گوگل در آوریل سال 2012، از الگوریتم جدید خود برای مبارزه با اسپم پرده برداری کرد. الگوریتم پنگوئن در کنار الگوریتم پاندا، ابزار گوگل برای مبارزه با محتوای بی کیفیت درون اینترنت و لینک های غیر طبیعی و اسپم است. پنگوئن از زمان معرفی در سال 2012 چندین بار دستخوش به روز رسانی و اصلاحات شد و نهایتا در سال 2016 به الگوریتم هسته گوگل پیوست. اما چرا گوگل به فکر راه اندازی این الگوریتم افتاد؟ این الگوریتم چگونه با اسپم مبارزه می کند؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را به طور مفصل بررسی کنیم.

الگوریتم پنگوئن و تاریخچه آن 

لینک بیلدینگ، مانند بسیاری از تکنیک های موثر سئو، در طول زمان به دلیل استفاده بیش از حد و نادرست بعضی سایت ها، به انحراف کشیده شد. بک لینک همواره یک معیار رتبه بندی برای گوگل بوده است. بر این اساس، هر چه تعداد بک لینک هایی که یک سایت در سایت های دیگر دارد بیشتر باشد، رتبه آن در صفحه نتایج جستجو نیز بیشتر است. اعتبار یک صفحه در نزد گوگل به بک لینک های آن بستگی دارد. این روش ارزیابی گوگل مفید و منطقی بود؛ اما فقط تا زمانی که بعضی سایت ها شروع به ایجاد تعداد زیادی لینک با استفاده از روشهای مشکوک و دستکاری الگوریتم ها به نفع خود کردند.

بدین ترتیب، گوگل نیز دست به کار شد و شروع به ساخت الگوریتمی برای مبارزه با اینگونه فعالیت های کلاهبردارانه کرد. تلاش های گوگل در این راستا در نهایت منجر به معرفی الگوریتم پنگوئن شد. البته باید توجه داشت که بک لینک ها همچنان یک عامل بسیار مهم در رتبه بندی هستند. با این تفاوت که در گذشته تعداد بک لینک ها به تنهایی برای تعیین اعتبار یک صفحه کافی بود. اما امروزه علاوه بر تعداد، گوگل عواملی مثل اعتبار صفحه حاوی بک لینک، نوع بک لینک و .. را نیز در نظر می گیرد و بر اساس آن رتبه یک صفحه را مشخص می کند. در ادامه با هم چند مورد از مشکلاتی که گوگل قبل از طراحی الگوریتم پنگوئن با آنها مواجه بود را بررسی می کنیم:

تعداد زیاد مزرعه لینک یا link farm

اینگونه وب سایت ها تنها هدفشان ایجاد و فروش لینک بود. لینک ها به جای اینکه به عنوان ابزاری قوی برای بهبود رتبه بندی ارگانیک استفاده شوند، خود به یک هدف تبدیل شده بودند.

لینک های غیر طبیعی

سایت ها با استفاده از ربات ها، لینک های بی کیفیت تولید می کردند. هیچ نشانی از مفید بودن محتوای صفحه ای که لینک به آن ختم می شد، از سمت کاربران نبود.

رشد ناگهانی تعداد لینک ها

لینک ها به طرز عجیبی زیاد شده بودند و رشد آنها طبیعی و تدریجی نبود؛ انگار کسی سرعت تولید لینک را با دستکاری، بیشتر کرده باشد.

کیفیت پایین محتوا

سایت ها در نوشتن محتوا و مقالات به طرز عجیبی افراط می کردند و کیفیت محتوا اصلا برایشان مهم نبود. محتوا اصلا برای این نوشته نمی شد که اطلاعات کاربران را در مورد موضوع خاصی بالا ببرد.

تبادل لینک به صورت غیر مجاز

وب سایت ها وارد گروه های تبادل لینک شده بودند که هدف آنها افزایش لینکهای ورودی برای اعضا بود.

ایجاد افراطی و نابجای بک لینک

بعضی از کارهایی که درون سایت ها انجام می شد نیز از کنترل خارج شده بود. برای مثال در قسمت فوتر صفحات سایت، لینک های زیادی به صفحات دیگر سایت قرار داده می شد که به شدت روی تجربه کاربر از سایت تاثیر منفی داشت.

الگوریتم پنگوئن برای شناسایی موارد بالا و مقابله با وب سایت هایی که با استفاده از این روش ها در رتبه بندی گوگل ظاهر شده بودند، طراحی و اجرا شد.

البته لازم به ذکر است که این الگوریتم به خودی خود یک پنالتی محسوب نمی شد. پنالتی پنگوئن به این صورت است که گوگل ارزش وب سایت های متخلف را پایین می آورد یا رتبه آنها در صفحه نتایج افت می کند.

الگوریتم پنگوئن
الگوریتم پنگوئن گوگل

هدف الگوریتم پنگوئن چیست؟ 

هدف این الگوریتم عمدتا مبارزه با سایت های اسپم به منظور بهینه سازی نتایج جستجو برای کاربران است. ورود الگوریتم پنگوئن به دنیای گوگل موجب افزایش کیفیت محتوا و بهبود نتایج جستجو شد.

پنگوئن چه زمانی و در چند مرحله ساخته شد؟

اولین نسخه الگوریتم پنگوئن در 24 آوریل سال 2012 معرفی شد که با نام پنگوئن 1.0 شناخته می شود. تا پایان سال، دو بروزرسانی در پنگوئن اتفاق افتاد که البته در اینجا خود الگوریتم نبود که به روز شد؛ بلکه فقط پایگاه داده آن آپدیت شد.

در 22 می 2013 دومین نسخه پنگوئن با نام پنگوئن 2.0 توسط گوگل معرفی شد. تقریباً چهار ماه بعد، گوگل یک بار دیگر پایگاه داده را بروزرسانی کرد.

در 17 اکتبر 2014 گوگل بروزرسانی پنگوئن 3.0 را شروع کرد. تا آن زمان تمام بروزرسانی ها به صورت دستی انجام می شد.

با طراحی و معرفی پنگوئن 4.0 در پاییز 2016، این الگوریتم بخشی از الگوریتم اصلی گوگل شد. از آن زمان به بعد تمام بروزرسانی ها به صورت مداوم و اتوماتیک بوده است و دیگر به صورت دستی انجام نمی شوند. عمده کار سایت ها امروزه با پنگوئن 4.0 است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

پنالتی الگوریتم پنگوئن و رفع آن

برای سال های متمادی، وب سایت هایی که توسط پنگوئن جریمه می شدند، با افت رتبه بندی مواجه می شدند. تنها راه رهایی از جریمه و جلب اعتماد دوباره گوگل حذف لینک های مشکل دار بود. افراد باید برای حذف این لینک ها  از صاحبان وب سایت های حاوی بک لینک درخواست می کردند این لینک ها را حذف کند. اگر با وجود ارسال درخواست لینک های مذکور حذف نمی شد، باید یک لیست به کنسول جستجو ارسال می کردید و از گوگل می خواستید که موقع خزیدن ربات ها به درون صفحات سایت، لینکهای خاصی را نادیده بگیرد. این کار اصطلاحا disavow کردن نام دارد.

اما مشکل اینجا بود که به روز رسانی الگوریتم پنگوئن به صورت دوره ای انجام می شد. سایت هایی که لینک های اسپم و مشکل دار را حذف می کردند، با هر بار انتشار نسخه جدید پنگوئن باز مورد ارزیابی قرار می گرفتند. ممکن بود گاهی اوقات وب سایتی به اشتباه توسط گوگل اسپم شناخته می شد، در این حال باید 6 ماه تا یک سال منتظر می ماند تا دوباره مورد ارزیابی قرار بگیرد.

ورود الگوریتم پنگوئن 4.0

با معرفی و عرضه پنگوئن 4.0 در سپتامبر سال 2016، این الگوریتم دائما در حال اجراست و به جای جریمه لینک های اسپم، ارزش آنها را پایین می آورد.

از زمان عرضه پنگوئن 4.0 به بعد، هر وب سایتی که تحت تاثیر این الگوریتم قرار می گیرد، اولین اقدامی که باید انجام دهد، تجزیه و تحلیل ساختار لینک هاست. یکی از راه هایی که می توان به وسیله آن تشخیص داد آیا وب سایت شما تحت تاثیر الگوریتم پنگوئن قرار دارد یا خیر، هشدار «لینک غیرطبیعی» است که گوگل از طریق کنسول جستجو (Search Console) برای صاحبان وب سایت ارسال می کند.

اگر با این پیام از سمت گوگل روبرو شدید، باید تمام لینک های خود را بررسی و تحلیل کنید و از درستی آنها مطمئن شوید. سپس باید با ارسال درخواست به سایت هایی که در آنها بک لینک دارید، از آنها درخواست حذف آن بک لینک ها را کنید. گوگل همچنین ابزاری به نام Disavow Tool در اختیار صاحبان و مدیران وب سایت قرار داده است که با استفاده از آن می توانند بک لینک های نامعتبر و مشکل دار را شناسایی کنند و از گوگل بخواهند این لینک ها را در فرایند ایندکس کردن نادیده بگیرد.

پنگوئن 4.0 

Penguin 4.0 چهارمین نسخه از الگوریتم پنگوئن گوگل و اولین نسخه از آن است که به تمام زبان ها اجرا می شود. گوگل این بروزرسانی را در 23 سپتامبر 2016 اعلام کرد و مدعی شد که وب مسترها باید بتوانند آزادانه تمرکز خود را روی ساخت و طراحی وب سایت های عالی و جذاب بگذارند. همچنین مشخص شد که پنگوئن 4.0 آخرین بروزرسانی در نوع خود است. در حالی که پنگوئن هنوز به مشکلات مربوط به اسپم که در ابتدا قرار بود با آن برخورد کند، رسیدگی می کند، در آخرین به روز رسانی، مسئولیت های بیشتری به این الگوریتم محول شد.

از سال 2016، پنگوئن جزئی از الگوریتم هسته گوگل است. الگوریتم “هسته” گوگل از بیش از 200 الگوریتم مجزا تشکیل شده است که ارزیابی می کنند که یک وب سایت باید برای یک کلمه کلیدی خاص چه رتبه ای در صفحه نتایج جستجو داشته باشد. علاوه بر پیوستن پنگوئن به الگوریتم هسته که اهمیت آن را چند برابر کرده است، تغییرات دیگری نیز در الگوریتم به وجود آمد که به شرح زیر است:

کاهش ارزش اسپم

به جای جریمه کردن لینکهای اسپم، این لینک های اکنون نادیده گرفته می شوند و ارزش آنها کاهش می یابد. این خبر خوبی برای سایت هایی است که در گذشته به اشتباه دچار تاثیرات پنگوئن شده اند. با این حال، اگر الگوریتم پنگوئن تعداد زیادی لینک با کیفیت پایین را در سایت شما پیدا کند، می‌تواند تمام لینک‌ های ورودی به سایت را نادیده بگیرد که بسیار به ضرر سایت تمام خواهد شد. ابزار Disavow هنوز در دسترس کاربران است و گوگل مدیران وب‌ سایت‌ها را دائما تشویق به استفاده از آن می کند، اما این ابزار گاهی به جای محافظت از سایت شما در برابر جریمه پنگوئن، بیشتر به ابزاری برای هشدار دادن به Google در مورد اسپم عمل می کند.

فعالیت پیوسته و بی وقفه

آخرین به روز رسانی الگوریتم پنگوئن با سرعتی بسیار سریعتر از همیشه کار می کند و دیگر دوره ای وب سایت ها را ارزیابی نمی کند. در عوض، دائما در حال ارزیابی است. به این صورت که لینک ها دائم با خزیدن ربات های گوگل به داخل وب سایتها مورد ارزیابی قرار می گیرند. این بدان معناست که اگر مشخص شود که از از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده می کنید، تقریباً بلافاصله جریمه می شوید. از سوی دیگر، به این معنی است که تلاش برای رفع جریمه و جلب مجدد اعتماد گوگل آسان تر است، زیرا دیگر لازم نیست ماه ها منتظر بمانید تا این الگوریتم فعالی شود و دوبراه لینک های شما را ارزیابی کند.

دقیق و ریزبین

گوگل قبلاً تمام سایت‌ ها را در صورت داشتن لینک های اسپم جریمه می کرد. به عنوان مثال، اگر یک صفحه توسط گوگل در این موضوع گناهکار شناخته می شد، کل دامنه جریمه می شد. اما اکنون، پنگوئن بسیار دقیق تر عمل می کند. اگر یک صفحه دارای تعداد زیادی لینک با کیفیت پایین باشد، به جای اینکه کل دامنه تحت تاثیر پنگوئن قرار گیرد، فقط آن صفحه خاص جریمه می شود.

الگوریتم پنگوئن 4.0 و تغییراتی که در سئو ایجاد کرد

پس از اضافه شدن پنگوئن به جمع حیوانات باغ وحش گوگل، روند بهینه سازی تا حد بسیار زیادی ثابت ماند. با این حال سئو دستخوش تغییراتی شد و سئوکاران را مستلزم به در نظر داشتن یک سری نکات کرد که در زیر به بررسی آنها می پردازیم:

جریمه آنی

بهتر است در سئو از هیچ کدام از روش های کلاه سیاه استفاده نکنید. در غیر این صورت خیلی سریع سایت شما شناسایی و بلافاصله جریمه می شود. زیرا این الگوریتم دائما و در لحظه درحال ارزیابی وب سایت ها است. البته لازم به ذکر است که از سرعت زیاد این الگوریتم می توان به نفع خود در جهت رفع جریمه نیز استفاده کرد.

نوسانات رتبه

از آنجا که پنگوئن 4.0 سرعت بسیار بالایی دارد و بی وقفه فعال است، نوسانات بیشتری در رتبه بندی به چشم می خورد. البته باید توجه داشت که پنگوئن تنها یکی از دلایل متعدد نوسانات است. ممکن است نوسان رتبه سایت شما ناشی از مشکلات دیگر نیز باشد. با مشورت با متخصصان دیجیتال مارکتینگ می توانید دلیل نوسان رتبه سایت خود را به طور دقیق تعیین کنید و در جهت رفع آن اقدامات لازم را به عمل آورید.

ارزیابی لینک ها

هیچ نشانه ای مبنی بر تغییر روش ارزیابی کیفیت لینک ها توسط الگوریتم پنگوئن 4.0 وجود ندارد. با این حال بهتر است دائما لینک های خود را ارزیابی کرده و با اطمینان از سلامت تک تک آنها جلوی هرگونه سیگنال اسپم را بگیرید تا جریمه نشوید. اگر خود در این کار تخصصی ندارید، می توانید از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ بخواهید لینک های شما را ارزیابی کند تا بتوانید لینک های مشکل ساز و خراب را هرچه سریع تر شناسایی و حذف کنید.

تولید و توزیع محتوای باکیفیت

از پس از فعال شدن الگوریتم پنگوئن، کیفیت محتوای سایت ها افزایش پیدا کرد. دیگر نمی توان با نوشتن یک محتوای عادی و استفاده از کلمات کلیدی، در صفحه نتایج بالا آمد. بنابراین سعی کنید در تولید محتوا دقت لازم را به خرج دهید و محتوایی با کیفیت و مفید برای کاربر ایجاد کنید.

الگوریتم پنگوئن و واکنش سئو به آن 

زمانی که پنگوئن معرفی شد سر و صدای زیادی کرد و البته با واکنش تند صاحبان وب سایت و سئو کاران مواجه شد. این واکنش شدید تا حدی به دلیل این بود که آنها گمان می کردند که این الگوریتم یک پنالتی است. به عبارت دیگر، در آغاز گمان می شد در صورت شناسایی یک سایت متخلف، الگوریتم پنگوئن آن را برای همیشه از گوگل حذف خواهد کرد.

پس از معرفی پنگوئن، ناگهان تمام لینک هایی که انکور تکست آنها به میزان افراطی کلمه کلیدی داشت، ممنوع شدند. وبلاگ ها، حتی معتبرترین آنها، درج بک لینک در پست های مهمان را متوقف کردند یا به طور کلی پست های مهمان را نپذیرفتند. سئوکاران با عجله شروع به حذف لینک های بد یا بازنویسی انکورتکست لینک های خود کردند.

البته در بسیاری از موارد، نیازی به این واکنش های اغراق آمیز نبود. گوگل در اصل به دنبال وب سایت های بزرگی بود که تخلفات بزرگ انجام داده بودند. گوگل با وبلاگ هایی که مطالب مفید به کاربران ارائه می دادند و بک لینک های غیر عادی نداشتند، کاری نداشت.

در نهایت سئو نیز از توقف فعالیت های لینک سازی اشتباه سود برد. با افزایش اهمیت کیفیت محتوا رضایت کاربران نیز بیشتر شد. کاربران دیگر می توانستند محتوای خوب و با کیفیت را در گوگل ببینند، نه محتوایی که یک عده کلاهبردار با دستکاری الگوریتم های گوگل در بالای صفحه نتایج جستجو قرار داده بودند.

الگوریتم پنگوئن گوگل

چه قوانینی را رعایت کنیم تا توسط الگوریتم پنگوئن جریمه نشویم؟

برای اینکه از ابتدا هدف الگوریتم پنگوئن قرار نگیریم بهتر است موارد زیر را حتما رعایت کنیم:

مراحل رفع جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعات مفید درباره الگوریتم پنگوئن گوگل را یکجا در اختیار شما قرار دهیم. احتمالا تا الان فهمیده اید که تمام الگوریتم هایی که گوگل طراحی می کند در نهایت در خدمت هدف غایی آن، یعنی افزایش رضایت کاربران هستند. گوگل دشمنی با سایتها ندارد اما اگر سایتی سعی در کلاهبرداری و دستکاری الگوریتم ها داشته باشد با جدیت با آن برخورد می کند. پس اگر محتوای خوب تولید کنید و از تکنیک های کلاه سیاه استفاده نکنید، دلیلی برای نگرانی درباره هیچ کدام از الگوریتم های گوگل ندارید. جهت بهره مندی از مشاوره سئو با تیم ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول درباره پنگوئن گوگل

هدف اصلی الگوریتم پنگوئن چیست؟

هدف اصلی گوگل از ساخت این الگوریتم مبارزه با فعالیت های سئوی کلاه سیاه و لینک سازی های غیر معتبر بود. البته هدف این الگوریتم با پیوستن آن به الگوریتم هسته گوگل بسیار گسترده تر شد و گوگل وظیفه مبارزه با تکرار افراطی کلمات کلیدی را نیز به پنگوئن محول کرد.

آیا الگوریتم پنگوئن یک جریمه است؟

اغلب افراد گمان می کنند پنگوئن سایت ها را جریمه می کند. این تفکر کاملا اشتباه است. پنگوئن لینک های نامعتبر و بی کیفیت را نادیده می گیرد یا کم ارزش می کند. این موضوع ممکن است باعث نوساناتی در رتبه بندی سایت شود که البته قابل جبران است.

آیا تاثیر الگوریتم پنگوئن دائمی است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، خیر دائمی نیست. مدت زمان تاثیر این الگوریتم با توجه به میزان تلاش شما در جهت رفع مشکلات لینک سازی متغیر است. اما نکته حائز اهمیت این است که جریمه پنگوئن کاملا قابل جبران است و با درست کردن مشکل لینک های خراب به راحتی حل می شود.

آیا استفاده زیاد از کلمه کلیدی در محتوا باعث جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن می شود؟

بله. همان طور که قبلتر نیز اشاره کردیم یکی از اهداف این الگوریتم مبارزه با استفاده افراطی از کلمات کلیدی است که یکی از تکنیک های سئوی کلاه سیاه محسوب می شود. بنابراین اگر می خواهید سایت شما مورد خشم پنگوئن قرار نگیرد، کلمات کلیدی را به جا و به اندازه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *