چه تنها یک بار نام تبلیغات کلیکی را شنیده باشید و نسبت به آن کنجکاو شده باشید، چه تا حدودی با این روش دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید و برای شروع آن در کسب و کار خود ابهام دارید؛ جای خوبی آمده اید! یکی از بهترین راه های تبلیغات آنلاین برای کسب و کارها همین روش می باشد؛ پس با ما همراه باشید تا این روش را بهتر بشناسیم.

تبلیغات کلیکی چیست؟

کلمه PPC مخفف عبارت pay-per-click پرداخت به ازای هر کلیک می باشد که در آن تبلیغ دهنده به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغش صورت می گیرد، مبلغی را به ناشران می پردازد. شما در این روش دیجیتال مارکتینگ در سایت ها یا اپلیکیشن هایی که سرویس دهنده این نوع تبلیغات می باشند، تبلیغ خود را بارگذاری می کنید و فقط در صورتی که کاربری بر روی آن کلیک کند مستلزم پرداخت هزینه اید.

انواع تبلیغات کلیکی

حال که با تعریف کلی تبلیغات کلیکی آشنا شدیم، زمان آن رسیده که انواع آن را نیز بشناسیم.

تبلیغات نمایشی

این نوع تبلیغات در رسانه های مختلف ارائه می شود و با عناصر بصری همچون تصاویر، ویدیو، انیمیشن و صدا قصد برقراری ارتباط با مشتریان و افزایش کلیک ها را دارد. تبلیغات نمایشی با وجود اینکه نرخ کلیک کمتری به نسبت تبلیغات جستجو دارند، برای شرکت هایی که می خواهند عموم را نسبت به برند خود آشنا کنند و یا قصد بازگرداندن کاربرانی که قبلا از سایت شان بازدید کرده اند را دارند، انتخاب خوبی است.

تبلیغات بنری

در این روش تبلیغات کلیکی، تبلیغ به صورت بنر در سایت ارائه دهنده تبلیغ نمایش داده می شود و با لینک به نقطه هدف (که می تواند آدرس یک وبسایت یا صفحه دانلود یک اپلیکیشن باشد) مرتبط می شود. این روش تبلیغات با توجه به اینکه از عناصر گرافیکی و بصری استفاده می کند به خوبی می تواند کاربران را جذب کرده و یک استراتژی بازاریابی قدرتمند برای معرفی کسب و کارها به شمار می آید.

تبلیغات رسانه های اجتماعی

فضایی را در نظر بگیرید که پر از مخاطبانی هست که می توانند مشتریان شما باشند! شما در این فضا می توانید به راحتی با کاربران خود تعامل پیدا کرده و آگاهی از برندتان را افزایش دهید. چه بستری بهتر از این فضا برای تبلیغات وجود دارد؟ شبکه های اجتماعی پرطرفداری همچون اینستاگرام، یوتیوب، تلگرام و… به دلیل تعداد کاربران بالایی که دارند انتخاب بسیار خوبی برای ارائه تبلیغات کلیکی می باشد. با تبلیغات در این پلتفرم ها، می توانید جمعیت خاصی را با برند خود آشنا کرده و علاقه مند نمایید و به طبع نرخ کلیک سایت تان را هم افزایش دهید.

تبلیغات همسان (Native)

تبلیغات همسان یکی از پرطرفدار ترین روش های تبلیغاتی به خصوص برای برند های شناخته شده به شمار می رود. در این روش، تبلیغات به صورت متن یا تصویر به مخاطبان نمایش داده می شود و در ایران نیز این نوع تبلیغات را بیشتر در قالب مطالب پیشنهادی در سایت ها می توانید ببینید.

انواع تبلیغات کلیکی

چرا باید بازاریابی کلیکی را در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود قرار دهیم؟

مهم ترین سوالی که درباره این نوع تبلیغات وجود دارد این است که چرا این روش؟ چه دلیلی دارد؟ برای پاسخ به این ابهامات بیایید تبلیغات کلیکی را از دیدگاه های مختلف بررسی کنیم.

تبلیغات PPC برای کاربران دارای اهمیت است

نتایج تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان گر این است که کاربران به تبلیغات کلیکی بیش از دیگر روش های تبلیغات علاقه دارند و از آن بیشترین استقبال را انجام می دهند.

زمانی که در گوگل عبارتی را جستجو می کنید، اگر تبلیغات مرتبطی را مشاهده کنید امکان اینکه بر روی آنها کلیک کنید بیش از زمانی است که این تبلیغات در جاهای نا مربوط ببینید می باشد. اگر خود را به جای کاربران قرار دهید، متوجه می شوید که آنها ترجیح می دهند تبلیغاتی را پیگیری کنند که خودشان با جستجو به آن رسیده اند نه تبلیغات عادی که در همه جا آن را می بینند. پس بدین ترتیب می توان گفت این روش برای جذب کاربران انتخاب خوبی به حساب می آید.

تبلیغات PPC برای تبلیغ کنندگان با ارزش می باشد

تبلیغات کلیکی برای کسب و کارها فرصتی فوق العاده به وجود آورده تا با صرف کمترین هزینه بیشترین بازدهی را کسب کنند. در این روش تبلیغ کنندگان می توانند پیام خود را برای هزارن کاربر که به دنبال همان چیزی که آنها تبلیغ می کنند هستند برسانند. همچنین در این روش می توانید از طریق موتورهای جستجو به ترافیک دقیقی که تبلیغات برای سایت کسب کرده، دسترسی داشته باشند.

تبلیغات PPC برای موتورهای جستجو سودمند است

مزایای که بازاریابی کلیکی دارد محدود به کاربران و تبلیغ دهندگان نیست و موتورهای جستجو نیز از این روش استقبال می کنند؛ چراکه با آن می توانند اطلاعاتی که کاربران در جستجوی آن می باشند را با تبلیغات مچ کنند. با اینکار در واقع یک کانال و بستر مجزا و پرمخاطب برای تبلیغات به وجود می آید و موتورهای جستجو از آن برای دریافت سفارش تبلیغات پولی استفاده کرده و درآمد کسب می کنند.

تبلیغات کلیکی چه اهدافی را دنبال می کند؟

این روش تبلیغاتی چه اهدافی را برای ما براورده می کند؟ با ما همراه باشید تا این اهداف را بررسی کنیم.

افزایش فروش

با قرار دادن تبلیغات کلیکی در صفحات معرفی محصولات به منظور ترغیب کاربران برای ورود به صفحه فروش یا دانلود، باعث افزایش فروش و کسب سود برای شما می شود.

معرفی محصولات و خدمات

تبلیغات کلیکی این فرصت استثنائی را برای شما به وجود می آورد تا محصولات و خدماتی که برندتان ارائه می دهد را به مخاطبین خود معرفی کنید. البته برای اینکار پیشنهاد می شود حتما تبلیغات خود را در سایت ها یا کانال های تبلیغاتی که مرتبط با کسب و کار خودتان است قرار دهید.

افزایش آگاهی از برند

همه کاربرانی که تبلیغ شما را می بینند قرار نیست بر روی آن کلیک کنند اما با مشاهده آن از برند شما آشنا می شوند. آگاهی از برند یکی از مهم ترین گام ها در برند سازی می باشد. اگر هنوز برندینگ خود را آغاز نکرده اید خواند مقاله 9 گام برای برندسازی موفق به شما در این راه کمک خواهد کرد.

PPC

مزایای PPC چیست؟

تا به اینجا تا حدودی با مزایای بازاریابی کلیکی تاحدودی آشنا شدیم اما باید بگوییم این تمام داستان نیست و مزایای این روش بیشتر است. در ادامه دیگر ویژگی های PPC را بررسی کرده ایم.

1.      مقرون به صرفه است

همانطور که پیش تر نیز اشاره داشتیم در این روش پرداخت شما برای بازدید های هدفمند می باشد و اگر PPC شما درست کار کند، هزینه آن بسیار ناچیز است چرا که ارزش کلیک از آنچه برای آن پرداخت کرده اید بیشتر است.

به عنوان مثال اگر برای یک کلیک 5000 تومان هزینه کرده باشید و آن کلیک به فروش 500000 تومانی منجر شود، سود خوبی کسب کرده اید.

2.      راحت و سریع است

روش هایی که پیش تر برای تبلیغات صورت می گرفت نیاز به صرف زمان و انرژی داشت، اما با تبلیغات کلیکی فاصله زمانی که تصمیم به استفاده از این روش می گیرید تا زمانی که آن را عملی کنید بسیار کوتاه می باشد. علاوه بر آن تبلیغات کلیکی به سرعت شما را به نتایج دلخواه تان می رساند.

3.      روشی هدفمند است

دیگر دلیلی که به محبوبیت این روش افزوده است هدفمندی آن می باشد. در بازاریابی کلیکی تبلیغات خود را می توانید با توجه به اطلاعاتی که از کاربران دارید بهینه کرده و تغییر دهید. برای مثال می توانید منطقه جغرافیایی که در آن تبلیغ نمایش داده می شود، ساعاتی که می خواهید تبلیغ نمایش داده شود و رسانه های نمایشی را با توجه به اطلاعات خودتان تنظیم کنید.

معایب PPC چیست؟

این که توقع داشته باشیم این روش بی عیب و نقص باشد، اشتباه است. پس بیایید بررسی کنیم تبلیغات کلیکی چه معایبی دارد.

1.      به مهارت و دانش نیاز دارید

شما نمی توانید بدون اینکه آموزش های لازم در این زمینه دیده باشید اقدام به شروع تبلیغات کنید. برای اینکار ابتدا باید به مراجعی که آموزش های لازم برای برگذاری کمپین های کار آمد ارائه می دهند مراجعه نمایید. البته می توانید از یک آژانس تخصصی برای تبلیغات خود کمک بگیرید اما این راه حل نیز نیاز به صرف هزینه دارد.

2.      همه کلیک ها به خرید منجر نمی شوند

این روش به افزایش بازدید سایت شما منجر می شود؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که تمام کلیک هایی که بر روی تبلیغات شما صورت می گیرد به خرید منجر شود! تبلیغات کلیکی تنها می تواند کاربران را به سایت شما سرازیر کنند ولی تبدیل آنها به مشتری دیگر هنر خودتان می باشد.

3.      بیشتر مردم تبلیغات را نادیده می گیرند

با خودتان صادق باشید! خود شما نیز اکثر اوقات توجهی به تبلیغات نمی کنید و آنها را رد می کنید. پس اینکه توقع داشته باشید تمامی افرادی که تبلیغ شما را می بینند به مشتری تان تبدیل شوند اشتباه است.

سخن آخر

در این مقاله تمام تلاشمان را کردیم تا با معرفی PPC و بررسی آن به شما تصویری صحیح از تبلیغات کلیکی ارائه دهیم تا بر اساس آن بهتر بتوانید تصمیم خود را مبنی بر انتخاب این روش برای بازاریابی کسب و کار خود بگیرید.

منبع: searchengineland.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *