با انواع دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید

با انواع دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید
جدیدترین مقالات
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
تصور کنید یک سایت راه اندازی کرده، مقدار قابل توجهی محتوا در آن بارگذاری کرده...
جدیدترین مقالات
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
زمانی که قرار است یک نوزاد متولد باشد، پیش از هر چیز برای  او یک نام انتخاب م...
جدیدترین مقالات
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
بارگذاری تصاویر با حجم بالا در سایت، سرعت بارگذاری آنرا کاهش داده و تاثیر بدی...
جدیدترین مقالات
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
موتورهای جستجو در سال های اخیر سیاست های رتبه بندی خود را بر اساس جلب هر چه ب...
جدیدترین مقالات
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
CLS یا CUMULATIVE LAYOUT SHIFT یکی از معیارهای رتبه بندی صفحات است و جا به جا...
با انواع دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید

در دهه گذشته با رونق یافتن دیجیتال مارکتینگ، این استراتژی بازاریابی به جزئی حیاتی در سازمان ها تبدیل شد و تا به امروز نیز ادامه دارد. بازاریابی آنلاین به شرکت ها اجازه ایجاد و بهینه سازی پیام های تبلیغاتی برای مخاطبان خاص و دستیابی به مشتریان واقعی را می دهد.

امروزه تلفن های همراه عضوی جدائی ناپذیر برای بسیاری از افراد به حساب می آید و همه جا آنرا با خود حمل کرده و بیشتر زمان خود را با آن و اغلب در اینترنت سپری می کنند. این وابستگی فرصتی فوق العاده برای کسب و کارها به وجود آورده تا از طریق بازاریابی اینترنتی با مشتریانی که به صورت بالقوه پتانسیل خرید دارند، ارتباط برقرار کرده و آنها را به مشتریان بالفعل تبدیل کنند. پس اگر شما نیز به این روش بازاریابی مشتاق شدید با ما همراه شوید تا در این مقاله با انواع دیجیتال مارکتینگ و مزایا و معایب آن آشنا شویم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

خب پیش از هر چیز بیایید با تعریف بازاربی دیجیتال شروع کنیم. به طور خلاصه به تمام تلاش هایی که برای بازاریابی در فضای اینترنت صورت می گیرد، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین می گویند. در واقع کسب و کارها برای ارتباط با مشتریان خود از کانال های دیجیتالی همچون موتورهای جستجو، وب سایت ها، شبکه های اجتماعی، ایمیل و دیگر روش هایی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت استفاده می کنند. این ارتباط می تواند از طریق پیام های متنی یا چند رسانه ای باشد.

انواع دیجیتال مارکتینگ را بشناسید

همانطور که می دانید و اشاره کردیم بازاریابی آنلاین صرفا به یک کار خاص محدود نمی شود و انواع مختلفی دارد و کسب و کارهای مختلف برای پیش برد اهداف خود بسته به نیاز ممکن است از یک یا چند نوع آن به طور همزمان استفاده کنند. در ادامه انواع مختلف آنرا با هم بررسی خواهیم کرد.

انواع دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوا

از رایج ترین انواع دیجیتال مارکتینگ بازریابی محتوا یا content Marketing می باشد. منظور از بازاریابی محتوا، تولید و انتشار محتواها در فرمت هایی همچون متن، عکس و چند رسانه ای می باشد. هدف این روش بیش از اینکه برای تبلیغات باشد، ارزش آفرینی برای مخاطبان است.

اگر نوع بیزنس شما B2C (کسب و کار به مصرف کننده) می باشد، بازاریابی محتوا برای شما می تواند به معنای انتشار پست در شبکه های اجتماعی، مقالات و ویدیوهای جذاب و سرگرم کننده باشد. ولی در مقابل اگر نوع بیزنس تان B2B (کسب و کار به تجارت) باشد این مفهوم بیشتر مقالات سفید یا گزارش ها، وبینارها و فیلم های آموزشی را شامل می شود. برای اشنایی با مفهوم بازاریابی B2B  و مقایسه آن با بازاریابی B2C پیشنهاد می شود مقاله مربوط به آن را در مجله اورجین وب مطالعه نمایید.

توصیه ای که برای شما در این بخش داریم این است که برای شروع تولید محتوا در ابتدا با یک استراتژی محتوایی ساده و موثر شروع کنید: 4 تا 5 موضوع اصلی را با توجه به نیاز مشتری و آنچه برای ایجاد نام تجاری نیاز دارید انتخاب کنید. فرمت محتوایی مناسب کسب و کار خود را از میان (مقاله، تصاویر، ویدیو و یا موارد دیگر) بیابید. همچنین پیشنهاد می شود در ابتدای راه از کلمات کلیدی طولانی که رقابت در آنها کمتر است استفاده کنید.

مزایا بازاریابی محتوا

  • هزینه آن پایین و مقرون به صرفه است.
  • به برندسازی کمک می کند؛ بدین معنا که شما با تولید محتوا می توانید از طریق سرگرمی، آموزش و الهام بخشی به بازدیدکنندگان برند خود را بسازید.
  • به نسبت دیگر روش های بازاریابی اثر بخش تر می باشد.

معایب بازاریابی محتوا

  • رقابت در آن شدید است.
  • زمان زیادی برای رتبه بندی در صفحات گوگل نیاز دارد.
  • ثبات و کیفیت در تولید محتوا بسیار مهم است.

خب تا اینجا با بازاریابی محتوا آشنا شدیم، اما آیا تولید محتوا به تنهایی برای بازاریابی آنلاین کافی است؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

سئو

زمانی می توان گفت تولید محتوا برای بازاریابی اثر بخش بوده که عموم مردم بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو همان راه حلی است که با بالا آوردن سایت تان در نتایج گوگل به شما امکان دیده شدن را می دهد. به این ترتیب هنگامی که شخصی در گوگل در جستجو چیز خاصی که مربوط به حوزه فعالیتی شماست می باشد، به محتوای شما می رسد و ممکن است به مشتری تان نیز تبدیل شود.

برای شروع کار باید کلمات کلیدی را انتخاب کنید که مخاطبان هدف تان در جستجوی آن هستند و سپس محتوای خود را بر پایه آن توسعه دهید. عواملی که برای سئو سایت باید آنها در نظر بگیرید عبارت اند از: لینک بیلدینگ، رعایت میزان تکرار کلمه کلیدی در محتوا، تعداد کلمات مناسب برای محتوا، رعایت نکات نگارشی در محتوا و…..

راه کارهای بهبود هر کدام از موارد تاثیر گذار در سئو که به آن اشاره کردیم را می توانید در مقاله مربوط به آن بخوانید.

انواع بازاریابی محتوا

مزایای سئو

  • کاهش دهنده هزینه ها می باشد. این نوع از بازاریابی یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ مقرون به صرفه حساب می شود.
  • شما را به مخاطبان تان معرفی می کند.
  • به کسب و کار شما اعتبار می بخشد.
  • در فروش وب سایت تان تاثیر مثبت می گذارد.

معایب سئو

  • برای بهینه سازی محتوا نیاز به صرف زمان زیادی دارید.
  • الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی معیارهای بسیاری را بررسی می کنند و رعایت تمامی این موارد برای کسب جایگاه برتر کار بسیار دشواری است.
  • تضمینی از اینکه با سئو حتما به اهدافتان خواهید رسید وجود ندارد.

PPC

یکی دیگر از انواع دیجیتال مارکتینگ PPC یا Pay Per Click (تبلیغات کلیکی) می باشد. این استراتژی در واقع به نحوه پرداخت هزینه تبلیغات اشاره دارد و تبلیغ کنندگان در ازای هر کلیک مبلغی مشخص را به ناشران تبلیغشان پرداخت می کنند.

کسب و کارها در این روش بازاریابی، تبلیغات خود را در پلتفرم های مختلف آنلاین مانند موتورهای جستجوی گوگل ارائه داده و به جذب مخاطب می پردازند.

مزایای تبلیغات کلیکی

  • اگر مایل به پرداخت هزینه هستید، PPC به سرعت شما را در رتبه های برتر گوگل قرار می دهد. این روش بازاریابی یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ اثر بخش محسوب می شود.
  • فقط زمانی مستلزم به پرداخت هزینه هستید که کسی کلیک کرده باشد.
  • فروشتان را افزایش می دهد.

معایب تبلیغات کلیکی

  • می تواند برای تان گران آب بخورد، به خصوص زمانی که کلمه کلیدی های محبوب را هدف گرفته باشید.
  • برخی از کلیک ها الکی می باشند و به فروش منتهی نمی شوند.
  • تا زمانی که پول بدهید دیده می شوید و به محضی که پرداخت هزینه را قطع کنید، کمرنگ می شوید.

بازریابی ایمیلی

دیگر مدلی که از انواع دیجیتال مارکتینگ می خواهیم معرفی کنیم بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ می باشد. این روش به کسب و کارها امکان ارتباط با مشتریان و تبلیغ و معرفی محصولات یا برند را از طریق ایمیل می دهد. برای اینکه در بازاریابی کسب و کار خود از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید ابتدا باید آدرس ایمیل مخاطبان خود را از وب سایت، وبلاگ و یا پلتفرم های اجتماعی تان جمع آوری نمایید. سپس پیام هایی هدفمند به منظور جذب و تبدیل آنها به مشتری برای آنها ارسال نمایید.

آمارهایی که از تحقیقات در مورد بازاریابی ایمیلی به دست آمده نشانگر این است که نرخ بازگشت سرمایه در ایمیل مارکتینگ حدود 400 درصد می باشد که یک درصد بسیار امیدوار کننده برای کسب و کار ها می باشد.

ایمیل مارکتینگ

 

مزایای ایمیل مارکتینگ

  • به کمک آن می توانید روابط خود را با مشتریان توسعه ببخشید.
  • راه اندازی آن کار ساده ای است.
  • به نسبت دیگر انواع دیجیتال مارکتینگ زمان و هزینه ی کمتری می برد.

معایب ایمیل مارکتینگ

  • با ارسال بیش از حد ایمیل های نامرتبط ممکن است مخاطبان خود را بیازارید و آنها شما را اسپم کنند.
  • ممکن است برخی ایمیل های شما که ازنظر طراحی ضعیف می باشند به مخاطبان تان نرسد.
  • برخی ایمیل ها به دلیل طراحی نامناسبی که دارند، به خوبی برای مخاطبانی که از طریق موبایل یا تبلت با آنها در ارتباطید نمایش داده نمی شود.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

SMM) Social media marketing) یا بازاریابی رسانه های اجتماعی، همانطور که از نام آن پیداست به روشی گفته می شود که کسب و کارها برای تبلیغ یک برند، محصول و خدمات یا محتوا در رسانه های اجتماعی از آن بهره می برند. این کار را هم می توان با ایجاد محتوای اختصاصی و هم به صورت دادن تبلیغات به کانال های فعال در رسانه های اجتماعی یا هر دو روش به صورت همزمان پیاده کرد.

نکته ای که در هر دو مورد باید به آن توجه داشته باشید این است که شبکه اجتماعی را برای استراتژی خود انتخاب کنید که مخاطبان هدف تان بیشترین فعالیت را در آن دارند.

انواع بازاریابی آنلاین

مزایای SMM

  • محتوایی که در این رسانه ها تولید می کنید شانس بالایی برای دیده شدن دارد؛ چرا که کاربران در این فضا با شما تعامل پیدا کرده و ممکن است حتی پست های شما را دوستان خود نیز به اشتراک بگذارد.
  • این روش نیز مقرون به صرفه می باشد.

معایب SMM

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی از انواع پرطرفدار دیجیتال مارکتینگ به شمار می آید و به اصطلاح دست در آن زیاد است و به همین دلیل کسب جایگاه در آن سخت می باشد.
  • به زمان زیاد و استراتژی قدرتمند برای موفقیت در آن نیاز دارید.

بازاریابی موتورهای جستجو

یکی دیگر از رایج ترین انواع دیجیتال مارکتینگ، (Search Engine Marketing | SEM) می باشد. این روش بازاریابی پلی ارتباطی میان شما و کاربران تان از طریق موتورهای جستجوی مشهور چون گوگل و بینگ می سازد. برخی از افراد این روش را با سئو اشتباه می گیرند. اما حقیقت این است که تمرکز سئو بر روی نتایج ارگانیک برای صفحات وب سایت است ولی بازاریابی موتورهای جستجو به هدف بهینه سازی تبلیغات برای کسب رتبه برتر در نتایج پولی جستجو ها با استفاده از پلتفرم هایی همچون گوگل ادز، کاربرد دارد.

مزایای SEM

  • مخاطب های هدف را جذب می کند.
  • تاثیر خوبی در فروش محصولات دارد.
  • با استفاده از آن می توان مدیریت سایت را توسعه بخشید.

معایب SEM

  • هزینه آن می تواند برای شما سنگین باشد.
  • افراد اکثرا به تبلیغات توجهی نمی کنند و آنها را رد می کنند.

سخن آخر

دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده بوده و روش های بسیار را شامل می شود و هر کدام از این روش ها نیز زیر مجموعه هایی برای خود دارند که به راستی گنجاندن آنها در یک مقاله کار بسیار دشواری بود ولی ما تمام سعی خود را کردیم تا به طور مختصر و مفید انواع دیجیتال مارکتینگ را برای شما در این مقاله بیاوریم.

منبع: simplilearn.com

لینک کوتاه مطلب :
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
IMG-20230525-WA0000
مهم ترین KPIهای دیجیتال مارکتینگ
مهم ترین KPIهای دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}