در این مقاله می خواهیم تفاوت پارک دامین و ریدایرکت را به طور کامل بررسی کنیم و هر گونه ابهامی که در ذهن شما در مورد این دو مفهوم وجود دارد را از بین ببریم. پس با ما همراه باشید تا ابتدا این دو مفهوم را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داده و در انتها آنها را با هم مقایسه خواهیم کرد.

پارک دامین چیست؟

به مجموعه اقداماتی که برای متصل کردن یک دامنه به دامنه دیگر و همچنین برای ارتباط دادن محتوای دامنه دوم به اول صورت می گیرد پارک دامین گفته می شود. ممکن است این تعریف کمی گنگ به نظر برسد اما پارک دامین واقعا همین مفهوم را دارد پس بیایید برای درک بهتر آن با یک مثال جلو برویم.

فرض کنید شما مالک یک کسب و کار اینترنتی هستید و به تازگی نام وب سایت شما به سر زبان ها افتاده است. در این میان ممکن است افراد سودجویی بخواهند با استفاده از آدرس های مشابه سایت شما بخواهند سواستفاده کنند. در این شرایط بهترین راه حل این است که شما دامنه هایی که پسوندهای متفاوت از سایت اصلی تان را دارند نیز بخرید. برای مثال اگر نام سایت orginweb است و پسوند اصلی orginweb.com است، باید آنرا برای پسوندهایی همچون orginweb.net یا orginweb.ir ثبت نمایید و آنها را به محتوای سایت اصلی هدایت کنید.

همچنین با انجام این کار علاوه بر اینکه راه را برای سواستفاده افراد سودجو می بندید، باعث می شوید اگر کسی اشتباها یکی از دامنه های فرعی که سایت تان را در آن پارک کرده اید در مرورگر خود وارد کرد، به محتوای اصلی سایت تان برسد.

در واقع در اینجا کاربر دامنه فرعی یا پارک شده را در مرورگر وارد کرده اما محتوایی که مشاهده می کند محتوای اصلی می باشد.

کاربرد پارک دامین چیست؟

کاربرد های اصلی پارک دامین همانطور که در بالا نیز گفتیم جلوگیری از کپی شدن نام دامنه و هدایت کاربرانی است که نام دامنه را اشتباها سرچ می کنند. اما در طول این سال ها برخی سئو کاران استفاده ی دیگری از پارک دامین برای بالا بردن رتبه سایت ها دارند. آنها با پارک کردن نام دامنه هایی که قبلا سئوی قدرتمندی داشتند بر روی دامنه اصلی خود قدرت آن دامنه را به سایت خود منتقل می کنند. البته این یک تکنیک تاریخ مصرف گذشته است و تاثیر خیلی کمی دارد.

ریدایرکت چیست؟

مفهوم بعدی که برای بررسی تفاوت پارک دامین و ریدایرکت مورد بررسی قرار داده ریدایرکت می باشد. ریدایرکت به معنای انتقال یک آدرس قدیمی به آدرس جدید است. درواقع با استفاده از ریدایرکت مسیری که کاربران و ربات ها برای رسیدن به سایت  طی می کنند را تغییر می دهیم.

به طور کلی ریدایرکت ها را در دو دسته ریدایرکت دائمی (301) و ریدایرکت موقت (302) قرار می دهند و آنها را بسته به نوع نیاز و شرایط برای تغییر آدرس سایت به کار می برند.

ریدایرکت

کاربرد ریدایرکت چیست؟

از ریدایرکت اکثرا در مواقعی که آدرس تمامی یا بعضی از صفحات سایت دست خوش تغییر شده اند و ما می خواهیم کاربران را به آدرس جدیدی منتقل کنیم استفاده می شود. علاوه بر آن ممکن است برای یک صفحه از سایت چندیدن آدرس متفاوت وجود داشته باشد و به عبارتی با مشکل محتوای چندگانه یا Duplicate Content در سئو رو به رو باشیم در این موارد، باید آدرس های اضافی را بر روی آدرس اصلی ریدایرکت کنیم. از دیگر موارد کاربرد ریدایرکت عبارت اند از: عوض کردن کامل آدرس یک سایت، نصب یا پاک کردن گواهینامه امنیتی SSL، تغییر و ویرایش یک URL در سایت، اصلاح لینک های شکسته و…

مهم ترین مفاهیم در ریدایرکت کردن دامنه

در اینجا برای جا افتادن موضوع ریدایرکت دامنه دیدیم بد نیست دو مفهوم اصلی مرتبط به آنرا یعنی ادان دامین و ساب دامین را هم معرفی کنیم.

ادان دامین به دامنه ای گفته می شود که به روی هاست یا دامنه اصلی افزوده می شود، اما محتوای آن کاملا متفاوت است. از ادان دامین به طور معمول برای زمانی استفاده می شود که می خواهیم چند سایت با موضوعات مختلف را بر روی یک هاست طراحی کنیم.

ساب دامین نیز به نامی گفته می شود که پیش از نام یک دامنه می آید. البته ساب دامین ها را موتورهای جستجو به عنوان سایت های مجزا شناسایی می کنند.

تفاوت پارک دامین و ریدایرکت در چیست؟

همانطور که تا به اینجا متوجه شدید هر دو مفهوم پارک دامین و ریدایرکت از نظر فنی یک کار انجام می دهند و آن هدایت کاربر به محتوای اصلی با دامنه جانشین بدون تغییر در آدرس URL می باشد. اما الان می خواهیم بررسی کنیم تفاوت پارک دامین و ریدایرکت در چیست؟

تفاوت پارک دامنه و ریدایرکت

تفاوت در مسیر انتقالی

کار ریدایرکت تغییر مسیر کاربر از صفحه ای به صفحه دیگر یا از آدرسی به آدرس دیگر می باشد؛ در صورتی که پارک دامین به جای اینکه مسیر کاربر را تغییر دهد او را در همان مسیر نگه می دارد و این مسیر محتواست که تغییر می کند تا به کاربر برسد.

بگذارید برای درک بهتر این قسمت را هم با یک مثال پیش ببریم. اگر یادتان باشد گفتیم در پارک دامین کاربر زمانی که دامنه فرعی orginweb.ir را در مرورگر خود وارد می کرد با همان دامنه جانشین محتوا اصلی را مشاهده می کرد. اما با ریدایرکت کردن آدرس پس از اینکه کاربر دامنه جانشین که همان orginweb.ir است را وارد کند، دیگر این آدرس را مشاهده نکرده و آدرس اصلی سایت یعنی orginweb.com در نوار مرورگر خود می بیند و این بار به طور خودکار و مستقیم وارد سایت اصلی می شود.

بنابراین مهم ترین تفاوت پارک دامین و ریدایرکت در این است که در پارک دامین کاربر در دامنه ای که جستجو کرده به محتوای اصلی میرسد اما در ریدایرکت دامنه جانشین کاربر را به دامنه اصلی برده و تنها نقش یک پورتال را دارد.

تفاوت در محتوا های پارک شده

دیگر تفاوت پارک دامین و ریدایرکت در این است که با پارک دامنه تمامی محتوای دو دامنه به هم پارک می شوند، اما عمل ریدایرکت را می توان به صورت صفحه به صفحه یا فقط برای انتقال بخشی از محتوا به آدرس جدید مورد استفاده قرار داد.

تفاوت در آدرس های مقصد

عمل پارک دامین را فقط برای دامنه هایی که بر روی یک هاست اجرا می شوند، می توان انجام داد. اما با ریدایرکت می توان هر صفحه دلخواه از سایت خود را به سایت دیگر منتقل کرد.

تفاوت در سئو

یکی دیگر از تفاوت پارک دامین و ریدایرکت در ارزش گذاری سئوی آنهاست. از لحاظ سئویی ارزش گذاری گوگل بین دامنه اصلی و دامنه های پارک شده تقسیم می گردد ولی با ریدایرکت کردن ارزش سئو فقط به دامنه مقصد منتقل می گردد.

کدام یک از پارک دامین و ریدایرکت انتخاب بهتری است؟

پاسخ به این سوال بسته به نیازها و پیکربندی های خاصی که صورت گرفته برای هر وب سایت متفاوت است و باید با مطالعه کاربردهای هر کدام و سپس بررسی تفاوت پارک دامین و ریدایرکت خود به پرسش تان پاسخ دهید.

پارک دامین و سئو

بعضی از وب مستران به دلایل مختلفی تصمیم می گیرند در ابتدای راه اندازی نام وب سایت را تغییر دهند. اما در اینجا با یک مشکل مواجه می شوند! چگونه اعتبار سئو دامنه را به دامنه دوم انتقال دهند؟ یا اصلا چگونه باید مخاطبان قبلی سایت که دامنه اولیه را به یاد دارند، به سایت جدید بکشانند؟ اگر پیش تر این سوال را می پرسیدند راه حل مان همین پارک دامین بود. اما امروز با وجود راه حلی به عنوان ریدایرکت 301 که به کمک آن هم می توان کاربران را منتقل کرد، هم می توان تمام قدرت سئو را منتقل کرد؛ دیگر راه حل اول سوخته به حساب می آید. پس اگر این سوال نیز برای شما هم پیش آمده که برای انتقال اعتبار دامنه چه باید کرد، بهترین گزینه همان استفاده از ریدایرکت 301 است.

آیا هاستی که می خواهیم دامنه جانشین را بر روی آن تنظیم کنیم باید ویژگی خاصی داشته باشد؟

همین اول خیالتان را راحت کنیم، با هر هاستی می توان دامنه جانشین تنظیم کرد و تنها موردی که در هنگام تهیه هاست باید به آن توجه داشته باشید تعداد دامنه جانشینAliasر  قابل تعریف، در هر پلان است.

جمع بندی

گاهی مدیران وب سایت ها به دلیل عدم آشنایی کامل با این دو مفهوم و کاربردهای انها را اشتباه گرفته و به نتایج دلخواه خود نمی رسند، اما حال که شما این مقاله را تمام کرده و با تفاوت های پارک دامنه و ریدایرکت آشنا شدید دیگر نیازی به نگرانی نیست و می توانید به درستی از آنها استفاده کنید.

با بررسی تفاوت پارک دامین و ریدایرکت می توانید از مشکلاتی که ممکن است برای سایت تان پیش بیاید جلوگیری کرده، چراکه گاهی همین مشکلات باعث از دست رفتن مخاطبان شده و حتی در برخی موارد جریمه گوگل را به همراه دارد. این مهم است که به یا داشته باشید گاهی اشتباهاتی که در روند پارک دامین و ریدایرکت رخ می دهد باعث می شود از رسیدن به نتایج دلخواه باز بمانید و اثر معکوس داشته باشد. بهترین راه حل برای این کار این است که از متخصصان این زمینه و یا از مشاوره تیم سئو اورجین وب کمک بگیرید.

منبع: purpledogdesign