با روش ایمیل مارکتینگ آشنا شوید

با روش ایمیل مارکتینگ آشنا شوید
جدیدترین مقالات
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
تصور کنید یک سایت راه اندازی کرده، مقدار قابل توجهی محتوا در آن بارگذاری کرده...
جدیدترین مقالات
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
زمانی که قرار است یک نوزاد متولد باشد، پیش از هر چیز برای  او یک نام انتخاب م...
جدیدترین مقالات
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
بارگذاری تصاویر با حجم بالا در سایت، سرعت بارگذاری آنرا کاهش داده و تاثیر بدی...
جدیدترین مقالات
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
موتورهای جستجو در سال های اخیر سیاست های رتبه بندی خود را بر اساس جلب هر چه ب...
جدیدترین مقالات
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
CLS یا CUMULATIVE LAYOUT SHIFT یکی از معیارهای رتبه بندی صفحات است و جا به جا...
با روش ایمیل مارکتینگ آشنا شوید

اگر برای پیش برد اهداف بازاریابی دیجیتالی خود به سراغ ایمیل مارکتینگ رفته اید و می خواهید اطلاعات کافی برای شروع آن کسب کنید و یا هنوز تصمیم قطعی خود برای به کار گیری این روش نگرفته اید؛ جای خوبی آمده اید! هدف ما از نگارش این مقاله پاسخ گویی به تمامی سوالاتی است که برای شروع این کار وجود دارد تا در پایان شما به درک کاملی از اصول اولیه و دانش لازم برای راه اندازی یک استراتژی بازاریابی ایمیلی موثر برای کسب و کار خود برسید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ایمیلی کانالی قدرتمند در قالب بازاریابی مستقیم و دیجیتال می باشد، که برای اهداف تبلیغاتی محصولات و خدمات کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع با این روش شما می توانید مشتریان خود را از آخرین موارد و یا پیشنهادات ویژه خود آگاه نمایید. البته ظرفیت های ایمیل مارکتینگ تنها به این موارد خلاصه نمی شود و بسیار بیشتر از آگاه سازی مشتریان می باشد، که جلوتر موارد اضافی را بررسی خواهیم کرد.

مروری بر تاریخچه بازاریابی ایمیلی

در راستای آشنایی با ایمیل مارکتینگ دیدیم بد نیست رفرنسی به تاریخچه این روش داشته باشیم.

اولین ایمیل در سال 1971 توسط یک مهندس کامپیوتر به نام ری تامنیلسون ارسال شد و در آن پیام، رشته ای از اعداد و حروف بی معنا وجود داشت. اما همین حروف و اعداد بی معنا نشان دهنده آغاز عصر جدیدی در ارتباطات بود که فرصتی جذاب را برای مالکان کسب و کارها پدید آورد. در حدود 7 سال بعد و در سال 1978 یک مدیر بازاریابی به نام گری توئرک تصمیم گرفت برای تعدادی از مخاطبین خاص ایمیل ارسال نماید و نتیجه آن را بر روی فروش بررسی نماید. نتایج فوق العاده بود چراکه او با این کار توانسته بود فروشی 13 میلیونی رقم بزند! و اینگونه بود که ایمیل مارکتینگ راه خود را به دنیای دیجیتال مارکتینگ باز کرد.

چرا از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟

چه بخواهید با تحقیق در مورد ایمیل مارکتینگ اطلاعات کافی کسب کرده تا برای قرار دادن آن در استراتژی بازاریابی تان تصمیم بگیرید و چه تصمیم خود را برای استفاده از این روش گرفته باشید؛ این حق شماست که بدانید چرا این روش انتخاب خوبی است؟

تا به اینجا با مفهوم بازاریابی ایمیلی آشنا شدیم؛ اما نفهمیدیم چرا باید از آن استفاده کنیم. علی رغم اینکه امروزه رسانه های اجتماعی پرطرفدار بسیاری به وجود آمده اند و راه های جذب مشتری بسیار متنوع شده، همچنان می توان استفاده از ایمیل را یکی از موثرترین راه های برای بازاریابی اینترنتی دانست. در ادامه با چند دلیل منطقی توضیح می دهیم که دلیل آن چیست.

1.      صاحب لیست خود می باشید

در دیگر رسانه های اجتماعی حساب کاربری شما ممکن است بدون هیچ دلیل و اطلاع قبلی به حالت تعلیق در آمده و یا حذف شود و این در صورتی است که با استفاده از بازاریابی ایمیلی شما مالک لیست ایمیل خود می باشید و هیچ کس نمی تواند بی دلیل آن را از شما سلب کند.

2.      بهترین کانال ارتباطی ایمیل می باشد

برای بررسی صحت این مورد توجه شما را به نتایج تحقیقاتی جلب می کنیم، که نشان می دهد حدود 99% از مصرف کنندگان به طور روزانه ایمیل خود را بررسی می کنند و این مورد را در دیگر کانال ها نمی توان یافت.

اگر هنوز هم درباره انتخاب این مورد شک دارید بهتر است تجدید نظر کنید، چراکه همین مورد نشان می دهد با استفاده از ایمیل مارکتینگ 3 برابر بیشتر از استفاده از رسانه های اجتماعی منفعت خواهید کرد.

3.      نرخ بازگشت سرمایه فوق العاده ای دارد

جالب است بدانید افرادی که با دریافت ایمیل اقدام به خرید محصولات می کنند، 138% بیش از افرادی که ایمیل دریافت نمی کنند خرج می کنند. در واقع ROI بازده سرمایه گذاری که برای ایمیل مارکتینگ برآورد کرده اند در حدود 4400 درصد می باشد که درصد بسیار بالا و فوق العاده ای به حساب می آید.

4.      سریع و مقرون به صرفه می باشد

به دنبال راهی سریع و ارزان برای رسیدن به اهداف خود می باشید؟ بازاریابی ایمیلی علاوه بر اینکه به خوبی می تواند سرمایه شما را بازگرداند، با حداقل هزینه ممکن و صرف زمان کم شما را به یک خروجی فوق العاده می رساند.

5.      امکان سفارشی سازی ایمیل ها وجود دارد

یکی دیگر از ویژگی های فوق العاده این روش این است که علاوه بر اینکه شما به عنوان ارسال کننده پیام می توانید آن را برای کسب نتایج بهتر سفارشی سازی کنید، مخاطبان تان نیز قادر هستند با شخصی سازی مشخص کنند چه پیام هایی برای شان ارسال شود و چه پیام هایی ارسال نشود.

6.      انعطاف پذیر می باشد

انعطاف پذیر بودن بازاریابی ایمیلی بدین معناست که شما امکان ارسال هر نوع محتوایی همچون: نوشته، تصاویر، ویدیو، لینک و… را دارید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

 

 

 چه مشکلاتی بر سر راه ایمیل مارکتینگ وجود دارد؟

همانطور که همه ما می دانیم توقع اینکه چیزی بدون عیب و نقص باشد کمی غیر معقول بوده و برای هر چیز خوبی هم محدودیت هایی وجود دارد! همانطور که با ویژگی های این روش آشنا شدیم حال نوبت این است که محدودیت های آن را بررسی کنیم تا بهتر بتوانید برای قرار دادن این روش در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود تصمیم گیری نمایید.

1.      احتمال اسپم شدن

محبوب بودن این روش باعث شده تا کسب و کارهای بسیاری آنرا برای جذب مشتری پیاده سازند و ایمیل های زیادی برای مشتریان خود ارسال کنند. انبوه این پیام ها گاهی به آزرده شدن مخاطبان منجر شده و این ایمیل ها در لیست اسپم قرار می گیرند. با اسپم شدن ایمیل ها شانس دیده و یا باز شدن آنها دیگر وجود ندارد.

2.      مشکلات طراحی

از ویژگی های یک استراتژی بازاریابی ایمیلی خوب این است که ایمیل در همه دستگاه ها به خوبی نمایش داده شود. بسیاری از کسب و کارها برای آسان تر کردن کار خود در این مورد از پیام هایی که تنها حاوی متن می باشند استفاده می کنند؛ که اصلا جذابیت خاصی ندارد. البته این کار آنها بی دلیل نیست چراکه ایجاد یک ایمیل حرفه ای و جذاب کار بسیار دشواری می باشد.

کاربردهای ایمیل مارکتینگ چیست؟

در چه مواردی از بازاریابی اینترنتی استفاده کنیم؟ برای به کارگیری ایمیل مارکتینگ دانستن اینکه در کجا ها این استراتژی به کمک ما می آید ضروری است. پس بیایید با هم کاربردهای آنرا بررسی کنیم:

اطلاعات خرید را با ایمیل ارسال نمایید

پس از اینکه مشتریان از شما خرید کردند چگونه اطلاعات خرید را برای شان ارسال می کنید؟ بی شک یکی از راه های ارتباطی عالی در این موارد برای ارسال فاکتور و رسید خرید ایمیل می باشد. بسیاری از کسب و کارها در کنار ارسال اطلاعات خرید به طور زیرکانه تبلیغات و پیشنهادات خرید را در پیام خود جای می دهند تا مشتری را ترغیب به خرید دوباره کنند که در بیشتر موارد نیز بسیار جواب است. اطلاعات بیشتر درباره این روش را می توانید در مقاله تبلیغات ریتارگتینگ بخوانید.

به کاربران جدید خوش آمد بگویید

می خواهید بعد از عضویت یک کاربر در سایت و یا خبرنامه تان به او تبریک بگویید؟ تنها کافیست برای او یک ایمیل خوش آمد گویی ارسال کرده و از همراهی او قدر دانی نمایید. علاوه بر آن شما می توانید برای او اطلاعات ورود، آموزش کامل درباره نحوه استفاده از سایت و راه های ارتباطی را از طریق ایمیل ارسال نمایید.

در مورد خدمات و محصولات جدید به مشتریان اطلاع رسانی کنید

اگر قصد معرفی محصول و یا خدمتی جدید از برند خود را دارید می توانید با ارسال یک ایمیل این موضوع را به اطلاع مخاطبان خود رسانده و آنها را برای خرید ترغیب نمایید. این روش علاوه بر اینکه به جذب مشتری منتهی می شود باعث ایجاد تعامل و حس صمیمیت میان شما و مخاطبان تان نیز می شود.

رویدادهای مهم را با ایمیل به اطلاع مخاطبان تان برساند

اگر رویداد خاصی مربوط به کسب و کارتان برگزار می شود و یا اینکه خود قصد اجرای یک کمپین را دارید، می توانید با ارسال یک ایمیل مخاطبان خود را در جریان آن قرار دهید و یا از آنها برای حضور در آن دعوت نمایید. در واقع برگزاری رویداد خود یکی از روش های پربازده بازاریابی به شمار می رود و شما می توانید با مطالعه، مقاله ایونت مارکتینگ اطلاعات کافی راجب این روش جذاب را به دست آورید.

پیشنهادات و تخفیفات ویژه برای مخاطبان ارسال نمایید

با ایمیل مارکتینگ می توانید تخفیفات و یا پیشنهاداتی که برای یک مدت زمان خاص در نظر گرفته اید به اطلاع کاربران تان برسانید و از آنها برای خرید از محصولات تان دعوت نمایید. با این کار تعداد بیشتری از مخاطبان تان در جریان پیشنهادات تان قرار می گیرند و درصد فروشتان افزایش پیدا خواهد کرد.

بازاریابی ایمیلی

ویژگی های یک ایمیل مارکتینگ خوب چیست؟

ایمیل مارکتینگ تنها در ارسال انبوه پیام ها خلاصه نمی شود و باید از یک سری ویژگی های خاص برخوردار باشد تا بتوان آن را اثر بخش نامید.

  • مخاطبان خود را بشناسد: اثر بخش ترین تبلیغات آنهایی است که با علایق و طرز زندگی مخاطب خود تناسب داشته باشد و نمی توان هر ایمیلی را برای همه افراد ارسال نمود.
  • محتوای جذابی برای ارائه داشته باشد: نمی توان تمام محصولات فروشگاه و یا تمامی اخباری که در سایت خود قرار می دهید به اطلاع کاربران برسانید چرا که اینکار نه تنها آنها را جذب می کند، بلکه ممکن است به اسپم شدن خودتان بیانجامد. پیشنهاد می شود بیشتر تخفیفات و یا بهترین مقالات خود را برای کاربران ارسال نمایید.
  • قابل ردیابی باشد: بیشتر سرویس های ایمیل مارکتینگ خدماتی برای گزارشات کامل از اثر بخشی ایمیل مارکتینگ دارند و فقط باید حواستان باشد بهترین سرویس را برای اینکار انتخاب نمایید.
  • مخاطبان را دعوت به تعامل کند: ایمیلی که ارسال می شود باید به قدری قدرتمند باشد که مخاطبان را مجاب به تعامل کند.

سخن آخر

بی شک یکی از بهترین روش های بازاریابی اینترنتی ایمیل مارکتیگ می باشد چراکه روشی پرسود و به صرفه می باشد و رد این روش همچون گذاشتن پول بر روی میز است. پس حال که در این مقاله با این مفهوم آشنا شدید پیشنهاد می شود با خواندن مقاله مراحل ایمیل مارکتینگ هر چه سریع تر برای برگذاری کمپین بازاریابی ایمیلی خود اقدام نمایید.

منبع: sendinblue

لینک کوتاه مطلب :
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
IMG-20230525-WA0000
مهم ترین KPIهای دیجیتال مارکتینگ
مهم ترین KPIهای دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}