الگوریتم دزد دریایی ، الگوریتم شماره یک گوگل برای مبارزه با وب سایت هایی است که قانون کپی رایت را نقض می کنند. با گسترش استفاده از اینترنت، آرام آرام سر و کله محتوای دیجیتال مثل ویدیو، عکس، اهنگ و … در اینترنت پیدا شد. در آن زمان وقتی محتوایی در اینترنت آپلود می شد، برای همه قابل مشاهده بود. گاهی اوقات افرادی این این موضوع سوء استفاده می کردند و حق انحصار و اشتراک این محتواها را نقض می کردند. در این زمان بود که گوگل به فکر مبارزه با این متخلفان افتاد. اما این الگوریتم چگونه با افراد متخلف برخورد می کنند؟ ساز و کار آن به چه صورت است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را مفصل با هم بررسی کنیم.

الگوریتم دزد دریایی گوگل چیست؟

الگوریتم دزد دریایی ابزار گوگل برای مقابله با سرقت محتوا است. هدف این الگوریتم به طور خاص وب سایت هایی است که قانون کپی رایت هزاره دیجیتال (DMCA) را نقض می کنند. از این تاریخ به بعد، گوگل هر سایتی را که قوانین کپی رایت را نقض کند و سرقت ادبی یا هنر انجام دهد، مجازات می کند.

جریمه این الگوریتم بیشتر متوجه رتبه بندی سایت ها در صفحه نتایج جستجو است. زیرا صفحه نتایج جایی است که عمدتا مردم سایت ها را کشف می کنند. با جابجایی رتبه یا حذف این سایت ها از صفحه نتایج، ترافیک ارگانیک زیادی را از دست می دهند که به نوبه خود آسیبی جدی است. هنگامی که گوگل یک وب سایت متخلف را کشف می کند، حتی اگر رتبه بسیار بالا باشد، رتبه سایت را کاهش می دهد یا در مواقعی حتی به طور کامل آن را مسدود می کند. این کار گوگل به سایتی که حق کپی رایت را رعایت کرده نیز سود می رساند.

علی رغم تمام تلاش های گوگل برای مبارزه و جریمه سارقان ادبی و هنری، هنوز هم بعضی سایت ها تخلف می کنند و سعی در دور زدن گوگل دارند. با این حا، گوگل تمام تلاش خود را می کند تا وب سایت های متخلف را شناسایی و جریمه کند و از حق تولید کنندگان محتوا محافظت کند.

چه شد که گوگل به فکر مقابله با سرقت ادبی افتاد؟

در صنعت سرگرمی، سرقت ادبی و هنری اجتناب ناپذیر است. با این حال افراد فعال این صنعت سال ها در حال مبارزه با این موضوع بوده اند. چرا که سرقت هنری تمام تلاش ها و خستگی هایی که افراد در خلق یک اثر هنری انجام می دهند را بی نتیجه می کند. به همین دلیل است که امروزه اخطار نقض حق کپی رایت را در همه جا میبینیم. با وجود تمام تلاش هایی که مراجع قانونی برای مبارزه با سرقت ادبی و هنری انجام می دهند، صنعت سرگرمی هر ساله ضررهای زیادی را متحمل می شود.

گوگل، به عنوان محبوب ترین موتور جستجو، به محلی تبدیل شده بود که سارقان ادبی و هنری می توانستند در آن هر اثر هنری یا ادبی را به اشتراک بگذارند. گوگل نمی توانست تشخیص دهد که کدام سایت با حق کپی رایت یک محتوای دیجیتال را به اشتراک می گذارد و کدام سایت بدون آن. بنابراین، به فکر طراحی و راه اندازی الگوریتمی برای تشخیص این موضوع و مبارزه با سایت های متخلف کرد. تلاش های گوگل در این راستا، منجر به معرفی الگوریتم دزد دریایی در آگوست سال 2012 شد.

قانون کپی رایت هزاره دیجیتال یا DMCA چیست؟

قانون کپی رایت هزاره دیجیتال یک قانون در حوزه مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) است که در 28 اکتبر 1998 در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون در آمریکا به تصویب رسید. هدف از تصویب DMCA به روز رسانی حق کپی رایت برای مبارزه با تخلفات حوزه دیجیتال بود. این قانون مسئولیت رسیدگی به تخلفات اینترنتی در رابطه با حق کپی رایت در فضای دیجیتال، مثل تکثیر یا توزیع محتوا را بر عهده دارد. قانون DMCA از انواع محتوای دیجیتال – متن و محتوای چند رسانه ای – محافظت می کند.

چه کشورهایی مشمول این قانون می شوند؟

اگر در ایران هستید، ممکن است از خود بگویید این قانون در آمریکا تصویب شده و کاری و به کار من ندارد. اما سخت در اشتباهید! اگرچه DMCA بخشی از قوانین آمریکا است، سایت آن سرویسی ارائه می دهد که به شکایات مربوط به توزیع محتوای غیرقانونی در همه کشورها رسیدگی می کند. در واقع DMCA بر تمام کشورهای عضو سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) اعمال می شود. به عبارت دیگر شهروند هر کشوری که عضو WIPO باشد می تواند شکایت خود را در سایت DMCA ثبت کند.

اگر شما مقاله ای را در وبلاگ سایت خود منتشر کنید، به طور خودکار توسط DMCA محافظت می شود. اگر متوجه شدید که شخصی مقاله شما را در سایت خود کپی کرده است و هویت نویسنده را جعل است، می توانید از آن شکایت کنید.

اما قبل از ثبت شکایت، ابتدا باید سایت خود را در سرویس DMCA ثبت کنید. بنابراین، اگر در آنجا پس از بررسی، ثابت شود که مقاله به صورت غیرقانونی منتشر شده است، یک اخطار برای مدیر وب سایت در مورد شکایت با الزام به حذف محتوا ارسال می شود. اگر آن سایت اقدامی در راستای حذف محتوا انجام ندهد، متخلف شناخته می شود. در بعضی پلتفرم ها مثل YouTube اگر ویدیویی حق کپی رایت را رعایت نکند، حذف می شود.

الگوریتم دزد دریایی گوگل چگونه با سایت های متخلف برخورد می کند؟

همانطور که گفتیم دزد دریایی به‌طور خاص سایت‌ هایی را هدف قرار می‌ دهد که DMCA را نقض می‌ کنند. گوگل وب سایت هایی را که گزارش های بسیاری از تخلف آنها دریافت کند را شناسایی و جریمه می کند.

در ابتدا گوگل سایت هایی را که چندین تخلف در کپی رایت از آنها سر زده را شناسایی می کند و رتبه آنها را در صفحه نتایج پایین می آورد. الگوریتم دزد دریایی قادر است سایت های جدید حاوی محتوای کپی را هم شناسایی کند. همچنین اگر سایتی به اشتباه متهم به سرقت ادبی شود، گوگل پس از بررسی جریمه آن را بر می دارد.

بنابراین زمانی که کاربر جستجویی انجام دهد، نتایج اولیه همه نتایجی هستند که محتوای منحصر به فرد دارند و حق کپی رایت را کاملا رعایت کرده اند. حتی اگر کاربر در گوگل عبارتی را جستجو کند که به محتوای سرقت شده اشاره دارد، گوگل محتوای استاندارد و بدون سرقت ادبی را ابتدا به او نشان می دهد. یعنی مثلا اگر در گوگل جستجو کنید «دانلود رایگان فیلم جنگ ستارگان»، در صدر صفحه نتایج سایت هایی را می بینید که در آن ها می توانید فیلم را با پرداخت هزینه ای به صورت آنلاین تماشا کنید.

سایت های متخلف رتبه بسیار پایینی در صفحه نتایج دارند. حتی اگر بتوانند مدت کوتاهی رتبه خوبی برای خود کسب کنند، خیلی سریع جریمه می شوند و جایگاه خود را از دست می دهند.

البته گاهی اوقات هم با دور زدن الگوریتم های گوگل به کار خود ادامه می دهند. کاربران با تایپ عبارات خاصی در گوگل می توانند این سایت ها را پیدا کنند.

چه سایت هایی تحت تاثیر الگوریتم دزد دریایی قرار میگیرند؟

هدف اصلی دزد دریایی گوگل، سایت هایی است که خلاف قانون کپی رایت هزاره دیجیتال عمل کنند. سایت هایی که محتوای سرقت شده را بدون ذکر منبع و ناشر در صفحات خود آپلود کنند، هدف اصلی این الگوریتم هستند. در ابتدا گوگل به این سایت ها اخطارهایی ارسال می کند و بعد وارد عمل می شود.

گوگل در سال 2013 حدود 224 میلیون گزارش نقض DMCA دریافت کرد. در نهایت گوگل حدود 222 میلیون سایت را حذف کرد که به این معنی بود که تنها حدود 2 میلیون سایت متخلف باقی ماندند. دلیلی حذف نشدن این دو میلیون سایت این بود که گوگل معتقد بود این سایت ها قانون کپی رایت را نقش نکرده اند یا برای تشخیص سرقت ادبی آنها به اطلاعات بیشتری نیاز داشت.

در بین سایت هایی که تحت تاثیر الگوریتم دزد دریایی قرار گرفتندُ سایت های تورنتی بیشترین آسیب را دیدند. سایت های تورنتی پلتفرم هایی جهانی بودند که در آنها محتوا مثل فیلم و آهنگ به طور غیر قانونی به اشتراک گذاشته می شدند. گوگل به طور کل این سایت ها را مسدود کرد.

یک ماه پس از راه اندازی دزد دریایی، گوگل اعلام کرد که بیش از 38 میلیون درخواست برای حذف سایت های متخلف دریافت کرده است.

در مقابل سایت هایی که به جستجوی ارگانیک متکی نیستند، کمتر تحت تاثیر دزدان دریایی قرار گرفتند. برای مثال سایت Pirate Bay که یکی از اصلی ترین سایت های تورنتی حساب می شود، افت ترافیکی پس از راه اندازی الگوریتم دزد دریایی در آن مشاهده نشد. حتی به مرجعی برای کاربران سایر سایت های تورنتی که مسدود شده بودند نیز تبدیل شد.

البته خیلی از سایت ها با تغییر دامنه خود، از جریمه گوگل فرار کردند و همچنان به فعالیت ادامه دادند.

الگوریتم دزد دریایی و تاثیرات آن

تغییراتی که این الگوریتم به وجود آورد بسیار قابل توجه بوده است. در ادامه با هم چند مورد از این تغییرات را بررسی می کنیم.

الگوریتم دزد دریایی وب سایت های ناقض قانون کپی رایت را جریمه کرد

شاید مهم ترین و بارزترین نتیجه این الگوریتم جریمه سایت های این چنینی بوده است. دزد دریایی گوگل، پس از راه اندازی دو هدف را دنبال می کرد: یکی یافتن وب سایت هایی که بیش ار یک مورد نقض کپی رایت داشتند. دیگری جریمه این سایت ها با پایین آوردن رتبه آنها در صفحه نتایج جستجو. در نتیجه این اهداف، ترافیک ارگانیک سایت های متخلف به طور قابل توجهی افت کرد. برخی سایت ها 96 درصد ترافیک ارگانیک خود را از دست دادند که خود ضرری بسیار بزرگ بود.

با این وجود، اگر کاربران نام یک سایت متخلف را در گوگل جستجو کنند، سایت در صفحه نتایج برای آنها بالا می آید.

باعث تقویت قانون کپی رایت هزاره دیجیتال (DMCA) شد

لازم است بدانید نام دیگر الگوریتم دزد دریایی، جریمه DMCA است. قانون DMCA در سال 1998 به تصویب رسیده بود. دزد دریایی باری دیگر در سال 2012 بر این قانون تاکید کرد و با جریمه سایت های متخلف، همه را دعوت به احترام به حقوق ناشر و هنرمند با رعایت این قانون کرد.

رتبه صفحات مختلف زیادی پایین آمد با اینکه الگوریتم دزد دریایی نتوانست همه متخلفان را شناسایی کند

با این که گوگل سایت های متخلف بسیاری را شناسایی کرد و به عنوان جریمه رتبه آنها را پایین آورد، اما همچنان سایت های متخلف به طور کامل مهار نشدند. این الگوریتم یک ابتکار عالی از سمت گوگل بود. با این حال به طور کامل نمی تواند جلوی سرقت ادبی و هنری را بگیرد.

سایت های کوچک همچنان پس از راه اندازی الگوریتم دزد دریایی به فعالیت خود ادامه دادند. با اینکه حق کپی رایت را رعایت نمی کردند، هرگز به گوگل گزارش نمی شدند. حتی بعضی از آنها از این موضوع سود نیز بردند.

در مقابل سایت های بزرگ خیلی از این موضوع ضرر دیدند. به دلیل مسدود شدن تعداد زیادی از وب‌ سایت‌ های اصلی، مردم به وب‌ سایت‌ های کوچک‌ تر روی آوردند.

هنرمندان و فعالان صنعت سرگرمی توانستند از حق خود دفاع کنند

محافظت از حق کپی رایت همواره یکی از دغدغه های اصلی صنعت سرگرمی بوده است. دزدی ادبی از زمانی که اینترنت پا به میدان گذاشت، بسیار بیشتر از قبل انجام می شد. متخلفین به فضایی جدید و بی نهایت برای به اشتراک گذاری محتوا بدون حق کپی رایت دسترسی پیدا کرده بودند.

الگوریتم دزد دریایی به گوگل کمک کرد تا حد زیادی این موضوع را کنترل کند. با اینکه دزدی ادبی همچنان یک معضل جهان شمول است، با کمک این الگوریتم گوگل توانست وب سایت های متخلف زیادی را شناسایی و جریمه کند. اینکه بعضی سایت ها فیلم یا آهنگی را بدون حق کپی رایت در دسترس همگان قرار می دهند، حق هنرمندان و تمام افرادی که در ساخت آنها نقش داشتند، ضایع می کند. طراحی و راه اندازی دزد دریایی، کمترین کاری بود که گوگل می توانست برای حفاظت از حق هنرمندان انجام دهد.

دزد دریایی باعث شد خیال هنرمندان نیز تا حدی از این موضوع راحت شود.

گوگل با بررسی اسناد معتبر، یک صفحه را از ایندکس خود حذف می کند

الگوریتم دزد دریایی در صورت برخورد با یک سایت متخلف، تنها رتبه آن را پایین می آورد. این کار باعث افت شدید ترافیک ارگانیک سایت متخلف می شود.

اما اگر Google یک درخواست حذف از دارنده حق کپی رایت یک محتوا دریافت کند، می تواند کل وب سایت را نیز حذف کند. البته این به شخص صاحب حق کپی رایت بستگی دارد که آیا از گوگل درخواست حذف سایت را دارد یا خیر. تیم حقوقی گوگل این درخواست ها را بررسی می کند و در صورت موافقت، صفحه متخلف آن سایت را حذف میکند. البته این کار به صورت دستی انجام نمی شود؛ بلکه به طور خودکار توسط سیستم گوگل صورت می گیرد.

گفته می شود بیش از یک میلیون درخواست حذف در یک روز به Google ارسال می شود. گوگل به همه آنها رسیدگی می کند.

الگوریتم دزد دریایی گوگل

چگونه در برابر سارقان ادبی و هنر از خود محافظت کنید

یکی از دغدغه های اصلی تولید کنندگان محتوا، محافظی از آثار خود در برابر کپی رایت است. یکی از رایج ترین اقداماتی که در این رابطه می بینیم استفاده از واترمارک روی تصاویر یا اسناد و استفاده از فناوری های است که مانع کپی متن می شوند. اما این کارها تنها از کپی متن جلوگیری می کنند و 100 درصد مانع سرقت محتوای شما نمی شوند.

یکی دیگر از کارهایی که برای جلوگیری از سرقت ادبی و هنری انجام میدهند ثبت قانونی نشان بازرگانی است. بدین ترتیب می توانید ثابت کنید که این نام و نشان فقط برای شماست و استفاده از آن توسط شخص ثالث غیر قانونی است. می توانید از شرکت های حقوقی برای ثبت نشان تجاری خود کمک بگیرید. این کار نیز فقط برای محتواهایی جواب می دهد که خودتان تولید کرده اید.

در ادامه تکنیک های پیشرفته ای را با هم بررسی می کنیم که برای محافظت از محتوا می توانید انجام دهید. این تکنیک ها عبارتند از:

مدیریت حقوق دیجیتال (DRM)

این کار اغلب برای محافظت از انواع محتوای دیجیتال در اینترنت انجام می شود. DRM کپی غیر مجاز محتوا را محدود می کند؛ به این صورت که یک کد را در محتوا تعبیه می کند تا از توزیع غیر مجاز آن جلوگیری کند. همچنین اجازه استفاده از ابزارهایی که ممکن است متخلفین برای کپی محتوا استفاده کنند را بسیار محدود می کند.

واترمارک Forensic 

بر خلاف واترمارک هایی که روی تصاویر یا متنها میبینیم، اینگونه واترمارک ها نامرئی هستند. واترمارک های نامرئی داده های خاصی را در فایل های رسانه ای مانند ویدیو جاسازی می کنند که برای همه قابل مشاهده نیستند. تنها با یک سیستم مخصوص می تواند آن ها را تشخیص داد.

انگشت نگاری

در اینجا مقصود از اثر انگشت، یک اثر انگشت دیجیتال مثل QR Code است. به این مقصود، یک فایل صوتی یا ویدیویی به طور کامل آنالیز می شود و داده های ناشی از این آنالیز، به صورتی که فقط برای کامپیوترها  قابل خواندن باشد، ذخیره می شود. اصطلاحا گفته می شود محتوا انگشت نگاری شده است.

به کمک این تکنولوژی تشخیص محتوای کپی و سرقت شده بسیار آسان می شود.

بلاک کردن سایت های تورنت

یکی دیگر از راه های مبارزه با دزدی دیجیتال، بلاک کردن سایت هایی است که محتوای دیگران را می دزدند و به صورت رایگان در اختیار همه قرار می دهند. تولید کنندگان محتوا با کمک ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) کار می کنند تا دسترسی سایت های تورنت غیرمجاز به محتوای خود را مسدود کنند. ISP به سه روش این کار را انجام می دهد:

با این وجود، برخی کاربران با کمک VPN آدرس IP خود را مخفی می کنند و این سد را دور می زنند.

اگر زمانی به دلیل نقض DMCA از شما شکایت شد چه کاری باید انجام دهید؟

سایتهایی که ناقض DMCA شناخته شوند، افت شدید ترافیک ارگانیک را تجربه می کنند. اگر زمانی با این مشکل مواجه شدید و دلیل آن سرقت ادبی و هنری بود، به محض ورود به کنسول جستجوی گوگل خود، ایمیلی دریافت می کنید که به شما اطلاع می دهد شکایتی علیه شما ثبت شده است.

در این مرحله باید صفحات سایت خود را کاملا بررسی کنید تا بدانید کدام صفحه حاوی محتوای کپی بوده است. پس از پیدا کردن صفحه مذکور، آن را حذف کنید. در نتیجه از الگوریتم دزد دریایی و جریمه آن در امان می مانید.

متاسفانه سایت هایی که به دلیل نقض حق کپی رایت رتبه خود را از دست می دهند، در بازیابی جایگاه خود در صفحه نتایج جستجو به مشکل برمی خورند. علاوه بر این، اگر درخواست های متعددی برای حذف شما از منابع مختلف به گوگل برسد، گوگل بدون اینکه به شما فرصتی بدهد، صفحات شما را از ایندکس حذف می کند. پس برای اینکه به این سرنوشت غم انگیز دچار نشوید، سریع اقدام به حذف صفحه خود کنید.

اگر سایتی دارید که در آن کاربران می توانند به آن محتوا اضافه کنند، دامنه اصلی سایت را از دامنه صفحاتی که کاربر در آنها اجازه تولید و انتشار محتوا دارند را جدا کنید.

اگر زمانی به غلط، به سرقت ادبی و هنری متهم شدید، می توانید یک دفاعیه برای گوگل ارسال کنید. هر مدرکی که ثابت می کند حق کپی رایت را رعایت کرده اید را به دفاعیه خود ضمیمه کنید.

حرف آخر

گوگل دائما در حال تغییر و آپدیت کردن الگوریتم های خود است تا تجربه کاربری را بهبود ببخشد و با افرادی که قصد سوء استفاده از دیگران دارند را شناسایی و جریمه کند. پس از دانستن همه چیز در مورد الگوریتم دزدان دریایی گوگل، اکنون می دانیم که گوگل هنوز هم در حذف یا مقابله کامل سرقت ادبی و هنری درمانده است. سارقان ادبی از هک های زیادی برای دور زدن این الگوریتم استفاده می کنند که باعث می شود همیشه یک قدم از گوگل جلوتر باشند. با این حال تلاش گوگل در راستای مبارزه با این موضوع و حفاظت از حقوق هنرمندان قابل ستایش است. خدمات سئو اورجین وب بهترین راهکار برای افزایش رتبه سایت شماست!

سوالات متداول

الگوریتم دزد دریایی گوگل چه وظیفه ای به عهده دارد؟ 

وظیفه اصلی این الگوریتم مقابله با سایت هایی است که بدون داشتن حق کپی رایت، اقدام به نشر و توزیع محتوای دیگران به اسم خود می کنند.

چگونه می توانیم از محتوای خود در برابر سارقان هنری و ادبی محافظت کنیم؟ 

سعی کنید از ابزارهای که در بالا معرفی کردیم، استفاده کنید تا کپی از محتوای خود را برای افراد سخت کنید. ثبت نام تجاری، استفاده از واترمارک و بلاک کردن سایت های تورنت از اقداماتی هستند که می توانید برای مقابله با دزدی محتوا انجام دهید.

الگوریتم دزد دریایی چگونه با متخلفان برخورد می کند؟ 

این الگوریتم رتبه سایت ها را در صفحه نتایج پایین می آورد و باعث افت ترافیک ارگانیک آنها می شود. البته متخلفین بزرگ تر ممکن است مجازات سنگین تری دریافت کنند و از ایندکس گوگل حذف شوند.

اگر با یک سایت متخلف برخورد کردیم، چگونه آن را به گوگل گزارش دهیم؟

از طریق حساب کاربری خود در Webmaster Tool می توانید شکایت خود را به گوگل ارسال کنید. ابتدا وارد قسمت Copyright Removal شوید. سپس در قسمت Create a new notice شکایت خود را نوشته و ارسال کنید. گوگل شکایت شما را بررسی می کند و در اسرع وقت به آن رسیدگی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *