انتخاب انکر تکست یکی از چالش های حیاتی است که تولید کنندگان محتوا به هنگام لینک دهی با آن مواجه می شوند؛ چرا که می تواند بر روی سئو سایت بسیار موثر باشد. آنچه به عنوان Anchor Text برای لینک ها می نویسید می تواند تاثیر مستقیمی بر روی نرخ کلیک سایت تان داشته باشد، پس باید آن را با دقت و حساسیت بسیاری انتخاب کنید.

انکرتکست چیست؟

Anchor Text عبارات و کاراکترهایی در یک متن است که به صفحه یا سایتی دیگر لینک می شوند. در واقع انکر تکست همان متن یا قسمتی است که در نتایج جستجو گوگل یا صفحه اینترنتی قابل کلیک می باشد. در بیشتر مرورگر ها انکر تکست ها به رنگ آبی هستند و اگر بر روی آن کلیک کنید به رنگ بنفش در می آید. به طور کلی هر متنی که با کلیک بر روی آن به صفحه دیگری هدایت شوید را انکر تکست می گویند.

تاثیر انکر تکست در سئو

انکر تکست یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که ربات های گوگل آن را بررسی و بر اساس آن جایگاه صفحه را تعیین می کنند. همان طور که می دانید لینک دهی یکی از راه های بهبود سئو می باشد. شما با انتخاب انکر تکست مناسب به درک بهتر محتوای آدرس لینک شده توسط موتورهای جستجوی گوگل کمک می کنید. و در صورت اصولی بودن این فرآیند می تواند به افزایش رتبه در نتایج جستجوی گوگل منجر شود.

انکر تکست ها باید با محتوای لینک شده دارای ارتباط مستقیم داشته باشند؛ چرا که کاربران پس از مشاهده آن تصمیم می گیرند که آیا بر روی آن لینک کلیک کنند یا خیر. برای مثال اگر در این صفحه بخواهیم به محتوایی با مضمون “نرم افزارهای تولید محتوای ویدیویی” لینک دهیم باید از انکر تکست مرتبط با آن مثلا “بهترین نرم افزارهای تولید ویدیو” استفاده کنیم.

چطور انکرتکست (Anchor Text) بسازیم؟

نگران نباشید! ساخت انکر تکست کار سختی نیست. فقط باید عبارت مورد نظر را در میان متن یا عناوین صفحه به کار ببرید و به آن URL صفحه دیگر را با افزار ویرایشگر متن اضافه کنید. اما نکته که در این زمینه حائز اهمیت می باشد، این است که از کلمه کلیدی مرتبط استفاده شده باید مرتبط با صفحه هدف باشد. در ادامه این مقاله انواع کلمه کلیدی مناسب برای انتخاب انکر تکست را بررسی کرده ایم.

انتخاب انکر تکست

معرفی انواع مختلف انکر تکست

Anchor Text  ها بسته به عبارت استفاده شده، از انواع مختلفی برخوردار هستند، که هر کدام ویژگی های مربوط به خود را دارند و شما باید آنها را با توجه به فاکتورهایی همچون این که لینک را کجا قرار داده اید و قرار است با آن چه کنید، به کار ببرید.

انطباق دقیق (Exact Match)

یکی از مهم ترین نوع انکر تکست کلمه کلیدی منطبق است. یعنی عبارت لینک شده دقیقا کلمه کلیدی صفحه ای است که به آن لینک داده ایم. به عنوان مثال در یک سایت آموزش سئو، عبارت “الگوریتم دزد دریایی گوگل” ما را به صفحه ای با مضمون معرفی این الگوریتم می برد.

انکر تکست نصف  و نیمه (Partial Match):

تفاوت این نوع انکر تکست با انطباق کامل در این است که کلمه کلیدی در آن دچار تغییراتی شده است. به عنوان مثال در همان سایت آموزش سئو اگر عبارت به کار رفته “تاثیر الگوریتم دزد دریایی بر رتبه سایت” باشد، در واقع در انتخاب انکر تکست از نوع انطباق نصفه نیمه استفاده شده است.

برند شده (Branded):

استفاده از نام برند در متن لینک را انکر تکست تجاری یا برند می گویند. از این نوع زمانی استفاده می شود که قصد معرفی سایت یا شرکت خود را دارید. برای مثال لینک کردن “آموزش سئو با اورجین وب” در این مقاله در این دسته قرار می گیرد.

بدون عنوان (Naked Link):

این نوع انکر تکست، همانطور که از نامش پیداست خود لینک را به تنهایی به کار می برند و بیشتر به منظور باقی ماندن نام وب سایت در ذهن خواننده به کار می رود. لینک هایی که در بیشتر مقالات معمولا در انتهای صفحه به عنوان منبع به کار می روند از این نوع می باشند.

نامشخص و عمومی (Generic):

متن ها و عبارات کلی همچون بیشتر بخوانید، آخرین مطالب، اینجا کلیک کنید و… در این دسته قرار می گیرند. انتخاب انکر تکست نامشخص و عمومی در گذشته بیشتر رواج داشت اما از آنجایی که گوگل تغییراتی را با ارائه الگوریتم ها در روال کار خود قرار داده است، بهتر است که کمتر از این نوع استفاده کرد.

استفاده از تصویر (Image Links):

گاهی برخی صفحات به دلیل کند بودن تصاویر دیر لود می شوند یا کلا نمایش داده نمی شوند، در این مواقع اگر به آن تصویر لینک داده شده باشد متن جایگزین تصویر به شکل یک انکر تکست نمایش داده می شود. بنابراین بهتر است در هنگام استفاده از تصاویر Alternate Textآن را به دقت انتخاب کنید.

انکر تکست Lsi:

به کلمات هم معنی با کلمه کلیدی اصلی کلمات lsi می گویند. انکرتکست lsi نیز عبارتی است که مترادف کلمه کلیدی است و به صفحه مورد نظر لینک شده است. کاربرد آن بیشتر در زمانی است که از کلمه کلیدی یک بار استفاده شده و دیگر نمی توان از آن استفاده کرد، بنابراین در دفعات بعد از مترادف آن استفاده می شود.

اهمیت نوشتن  Anchor Text مرتبط با صفحه هدف

موتورهای جستجو گوگل از ابتدای ظهور خود تاکنون روز به روز هوشمند تر شده ‌اند. به طوری که امروزه به راحتی قادر به تشخیص میزان ارتباط انکر تکست با محتوای لینک شده به آن هستند. انکر تکست انتخابی باید با صفحه هدف دارای ارتباط صحیح باشد  و در صورتی که ربات های گوگل تشخیص دهند که این ارتباط به خوبی رعایت شده؛ هر دو صفحه لینک دهنده و لینک گیرنده شانس بهتری برای حضور در جایگاه های بهتر سئو خواهند داشت.

انتخاب انکر تکست مناسب علاوه بر اهمیت برای سئو به رضایت کاربران نیز تاثیر گذار است؛ برای مثال زمانی که کاربران در یک صفحه مرتبط با سلامت هستند، علاقه ای به ارجاع به صفحه یا وب سایتی مربوط به اموزش سئو ندارند! و در صورت لینک دادن های نا مربوط تاثیر بدی بر روی تجربه کاربری سایت تان خواهید گذاشت.

چطور انکرتکست‌ها را بهینه کنیم؟

بهینه سازی انکر تکست

آیا ساخت انکر تکست به تنهایی به افزایش رتبه سئو منجر می شود؟ خیر! ساخت انکر تکست پایان کار نیست پس از لنتخاب آن باید اقدام به بهینه سازی کنید، و از طرفی اگر کلمات کلیدی را با لینک به صورت اسپم تکرار کنید، ممکن است شامل جریمه گوگل شوید. در ادامه به معرفی چندین معیار برای بهینه سازی انکر تکست ها می پردازیم.

انکر تکست ها را متفاوت با دیگر بخش های متن نمایش دهید

اگر کاربر نتواند به خوبی متوجه لینک های سایت شود بر روی آن کلیک نخوهد کرد. متاسفانه برخی از طراحان سایت این نکته را نادیده می گیرند و انکر تکست لینک شده تفاوتی با دیگر بخش های متن ندارد و این مسئله بر روی نرخ کلیک سایت تاثیر بدی نیز می گذارد. پیشنهاد می شود متن های لینک شده را با رنگی متضاد با رنگ متن (به عنوان مثال لینک آبی بر روی متن مشکی) نشان دهید.

از انکر تکست های فریب دهنده استفاده نکنید

هرگز کاربران را فریب ندهید! انتخاب انکر تکست نا مربوط برای جذب ورودی کار اشتباهی است و تاثیر منفی بر روی رضایت کابران و به طبع سئو سایت تان دارد. استفاده از عباراتی همچون “تخفیف ویژه”، “رایگان” و… در صورتی که واقعی نباشد و تنها به منظور گرفتن ورودی به کار رفته باشد؛ باعث می شود که کاربران آن صفحه را ترک کنند و دیگر به سایت شما باز نگردند.

انکر تکست را در محل مناسب به کار ببرید

اگر در هنگام قرار دادن انکر تکست در بخشی از متن نمی توانید به خوبی آن را قرار دهید پس به احتمال زیاد بخش انتخابی تان، فضای مناسبی برای آن لینک نیست و بهتر است آن را در بخشی دیگر به کار ببرید. اگر چه لینک دهی یکی از مهم ترین فاکتورها در سئو می باشد، اما کاربران اولویت شما هستند؛ پس نباید آنها را در هنگام مطالعه محتوا سردرگم کنید. محتوای خلق شده باید از لحاظ انتخاب انکر تکست، تعداد لینک، مدیا و… اصولی و طبیعی باشد.

به صورت متنوع انکر تکست را به کار ببرید

برای مثال اگر در یکی از صفحات خود از 8 انکر تکست برای لینک دهی به دیگر صفحات استفاده کرده اید، باید این عبارات از انواع متنوعی که معرفی کرده ایم باشند. بدین معنا که  انکر تکست های صفحه ترکیبی از کلمه کلیدی اصلی، URL، کلمه کلیدی مترادف و… باشد.

در انتخاب انکر تکست از عبارات کوتاه استفاده کنید

متن های طولانی کاندیدای خوبی برای انکر تکست ها نمی باشند، بلکه برای ساخت انکر تکست باید از عبارات کوتاه و مختصر استفاده کنید. برخی اوقات می توان حتی از یک کلمه برای ساخت انکر تکست استفاده کرد.

سخن آخر

در این مقاله از اورجین وب به بررسی تمامی نکاتی که در انتخاب انکر تکست و بهینه سازی آن نیاز دارید پرداخته شد. حالا زمان عمل است؛ با استفاده از مواردی که تا به اینجا ذکر شد، می توانید انکر تکست های مناسب را برای لینک های تان یافته و آنها را بهینه کنید.

منبع: moz.com