دراپ شیپینگ یکی از بی دردسر ترین و بصرفه ترین روش های کسب و کار است که درآمد خوبی هم دارد. شاید بپرسید مگر می توان با کمترین دردسر و هزینه درآمد کسب کرد؟ برای یافتن پاسخ سوال خود، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

دراپ شیپینگ چیست؟

در دنیای امروز که استفاده از اینترنت به یک بخش جدا نشدنی از زندگی هایمان تبدیل شده است، کسب و کارهای اینترنتی بسیار رایج هستند و اشکال و متدهای مختلفی هم دارند. اما یکی از پردرآمدترین و در عین حال کم دردسرترین نوع بیزینس در فضای آنلاین، دراپ شیپینگ (drop shipping) است. در این روش مشتری کالایی را به فروشنده یا دراپ شیپر (drop shipper) سفارش می دهد. فروشنده نیز کالا را از شخص سوم – خرده فروشان یا تولیدکنندگان دیگر- خریداری می کند و آن شخص سوم، کالا را برای مشتری ارسال می کند.

به عبارت دیگر در این روش کسب و کار، فروشنده هیچ هزینه ای برای انبارداری نمی پردازد و در واقع با خود محصولات سر و کاری ندارد. فروشنده به عنوان نوعی واسطه بین مشتریان و تامین کننده های دیگر عمل می کند.

فرایند دراپ شیپینگ چگونه است؟

کسب و کار دراپ شیپینگ در حقیقت یک متد مدیریت زنجیره تامین است. اما زنجیره تامین چیست؟ زنجیره تامین شبکه ای از تامین کنندگان، تولید کنندگان و خرده فروشانی است که در فرایند تولید و توزیع یک محصول نقش دارند.

واحدهای درگیر در دراپ شیپینگ به این صورت است:

شرح فرایند دراپ شیپینگ نیز به صورت زیر است:

هر چه زنجیره تامین کوتاه تر باشد سود دراپ شیپر هم بیشتر است. یعنی اگر خرده فروش بتواند به طور مستقیم از تولید کننده خرید کند و تعداد افراد واسطه کمتر باشد، سود بیشتری می برد.

دراپ شیپینگ

 

دراپ شیپینگ چه مزایایی دارد؟

این متد کسب و کار کمترین ریسک و دردسر را برای فروشنده دارد. در کنار این موضوع، دراپ شیپینگ مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه با هم بررسی می کنیم:

هزینه‌ های راه‌ اندازی و حفظ آن کم است

دراپ شیپینگ از نظر هزینه راه اندازی و نگهداری بسیار با صرفه است. زیرا دیگر نیازی به هزینه های اضافی انبارداری هم ندارد. حتی هزینه ی ارسال محصول و دردسرهای آن را ندارد. تنها کاری که یک دراپ شیپر باید انجام دهد این است که یک سایت به عنوان ویترین محصولاتی که ارائه می دهد داشته باشد. هم می توان یک سایت فروشگاهی به این منظور راه اندازی کرد و هم از سایت های واسطه مثل دیجی کالا و ترب استفاده کرد.

نیازی به مدیریت موجودی کالا نیست

مدیریت موجودی کالاها کار واقعا سختی است. هرچند نرم افزارهایی برای آسان سازی این کار وجود دارند، اما در هر حال نیاز به نظارت دارد. آمارگیری از موجودی کالاها، سفارش کالاهای ناموجود و … هیچ کدام به عهده یک دراپ شیپر نیست.

نیاز به مغازه فیزیکی ندارد

در دراپ شیپینگ، فروشندگان می‌ توانند از هر کجا که باشند، بدون اینکه به انبار ذخیره‌سازی، مکان فروشگاه یا مرکز تدارکات وابسته باشند، فعالیت کنند. بنابراین انعطاف پذیری این نوع بیزینس خیلی بالا است.

مدیریت آن ساده است

در این متد کسب و کار، از آنجا که نیازی به استخدام کارمندان یا مدیریت انبار نیست، مدیریت آن بسیار آسان می باشد. پیدا کردن تامین کنندگان و مدیریت ویترین فروش در سایت تنها مسئولیت های فروشنده در این متد است.

تنوع محصولات زیاد است

از آنجا که فروشنده خود به طور مستقیم در تولید محصول نقشی ندارد، با همکاری با عمده فروش ها و تولید کنندگان مختلف می تواند تنوع زیادی در محصولات خود ایجاد کند. برای مثال نیازی نیست فقط یک نوع کالا را به فروش برسانید. می توانید کالاهای مختلف از انواع برندها را در سایت بفروشید.

قابلیت ارتقاء و توسعه آن زیاد است

ارتقاء مقیاس کسب و کار دراپ شیپینگ، نیاز به تغییر چندانی ندارد. در صورت رشد و رونق این نوع بیزینس، به غیر از پردازش سفارشات بیشتر، کارهای روزمره کم و بیش یکسان خواهد ماند. البته باید مطمئن باشید تامین کننده نیز می تواند با رشد شما خود را وفق دهد. بنابراین سعی کنید تامین کننده ای را انتخاب کنید که بتواند با رشد کسب و کار شما همگام باشد. همین قابلیت دراپ شیپینگ به شما این امکان را می دهد بیشتر بر روی بازاریابی و بهبود تجربه کاربری تمرکز کنید.

چالش های دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ ممکن است برای برخی مشاغل بسیار موفق عمل کند. اما در مواقعی و برای بعضی از انواع کسب و کار ممکن است محدودیت هایی داشته باشد که در ادامه با هم بررسی می کنیم:

کاهش حاشیه سود

حاشیه سود تفاوت درآمد نهایی از هزینه نهایی است. گاهی اوقات طولانی شدن زنجیره تامین باعث می شود سود این نوع کسب و کار بسیار کاهش پیدا کند.

مشکلات مربوط به موجودی کالا

درست است که در قسمت قبل اشاره کردیم که مدیریت موجودی کالا به عهده دراپ شیپر نیست. اما گاهی ممکن است کم کاری تامین کنندگان یا عمده فروشانی که با آنها کار می کند، باعث شود خرده فروش در این نوع کسب و کار درگیر مشکلاتی شود. مشتریان سفارش هایی را ثبت کرده اند که در انبار عمده فروش یا تامین کننده نیست. در نتیجه نارضایتی مشتریان ممکن است سر دراپ شیپر خالی شود و آنها فروشنده را مقصر بدانند.

پیچیدگی های حمل و نقل

گاهی اوقات خرده فروشان با تامین کنندگان یا واسطه های زیادی در زنجیره تامین کار می کند. این موضوع باعث می شود حمل و نقل کالا و رسیدن آن به دست مشتری با چالش هایی روبرو باشد. در نتیجه ممکن است هزینه ارسال افزایش پیدا کند. مشتری هم با دیدن هزینه زیاد ارسال، از خرید خود پشیمان می شود.

نداشتن کنترل کامل بر تجربه مشتری

در کسب و کار اینترنتی، رساندن به موقع محصول سالم به دست مشتری تاثیر زیادی بر تجربه مشتری دارد. گاهی اوقات بعضی تامین کننده ها و عمده فروشان دقت و ظرافت لازم را در بسته بندی محصول به خرج نمی دهند و باعث می شود محصول خیلی دیر به دست مشتری برسد یا به اشتباه ارسال شود. در این حالت تاثیر منفی بر روی تجربه کاربری اجتناب ناپذیر است.

نکات مهم در دراپ شیپینگ

اگر یک بیزینس دراپ شیپینگ دارید یا به فکر راه اندازی آن هستید، نکات زیر را در ذهن داشته باشید:

کسب و کار اینترنتی دراپ شیپینگ

 

چگونه بفهمیم دراپ شیپینگ برای کسب و کاری مناسب است؟

اگر به فکر راه اندازی دراپ شیپینگ هستید بهتر است قبل از شروع ابتدا مطمئن باشید این کسب و کار برایتان مناسب است. در فهمیدن این موضوع سعی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید:

ذهنیت درستی از راه اندازی کسب و کار دارید؟ آیا با ساز و کار خرده فروشی آشنایی دارید؟

حاضرید برای رسیدن به موفقیت زمان لازم را صرف کنید؟

ایده کسب و کار خود را آزمایش کرده اید؟

منابع و مهارت های لازم برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین را دارید؟

انعطاف پذیری لازم را برای آزمون خطا و یادگیری در حین کار دارد؟

حرف آخر

در این مقاله از اورجین وب سعی کردیم دراپ شیپینگ و تمام مزیت های آن را به طور مختصر بررسی کنیم. اگر بودجه زیادی ندارید و در عین حال به فکر راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی کوچک برای خود هستید، این روش بیزینس می تواند بهترین انتخاب باشد. چرا که دردسر و ریسک کمتری نسبت به روش های دیگر دارد و در عین حال بسیار سودآور است. همچنین مدیریت آن نیز سختی زیادی ندارد و مسئولیت آن کمتر است.

منبع: shopify.com