بازاریابی درونگرا یا اینباند مارکتینگ، فرصتی فوق العاده هم برای کسب و کارها و هم برای مشتریان است تا با ایجاد راه حل ها و فرصت های فوق العاده، ارتباط قوی تری ایجاد کنند. تمرکز این روش به جای اینکه مستقیما بر روی فروش باشد، بر روی حل مشکلات مصرف کنندگان است تا از این طریق مشتریانی وفادار ایجاد کند. در این مقاله به طور کامل با روش بازاریابی ربایشی آشنا شده، مراحل آن را معرفی کرده، سپس به سراغ اهمیت و اهداف آن رفته و در آخر آنرا با بازاریابی برونگرا مقایسه می کنیم.

بازاریابی درونگرا یا اینباند مارکتینگ چیست؟

بازاریابی درونگرا، به استراتژی گفته می شود که در آن مشتری به صورت کاملا خودجوش به سمت کسب و کار شما کشیده می شود و تصور می کند خود او به دنبال شما آمده است، نه اینکه شما او را جذب کرده اید. در واقع در اینبوند مارکتینگ ارتباط میان کسب و کار و مصرف کنندگان با تصمیم مشتری شروع می شود و بازاریابان دخالتی در این قضیه ندارند.

در بازاریابی درونگرا می توانید با هدفمندی بیشتری به نسبت بازاریابی برونگرا محصولات خود را معرفی و عرضه نمایید. در اینجا باید امکانات مورد نیاز را در اختیار سرنخ ها قرار داده، تا رابطه ای قوی و بلند مدت با کسب و کار شما ایجاد کنند و به مشتریان واقعی تبدیل شوند. ایجاد روابط بلند مدت باعث می شود، در وفادارسازی مشتریان موفق تر عمل کرده و کسب و کار خود را با سرعت بیشتری گسترش دهید.

اصلی ترین دلیلی که بازاریابی ربایشی را روشی بصرفه و باارزش معرفی می کند، این است که مشتری خود به دنبال کسب و کار شماست و با خواست خود از شما خرید می کند. شما نیز می توانید از این فرصت فوق العاده استفاده کرده و با ارائه محصولات و خدمات با کیفیت در زمان بندی درست، مشتری را راضی و خوشحال تر کرده تا در پیشبرد دیگر استراتژی های بازاریابی برای شما مفید واقع شوند. در واقع مشتری راضی علاوه بر اینکه برای خرید مجدد باز می گردد، برند شما را به دوستان و اطرافیان خود نیز پیشنهاد می دهد، یا اصطلاحا تبلیغات دهان به دهان برای کسب و کار شما انجام می دهد. اما اگر نتوانید از پس خوشحال کردن مشتری برآیید؛ نه تنها شما را به دوستان خود معرفی نمی کند، بلکه برای خرید مجدد هم بر نمی گردد، بنابراین رشد کسب و کارتان کندتر می شود. در ادامه مراحلی که باید برای ازاریابی ربایشی پیموده شود را آورده ایم.

مراحل مهم بازاریابی ربایشی

  1. جذب: در اولین مرحله بازاریابی درونگرا باید با استفاده از محتوای ارزشمند و ارائه مشاوره های مفید مخاطب را به سمت کسب و کار خود جذب نمایید. در اینجا بسیار مهم است که بازار هدف خود را هدفمند انتخاب کرده و به سراغ مشتریانی بروید، که واقعا پتانسیل خرید از شما را دارند.
  2. ایجاد تعامل: در اینجا باید به دنبال ویژگی ها، علایق، نقاط درد و هر چیزی که بتواند، میان شما و مشتری یک راه ارتباطی ایجاد کند بگردید و با او تعامل برقرار کنید. پس از اینکه یک ریسمان ارتباطی قوی با مشتری پیدا کردید، آنرا گرفته و با استفاده از روش های بازاریابی او را تبدیل کنید. برای مثال می توانید با استراژی ایمیل مارکتینگ و ارائه پیشنهاد های وسوسه انگیز او را برای خرید از خود ترغیب کنید.
  3. نهایی کردن خرید: در این مرحله نوبت آن رسیده تا سرنخ ها را به مشتری تبدیل کنید. ارائه خدمات و محصولات باکیفیت، تخفیف های جذاب و خدمات ویژه پس از فروش می تواند فرآیند تبدیل لید به مشتری را آسان تر کرده و سرعت ببخشد.
  4. خشنودی: مشتریان دوست دارند که از آنها تشکر و قدردانی شود. برای نشان دادن خشنودی خود از خرید آنها می توانید ضمن تشکر، خدمات پشتیبانی در اختیار مشتریان تان قرار دهید.

مشتری با طی کردن موفقیت آمیز این مراحل، با سربلندی تجربه خرید خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و مشتریان جدیدی برای کسب و کار شما ایجاد می کنند. مشتریان جدید نیز با آغاز سفر خود و طی مراحل بازاریابی درونگرا، کارهای مشتریان قبلی را تکرار کرده و بدین گونه یک حلقه بزرگ از مشتریان وفادار برای کسب و کار شما ایجاد می گردد.

بازاریابی درونگرا

چرا بازاریابی درونگرا مهم است؟

یک مشکل بزرگ که در اکثر استراتژی های بازاریابی وجود دارد، این است که برای رسیدن به نتایج مورد نظر به هزینه و زمان زیادی نیاز است. بنابراین اگر روشی وجود داشته که بتوان از هدر رفت انرژی و سرمایه جلوگیری کرد؛ چرا آنرا به کار نگیریم؟

در اینبوند مارکتینگ مشتریان به طور خودجوش به سراغ کسب و کار شما می آیند و نیازی نیست سرمایه چندانی برای جذب آنها استفاده کنید. بنابراین می توانید در صرف وقت و پول خود صرفه جویی کنید. همچنین با به کارگیری این استراتژی مشتریان بهتر به شما اعتماد می کنند. در واقع اکثر مشتریان ترجیح می دهند قبل از خرید راجع به برندهای مختلف تحقیق کرده، تا بهترین و قابل اعتماد ترین ها را بیایند. اگر شما نیز با بازاریابی درونگرا، برند خود را به خوبی معرفی کرده باشید؛ به احتمال زیاد شما را برای خرید انتخاب می کنند.

به چه اهدافی با بازاریابی درونگرا می رسید؟

اگر بخواهید از اینبوند مارکتینگ در استراتژی فروش خود استفاده کنید، این حق شماست که بدانید به چه اهدافی با آن می رسید یا مزایای بازاریابی درونگرا چیست. در این بخش می خواهیم به طور کامل مزایای این نوع بازاریابی را بررسی کنیم.

موثرتر هزینه می کنید

در شروع هر استراتژی یا کاری اولین چیزی که به ذهن همه ما می رسد، هزینه های کلی آن است. در واقع افراد از اینکه بخواهند سرمایه خود را در کاری صرف کنند، که بازدهی خوبی ندارد، هراسان اند. با توجه به مطالبی که تا به ایجا مورد بحث قرار دادیم، بی شک متوجه شده اید که بازاریابی درونگرا، هم خزینه چندانی ندارد و هم بازدهی خوبی دارد. بنابراین می توان آنرا روشی مطمئن برای سرمایه گذاری دانست و از بابت نرخ بازگشت سرمایه خود اطمینان حاصل کرد. (خواندن مقاله نرخ بازگشت سرمایه به شما در محاسبه سود و بازدهی که از روش های مختلف کسب می کنید، کمک می کند.)

با هدفمندی بیشتر، بازدهی بهتری کسب می کنید

یکی از مهم ترین مزایای بازاریابی درونگرا این است که با هدف مشخص و بهتری شروع به جذب مشتری و افزایش لید ها می کنید. در واقع با این روش دیگر نیازی نیست برای بازاریابی خود یک جامعه بزرگ آماری را در نظر گرفته و برای سلیقه های مختلف و دور از هم، بازاریابی کنید. از آنجایی که فعالیت ها و اقدامات خود را متناسب با بازار هدف خود پیش می برید، طبیعتا بازدهی بهتری نیز کسب می کنید. از طرفی کاربر در مرحله جذب و اول سفر به طور کامل با برند شما آشنا شده است و با اعتماد و رضایت بیشتری شما را برای خرید انتخاب کرده و ارتباط بهتری با شما برقرار می کند.

خود را در بازار تثبیت می کنید

یکی از مهم ترین راهبردها در بازاریابی درونگرا، تولید محتوا می باشد. در واقع با تولید محتوای با کیفیت در سایت یا رسانه های اجتماعی مربوط به کسب و کارتان می توانید توجه مخاطبان را جلب کرده و اعتماد آنها را نسبت به کسب و کار خود افزایش دهید. به مرور زمان با تولید محتوای موثر سئو سایت ارتقا پیدا کرده، ترافیک آن افزایش یافته و رتبه وب سایت در گوگل بالا می رود. از آنجایی که افراد به گوگل اعتماد دارند، با دیدن نام تجاری شما در بالای نتایج، بیشتر به شما اعتماد می کنند.

مزایای بازاریابی درونگرا

مختصری از بازاریابی برونگرا یا Outband

در اینجا دیدیم بد نیست با مروری کوتاه بر روی بازاریابی برونگرا آنرا با بازاریابی درونگرا مقایسه کنیم. اوتبند مارکتینگ نامی است که بر روی تبلیغات سنتی همچون تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، تلفنی و در کل تبلیغات بیرونی، گذاشته شده است. در این روش از ابزارهای مدیا و تبلیغاتی برای بازاریابی تعداد بالایی مخاطب استفاده می شود، تا بلکه عده ای از آنها به محصولات و خدمات کسب و کار مورد نظر علاقه مند شوند. بازار هدف این نوع تبلیغات بیشتر افرادی هستند، که کمتر با تکنولوژی سر و کار دارند و بیشتر به هدف آشنایی عمومی با برند صورت می گیرد.

بازاریابی درونگرا با برونگرا چه تفاوت ‌هایی دارد؟

در بازاریابی ربایشی تمرکز اصلی بر روی مشتریان است و وظیفه شما به عنوان فروشنده این است که اطلاعات موردنیاز برای خرید، را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهید. در مقابل، در بازاریابی برونگرا تمرکز بر روی هویت برند شما و محصولاتی است که به فروش می رسانید. در واقع می توان گفت بازاریابی سنتی فروشنده محور است و به جای اینکه به نیاز مشتری توجه کند، به معرفی و بازاریابی محصولات می پردازد.

از طرفی برای بازاریابی به روش سنتی باید هزینه بالایی بپردازید و جذب مشتریان تنها با تبلیغات گران قیمتی است که در رسانه های مختلف انجام می دهید. اما در بازاریابی درونگرا مشتریان خود به شمت شما آمده و تبلیغات شما را انجام می دهند و شما تنها موظف اید مراحل بازاریابی را به خوبی برای انها هموار کنید.

جمع بندی

دنیای رقابتی کسب و کارها امروزه بیش از گذشته نیازمند استراتژی های قدرتمند بازاریابی است. بازاریابی درونگرا یک روش کم هزینه و پربازده می باشد، که دست یابی به اهدافی همچون افزایش آگاهی از برند، جذب مشتریان بیشتر و افزایش فروش را ساده تر می سازد.

منبع: hubspot