانی محتوا است، اما به تازگی، برای گوگل سیگنال قوی به حساب نمی آید. همانطور که قبلاً توضیح دادیم، تغییرات در بدنه اصلی محتوای صفحه برای گوگل مهمتر از تغییر و آپدیت کردن تگ های تاریخ و زمان است. بنابراین باید محتوای اصلی صفحه را به روز کنید.

با این حال، این کار باعث افزایش CTR می شود – حداقل برای کوتاه مدت. اگر کاربران بفهمند محتوای شما قدیمی است و تنها تاریخ آن جدید است، ماندگاری انها در سایت کم می شود و بعد از مدتی ممکن است رتبه سایت نیز افت کند.(راه های افزایش نرخ کلیک سایت را در مقاله مربوط به آن می توانید بخوانید.)

تاریخ انتشار مطالب سایت را نیز تغییر دهید

بسیار اهمیت دارد که تاریخ انتشار محتوا با تگ تاریخ در عنوان سایت یکی باشد. بنابراین تگ تاریخ را با تاریخ انتشار مطابقت دهید.

از طریق کنسول جستجو محتوای خود را برای بررسی به گوگل ارسال کنید

پس از ایجاد هر تغییری در محتوای خود، برای اینکه روند ایندکس کردن محتوای جدید را تسهیل کنید و سرعت ببخشید، سایت مپ خود را برای بررسی در کنسول جستجوی گوگل ثبت کنید. البته قبل از این کار حتما نقشه سایت خود را به روز کنید تا خزیدن در سایت برای ربات های گوگل راحت تر شود و محتوای صفحات شما را بهتر بفهمند.

بک لینک های سایت خود را چک کنید

بک لینک های سایت خود را دائما تحت نظر بگیرید تا مطمئن شوید از سایت های قدیمی نیستند. چرا که الگوریتم تازگی محتوا گوگل منابع لینک های ورودی شما را نیز بررسی می کند و مورد قضاوت قرار می دهد. اگر در وب‌ سایتی بک لینک داشته باشید که مدت زیادی است بروزرسانی نشده است، گوگل آن لینک را کهنه می‌ داند و لینک به جای کمک به سئوی سایت شما، به آن آسیب می رساند. بنابراین از سایت هایی بک لینک بگیرید که می دانید علاوه بر معتبر بودن، محتوای خود را به طور منظم بروز می کنند.

بهینه سازی برای الگوریتم تازگی محتوا

از کجا بفهمیم چه زمانی برای بروزرسانی، بازنشر یا تولید محتوای جدید مناسب است؟

گفتیم به بروزرسانی محتوا باعث می شود ربات های خرنده گوگل دفعات بیشتری در یک  صفحه را بخزند و آن را رتبه‌ بندی کند. اینکه چه زمانی باید محتوا را بروزرسانی کنیم بستگی به اهمیت تازگی برای کوئری است که کلمه کلیدی محتوای شماست.

متخصصان سئو این سه زمان را برای بروزرسانی محتوا جهت تاثیرپذیری از الگوریتم تازگی محتوا پیشنهاد می دهند:

چه اتفاقی می افتد اگر محتوایی را بروزرسانی نکنیم؟

با اینکه چندین بار اشاره کردیم که محتوایی با موضوع همیشه سبز نیازی به بروزرسانی ندارد، اما باید توجه داشت که این موضوع به این معنا نیست که می توانید آن را برای همیشه به امان خود رها کنید. اگر هر از چند گاهی چند بروزرسانی انجام ندهید، محتوای شما اصطلاحا پوسیده می شود. حتی کامل ترین، معتبرترین و آموزنده ترین محتوای همیشه سبز نیز نیاز دارد گاه به گاه بروز شود تا از نظر گوگل همچنان مرتبط و معتبر بماند.

گاهی اوقات رتبه یک محتوای با کیفیت و عالی به تدریج در صفحه نتایج جستجو افت می کند. کاهش رتبه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال ممکن است یک سایت رقیب محتوای کامل تر و جامع تری درباره همان موضوع منتشر کرده باشد. یا کاربران درباره این موضوع، محتوای جدید و تازه را ترجیح می دهند.

بنابراین بسیار مهم است که رتبه و همچنین سایت های رقیب در حوزه فعالیت خود را دائما زیر نظر داشته باشید تا هر زمان که دچار افت رتبه شدید، دلیل آن را به راحتی پیدا کنید.

توصیه ما این است که هر از گاهی به محتواهای قدیمی خود سری بزنید و با بروزرسانی بعضی آمارها و حقایق یا اضافه کردن مطلبی جدید به محتوای قبلی آنها را بروز نگه دارید. در نتیجه گوگل نیز متوجه این تغییرات می شود و احتمال افت رتبه شما کاهش می یابد.

اهمیت اعمال یک چرخه بروزرسانی محتوا برای سایت

اغلب افراد فکی می کنند بروزرسانی محتوای منتشر شده مشکل است و ارزش این همه دردسر را ندارد. بنابراین ترجیح می دهند به جای این کار محتوای جدید تولید و منتشر کنند.

اما پیشنهاد ما این است که یک چرخه ساده برای بروزرسانی محتوای سایت خود پیاده کنید و به آن پایبند باشد. به کمک این چرخه متوجه خواهید شد که این کار بسیار آسان تر از تولید محتوای جدید از صفر است. همچنین وقتی نوبت به الگوریتم تازگی محتوا گوگل میرسد، این روش ترافیک زیادی برای شما به دنبال خواهد داشت.

چرا بروزرسانی محتوا بهتر از تولید محتوای جدید است؟

رتبه بالاتر برای محتوایی که قبلاً رتبه‌ بندی شده است آسان‌ تر از محتوای جدیدی است که چیزی از انتشار آن نمی گذرد. تنها با ایجاد چند تغییر جزئی در محتوای قدیمی یا اضافه کردن مطلب جدید به آن می توانید شاهد پیشرفت رتبه خود در صفحه نتایج باشید. اگر نمی دانید چه چیز هایی را تغییر دهید و از کجا شروع کنید، می توانید به لیست کارهایی که در جهت بهینه سازی سایت برای الگوریتم تازگی محتوا در بالا پیشنهاد دادیم، مراجعه کنید.

بروزرسانی تگ تاریخ یک مقاله در صفحه نتایج گوگل نیز ظاهر می شود که خود CTR یا نرخ کلیک را افزایش می دهد. زیرا کاربران بیشتر تمایل دارند بر روی سایت هایی کلیک کنند که تاریخ محتوای آنها جدیدتر است. در نتیجه، تعاکل کاربران نیز با شما افزایش می یابد.

از آنجایی که به‌روزرسانی محتوای قدیمی آسان‌ تر و سریع‌ تر از تولید و انتشار محتوای جدید است، علاوه بر اینکه رتبه سایت را بالاتر می برد، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالاتری نیز به دنبال دارد.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور مفصل به معرفی الگوریتم تازگی محتوای گوگل و راه های بهینه سازی برای آن بپردازیم. از زمان راه اندازی این الگوریتم، محتوای تازه در بعضی موضوعات بیشتر از سایرین برای گوگل اولویت دارد. اما به طور کلی، سعی کنید محتوای موجود در صفحات سایت خود را – فارغ از هر موضوعی که در سایت خود پوشش می دهید –  به طور منظم بروزرسانی کنید. حتی تغییر جزئی در محتوا یا تگ تاریخ آن نیز در شرایطی کفایت می کند. بروزرسانی محتوا، هرچقدر هم که کوچک باشد شانس شما برای رتبه بندی را افزایش می دهد و ترافیک بیشتری برای شما به ارمغان می آورد. در آخر، امیدواریم این مقاله در بروزرسانی محتوا به دردتان بخورد.

سوالات متداول

الگوریتم تازگی محتوا گوگل چیست؟

این الگوریتم که برای اولین بار در سال 2011 راه اندازی و معرفی شد، تازگی محتوا را عاملی مهم در رتبه بندی سایت ها در نظر گرفت. با ظهور الگوریتم freshness، صفحات حاوی محتوای جدید و تازه در صدر صفحه نتایج قرار گرفتند و رتبه های برتر را از آن خود کردند. این الگوریتم در واقع به گوگل کمک می کند موضوعاتی را که نیاز به اطلاعات جدید و بروز دارند، از موضوعات همیشه سبز که نیاز چندانی به بروزرسانی ندارند، تشخص دهد. بر این اساس گوگل کوئری ها را بررسی می کند و در صورتی که جزء موضوعاتی باشد که تازگی محتوا در آن ضرورت داشته باشد (QDF) جدیدترین نتایج را به کاربران نشان می دهد.

تازگی محتوا چه زمانی بیشترین اهمیت را دارد؟

تازگی محتوا برای همه موضوعات مهم نیست. انواع خاصی از کوئری ها وجود دارند که موضوع آنها بسیار به زمان حساس است. این نوع کوئری ها QDF نام دارند. موضوعاتی مثل رویدادها، اخبار، قیمت طلا، دلار و .. از این دست کوئری ها به حساب می آیند. در مقابل زمان فاکتور کم اهمیتی برای موضوعات همیشه سبز است. موضوع محتوای همیشه سبز معمولا درباره مسائلی است که تاریخ انقضا ندارند و همیشه یکسان هستند. مثلا بعضی حقیاق علمی یا موضوعات تاریخی از موضوعات همیشه سبز هستند.

آیا الگوریتم تازگی محتوا باعث افزایش ترافیک می شود؟

بله، حتی اگر موضوع سایت شما حساس به زمان نبوده و همیشه سبز باشد، برزورسانی آن، حتی با اعمال تغییرات جزئی باعث می شود نرخ کلیک سایت افزایش پیدا کند. در نتیجه ترافیک ورودی به سایت بیشتر می شود.

منبع: robpowellbizblog.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *