اگر با دقت به اطرافتان نگاه کنید بی شک متوجه انواع آیکون ها متنوع و جذابی که امروزه در دنیای ما بسیار جا افتاده اند می شوید. چه در دنیای واقعی مانند فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و… و چه در دنیای مجازی مانند اپلیکیشن ها و صفحات وبسایت آنها را مشاهده می کنید. در دنیای مجازی به قدری استفاده از آیکون ها دارای اهمیت است که می توان گفت سایتی که از آیکون استفاده نکرده باشد، یک قدم که هیچ، چندین متر از دیگر سایت ها عقب است.

در واقع با استفاده از آیکون ها در وب سایت مان می توانیم جلوه زیبایی برای آن خلق کرده و بازدید کنندگان بیشتری را به سایت مان جذب کنیم. اما به کار بردن آیکون در وب سایت در گرو شناخت انواع آن و کاربردهای هر کدام است، که در این مقاله با آنها آشنا شده و در آخر هم سایت هایی را برای شما معرفی کرده ایم که می توانید ایکون مورد نظر خود را رایگان و سریع از آن دانلود نمایید.

آیکون چیست و چه کاربردی دارد؟

ریشه کلمه آیکون کلمه یونانی eikόn به معنی تصویر گرفته شده است. استفاده از آیکون ها از زمان اختراع رایانه ها مورد توجه قرار گرفته و همواره در حال گسترش بوده است. در صورت موثر بودن آیکون می توان مفهوم موردنظر را به ساده ترین شکل به مخاطب رساند. به صورت خلاصه آیکون را می توان یک معرف گرافیکی برای یک برنامه، سایت، اپلیکیشن یا فایل در نظر گرفت. نمادهایی که در گوشی همراه خود مانند برنامه های نصب شده، دریافت فایل اینترنتی، حالت هواپیما و غیره مشاهده می کنید همه به نوعی آیکون هستند. نقش مهمی که آیکون ها در معرفی برند شما دارند باعث اهمیت پیدا کردن آیکون ها شده است.

آشنایی با انواع آیکون ها

آیکون ها بر اساس کاربردهای مختلف شان همچون سبک، استایل و غیره در دسته بندی های مختلفی  قرار میگیرند که ما در ادامه آن ها را معرفی کرده ایم.

آیکون interactive

هدف اصلی این آیکون interactive توضیح عملکرد یک عنصر تعاملی مانند دکمه ها است. برای نمونه می توان گفت زمانی که شما از یک آیکون خاص استفاده می کنید باید فعالیت آن را به گونه ای تعریف کنید که مخاطب بتواند با آن تعامل بگیرد و آیکون interactive این امکان را به شما می دهد. همچنین از این نوع آیکون در آموزش و نشان دادن یک شی به خصوص استفاده می شود.

آیکون Decorative

زیبا نمودن و جذاب کردن از کاربرد های این دسته از آیکون هاست که مورد توجه طراحان وب سایت قرار گرفته است. از این آیکون ها بیشتر برای پیشنهاد های ویژه، ویژگی های مناسبتی و غیره استفاده می کنند.

زیبایی و سادگی این دسته از انواع آیکون‌ها به معنی بی ارزش بودن آن ها نیست و به اندازه کاربردی بودن آیکون مهم است. زیرا هنگامی که ظاهر به زیبایی طراحی شده باشد باعث جذب مخاطب و ماندگاری بیشتر وی در سایت ها خواهد شد. (راه های افزایش ماندگاری کاربران را در مقاله مربوط به آن بخوانید)

اما این دسته بر خلاف دسته قبل دارای اکشن و قابلیت به خصوصی نیست. ساخت این نوع آیکون ها نیز ساده می باشد و شما می توانید به سادگی هر شکلی که می خواهید را بسازید.

آیکون های Favicon

این نوع آیکون برای قسمت URL کاربرد دارد. شاید تا به حال در هنگامی که وارد یک سایت می شوید متوجه آیکون آن سایت در تب مرورگر خود شده باشید. این نوع آیکون ها در دسته Favicon  قرار می گیرند و برای نمایش در مرور گر کاربران ساخته می شود.

کلمه Favicon در اصل مخفف دو کلمه (Favorite Icon)  است که با نام های دیگری همانند آیکون وبسایت، آیکون تب، آیکون URL یا آیکون بوکمارک از آن نام برده می شود. این آیکون در قسمت URL یا Bookmark نشان گر محصول خاص یا برند است.

آیکون های اپلیکیشن (Application Icons)

کاربرد این آیکون ها برای معرفی یک برنامه یا شبکه اجتماعی است. برای مثال هنگامی که شما می خواهید یک برنامه برای پشتیبانی مانند تلگرام یا واتساپ به کاربران خود معرفی نمایید، می توانید از آیکون آن برنامه استفاده کنید. اغلب این آیکون ها به صورت آماده موجود هستند، اما در صورت نیاز شما می توانید برای ساخت آیکون های شخصی خودتان نیز اقدام کنید.

از معروف ترین آیکون های این دسته بندی می توان به آیکون های (گوگل، تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و غیره) اشاره داشت. این آیکون ها علاوه بر برنامه ها در ساخت لگوی شرکت ها نیز کاربر دارد.

انواع آیکون

آیکون Glyph

به این سبک، سبک تک رنگ نیز می گویند. تمرکز این نوع آیکون شکل های ساده برای آسان و سریع تر شدن تشخیص اشیا است. یکی از معروف ترین استفاده کنندگان از این سبک آیکون گوگل است که به عنوان مبنایی برای طراحی متریال خود از آن استفاده می کند. تنوع رنگی در این نوع آیکون وجود ندارد و شما خطی را در آن مشاهده نمی کنید.

معرفی سایت هایی برای ساخت آیکون رایگان وسریع

تا این قسمت با انواع آیکون های مختلف آشنا شدید. در ادامه سایت هایی برای ساخت آیکون رایگان به شما معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آن ها بتوانید آیکون ها خود را به زیبایی و باکیفیتی که می خواهید طراحی کنید.

سایت Flaticon

در سایت flaticon شما به مجموعه ای بزرگ از انواع آیکون های فلت جذاب و کاربردی دسترسی خواهید داشت. در این سایت آیکون های موجود هم به صورت رایگان و هم به صورت Premium قابل دسترسی هستند. و به طبع برای دانلود آیکون های پریمیوم باید اشتراک آن را خریداری نمایید. هزینه ای که برای خرید اشتراک ماهانه آن در حال حاضر باید پرداخت شود  999. یورو است. با خرید اشتراک غلاوه بر امکان دانلود ایکون های پریمیوم شما  به امکاناتی دیگر نیز دسترسی خواهید داشت، از جمله جمع آوری کالکشن دلخواه برای خود، امکان ادیت کردن آیکون ها به تعداد دلخواه بدون محدودیت و عدم نمایش تبلیغات و….

این سایت دارای آیکون هایی در حوزه های مختلف همانند: غذا، موسیقی، فناوری، هنرو غیره است. همچنین امکان دانلود آیکون ها در فرمت های متنوع برای کاربران به ارمغان می آورد.

سایت Material Design Icons

این سایت به توسعه دهندگان و طراحان که به روی پلتفرم های مختلفی کار می کنند نماد های طراحی متریال کاربردی را ارئه داده است. شما می توانید آیکون ها در اندازه های متفاوت و با رنگ های مختلف از این سایت دانلود کنید. علاوه بر آن شما می توانید آیکون ها را در فرمت های PNG، XAML، XML، SVG  و Android  دانلود کنید. در این سایت نمادهای گرافیکی زیبایی وجود دارد. اگر قصد کار با فتوشاپ را دارید این سایت آیکون هایی را برای این کار به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد.

سایت Icon finder

از بزرگترین و معروف ترین سایت های دانلود آیکون در جهان می توان به سایت آیکون فایندر اشاره داشت. جالب است بدانید سایت Icon finder انتخاب اول طراحان حرفه ای برای پیدا کردن آیکون در دنیا است. این سایت دارای ابزار های کاملی برای آیکون ها است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. برای کار با ابزار آن ابتدا آیکون مورد نظر را جستجو نمایید و سپس وارد صفحه ای خواهید شد که آیکون های پیشنهادی را به شما نشان می دهد. در اینجا فیلتر هایی را در سمت چپ صفحه مشاهده خواهید کرد که امکان دسترسی ساده و هدفمند را به آیکون های مورد نظر به وجود آورده است.

در این قسمت گزینه price را مشاهده می کنید که در آن می توانید انتخاب کنید آیکون های رایگان، آیکون های پولی و یا هر دو به شما  نمایش داده شوند.  و در قسمت فرمت، فرمت تصویر وکتور خود را انتخاب کنید. در قسمت استایل قادر هستید استایل آیکون خود را انتخاب کرده. برای نمونه می توانید مشخص کنید که تصاویر فلت فقط نمایش داده شود. پس از فیلتر کردن نتایج به صورت دلخواه آیکون های می توانید پیشنهادی را مشاهده و در صورت انتخاب، آن را دانلود کنید. در هنگام دانلود این امکان وجود دارد سایز آیکون را بر اساس دلخواه انتخاب کنید.

سایت Freeicons

انواع آیکون های این سایت در بسته های 100تایی موجود است، که به طور کلی دارای طراحی های فوق العاده ای هستند. شاید در ابتدا اینگونه به نظر برسد که آیکون های این سایت بیشتر معطوف به فناوری است، اما شما در آن می توانید به انواع آیکون ها با موضوعات آشپزی، سفر، بازاریابی، پزشکی و … دسترسی پیدا کنید. در سایت Freeicons شما قادر هستید از میان سبک های متنوعی همچون کارتونی، سه بعدی، دست ساز و غیره آیکون دلخواه‌تان را رایگان دانلود نمایید.

سایت Icon8

این سایت با داشتن بیش از 100000 آیکون، انتخاب خوبی برای یافتن انواع آیکون مطلوب شما است. ادیتور هایی که بر روی این سایت مشغول به کار هستند از معروف ترین ادیتورهای سرتاسر دنیا هستند.

ویژگی هایی که این سایت در دسترس شما قرار می دهد شامل: امکان سفارشی سازی هر بخش، قابلیت ایجاد فونت، امکان دانلود در فرمت های مختلف PNG  و SVG و رابط کاربری جذاب، است. همچنین در هنگام استفاده از این سایت متوجه خواهید شد که توانایی اعمال ویرایش و تغییر زیادی بر روی آیکون های انتخابی را دارید.

نتیجه گیری

دراین پست ما انواع مختلف آیکون ها به شما معرفی کردیم و سایت هایی را برای شما آوردیم که در آن آیکون های مورد نظر خود را به راحتی جستجو طراحی کنید. اگر شما یک طراح سایت هستید و قصد دارید در کار خود حرفه ای عمل کنید، استفاده از آیکون های مناسب و جذاب یک رکن اساسی برای شما تلقی می شود. آشنایی با انواع آیکون ها به شما این امکان را می دهد تا از آیکون های مناسب در جای مطلوب آن استفاده کنید. همانگونه که در مقاله به آن اشاره داشتیم آیکون مختص به طراحی سایت نیستند و کاربردهای بیشتری دارند.