یکی از قوی ترین و اثر بخش ترین نوع بازاریابی، تبلیغات دهان به دهان می باشد که به جذب مشتری برای برندها منجر می شود. برای اینکه صحت اثربخشی این روش را بررسی کنیم، بیایید خودمان را به جای مشتریان قرار دهیم. بی شک شنیدن تعریف یک محصول یا برند از زبان اطرافیان مان همچون خانواده یا دوستان بیشتر ما را ترغیب به خرید کرده تا صرفا فقط تبلیغاتی که در فضای مجازی یا در بنرهای خیابانی می بینیم. مطمئنا همین مثال کوتاه به قدری قانع کننده بود که بخواهید بیشتر با این روش آشنا شوید؛ پس با ما همراه شوید تا در این مقاله بازاریابی دهان به دهان را به طور کامل بررسی کنیم

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

تبلیغات دهان به دهان به زمانی گفته می شود که کیفیت یک محصول باعث علاقه مشتریان به آن شده و این علاقه در صحبت های روزمره او نیز منعکس می شود. با وجود اینکه این روش بازاریابی رایگان بوده، اما نتایجی که برای کسب و کارها به ارمغان می آورد بسیار شگفت انگیز تر از تبلیغات پولی است. تنها هزینه ای که نیاز است برای این نوع تبلیغات بپردازید، این است که یک تجربه خرید خوب برای مشتریان خود رقم بزنید و صبر کنید تا تاثیر فوق العاده آن را بر روی فروش خود مشاهده نمایید.

کمپانی های بسیاری هستند که برای تبلیغ کسب و کار خود هزینه های هنگفتی انجام میدهند، هرچند که این تبلیغات پولی می تواند سود خوبی برای آنها به همراه آورد، اما غافل شدن از پتانسیلی که مشتریان فعلی دارند اشتباه بزرگی است و به مانند پول روی میز گذاشتن است.

به طور کلی بازاریابی دهان به دهان (WOM) را در دو دسته زیر قرار می دهند.

1.      بازاریابی سنتی دهان به دهان

این روش از گذشته تا به امروز رایج بوده و افراد در خانه، مهمانی و یا دورهمی ها به صحبت درباره یک محصول یا برند می پردازند.

2.      بازاریابی دیجیتالی دهان به دهان

با روی کار آمدن شبکه های اجتماعی و جذب طرفداران زیاد، تبلیغات دهان به دهان نیز راه خود را به این فضا باز کرد. کاربران در شبکه های اجتماعی با تعامل، به اشتراک گذاری پست ها و کامنت رضایت مندی از محصولات به نوعی برای برندها تبلیغ رایگان انجام می دهند.

بازاریابی دهان به دهان

چرا بازاریابی دهان به دهان؟

تا به اینجا باید اهمیت این روش دیجیتال مارکتینگ را تا حدودی درک کرده باشید؛ پس بیایید در ادامه دیگر مزیت های بازاریابی دهان به دهان را بررسی کنیم.

ایجاد اعتبار برای کسب و کارها

در این روش بازاریابی کسانی که تبلیغ شما را انجام می دهند افراد واقعی می باشند و تجربیاتی که به اشتراک گذاشته می شود نیز تجربیاتی واقعی است. چه چیزی بهتر از شنیدن تعریف یک برند از زبان افرادی که مستقیما از محصولات یا خدمات آن استفاده کرده اند می تواند به برند اعتبار ببخشد؟

افزایش فروش بدون هزینه

در بازاریابی دهان به دهان برند برای تبلیغات به طور مستقیم هزینه ای پرداخت نمی کند و تنها با سرمایه گذاری بر روی جلب اعتماد مشتری، به هدف خود یعنی افزایش هر چه بیشتر فروش می رسد. در این مورد توجه شما را به آمار فوق العاده ای جلب می کنیم که نشان می دهد هر کاربر با نظری که می دهد می تواند تا 82 درصد بر روی جذب نگاه مشتری های جدید اثر بگذارد.

قابل اجرا برای تمامی کسب و کارها

دیگر مزیت فوق العاده تبلیغات دهان به دهان این است که برای به کارگیری آن مهم نیست حوزه فعالیتی کسب و کارتان چیست، معروف هستید یا به تازگی شروع به فعالیت کرده اید. چراکه این روش برای تمامی برندها قابل اجرا می باشد.

معایب بازاریابی دهان به دهان

این روش نیز مانند دیگر روش های بازاریابی معایبی دارد. این معایب عبارت اند از:

همه نظراتی که راجب برندتان داده می شود مثبت نیست

ممکن است افرادی وجود داشته باشند که محصولات و خدمات شما باب میل شان نباشد. این افراد اگر نظرات منفی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، می تواند به افت جایگاه شما در میان مخاطبان منجر شود. البته می توانید برای جلوگیری از این اتفاق تا جای ممکن کیفیت محصولات خود را ارتقا داده و برای مخاطبان خود ارزش خلق کنید.

امکان ارزیابی اثرگذاری آن وجود ندارد

بزرگترین عیبی که برای بازاریابی دهان به دهان وجود دارد این است که نمی توان میزان اثر گذاری آن را ردیابی کرد و متوجه شد آیا عملکردمان صحیح بوده یا خیر.

یک استراتژی بازاریابی دهان به دهان قوی برای خود بسازید

همانطور که متوجه شدید روش WOM یکی از روش های عالی و اثر بخش برای تبلیغات به شمار می رود. از این رو توقع اینکه دست در آن زیاد باشد دور از ذهن نیست. برند های مختلف برای جلب توجه و علاقه مشتری کارهای زیادی انجام می دهند. در اینجاست که شما هم باید با چیدن یک استراتژی قدرتمند خودتان را در بازار اثبات کرده و از رقیبان تان پیشی بگیرید. اما چه اقداماتی به اثر گذاری بازاریابی دهان به دهان کسب و کارها کمک می کند؟

محصولات با کیفیت ارائه دهید

یکی از مهم ترین عواملی که رضایت کاربران را در پی دارد و به طبع آنها را به تبلیغ کنندگان شما تبدیل می کند، ارائه محصولات با کیفیت می باشد. محصولات و خدماتی که ارائه می دهید باید به همان با کیفیتی باشد که در تبلیغات تان از آن صحبت می کنید. با این کار می توانید تجربه خوبی از خرید در ذهن مخاطبان خود بسازید و به طبع یک قدم در ساخت استراتژی بازاریابی دهان به دهان رو به جلو بردارید. برای مثال اگر فروشگاه خود را یک فروشگاه با تنوع کالای بالا معرفی کرده اید، با کمبود تنوع شانس یک تجربه خوب را از خودتان و مشتریان سلب نکنید.

به مشتریان خود پاداش دهید

اگر می خواهید مشتریان خود را به تبلیغ کنندگان تان تبدیل کنید، فقط به ایجاد تجربه خوب از خرید اکتفا نکنید و برای تاثیر گذاری هر چه بیشتر بر آنها  در کنار خرید شان به آنها پاداش دهید. این پاداش ها می تواند تخفیف بر روی محصول خریداری شده، یک بسته اشانتیون، شرکت دادن آنها در قرعه کشی و دیگر مواردی از این قبیل باشد.

تبلیغات دهان به دهان

از اینفلوئنسرها برای بازاریابی دهان به دهان استفاده کنید

اینفلوئنسرها اغلب از قدرت بالایی بر روی فالوورهای خود برخوردار هستند. اگر دنبال کنندگان آنها متوجه شوند که برند شما مورد تایید آنهاست یا آنها تجربه خوبی از خرید از شما دارند بی شک این مورد بر روی آنها تاثیر گذاشته و دنبال کنندگان این افراد را ترغیب به خرید یا دریافت خدمات از شما می کند.

برای اطلاع یافتن از صحت این مورد توجه شما را به نتایج تحقیقاتی که توسط Sideqik جلب می کنیم که نشان می دهد از هر 10 دنبال کننده 7 نفر به نظرات اینفلوئنسر به اندازه دوستان خود اعتماد دارد.

اگر بودجه کافی برای اینکار دارید پیشنهاد می شود یک اینفلوئنسر را به عنوان سفیر برند خود انتخاب کنید. در اینجا سفیر به عنوان چهره برند شما شناخته می شود و به جای اینکه فقط در یک پست تبلیغ شما را انجام دهد، همیشه درباره برند شما توصیه کرده و خود نیز از محصولات شما استفاده می کند.

از عناصر جذاب استفاده کنید

پست ها و ویدیو هایی که در فضای مجازی درباره برند خود می گذارید هر چه جذاب تر باشد، شانس اینکه افراد آن را به اشتراک بگذارند و به اصطلاح بازاریابی دهان به دهان برای شما انجام دهند، بیشتر می باشد. باید پست هایی طراحی کنید که سرگرم کننده و جذاب باشند تا کاربران بتوانند با اعتماد به نفس آنها را بادوستان شان به اشتراک بگذارند. اگر تا به حال محتوای ویدیویی تولید نکرده اید، بی شک خواندن مقاله “ابزارهای تولیدمحتوای ویدیویی” به شما کمک خواهد کرد.

از رقبای خود پیشی بگیرید

درباره رقبای خود تحقیق کنید و نقاط ضعف و قدرت آنها را بشناسید. البته اشتباه نکنید تحقیق کردن درباره رقبا به معنای کپی برداری از آنها نیست؛ بلکه شما باید درباره آنها تحقیق کنید تا با اطلاع از عملکرد شان استراتژی خود را قدرت مند تر بچینید. نقاط ضعف آنها را شناخته و به نقطه قوت خود تبدیل کنید تا بتوانید نظر مشتریان را به سمت برند خود بکشانید. در اینجا شما باید ببینید که چه کارهایی را بهتر از آنها می توانید انجام دهید؟ چه تفاوتی شما را از آنها متمایز می کند؟

موارد گفته شده به شما در تقویت استراژی تان کمک خواهد کرد.

مشتریان خود را بشناسید

یکی از مهم ترین قدم ها در چیدن استراتژی بازاریابی دهان به دهان شناخت کافی از مخاطبان هدف تان است. با شناخت کافی از علایق و سبک زندگی آنها می توانید محصولات و خدمات خود را بر اساس آن بهینه کرده تا به جذب هر چه بیشتر مشتریان و علاقه مند کردن آنها فروش خود را افزایش دهید.

نمونه هایی موفق از بازاریابی دهان به دهان

در ادامه مثالی از زمانی که یک برند مشتریان خود را به تبلیغ کنندگان برند تبدیل کرد و تاثیر شگفت انگیزی بر روی فروش داشت را بررسی کرده ایم.

کوکاکولا (یک کوکا با دوستان خود به اشتراک بگذارید)

برند کوکا از مصرف کنندگان خود خواست یک نوشابه شخصی را با دوست خود به صورت مجازی یا حضوری به اشتراک بگذارند. حتی این کمپانی در راستای بازاریابی دهان به دهان از ساخت بطری های نوشابه شخصی در خانه نیز حمایت کرد. این کار سبب شد تا افراد با خرید از این برند و اشتراک گذاری فیلم های خود در فضای مجازی سود هنگفتی برای این کمپانی رقم بزنند.

نکته مهمی که در اینجا به موفقیت استراتژی بازاریابی کوکاکولا منجر شد، این بود که هم به صورت آنلاین و هم آفلاین  ترکیبی انجام شد.

سخن آخر

در این مقاله از اورجین وب تمام تلاش خود را کردیم تا به تمامی سوالاتی که در مورد بازاریابی دهان به دهان ممکن است در ذهن شما وجود داشته باشد پاسخ دهیم، از اینکه با ما تا انتها همراه بودید متشکریم.

منبع: investopedia.com