از قدرت لینک های داخلی غافل نشوید؛ پیوند های داخلی در عین سادگی می توانند بسیار کاربردی می باشند. یکی از بخش های اصلی در همه محتوا ها لینک های داخلی هستند و تاثیر بسیار چشم گیری در سئو داخلی و بهینه سازی سایت ها دارند. لینک دهی یکی از بهترین، کم هزینه‌ترین و تاثیرگذارترین کار هایی است که می‌توانیم برای تاثیر گذاری بیشتر محتوای خود به کار بگیریم.

حال که تا حدودی متوجه الزام وجود پیوند های داخلی شدیم سوال اساسی این است که چه تعداد لینک داخلی استفاده کنیم؟ در ادامه با بررسی فاکتور هایی که وجود دارد به جوابی نسبی برای آن خواهیم رسید.

لینک داخلی چیست؟

لینک داخلی در واقع یک تکه کد است که از تگ A در کد نویسی html ساخته شده و در صورت کلیک کردن بر روی آن، شما را از صفحه ای که در آن هستید، به صفحه دیگری در سایت ارجاع می دهند. بک لینک ها همانند پل های ارتباطی میان صفحات هستند که راه را برای ربات های گوگل و کاربران هموار می سازند . اصول لینک سازی داخلی در واقع برای ایجاد راه های دسترسی به دیگر مقالات وب سایت است و همچنین به بهینه سازی برگه های ضعیف تر با برگه های قوی تر کمک می کند. البته این کار نباید به قیمت ایجاد ارتباط غیر منطقی و نا مربوط میان صفحات انجام گیرد. برای لینک دهی به دیگر صفحات باید از انکر تکست استفاده کنید. اگر با انکر تکست آشنا نیستید پیشنهاد می شود مقاله “انتخاب انکر تکست” را مطالعه کنید.

در چه زمان هایی باید لینک داخلی بدهیم؟

در ابتدا موضوعی که پیش از تعداد لینک داخلی برای هر مقاله  نیااز به دانستن آن دارید زمان به کار گیری لینک داخلی است. شما به عنوان یک نویسنده برای کاربران می نویسید پس باید بتوانید ذهن خود را به ذهن آنها نزدیک کنید. اگر مانند او فکر کنید متوجه می شوید مکان صحیح برای به کار بردن لینک کجاست ودر چه زمانی کاربر نیاز دارد که به صفحه دیگری برای دسترسی به موضوعی که درباره آن ممکن است اطلاعات کافی نداشته باشد ارجاع شود.

پیش از این لینک سازی از اهمیت چندانی برخوردار نبود و تولید کنندگان محتوا با عباراتی همچون (کلیک کنید) و یا (بیشتر بخوانید) مخاطبان را ترغیب به ورود به صفحات دیگر می کردند. امروزه با افزایش اهمیت لینک داخلی این روش به خوبی نمی تواند پاسخ گو باشد و بهتر است پیش از درج لینک داخلی توضیح کوتاهی راجع به اینکه چرا مخاطب نیاز به مطالعه آن صفحه دارد ارائه دهید.

چرا برای صفحات لینک داخلی می سازیم؟

در واقع هدف اصلی که برای لینک سازی داخلی وجود دارد، ایجاد مسیر های دسترسی به مقالات و صفحات دیگر سایت است. با انجام این کار هم به کاربران در دسترسی به مقالات قدیمی و جدید سایت کمک کرده ایم و هم گوگل را متوجه ارتباط معنایی میان موضوعات مختلف سایت می کنیم تا اهمیت صفحات سایت را درک کند. شما با لینک سازی داخلی با صرف هزینه، زمان و انرژی کمتر به ارزش صفحات سایت خود افزوده اید.

تعداد لینک داخلی

اهمیت لینک سازی داخلی برای سئو

پیوند دهی به دیگر صفحات وب سایت تان بهترین راه برای بالا بردن بازدید سایت می باشد، که به گوگل سیگنال با ارزش بودن محتواهای شما را می دهد و در نتیجه بهبود سئو را به همراه دارد. دیگر عوامل اهمیت لینک سازی داخلی برای سئو را در ادامه بررسی کرده ایم.

افزایش رضایت کاربر را به همراه دارد

محتوایی که تولید می کنیم برای کاربران است پس تمام اقداماتی که برای سئو سایت نیز انجام می گردد باید در جهت کسب رضایت کاربران باشد.

الگوریتم های گوگل تلاش خود را می کنند تا میزان رضایت کاربران ما را بدست آورند و بر اساس آن سایت را رتبه بندی کنند. پس از هر بار انتشار مقاله ی جدید خزنده های گوگل به آن وارد شده و محتوای آن را مورد بررسی قرار می دهند.

حال تصور کنید در یک صفحه هیچ لینک داخلی وجود نداشته باشد. این صفحه برای کاربران مانند کوچه بن بستی است که راهی به جای دیگر ندارد.پس در همان ابتدای کار ربات های گوگل به تعداد لینک داخلی شما در ایندکس کردن صفحه تان اهمیت می دهد و لینک داخلی را به عنوان یک امتیاز برای سایت شما در نظر می گیرد.

مدت زمان حضور کاربر را افزایش میدهد

با استفاده از پیوند داخلی این امکان که کاربران برای دریافت اطلاعات بیشتر به موتور جستجو برگردند و یا به وب سایت های دیگر بروند را کاهش می دهید. و این زمان ماندگاری کاربری و بازدید سایت را بالا می برد.

اگر کاربرانی که در صفحه شما هستند از طریق جستجوی گوگل (ترافیک ارگانیک) به وب سایت شما وارد شده باشند و زمان طولانی در صفحه شما بمانند به گوگل این سیگنال فرستاده می شود که محتوای ما برای کاربر با ارزش بوده و آنها در حال یافتن اطلاعات مورد نظر خود هستند.

لینک داخلی به تازگی محتوا کمک می کند

از معیارهایی که برای گوگل دارای اهمیت است تازگی محتوا (Freshness) است. در واقع برای گوگل مهم است که محتوای منتشر شده تا چه زمانی برای کاربران مفید خواهد بود. گوگل از معیارهای همچون زمان بندی و کیفیت و تعداد لینک داخلی صفحه برای سنجش تازگی استفاده می کند.

برای حفظ تازگی و کیفیت محتواهای تان یک مقاله جدید، با ایجاد ارتباط منطقی با مقالات و صفحات قبلی سایت می تواند کمک کند.

برقراری ارتباط معنایی میان صفحات

لینک ها در واقع برقرار کننده ارتباط میان صفحات هستند. اگر صفحاتی که با لینک به یکدیگر مرتبط می کنیم از ارتباط معنایی برخوردار نباشند، از لحاظ سئو کار اشتباهی است و به مانند این می ماند که بخواهیم از دستشویی دری به آشپزخانه بگذاریم! این کار با منطقی نمی باشد.

ربات های گوگل لینک ها را به منظور درک مفهوم و ساختار سایت ما مورد استفاده قرار می دهند. بنابراین با لینک دهی نا مربوط و غیر کاربردی نه تنها باعث سر در گمی و آزار کاربران می شویم، بلکه سیگنال های اشتباه به ربات های گوگل ارسال می کنیم.

حداقل از چه تعداد لینک داخلی استفاده کنیم؟

ای کاش می توانستیم عدد دقیقی در پاسخ به پرسش شما ارائه دهیم. اما واقعیت این است که پاسخ این سوال نیز مانند اکثر سوالاتی که در حوزه سئو وجود دارد عددی مشخص نیست و معیار شما در این مورد باید کسب رضایت کاربران باشد. پیش از درج هر لینکی باید به موارد زیر توجه داشته باشید.

از متن های توصیفی و کلمات کلیدی در پیوندها استفاده کنید

به طور ایده آل، انکر تکست شما باید توصیفی از کل محتوایی باشد که قرار است با درج لینک داخلی آن را به این صفحه مرتبط کنید. اگر قصد دارید صفحه لینک داده شده شما در کلمه کلیدی خاصی رتبه بگیرد ، مطمئن شوید از انکر تکست دقیق و منطبق با آن استفاده کنید. می‌توانید انجام دهید، لینک دهی با استفاده کلمات کلیدی آن هم در صفحات اصلی سایت است. مهم‌ترین و پربازدیدترین صفحات سایت، باید در دل خود با استفاده از کلمات کلیدی وب سایت تان، پیوند صفحات دیگر را جای داده باشند.

آیا کاربران به این لینک نیاز دارند؟

همانطور که گفته شد باید مانند کاربر فکر کنیم، قبل از هر چیز از خود بپرسیم آیا با ایجاد این لینک به کاربر در درک بهتر موضوع کمک کرده ایم؟ یا این موضوع برای کاربر سوال بر انگیز است؟ در صورتی که کسی بر روی آن ها کلیک نمی کند پس چرا از این تعداد لینک داخلی استفاده کنیم؟

کاربر را از کلیک بر روی لینک پشیمان نکنید

مخاطب را گول نزنید! اگر قصد فریب دادن خواننده با کلماتی همچون تخفیف شگفت انگیز، ارزان، رایگان و… برای کلیک کردن بر روی لینک را دارید باعث از دست دادن اعتماد کاربر نسبت به سایت خود شده اید.  در این صورت مخاطب به سرعت سایت شما را ترک می کند و تاثیر مخربی بر روی سایت شما دارد.

در صفحات جدید به پست های قدیمی خود لینک دهید

هر پست جدیدی که در وبلاگ شما قرار می گیرد باید با درج پیوند های داخلی به صفحات قدیمی تر دسترسی برقرار کند. این امر به تازگی محتوا های وب سایت تان کمک می کند. اگر در انتخاب اینکه به کجا در وب سایت خود لینک دهید مطمئن نیستید، می توانید از ابزار هایی مانند SearchAtlas کمک بگیرید و پیشنهادات که برای پیوند های داخلی ارائه می دهد را مشاهده کنید.

در تعداد لینک داخلی زیاده روی نکنیم

یکی ازمهم ترین نکات در درج پیوند های داخلی ایجاد تعادل میان تعداد انتخاب و قدرت انتخاب است. در صورتی که در یک صفحه، از لینک داخلی به صورت بی رویه استفاده کنیم باعث سلب قدرت انتخاب و تصمیم گیری از کاربران شده ایم. این موضوع  در زمان خرید نیز ممکن است برای تان پیش آمده باشد، در زمانی که میان 2 پیراهن دو دل هستید انتخاب راحت تر از زمانی است که میان 5 انتخاب دارای شک هستید.

در مقاله تعداد لینک داخلی باید چقدر باشد

استراتژی سئو و تاثیر آن بر لینک سازی داخلی

برای درج پیوند داخلی شناخت کافی از استراتژی سئو و ساختار درختی ان یکی از شرط های لازم می باشد. لینک ها ابتدا باید توسط مدیر سایت یا کارشناس تولید محتوا مشخص گردد و سپس در متن محتوا قرار داده شود.

در ابتدا صفحات را بر اساس اهمیت از 1 تا 3 درجه بندی کنید. و سپس بسته به اهمیت هر کدام به آنها لینک دهید.برای مثال برگه های اصلی و درجه 1، صفحه اصلی یا لندینگ فروشگاه هستند. و صفحات مربوط به محصولات، مقالات و وبلاگ سایت جزء درجه  2 و 3 محسوب می شوند

نتیجه گیری

گاهی اوقات به قدری درگیر نکات سئو می شویم که از هدف اصلی خود یعنی کسب رضایت کاربران غافل می شویم و محتوا را به جای مخاطبان برای موتور های گوگل طراحی می کنیم. این کار به ضرر خودمان تمام می شود. درگیر شدن در اعدادی مانند تعداد لینک داخلی نباید ما را از مخاطبان دور سازد. در مقابل توجه به کیفیت لینک سازی باعث بالا بردن رضایت کاربران از سایت شما می شود پس توصیه می شود برای آن به اندازه کافی زمان بگذارید.

منبع: yoast.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *