هنگامی که صحبت از تصاویر به میان می آید تنها مورد قابل توجه، دیدن نیست بلکه باید به بهینه سازی آن نیز توجه داشت. استفاده از تصاویر زیبا و جذاب در صفحات وب سایت علاوه بر آنکه باعث زیبایی جلوه سایت شما می شوند و تجربه کاربری را بهبود می بخشند، بلکه به شما در دیده شدن و بالا بردن رتبه سایت نیز کمک اساسی می کنند. از این رو سئو تصاویر برای کسب جایگاه بهتر در موتور جستجوی گوگل از موارد مهمی است که باید به آن توجه خاصی داشت.

بهینه سازی تصاویر به چه معناست؟

سئو تصاویر به معنای فرآیند بهینه سازی عکس های مندرج در وب سایت با توجه به الگوریتم‌های گوگل می باشد. در واقع سئو تصاویر باعث می شود که موتورهای جستجو به راحتی بتوانند تصاویر را پیدا کرده و بر اساس آن رتبه بندی کنند.

از مهم ترین و تاثیرگذارترین موارد در پروسه پیاده سازی سئو داخلی سایت، سئو تصاویر می باشد، که متاسفانه این امر اغلب با کم کاری سئو کاران مواجه می شود. اما این بی توجهی را نمی توان دلیل بر بی اهمیتی بهینه سازی تصاویر دانست.

استفاده از تصاویر چگونه به سئو سایت کمک می کند؟

از مهم ترین بخش هایی که باعث جذابیت و تعامل بیشتر کاربران با وب سایت ما می شوند تصاویر است. تصاویر به شما این امکان را می دهند که محتوایتان در معرض دید کاربران بیشتری قرار بدهید و همچنین سئو سایت خود را بهبود دهید.

در واقع تصاویر اطلاعات کاربردی و مهم را درباره موضوع محتوای شما در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌ دهند. علاوه بر آن عکس ها موجب می شود سرعت بارگیری صفحات افزایش پیدا کرده و از همین طریق تاثیر خوبی بر بالا رفتن رتبه صفحه، در نتایج جستجو گوگل نیز می گذارند.

البته مطالبی که تا به اینجا گفته شد به طور خلاصه بود و برای درک بهتر از تاثیر تصاویر بر سئو پیشنهاد می شود مقاله مربوط به آن را در مجله اورجین وب بخوانید.

سئو تصاویر چه تاثیری بر وب سایت دارد؟

بهینه سازی تصاویر سبب بالا بردن رتبه سایت و جایگاه مطالب در گوگل و دیگر موتورهای جستجو می‌شود و پس از آن افزایش روزانه بازدید را به دنبال دارد.

در صورتیکه سئوی تصاویر وب سایت خود را به خوبی انجام ندهید، شانس  صفحه خود را برای دریافت لینک، ایندکس شدن و افزایش بازدید سایت، به شدت کاهش داده اید. به همین دلیل پیشنهاد می شود که در هنگام انجام سئو داخلی سایت حتما توجه ویژه ای به بهینه سازی تصاویر داشته باشید.

چک لیست سئو تصاویر

همان طور که اشاره کردیم بهینه سازی عکس ها از موارد مهم و تاثیر گذار برای کسب جایگاه و رتبه در گوگل است. در ادامه چک لیستی از عوامل بهینه سازی تصاویر آورده ایم، که با رعایت نکات آن به خوبی می توانید تصاویر وب سایت تان را سئو کنید.

سئو تصاویر

اسم تصاویر

در انتخاب نام فایل ها باید با دقت عمل کرد و بهتر است از کلمات کلیدی برای نام‌گذاری آن ها استفاده شود. از نکات حائز اهمیت در انتخاب نام تصاویر زبان انتخابی آن است. در این مورد پیشنهاد می شود نام را به انگلیسی انتخاب کرده و در میان کلمات  “–” قرار دهید.

فرمت  تصاویر

چهار فرمت اصلی برای عکس ها وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت تا بسته به نیاز خود برای تصاویر آنها را انتخاب کنید.

  1. JPG

از مورد استفاده ترین فرمت‌های تصویر، فرمت JPG است. زیرا در این فرمت قابلیت کوچک کردن سایز تصاویر وجود دارد. فرمت JPEG در بیشتر دستگاه‌ها به خوبی ساپورت می‌شود؛ از همین رو می‌توان آن را بهترین گزینه برای تصاویر برشمرد. اما لازم به ذکر است از لحاظ کیفیت تصاویر PNG  دست بالا را نسبت به تصاویر JPG دارا می باشند.

  1. PNG

از فرمت PNG بیشتر برای تصاویری استفاده می شود که نیاز به رزولوشن بالایی دارند. همچنین این فرمت قابلیت پشتیبانی از یک توضیح متنی را داراست که برای سئو تصاویر بسیار کارآمد است. همچنین اگر قصد دارید کیفیت پس زمینه در تصاویر حفظ شود این فرمت انتخاب خوبی برای شما می باشد.

  1. GIF

این فرمت تصویری برخلاف دو فرمت قبلی قابلیت نشان دادن طیف وسیعی از رنگ‌ها را ندارد و از کیفیت پایین تری نیز برخوردار است. اما ویژگی که به آن نسبت به دو فرمت قبلی برتری می دهد قابلیت نمایش تصاویر متحرک است. کاربرد فرمت GIF  معمولا برای طراحی بنرها می باشد.

  1. WEBP

از فرمت‌های تصاویر که اخیراً در فضای وب رواج زیادی یافته است، فرمت WEBP است. بیشتر سایت هایی فعالیت ‌شان  تصویر محور بوده، مثل Pinterest یا Dribbble اخیرا از این فرمت به جای فرمت  JPEG استفاده می کنند. از دلایل این کار هم تفاوت 30 درصدی حجم فرمت WEBP در مقایسه با یک تصویر با کیفیت مشابه و با پسوند JPEG است.

اگر می خواهید بدانید کدام فرمت مناسب سایت شما می باشد؛ پیشنهاد می شود مقاله ی ” فرمت تصاویر و تاثیر آن بر سئو” را مطالعه کنید.

تغییر اندازه تصاویر

در مرحله پس از انتخاب فرمت مناسب برای تصاویر نوبت آن است که اندازه آنها را مطابق با ابعاد وب سایت خود تغییر دهید تا در نتایج جستجو کاربر به درستی نمایش داده شوند. این بدین معناست که شما تصویر انتخابی خود را با حداکثر عرض مورد نیاز در سایت بارگذاری کنید تا کاربران آن را با حداکثر کیفیت و ابعاد متناسب مشاهده کنند.

در صورتی که تصویر متناسب با ابعاد صفحه نباشد، سایت به صورت اتوماتیک اقدام به تغییر ابعاد تصویر خواهد کرد و این کار افزایش حجم عکس را به دنبال دارد و افزایش حجم عکس باعث کاهش سرعت بارگذاری وب سایت می شود. بنابراین توصیه می شود خودتان پیش از آپلود تصاویر، اندازه آنها را کنترل و تنظیم نمایید.

استفاده از تصاویر باکیفیت و مرتبط

این نکته برای تجربه کاربری دارای اهمیت بسیار زیادی است. عدم ارتباط میان عکس و متن برای کاربر گیج کننده خواهد بود. همچنین استفاده از تصاویر تار و یا تصاویری که به خوبی برش نخورده باعث غیر حرفه ای و زشت شدن صفحه می شود. عکس های انتخابی که مورد استفاده قرار می گیرند باید به ‌طور واضح با متن صفحه مرتبط بوده و ظاهر زیبایی را برای صفحه به ارمغان بیاورند.

استفاده از عکس های یکتا در سئو تصاویر

طبیعتا قصد شما از استفاده از تصاویر جذاب کردن محتوای خود است. اما در صورتی که از تصاویر تکراری در سایت استفاده کنید، ممکن است محتوای شما برای مخاطبان خسته کننده خواهد بود.

برای درک بهتر این موضوع یک وب سایت شرکتی یا یک شرکت مشاوره  که به خدمات مشتری افتخار می‌کند را در نظر بگیرید، معمولا همه این سایت ها از عکس یک تاجر با لبخند رضایت استفاده می کنند. این تصاویر برای مخاطبان تکراری و خسته کننده می باشند. پس برای بهبود تجربه کاربری و بالا بردن شانس در رتبه بندی جستجوهای مرتبط توصیه می شود از عکس های یکتا و متمایز استفاده کنید.

بهینه سازی تصاویر وب سایت

استفاده از تگ alt برای سئو تصاویر

این بخش از صفحه به کاربران نمایش داده نمی شود، اما خزنده‌های موتور جستجو برای دیدن محتوای عکس از آن استفاده میکنند. در واقع از مهم ترین کارها در سئو تصاویر وارد کردن ویژگی alt محسوب می‌شود؛ بدلیل آنکه موتورهای جستجو قادر به دیدن و تشخیص عکس ها نیستند و تنها با خواندن ویژگی alt می‌توانند به موضوع عکس پی ببرند. در واقع موتورهای جستجو زمانی تصاویر را در نتایج جستجو به کاربران نمایش می دهند که به موضوع و محتوای عکس پی برده باشند. در غیر این صورت عکس شما در بخش تصاویر گوگل قرار نمی گیرد.

ویژگی alt باید بگونه ای باشد که تعریفی از تصویر شما ارائه بدهد و در عین حال کلمات کلیدی در آن به کار برده شده باشد. این توصیف باید کوتاه و مختصر باشد. همچنین باید این ویژگی را دارا باشد که افراد نابینایی که از assistant برای خواندن مانیتور استفاده می‌کنند با شنیدن آن از محتوای عکس شما مطلع شوند.

عنوان Title

در پنل ورد پرس کادر عنوان پس از انتخاب نام اصلی و جایگزین برای تصاویر باید پر شود. title تصاویر در زیر تصاویر برای کاربران نمایش داده می شود. وجود آن به اندازه وجود alt عکس دارای اهمیت نیست اما نوشتن آن به بهبود سئو منجر می شود. همچنین بهتر است برای ارتقا سئو، در عنوان تصایر خود از عبارات کلیدی و مرتبط با متن استفاده کنید.

از تصویر کپی استفاده نکنید.

همان‌طور که در مورد متن‌های سایت تاکید بر آن است که از محتوای کپی استفاده نشود و  محتوای اختصاصی برای سایت خود تهیه کرده، در مورد سئو تصاویر هم رعایت این مسئله بسیار مهم است. از کار های معمول در میان سایت ها استفاده از تصاویر کپی است، در صورتیکه این کار باعث افت تجربه کاربری می شود و به افزایش رتبه سایت کمکی نمی کند. استفاده از تصاویر کپی درواقع باعث دور کردن شما از هدف اصلی سئو تصاویر که ارتقا تجربه کاربری سایت بود، می شود.

تصاویر را برای موبایل سئو کنید

در بدترین حالت، سئوی موبایل باعث می شود نرخ پرش بالا برود و نرخ تبدیل نیز کم شود. اما در صورت اصولی بودن، سئو موبایل سبب ارتقا رتبه بندی و تعامل بهتر کاربران با سایت شما می شود.

برای بهینه سازی تصاویر در موبایل شما باید تصویری واکنشگرا (responsive) ایجاد کنید؛ بدین معنی که تصویر با ابعاد سایت در موبایل سازگار باشد. در این حالت اگر کاربر از موبایل یا دسکتاپ استفاده کند، سایز تصاویر بر اساس اندازه دستگاه تنظیم می شود.

سخن آخر

سئو تصاویر به نسبت سئو خارجی و بهینه سازی متن کار آسان تری است و به راحتی می توان با رعایت نکات آن به نتایج مطلوب رسید. در این مقاله در ابتدا به بررسی مفهوم بهینه سازی تصاویر پرداخته و پس از آن نکات حائزاهمیت در مورد آن را ذکر کردیم.

منبع: searchenginejournal.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *