الگوریتم موبایل فرست ایندکس، الگوریتمی در گوگل است که هدف آن شناسایی و اولویت بندی وب سایت ها بر اساس داشتن نسخه متناسب برای موبایل است. این الگوریتم ابتدا در سال 2018 معرفی شد و آرام آرام برای همه سایت ها فعال شد. اما چرا گوگل تصمیم گرفت چنین سایت های را اولویت قرار دهید؟ دلیل این سیاست جدید گوگل چه بود؟ با ما همراه باشد تا پاسخ این سوالات را با هم بررسی کنیم.

الگوریتم موبایل فرست ایندکس چه الگوریتمی است؟

برای دانستن تعریف دقیق این الگوریتم بهتر است به خود گوگل مراجعه کنیم. طبق صحبتهای گوگل، پس از معرفی الگوریتم موبایل فرست ایندکس، گوگل عمدتا نسخه موبایل سایت ها را مبنای ایندکس و رتبه بندی قرار می دهد. قبل از این الگوریتم، گوگل از نسخه دسکتاپ سایت ها برای ایندکس کردن و ارزیابی مرتبط بودن سایت با کوئری ها استفاده می کرد.

به بیان دیگر می توان گفت موبایل فرست ایندکس، الگوریتمی است که سایت های را اولویت قرار می دهد که نسخه موبایل برای کاربران تلفن های همراه در نظر گرفته اند و به آنها توجه بیشتری نشان می دهد. دلیل این موضوع هم این است که کاربران موبایل بسیار زیاد هستند و روزانه جستجوهای زیادی از طریق موبایل صورت می گیرد.

چه شد که گوگل به فکر ساخت الگوریتم موبایل فرست ایندکس افتاد؟

برای گوگل همیشه تجربه کاربری (UX) در اولویت بوده است. با گسترش استفاده از تلفن ها همراه، کاربران ذره ذره کامپیوترها و مانیتورهای بزرگ را کنار گذاشتند. در نتیجه با گذشت زمان و زیاد شدن کاربران اینترنت، عادت های قدیمی کاربران در جستجو تغییر کرد و جای خود را رفتارهای جدید داد. بر اساس آخرین آماری که منتشر شده است، به طور متوسط حدود 60 درصد جستجوها از طریق موبایل انجام می شود، البته این رقم در بعضی موضوعات به 80 درصد هم می رسد.

این درصد بالای جستجوی از طریق موبایل باعث شد گوگل به فکر بیفتد و راهی برای بهبود تجربه کاربران موبایل که روز به روز بیشتر هم می شدند، پیدا کند. در آن زمان گوگل نسخه دسکتاپ سایت ها را مبنای ایندکس قرار می داد. اما با تغییر عادات کاربران دید که این نسخه سایت ها زمانی که بر روی موبایل نشان داده می شود، استفاده از سایت چندان برای کاربران رضایت بخش و راحت نیست. در نتیجه، همه این موضوعات منجر به معرفی الگوریتم موبایل فرست ایندکس شد تا تجربه کاربری افرادی که از موبایل برای جستجو استفاده می کنند نیز بهتر شود. با دانستن اینکه در حال حاضر موبایل ها اصلی ترین دستگاه های مورد استفاده برای دسترسی به اینترنت در سراسر جهان هستند، این تغییر رویه گوگل اصلا عجیب نبود.

الگوریتم موبایل فرست ایندکس چه زمانی معرفی شد؟

راه اندازی و بروزرسانی آپدیت فرست ایندکس به شرح زیر است:

الگوریتم موبایل فرست ایندکس و سئو

همان طور که تا کنون متوجه شده اید این الگوریتم به سایت هایی که نسخه موبایل آنها خوب و با کیفیت باشد، پاداش می دهد. بنابراین نسخه موبایل سایت باید به خوبی نسخه دسکتاپ باشد؛ وگرنه سایت رتبه خوبی نخواهد داشت. اینکه چگونه الگوریتم موبایل فرست ایندکس بر رتبه جستجوی شما تاثیر می گذارد به این بستگی دارد که آیا سایت شما برای موبایل بهینه شده است یا خیر.

اگر سایت شما طراحی ریسپانسیو داشته باشد (در سایت های ریسپانسیو صفحه های موبایل و دسکتاپ یکسان هستند) تحت تأثیر الگوریتم موبایل فرست ایندکس قرار نمی گیرد. چرا که ریسپانسیو بودن به این معناست که صفحات وب سایت با اندازه های مختلف صفحه نمایش دستگاه سازگار می شوند.

سایت‌ هایی که صفحات مجزا برای موبایل و دسکتاپ دارند، بیشترین تاثیر را از این الگوریتم خواهند گرفت. در این حالت، ربات های خزنده گوگل ابتدا در نسخه موبایل فاکتورهای زیر بررسی می‌ کنند و بر این اساس رتبه بندی سایت را مشخص می کنند.

فاکتورهای مذکور عبارتند از:

الگوریتم موبایل فرست ایندکس چیست؟

 

آیا معرفی الگوریتم موبایل فرست ایندکس به معنای توقف دسکتاپ ایندکس است؟

معرفی این الگوریتم به این معنا نیست که گوگل دیگر نسخه دسکتاپ وب سایت ها را نادیده می گیرد و ایندکس نمی کند، بلکه به این معناست که این نسخه وب سایت ها را دیگر اولویت نمی داند. تا قبل از راه اندازی این الگوریتم، نسخه دسکتاپ مبنای فرایند ایندکس بود، اما از پس از فعال شدن این الگوریتم، دیگر چنین نیست. نسخه موبایل یک سایت دیگر فاکتوری مهم در رتبه بندی یک سایت به حساب می آید. یعنی گوگل سایت هایی را که برای تلفن های همراه بهینه شده اند را ترجیح می دهد و آنها را اولویت خود در رتبه بندی قرار می دهد.

به همین دلیل داشتن نسخه موبایل امروزه یکی از اصول حیاتی سئو به حساب می آید. البته اگر سایت شما چنین گزینه ای نداشته باشد، از صفحه نتایج جستجو یا SERP ناپدید نمی شوید. اما مطمئناً از وب سایت های Mobile Friendly عقب می افتد.

چگونه بفهمیم الگوریتم موبایل فرست ایندکس برای یک وب سایت فعال است؟

گوگل اعلام کرد که از اول جولای سال 2019، این الگوریتم به طور پیش فرض برای وب سایت های جدید یا وب سایت هایی که تا آن زمان برای گوگل ناشناخته بودند، فعال می شود. بنابراین اگر وب سایت شما پس از این تاریخ ساخته شده باشد، به طور پیش فرض این الگوریتم برای سایت شما فعال است و نسخه موبایل سایت نیز در نتایج جستجو نشان داده می شود.

اما اگر وب سایتی دارید که قدیمی تر است و تاریخ ساخت آن به پیش از سال 2019 برمی گردد، چند راه برای فهمیدن این موضوع وجود دارد. ساده ترین و سریع ترین راه این است که به کنسول جستجوی گوگل مراجعه کنید و ببینید آیا اعلانی از سمت گوگل درباره این موضوع برایتان ارسال شده است یا خیر. اگر چیزی پیدا نکردید، احتمال هنوز برایتان فعال نشده است.

بهتر است بار دیگر سایت خود را بررسی کنید تا ببینید آیا تمام فاکتورهای لازم برای موبایل ایندکس را دارید یا نه.

چگونه باید سایت خود را برای الگوریتم گوگل فرست ایندکس بهینه کنیم؟

برای بهبود تجربه کاربران موبایل از استفاده از سایت، در ابتدا می توانید از ابزار گوگل به نام Mobile-Friendly Test استفاده کنید. با کمک این ابزار می توانید تشخیص دهید چه قسمت های از سایت در نسخه موبایل نیاز به تغییر دارند و از کجا می توانید تغییرات را شروع کنید. سپس نکات زیر را هنگام اعمال تغییرات در ذهن داشته باشید:

سایت را ریسپانسیو کنید

با ریسپانسیو کردن سایت خود می توانید محتوای سایت خود را به راحتی و هم زمان برای هر دو نسخه دسکتاپ و موبایل بهینه کنید. با این کار می توانید تمام جلوه های سایت خود را مثل اندازه دکمه ها، اندازه محتوا، نحوه نشان دادن لینک ها و … را برای کاربران موبایل تنظیم کنید. بنابراین اگر سایتی دارید که ریسپانسیو نیست، همین امروز دست به کار شوید و اگر تازه می خواهید یک سایت را طراحی کنید این ویژگی را فراموش نکنید.

مطمئن شوید لینک ها و محتوا به خوبی در نسخه موبایل نشان داده می شود

با بررسی عناصر مهم وب سایت مانند لینک های ناوبری، لینک های داخلی، متن ها، تصاویر و ویدیوها شروع کنید. مطمئن شوید که تمام اینها در نسخه تلفن همراه نیز قابل مشاهده هستند. عدم توجه به این موضوع ممکن است به نارضایتی کاربر و افت ترافیک سایت منجر شود.

کیفیت محتوای درون صفحه را بالا ببرید

سعی کنید در تولید محتوای متنی، ویدیویی، تصویری و… اصول پایه را رعایت کنید و محتوای با کیفیت تولید کنید. اندازه و لحن متن باید مناسب باشد تا کاربران بتوانند به راحتی آن را بخوانند و متوجه شوند. تصاویر نباید خیلی بزرگ یا کوچک باشند یا وضوح پایینی داشته باشند. همچنین اصول سئوی تصاویر را فراموش نکنید.

سرعت صفحات خود را تست کنید

سرعت صفحه همچنان یک فاکتور مهم رتبه بندی برای گوگل، به ویژه در دستگاه های تلفن همراه است. اگر سرعت بارگذاری وب سایت شما پایین باشد، می تواند بر رتبه موتور جستجو و تجربه کلی کاربر تاثیر منفی بگذارد. گوگل برای تست سرعت صفحات ابزاری به نام Google’s PageSpeed Insights دارد. به کمک این ابزار می توانید سرعت صفحات خود را بسنجید و بدانید برای بهبود سرعت سایت، چه قسمت هایی را باید اصلاح کنید.

متادیتا را بروزرسانی کنید

متادیتا یا فراداده شامل اطلاعات جزئی و کلی درباره یک صفحه است که در HTML ذخیره می شود. این اطلاعات که معمولاً در قالب تگ های عنوان و توضیحات متا دیده می‌ شوند، معمولاً در خود صفحه نمایش داده نمی‌شوند. اما برای موتورهای جستجو و کاربران کارایی دارند. سعی کنید عنوان و توضیحات متا را برای هر دو نسخه دسکتاپ و توضیحات متا قرار دهید. همچنین سعی کنید متادیتای منحصر به فردی برای هر URL در سایت خود داشته باشید. در هر URL هم حتما از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید. ابزارهایی مانند Screaming Frog، Ahrefs یا Moz، می توانند در این کار به شما کمک کنند.

نقشه سایت را بروزرسانی کنید

در سایت دو نوع نقشه وجود دارد. یک نقش که بر مبنای HTML است و به کاربران کمک میکند نمای کلی از محتوای سایت داشته باشند و اطلاعات مورد نیاز را به راحتی پیدا کنند. نقشه دیگر که XML است، مخصوص موتورهای جستجو است. این نقشه لیستی از تمام URLهای سایت است که به ربات های خزنده در ایندکس کردن وب سایت ها کمک می کند. این دو نوع نقشه سایت باید دائما بروزرسانی شوند. همچنین مطمئن شوید که نقشه سایت برای کاربران موبایل به خوبی نمایش داده می شود و برای صفحه موبایل واضح است.

از داده های ساختار یافته یکسان استفاده کنید

باید توجه داشت که مارک آپ هایی که برای داده های ساختار یافته استفاده می کنید، در نسخه دسکتاپ و نسخه موبایل یکسان باشند. از افزودن داده های ساختار یافته غیرضروری در صورتی که به محتوای خاص یک صفحه مربوط نیست، خودداری کنید.

Mobile First Index Algorithm

الگوریتم موبایل فرست ایندکس چگونه بر دیجیتال مارکتینگ تاثیر می گذارد؟

آماده نکردن وب سایت برای الگوریتم موبایل فرست ایندکس گوگل می تواند بر عملکرد جستجوی ارگانیک و اهداف کلی بازاریابی دیجیتال تأثیر بگذارد. برای درک بهتر تاثیر این الگوریتم بر فعالیت های دیجیتال مارکتینگ، معیارهای زیر را در نظر داشته باشید:

نوسانات در رتبه بندی

فعال شدن این الگوریتم برای یک وب سایت به این معنی است که نسخه موبایلی آن نسخه اولیه ای است که گوگل برای تجزیه و تحلیل رتبه بندی جستجوی ارگانیک از آن استفاده می کند. اگر وب سایت شما نسخه موبایل نداشته باشد، گوگل نسخه دسکتاپ را برای رتبه بندی بررسی می کند که ممکن است باعث افت یا نوساناتی در رتبه بندی شود. اما در مقابل، وب سایت هایی که خود را با این الگوریتم وفق داده اند و برای کاربران موبایل نیز بهینه شده اند، نوسانات جزئی تری را تجربه خواهند کرد.

این الگوریتم وب سایت هایی را که فاکتورهای آن را رعایت نکرده باشند، جریمه نمی شوند. فقط رتبه آنها ممکن است دائما بالا و پایین شود.

نوسانات ترافیک ارگانیک

نوسانات در رتبه بندی منجر به نوسانات مثبت یا منفی در ترافیک ارگانیک می شود. از آنجایی که ممکن است مدتی طول بکشد تا یک سایت برای الگوریتم موبایل فرست ایندکس گوگل آماده شود، بهتر است هر چه سریع تر شروع به آماده سازی سایت خود کنید. اگر نتوانید وب سایت خود را متناسب با عادات جدید جستجو تغییر دهید، شاهد نوسان رتبه خواهید بود این در نهایت منجر به نوسان در ترافیک ارگانیک سایت نیز می شود. کاهش ترافیک ارگانیک نیز خود باعث کاهش نرخ تبدیل ارگانیک می شود.

همچنین عدم بهینه سازی برای این الگوریتم بر سئوی محلی نیز تاثیر می گذارد. از آنجایی که رفتار کاربر یک عامل مهم رتبه بندی در سئوی محلی است، سیگنال های منفی کاربر در وب سایت شما می تواند باعث شود گوگل رتبه شما در نتایج جستجوی محلی را نیز پایین بیاورد.

دیگر راه کارهای افزایش آمار بازدید سایت را در مجله اورجین وب بخوانید.

آمادگی برای بروزرسانی های آینده

تغییرات گوگل همیشه مبتنی بر نیازهای و تغییر رفتارهای کاربران بوده است. اولویت اول گوگل همیشه رضایت کاربران است، بنابراین رضایت آنها را همیشه مبنای کار خود قرار می دهد. هر زمان که تغییری در رفتار یا عادات کاربر ایجاد می شود، گوگل خیلی سریع خود را با آن وفق می دهد و شروع به طراحی و راه اندازی الگوریتم جدید متناسب با آن می کند. این الگوریتم نیز نتیجه همین موضوع است. استفاده از موبایل روز به روز در حال گسترش است و جنبه های بیشتری از زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین موبایل فرست ایندکس حالا حالاها اینجاست.

در نتیجه، بهینه سازی سایت برای الگوریتم های گوگل، بدون شک باعث بهبودی عملکرد سایت در جستجوی ارگانیک می شود و رضایت کاربران را به همراه خواهد داشت. چرا که هدف این الگوریتم ها تنها بهبود تجربه کاربران است.

قابلیت استفاده در موبایل را با موبایل فرست ایندکس اشتباه نگیرید!

بسیار مهم است که بدانید قابلیت استفاده در موبایل با گوگل فرست ایندکس دو چیز متفاوت هستند. وب سایت شما ممکن است هنوز ایراداتی در «قابلیت استفاده در موبایل» داشته باشد اما این الگوریتم برایش فعال شده باشد. جان مولر، یکی از تحلیلگران گوگل، در این باره می گوید:

«یک سایت ممکن است قابلیت استفاده در تلفن همراه را داشته باشد یا نداشته باشد، اما همچنان حاوی تمام فاکتورهای موبایل فرست ایندکس باشد». سپس با ذکر یک مثال این موضوع را اینگونه توضیح داد :« یک فایل PDF را در نظر بگیرید. روی موبایل، ناوبری آن بسیار سخت است. لینک ها ممکن است قابل کلیک نباشند و خواندن متن سخت است. اما متن همچنان وجود دارد و می تواند ایندکس شود». به عبارت دیگر، می توان گفت که گوگل سایت هایی را که اصطلاحا mobile friendly نیستند را همچنان ایندکس می کند.

اگر UX سایت منفی باشد، تصاویر در موبایل باز نشوند و دکمه ها در نسخه موبایل بخوبی کار نکنند همه اینها بر رتبه بندی موثر است. در اینجا باز اهمیت موضوع بهینه سازی برای کاربر در کنار موتورهای جستجو مطرح می شود. بنابراین سعی کنید در عین حال که تمام دستورالعمل های گوگل را در سایت خود رعایت می کنید، بهترین تجربه کاربری را برای مخاطبان خود رقم بزنید.

بهینه سازی برای الگوریتم موبایل فرست ایندکس، بایدی برای سایت ها در سال 2022

همچنان که کسب و کارها خود را با انتظارات جدید مشتریان وفق می دهند، این الگوریتم گوگل نیز، آنها را برای ماندن در دنیای کسب و کار دیجیتال آماده می کند. چنانچه کسب و کار آنلاینی دارید و می خواهید در این عرصه پر رقابت دوام بیاورید، رعایت اصول این الگوریتم ضروری است. طبق جدیدترین آماری که از تعامل مشتریان با برندها منتشر شده است، چیزی حدود 57 درصد تعامل مشتریان با یک برند از طریق تلفن های همراه انجام می شود. بنابراین صادقانه بگوییم، اگر همچنان قصد دارید اهمیت این الگوریتم را نادیده بگیرید، مطمئن باشید کسب و کارتان دوامی نخواهد داشت – حداقل در فضای دیجیتال. در صورت عدم بهینه سازی سایت برای موبایل فرست ایندکس، ترافیک ارگانیک سایت شما بسیار افت می کند و نرخ تبدیل نیز کاهش می باید.

در مقایسه با سایر موتورهای جستجو، گوگل بالاترین سهم از ترافیک جستجوی ارگانیک موبایل را دارد. (حدود 61 درصد) البته پیش بینی می شود که این درصد در آینده بالاتر هم می رود. پس می توان نتیجه گرفت که عدم توجه به اهمیت این الگوریتم در آینده بی شک عواقب جدی به دنبال خواهد داشت.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم الگوریتم موبایل فرست ایندکس گوگل را معرفی کنیم و تمام نکات مهم مربوط به آن را پوشش دهیم. همچنین راهکارهایی را پیشنهاد دادیم که به کمک آنها می توانید از این الگوریتم به نفع خود بهره ببرید. اگر کسب و کار اینترنتی دارید، اهمیت این الگوریتم باید برایتان دو چندان باشد. چرا که بخش زیادی از ارتباط مشتریان با برندها از راه موبایل انجام می شود و بی توجهی به کاربرانی که از موبایل استفاده می کنند یعنی نادیده گرفتن یک بازار هدف بزرگ! امیدواریم به بکارگیری راهکارهایی که در این مقاله پیشنهاد دادیم، بتوانید سایت خود را برای تاثیرپذیری از این الگوریتم آماده کنید و روز به روز ترافیک سایت خود را بالا ببرید.

سوالات متداول

آیا الگوریتم موبایل فرست ایندکس سایت ها را در یک ایندکس جدا ذخیره می کند؟

خیر، تنها یک ایندکس وجود دارد. فعال سازی این الگوریتم به این معنا نیست که یک ایندکس جدا برای موبایل در کنار یک ایندکس برای دسکتاپ، ایجاد می شود. بلکه تنها نحوه ایندکس کردن تغییر می کند.

آیا گوگل تنها از نسخه موبایل سایت برای رتبه بندی استفاده می کند؟

با داشتن این الگوریتم، گوگل اول نسخه موبایل سایت ها را برای رتبه بندی بررسی می کند – البته اگر داشته باشند. در غیر این صورت، همان نسخه دسکتاپ بررسی می شود. رتبه بندی سایتها در نتایج جستجو در موبایل با نتایج جستجوی دسکتاپ متفاوت است. این یعنی شما همچنان می توانید با نسخه دسکتاپ سایت خود نیز رتبه بندی شوید. اما در صورت داشتن نسخه موبایل، سایت شما ترافیک بیشتری خواهد داشت.

چرا الگوریتم موبایل فرست ایندکس مهم است؟

فرض کنید سایتی دارید که نسخه دسکتاپ آن عالی و بی نقص است، اما نسخه موبایل آن تعریف چندانی ندارد. از پس از معرفی این الگوریتم، نسخه موبایل به طور پیش فرض، همان نسخه ای از سایت است که ایندکس می شود. در نتیجه  رتبه سایت شما نیز چندان بالا نخواهد بود. بنابراین اگر می خواهید شانس خود را برای رتبه بندی در صفحه اول بالا ببرید، حتما نسخه ای از سایت برای کاربران موبایل طراحی کید و آن را به بهترین شکل بهینه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *