بازاریابی محتوا یکی از زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ به شمار می رود، که در میان کسب و کار ها طرفداران زیادی دارد. بازاریابی محتوا به دلیل اینکه به شما امکان ارتباط و تعامل سازنده با مخاطبان هدف را می دهد یک انتخاب خوب به شمار می رود؛ پس با ما همراه باشید تا این روش بازاریابی آنلاین را به خوبی بشناسیم.

تعریف بازاریابی محتوا

به فرآیندی که در آن برنامه ریزی، تولید، انتشار محتوا از طریق کانال های مختلف آنلاین همچون رسانه های اجتماعی، سایت ها، برنامه ها، نشریات چاپی، وبلاگ ها و… صورت می گیرد، بازاریابی محتوا یا Content marketing می گویند. هدف اصلی که در این روش می خواهیم به آن برسیم، دستیابی به مشتریان ارزشمند، برقراری ارتباط، افزیش آگاهی از برند و جلب وفاداری آنها می باشد.

در واقع ما در این روش بازاریابی مردم را به خرید مجبور نمی کنیم بلکه آنها را ترغیب به خرید می کنیم. اما چگونه؟ ما در اینجا با تولید یک محتوای ارزشمند به معرفی محصولات و خدماتی که برند مان ارائه می دهد می پردازیم. اگر استراتژی بازاریابی محتوا شما به خوبی اجرا شود، به جذب مخاطبان جدید منجر شده و مشتریان قبلی را ثابت نگه می دارد. نکته ای که در مورد این روش حائز اهمیت می باشد این است که باید هنگام چیدن استراتژی بازاریابی خود در جریان باشید که مخاطبان تان از شما انتظار محتوایی ارزشمند و با کیفیت دارند و محتوای خود را بر اساس آن توسعه دهید.

انواع مختلف بازاریابی محتوا

دنیای Content marketing بسیار گسترده بوده و انواع مختلفی را در برمی گیرد، که در ادامه مهم ترین آنها را برای شما معرفی کرده ایم.

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی فرصتی شگفت انگیز برای کسب و کارها به وجود آورده تا توسط آن خود را معرفی کرده و جایگاهی در بازار کسب کنند. اما چرا این حرف را می زنیم؟ بگذارید اینگونه پاسخ دهیم، حدس می زنید چه تعداد کاربر در شبکه های اجتماعی فعال هستند؟ باید به شما بگوییم که پاسخ واقعی این سوال بسیار شگفت انگیز و فوق العاده بوده؛ چراکه تعداد کاربران فعال در رسانه های اجتماعی بیش از 4.2 میلیارد می باشد! حالا می توانید به راحتی درک کنید چرا بسیاری از مشاغل در این فضا برای توسعه کسب و کار خود برنامه ریزی می کنند.

پلتفرم های اجتماعی زیادی همچون اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب، تلگرام و… وجود دارند که در آنها می توانید این روش بازاریابی محتوا را پیاده نمایید. این شبکه ها به شما این امکان را می دهند تا بتوانید محتواهایی را که به صورت متنی، تصویری یا ویدیویی ساخته اید با کاربران به اشتراک بگذارید و حتی آنها را به مشتریان خود تبدیل نمایید.

ویدیو ها

یکی از بهترین روش های بازاریابی محتوا تولید ویدیو می باشد. بیایید برای اینکه از اهمیت این نوع بازاریابی محتوایی بهتر آگاه شویم مراجعه ای به مطالعاتی که توسط Wyzowl صورت گرفته داشته باشیم. نتایج این تحقیقات نشان می دهد بیش از 73 درصد از عموم مردم آموزش در مورد یک برند یا محصول را از طریق ویدیو به نسبت دیگر محتوا ها ترجیح می دهند. البته مزایای تولید محتوای ویدیویی محدود به این مورد نیست و علاوه بر آن در این روش می توان نرخ تبدیل را افزایش داده، نرخ بازگشت سرمایه را بهبود بخشید و ارتباط موثرتری با مشتریان خود برقرار کرد.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ها به منظور نمایش ساده و قابل درک اطلاعات و داده های دشوار به کار می روند. بسیاری از افراد حوصله و یا زمان کافی برای مطالعه یک متن طولانی ندارند و ما نباید برای درک محتوای مان کار را برای آنها سخت کنیم. در اینجاست که اینفوگرافیک ها به کمک مان آمده و از پیچیدگی موضوعات می کاهد و آنها را برای خوانندگان قابل درک می سازد. اگر به ساخت این الگوهای گرافیکی علاقه مند شدید خواندن مقاله ابزارهای طراحی اینفوگرافی را به شما پیشنهاد می دهیم.

وبلاگ

یکی از بهترین انواع بازاریابی محتوا وبلاگ ها به شمار می روند چراکه امکان به کار بردن خلاقیت زیادی از نظر موضوع و هدف در آن وجود دارد. شما در این روش می توانید تمام چیزهایی که مخاطبان شما به آن نیاز دارند را به راحتی در اختیار آنها قرار دهید. شما با در اختیار قرار دادن اطلاعاتی که مخاطبان تان به دنبال آن هستند می توانید اعتماد آنها را جلب کرده و به نوعی آنها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید.

بازاریابی محتوا

چرا بازاریابی محتوا انتخاب خوبی است؟

اصلا چرا باید این استراتژی را برای دیجیتال مارکتینگ خود پیاده کنیم؟ این حق شماست که بدانید چه ویژگی هایی در این روش وجود دارد که آن را به انتخاب خوبی تبدیل می کند. پس با ما همرا باشید تا یکی یکی مزیت های بازاریابی محتوا را مورد بحث قرار دهیم.

1.      هزینه های نشر محتوا را کاهش می دهد

امروزه برای تبدیل شدن به یک ناشر کار ساده ای پیش رو دارید و هر شخص یا کسب و کاری می تواند به یک ناشر تبدیل شود. چراکه برای ایجاد یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی نمی خواهد هزینه ای پرداخت کنید و برای تبلیغات در وب سایت ها گرچه نیاز به صرف هزینه می باشد، اما به نسبت انتشار تبلیغات در رسانه هایی همچون تلویزیون و رادیو بسیار مقرون به صرفه تر محسوب می شود. (در اینجا منظور ما هزینه های انتشار محتوا و نه تولید آن است.)

2.      سئوی سایت تان را بهبود می بخشد

اقداماتی که برای بهبود سئو می توان انجام داد بسیار متنوع می باشد اما نباید مهم ترین آنها یعنی تولید یک محتوای با کیفیت را نادیده گرفت. گوگل همیشه به دنبال این است که محتوایی را برای کاربران نمایش دهد که آنها را به هدفی که برای جستجوی خود داشته اند برساند. اگر محتوایی که در سایت خود بارگذاری می کنید به قدری قدرتمند باشد که گوگل آنرا برای نمایش در صفحات اول انتخاب کند به طبع سئوی سایت خود را ارتقا داده اید و سایت تان در رتبه های برتر گوگل جایگاه پیدا می کند.

3.      اعتماد مشتریان را به شما جلب می کند

با بازاریابی محتوا می توانید اعتماد مشتریانی که از سایت شما بازدید می کنند را جلب کرده و در نتیجه فروش خود را افزایش دهید. بازدید کنندگان زمانی که اطلاعات مورد نظر درباره یک محصول یا خدمت را می خوانند بهتر می توانند در مورد خرید آن تصمیم بگیرند.

4.      آگاهی از برندتان را افزایش می دهد

در پشت پرده شکل گیری بازاریابی محتوا اهداف بسیاری وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها آشنا کردن هر چه بیشتر افراد با برندتان می باشد. در واقع این استراتژی بازاریابی آنلاین کاربران را با کسب و کار شما بیشتر آشنا کرده و به طبع افزایش فروش تان را منجر می شود. (برای خواندن مراحل برندسازی کلیک کنید) برای موفقیت در این راه صاحبان شرکت ها و مشاغل می توانند از طریق تولید محتوای متنی، ویدیو، اینفوگرافیک و… اقدام نمایند.

5.      روابط عمومی کسب و کارتان را بهبود می بخشد

در گذشته کسب و کارها برای رساندن صدای خود به مشتریان با دشواری های بسیاری همچون هزینه های گزاف روبرو بودند. اما امروزه با روی کار آمدن اینترنت این موانع برداشته شده و کمپانی ها به راحتی و با صرف هزینه ناچیز می توانند با مشتریان خود ارتباط برقرار نمایند. در گذشته برای بازاریابی کسب و کار خود مجبور به تبلیغات گران قیمت در تلویزیون بودید اما حالا می توانید با تولید یک محتوای ویدیویی ساده و بارگذاری آن در یوتیوب یا اینستاگرام به راحتی با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید.

content marketing

با معایب بازاریابی محتوا آشنا شوید

همانطور که می دانید تولید محتوا یکی از راه هایی که گوگل صراحتا اعلام کرده برای رتبه بندی گوگل به آن بیشترین توجه را دارد اما با این وجود نمی توان این روش را بی عیب و نقص دانست. حال نوبت این است که چالش هایی که در بازاریابی محتوا در سر راه شما قرار دارند را با هم بررسی نماییم.

1.      این روش بسیار زمان بر می باشد

برای تولید محتوا باید زمان و انرژی زیادی را صرف کنید. حقیقت این است که تولید هر گونه محتوا از نوشتن مقاله گرفته تا تولید محتوای ویدیویی نیاز می تواند ساعت ها وقت شما را بگیرد. البته شما می توانید برای اینکار شخصی را استخدام نمایید اما در این صورت نیز مستلزم پرداخت هزینه تولید محتوا می باشید.

2.      رقابت در آن بسیار شدید می باشد

همانطور که در قسمت مزایا گفتیم این روش کم هزینه و اثر بخش می باشد و این همان دلیلی است که افراد زیادی برای پیش برد اهداف خود بازاریابی محتوا را انتخاب می کنند و به اصطلاح دست در آن زیاد است. در هر حوزه ی اینترنتی که فعالیت می کنید بی شک افراد زیادی هستند که با تولید انواع محتوا در بسترهای مختلف همچون گوگل، یوتیوب و اینستا مخاطبان زیادی جذب کرده اند و به طبع رقابت با آنها کار ساده ای نیست.

3.      تولید محتوا کار ساده ای نیست

همانطور که گفته شد کار تولید محتوا نیاز به صرف زمان دارد و نمی توان آن را کار ساده ای دانست. شما باید همواره برای اینکار مطالعه زیاد داشته باشید و سعی کنید اطلاعات کاربردی و دست اول در اختیار کاربران خود قرار دهید.

سخن آخر

حال که با روش بازاریابی محتوا، انواع، مزایا و معایب آن آشنا شدید به درک بهتری از اینکه چرا می گوییم حتما آن را در استراتژی بازاریابی خود اعمال کنید رسیده باشید. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم گره های ذهنی که در مورد این موضوع دارید را باز کنیم.

منبع: contentmarketinginstitute.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *