سئو داخلی به بهینه سازی فاکتورهای داخلی یک وب سایت برای موتورهای جستجو، اشاره دارد. هدف اصلی این نوع سئو این است که عناصر درونی سایت مثل معماری، محتوا و … را به گونه ای تغییر دهد که به افزایش رتبه سایت کمک کند. در این مقاله سعی داریم شما را بیشتر با سئو داخلی آشنا کنیم و بهترین تکنیک های آن را بررسی کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

خب قبل از هر چیز با تعریف سئو داخلی شروع می کنیم.

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی شامل هر کاری است که شما درون سایت خود انجام می دهید تا رتبه سایت را بهتر کنید. یکی از اهداف اصلی این نوع سئو این است که در درک و هضم محتوای سایت به موتورهای جستجو و کاربران کمک کند. بهینه سازی عناصر داخلی برای هر وب سایت، یک امر حیاتی است. زیرا به گوگل کمک می کند محتوای شما را بهتر درک کند و فرایند اینکس کردن را برای ربات های خزنده تسهیل می کند.

در نتیجه تسهیل فرایند ایندکس کردن، رتبه شما در نتایج جستجو نیز بالا می رود و این به معنای ترافیک، نرخ تبدیل و در نهایت سود بیشتر است. همچنین در صورتی که اجزای داخلی سایت به درستی بهینه سازی شوند، تجربه کاربری نیز بهبود پیدا می کند. بهبود تجربه کاربری بدون شک بر رتبه سایت تاثیر مثبت دارد.

چرا سئو داخلی مهم است؟

یکی از اصلی ترین دلایل اهمیت سئو داخلی این است که محتوا و ساختار یک سایت را به گونه ای تنظیم می کند که هم برای انسان و هم برای ربات های گوگل فهم و درک آن راحت باشد.

اینکه یک وب سایت داشته باشید و دائما در آن محتوا منتشر کنید به هیچ وجه کافی نیست. اگر می خواهید حضوری فعال و پررنگ در فضای مجازی داشته باشید و در این رقابت تنگاتنگ بتوانید خودی نشان دهید، رعایت اصول سئو داخلی – در کنار سئو تکنیکال و خارجی – ضروری است.

الگوریتم های گوگل عناصر داخلی و خارجی یک صفحه را ارزیابی می کنند و بر اساس آنها رتبه سایت را در صفحه نتایج جستجو مشخص می کنند. بنابراین رعایت اصول سئو داخلی – و اقسام دیگر سئو – را حتما در دستور کار خود قرار دهید و تغییرات لازم را در جهت فراهم کردن تجربه ای بهتر برای موتورهای جستجو و کاربران در سایت خود ایجاد کنید.

عناصر مهم در سئو داخلی

به طور کلی عناصر داخلی سایت به سه دسته عناصر محتوایی، HTML و ساختاری تقسیم می شوند. این عناصر کلی خود به عناصر و المان های کوچک تر تقسیم می شوند که در ادامه نقش هر کدام را بررسی می کنیم:

چک لیست سئو داخلی سایت

محتوا در سئو داخلی

کیفیت و منحصر به فرد بودن محتوا در بحث سئو بسیار اهمیت دارد. در واقع محتوا بخش اصلی سئو داخلی است که به موتورهای جستجو و کاربران می گوید که وب سایت و کسب و کار شما در مورد چیست.

اولین قدم در تولید محتوا، پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب است. کلمه کلیدی مناسب را می توانید با بررسی سایت های رقیب پیدا کنید. توجه داشته باشید که کلمات کلیدی کلی، شانس شما را برای رتبه بندی کم می کنند. پس سعی کنید از کلمات کلیدی استفاده کنید که طولانی و خاص هستند. البته سعی کنید در تولید محتوای خود کلمات کلیدی کوتاه و کلمات کلیدی طولانی را در کنار هم استفاده کنید تا شانس خود را برای رتبه بندی بالاتر ببرید. پس از انتخاب کلمه کلیدی، نوبت به نوشتن می رسد.

نکات مهم در تولید محتوا

تولید محتوا قلب سئو داخلی است. بنابراین سعی کنید با کیفیت ترین و مرتبط ترین محتوا را تولید کنید. با دیدن تاثیر آن متوجه می شوید که ارزش وقت و انرژی که برای آن صرف کرده اید را داشته است.

عناصر HTML در سئو داخلی

عناصر HTML که به عناصر موجود در کد منبع شما اشاره دارد، عبارتند از:

عنوان صفحه

عنوان در صفحه نتایج نماینده هر سایت است و به همین دلیل یکی از مهم ترین فاکتورها در سئو به حساب می اید. تگ عنوان هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو کمک می کند بفهمند یک صفحه درباره چه موضوعی است.

در نوشتن عنوان سعی کنید آن را تا حد امکان کوتاه بنویسید تا در صفحه نتایج کل آن مشخص باشد. همچنین حتما کلمه کلیدی را به طور طبیعی در عنوان استفاده کنید.

توضیحات متا

این قسمت که در زیر عنوان سایت ظاهر می شود، شامل توضیح کوتاهی درباره محتوای صفحه است. اگرچه توضیح متا یک فاکتور رتبه بندی نیست، اما بر نرخ کلیک سایت تاثیر می گذارد. در نوشتن توضیحات متا بهتر است آن را کوتاه در حد یک یا دو جمله بنویسید. حتما در آن کلمه کلیدی را استفاده کنید و آن را طوری بنویسید که کاربر پس خواندن مجاب شود روی سایت شما کلیک کند.

متن جایگزین تصویر

در سئوی داخلی، راه هایی برای بهینه سازی تصاویر سایت نیز وجود دارد و استفاده از متن جایگزین تصویر یکی از این راه ها است. این متن به موتورهای جستجو می گوید تصویر درباره چه است. همچنین باعث می شود کاربران سایت شما از طریق این تصاویر کشف کنند. در متن جایگزین سعی کنید کلمه کلیدی را حتما استفاده کنید – البته نه به صورت افراطی. بهتر است متن جایگزین را کوتاه و مرتبط با محتوای اصلی بنویسید.

دیگر راه کارهای سئو تصاویر را می توانید در مقاله “چگونه تصاویر را بهینه سازی کنیم” بخوانید.

نشانه گذاری داده های ساختار یافته

نشانه‌ گذاری داده‌ های ساختار یافته، فرآیندی است که طی آن کد منبع وب سایت علامتگذاری می شود تا پیدا کردن محتوای سایت و درک آن برای موتورهای جستجو راحت تر شود. اگرچه گاهی اوقات این کار بخشی از سئو فنی در نظر گرفته می شود، اما می توان آن را تحت عنوان سئو داخلی نیز استفاده کرد. یکی از رایج ترین انواع داده های ساختاریافته rich snippet ها هستند که در زیر توضیحات متا قرار می گیرند. معمولا rich snippet حاوی داده هایی مثل امتیاز صفحه، تعداد بازدید و غیره است که علاوه بر کمک به گوگل در درک محتوا، به بهبود نرخ کلیک سایت نیز کمک می کند.

 

هِدِر (header)

هدر به عنوان های درون متنی گفته می شود که قسمت های مختلف یک متن را از یکدیگر جدا می کند تا فهم آن برای کاربران راحت تر شود. همچنین موتورهای جستجو نیز می توانند به کمک هدرها بفهمند کدام قسمت متن بیشتر به کوئری مرتبط است. بنابراین حتما از هدرهای مناسب در متن خود استفاده کنید.

ساختار و معماری سایت در سئو داخلی

معماری سایت بخشی از سئو داخلی است که باعث می شود ربات های گوگل بتوانند به راحتی در سایت بخزند و ایندکس کنند. همچنین به کاربران نیز کمک می کند به آسانی مطالب مختلف سایت را پیدا کنند. عناصر مهم در معماری سایت عبارتند از:

 URL

بسیار مهم است که URL صفحات سایت ساده و مختصر باشند. سعی کنید کلمات غیر ضروری را از URL حذف کند و کلمه کلیدی هر صفحه را در آن به کار ببرید. همچنین بهتر است به جای http از https استفاده کنید؛ زیرا گوگل سایت های https را ترجیح می دهد.

اهمیت سئو داخلی سایت

لینک های داخلی

لینک های داخلی در سئو داخلی سایت نقش مهمی دارند. زیرا خوانندگان را به صفحات دیگر وب سایت شما هدایت می کنند و مدت زمان ماندگاری آنها در وب سایت را افزایش می دهند. ماندگاری بیشتر کاربران در سایت باعث می شود گوگل سایت شما را معتبر و مفید بداند و آن را به کاربران دیگر نیز پیشنهاد بدهد. همچنین لینک های داخلی به ربات های خزنده در ایندکس کردن کمک می کنند و مسیر خزیدن را برایشان راحت تر می کنند.

بنابراین با قرار دادن لینک های داخلی در صفحات پیج خود ساختار سایت را مرتب کنید تا تجربه موتورهای جستجو و کاربران را از وب سایت خود بهتر کنید. اگر نمی دانید چه تعداد لینک داخلی در محتوای خود قرار دهید، خواندن مقاله آن به شما کمک می کند.

ریسپانسیو بودن سایت

یکی از فاکتورهای گوگل در رتبه بندی، ریسپانسیو بودن سایت است. سایت ریسپانسیو سایتی است که برای کاربران موبایل نیز بهینه سازی شده است. از آنجا که درصد بالایی از جستجوهای روزانه توسط موبایل انجام می شود، بسیار مهم است که سایت شما برای استفاده کاربران موبایل بهینه باشد.

سرعت سایت

سرعت سایت تاثیر بسیار زیادی بر تجربه کاربری دارد. سایتی که مدت زمان لود آن طولانی باشد، به هیچ وجه شانسی برای رتبه بندی ندارد. بنابراین اگر می خواهید هم کاربران از سایت شما راضی باشند و هم گوگل، سرعت سایت خود را بالا ببرید.

دو مورد آخر بیشتر جزء سئو تکنیکال حساب می شوند تا سئو داخلی. اما اشاره به آنها در اینجا چندان خالی از لطف نیست.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور مفید و مختصر به معرفی سئو داخلی بپردازیم. همچنین تمام عناصر داخلی مهم سایت که در بهبود سئو نقش دارند را معرفی کردیم. اگر وب سایتی دارید و رویای رسیدن به صفحه اول نتایج جستجو را در سر می پرورانید، به هیچ وجه اهمیت سئو را دست کم نگیرید و وقت انرژی لازم را روی آن سرمایه گذاری کنید. با دیدن نتیجه حاصل، متوجه می شوید ارزش این همه تلاش را داشته است!

منبع: backlinko

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *