بک لینک، لینک ورودی یا لینک خارجی به لینکی در یک وب سایت گفته می شود که به سایت دیگری منتهی می شود. این نوع لینک ها یکی از مهم ترین عوامل در سئو و رتبه بندی سایت محسوب می شوند. موتورهای جستجو زمانی که می خواهند بدانند آیا یک محتوا با کیفیت است، به لینکهای خارجی آن توجه می کنند. اما چطور می توان با این لینک ها موتورهای جستجو را تحت تاثیر قرار داد؟ با ما همراه باشید تا با این پدیده مهم در سئو بیشتر آشنا شویم.

بک لینک چیست؟

این نوع لینک ها، در واقع لینک هایی در یک سایت هستند که کاربران را به سایت دیگری هدایت می کنند. گوگل و سایر موتورهای جستجوی لینک های خارجی را به عنوان یک عامل مهم در رتبه بندی در نظر می گیرند. اگر سایتی لینک های خارجی زیادی داشته باشد، این یعنی محتوای آن سایت برای کاربران مفید بوده است. پس گوگل نیز آن را مفید و معتبر می داند. با این که الگوریتم های گوگل بارها تغییر کرده اند، اما بک لینک همچنان یکی از مهم ترین فاکتورهای گوگل در تشخیص محتوای با کیفیت و خوب است.

اهمیت بک لینک فقط به سئو محدود نمی شود. بلکه به خوانندگان نشان می دهد که سایت شما چگونه به سایت های دیگر مرتبط است. دانستن این موضوع باعث اعتبار شما در دید افراد می شود. در دنیای واقعی نیز همین طور است. هر چه افراد بیشتر و معتبرتری درباره یک نویسنده حبت کنند، اعتبار او بیشتر است

دلایل اهمیت بک لینک در سئو

داشتن لینک های داخلی خوب در سه حوزه زیر، نقش بسیار مهمی ایفا می کند:

رتبه بندی یا رنکینگ

موتورهای جستجو مانند گوگل، لینک های ورودی را به عنوان رای اعتماد می بینند. به طور کلی، هر چه تعداد لینک های بیشتری به صفحات وب سایت شما منتهی شود، احتمال بیشتری برای رتبه بندی سایت شما در صفحه نتایج وجود دارد. بررسی های انجام شده نشان می دهد، تعداد لینک های خارجی یک صفحه، رابطه مستقیم با ترافیک جستجوی ارگانیک دارد.

دیده شدن

موتورهای جستجو، با مراجعه مجدد به سایت هایی که از قبل می شناسند، محتواهای جدید را کشف می کنند. مثلا گوگل وارد سایت های می شود و تمام لینک های آن را بررسی می کند تا ببیند آیا محتوای جدیدی پیدا می کند. نکته مهم این است که موتورهای جستجو به سایت های پربازدید بیشتر از سایت های دیگر سر می زنند. این یعنی قرار دادن یک بک لینک به سایت شما در چنین سایت های محبوبی، سرعت کشف شدن محتوای شما توسط گوگل را بسیار بالاتر می برد و به دیده شدن بیشتر سایت شما کمک می کند.

ترافیک ارجاعی

بک لینک ها افراد را به منابع و مراجع مفید راهنمایی می کنند. بنابراین کلیک کاربران بر روی لینک های خارجی باعث افزایش ترافیک ارجاعی می شود.

دیگر روش های افزایش ترافیک سایت را می توانید در مقاله “6 تا از بهترین روش های افزایش بازدید” بخوانید.

اعتبار و اعتماد

لینک های ورودی خوب از سایت ها و منابع معتبر، به اعتبار سایت شما نیز کمک می کند. گوگل اگر ببیند سایت های معتبر به شما لینک داده اند، سایت شما را نیز معتبر می داند. در نتیجه اعتبار  شما به عنوان یک تجارت نیز افزایش پیدا می کند و اعتماد افراد به شما نیز بیشتر می شود.

اهمیت بک لینک برای سئو سایت

انواع بک لینک ها

nofollow

اگر خاطرتان باشد پیشتر اشاره کردیم که لینک خارجی به منزله رای اعتماد برای گوگل است. حال اگر یک سایت بخواهد به وب سایتی دیگر لینک بدهد اما نمی خواهد قابل اعتماد بودن آن را تضمین کند، از لینک nofollow استفاده می کند. در نتیجه یک کد در html بک لینک قرار می دهد. این لینک های علامت گذاری شده ارزش سئویی یک سایت را به سایت دیگری منتقل نمی کند. به عبارت دیگر، تاثیر چندانی بر رتبه سایت مرجع در صفحه نتایج جستجو نخواهد داشت.

البته گوگل در سپتامبر سال 2019 اعلام کرد که در حال ایجاد تغییراتی در لینک های nofollow است. در ابتدا گوگل لینکی که اینگونه علامت گذاری شده بود را به عنوان سیگنالی برای الگوریتم های جستجوی خود حساب نمی کرد. اما دیگر این طور نیست. در زمان حال گوگل گاهی اوقات چنین لینک هایی را در الگوریتم های خود لحاظ می کند.

follow

این نوع لینک های ورودی، بر خلاف نوع پیشین رای اعتماد یک سایت به سایتی دیگر محسوب می شود. در نتیجه در سئو نیز موثر است و رتبه یک سایت را تحت تاثیر قرار می دهد. این لینک ها ارزش سئویی یک سایت را به سایت دیگر منتقل می کنند.

اگر برای فالو یا نوفالو کردن لینک خارجی هایی که در محتوای خود قرار می دهید در شک هستید، پیشنهاد می شود مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

پولی یا اسپانسر شده

گاهی اوقات، ممکن است برای تبلیغ بخشی از محتوای خود، به یک برند دیگر یا افراد تاثیرگذار مبلغی را بپردازید. اگر چنین لینکی ایجاد کرده اید، باید یک rel=”sponsored” برای اطلاع گوگل به html آن  اضافه کنید. این کار باعث می شود سایت شما از هرگونه تاثیر منفی بک لینک مصون بماند.

UGC

این نوع از لینک های ورودی، اولین بار در سال 2019 معرفی شد و به محتوای تولید شده توسط کاربر اشاره دارد. مرجع این نوع لینک ها بیشتر قسمت نظرات سایت ها و forum هاست. این لینک ها به گوگل اطلاع می دهند این محتوا توسط یک کاربر تولید شده است؛ نه مدیر یک وب سایت.

ویژگی های بک لینک خوب

مرتبط بودن

گوگل برای لینک های ورودی مرتبط ارزش بیشتری قائل است، زیرا احتمال بیشتری وجود دارد که افراد روی آنها کلیک کنند. باید سعی کنید لینک های ورودی خود را در سایت هایی ایجاد کنید که ارتباط موضوع با سایت شما دارند. در این حالت است که لینک ورودی می تواند برای سایت شما سودمند باشد و ترافیک جدید به سایت وارد کند. چه کسی در یک سایت مربوط به خدمات لوله کشی روی لینکی از یک سایت خرید لوازم آرایشی کلیک می کند؟

اعتبار

لینک های خارجی های موجود در صفحات معتبر و پربازدید، اعتبار بیشتری برای سایت مرجع لینک به دنبال خواهد داشت. البته طبق اظهارات گوگل اعتبار یک سایت، به طور مساوی بین همه لینک های خارجی موجود در آن تقسیم می شود. این یعنی اگز شما از دو صفحه در دو سایت مختلف لینک ورودی دارید که در یکی لینک های خارجی زیادی قرار دارد و در دیگری تعداد این لینک های کمتر است، احتمالا از سایت دوم اعتبار بیشتری بگیرید. البته همه چیز به این سادگی هم نیست. گوگل روش های زیادی برای تعیین ارزش بک لینک ها دارد.

ترافیک

بک لینک از صفحات پربازدید معمولاً ترافیک ارجاعی بیشتری را نسبت به صفحات کم بازدید برای شما به ارمغان می آورند.

انکر تکست

انکر تکست یعنی کلمات قابل کلیک در بک لینک. بر اساس گوگل، هرچه انکر تکست بهتر باشد، لینک ورودی نیز بهتر عمل می کند. انتخاب انکر تکست برای پیوندها یکی از کارهای چالش برانگیز برای تولید کنندگان محتوا می باشد. البته شما می توانید با خواندن مقاله مربوط به آن به راحتی Ancher Text مناسب برای لینک ها را بیابید.

ویزگی های بک لینک خوب

روش های ایجاد بک لینک

البته ما در مقاله ای اختصاصی تمامی روش های گرفتن بک لینک را به طور کامل بررسی کرده ایم که خواندن آن را برای ایجاد بک لینک های موثر و ارتقای سایت پیشنهاد می کنیم.

بک لینک های خود را مدام چک کنید

خب حالا که با کمک استراتژی های بالا برای خود لینک های خارجی ساخته اید، در مرحله بعد باید دائما حواستان به انها باشد. نگهداری از این لینک ها به اندازه ساختنشان مهم است. طبق دستورالعمل های Google Webmaster صاحبان وب سایت باید لینک های ورودی از سایت های اسپم و سمی را هر چه سریع تر پاک کنند. در غیر این صورت الگوریتم های گوگل این وب سایت ها را جریمه می کنند و وب سایت ها شاهد افت شدید ترافیک ارگانیک خواهند بود. این لینک ها نه تنها به اعتبار سایت کمکی نمی کنند، بلکه باعث آسیب به آن نیز می شوند.

ابزارهای مختلف نظارت بر بک لینک وجود دارد که به کمک آنها می توانید از سلامت لینک های ورودی خود اطمینان حاصل کنید. SEMRUSH ، AHREFS و کنسول جستجوی گوگل ابزارهای هستند که می توانید برای نظارت بر این لینک ها از آنها استفاده کنید. با کمک این ابزارها، اگر بک لینکی به شما در سایت های سمی و اسپم باشد، می توانید خیلی سریع آن ها را شناسایی و حذف کنید.

حرف آخر

از بین 200 فاکتور شناخته شده گوگل برای رتبه بندی سایت ها، بک لینک ها همیشه جزء مهمترین ها بوده است. داشتن لینک های خارجی خوب باعث افزایش رتبه و اعتبار می شود و ترافیک ارگانیک سایت شما را بالا می برد. البته این در صورتی است که این لینک ها به روش کلاه سفید و در سایت های معتبر و مورد تایید گوگل قرار داشته باشند. درست است که لینک های ورودی برای سایت بسیار خوب است. اما اگر ایرادی داشته باشند یا از روش های کلاهبردارانه ایجاد شده باشند، نتیجه برعکس خواهند داشت و به سایت ضرر می زنند. در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر و مفید به تمام جنبه های مهم لینک های ورودی اشاره کنیم. امیدواریم بتوانید از این اطلاعات به نحو احسن در کمپین لینک بیلدینگ خود استفاده کنید.

منبع: backlinko.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *