صفحه اصلی سایت نماینده برند شماست، به همین دلیل باید از همه لحاظ عالی به نظر برسد. این صفحه اولین چیزی است که موتورهای جستجو آنرا کراول می کنند و کاربران برای آشنایی بیشتر با سایت تان اول به سراغ این صفحه می روند. بنابراین در لیست بهینه سازی سایت تان باید صفحه اصلی نیز حضور داشته باشد؛ اما برای سئو این صفحه چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله آموزش های مهم درباره سئو صفحه اصلی سایت را بیاموزیم.

چرا باید صفحه اصلی سایت خود را سئو کنید؟

برخی به اشتباه فکر می کنند، اگر صفحه لندینیگ شان صفحه اصلی نباشد؛ پس دیگر نیازی به بهینه کردن آن ندارند. در واقع این تصور کاملا غلط است؛ چراکه حتی اگر لندینگ سایت تان صفحه اصلی نباشد، معمولا بیشترین صفحه ای است که توسط کاربران بازدید می شود. در واقع بازدید کنندگان برای آشنایی بیشتر با برند شما و دسترسی به جدید ترین مقالات تان ابتدا به این صفحه مراجعه می کنند. بنابراین بسیار مهم است که شما با استفاده از توضیحات متا مناسب، استفاده از اسکیما و… سئو صفحه اصلی سایت را هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو انجام دهید. حساسیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که صفحه اصلی شما در یک کلمه کلیدی سخت رقابت می کند.

سئو صفحه اصلی سایت را چگونه انجام دهید؟

سئو صفحه اصلی سایت تقریبا مشابه، جریان کلی بهینه سازی یک صفحه می باشد. با این حال ملاحظاتی باید در آن صورت بگیرد، که در ادامه به طور کامل بررسی می کنیم.

عنوان صفحه اصلی سایت

قرار دادن یک تگ تایتل مناسب برای صفحه، نقش مهمی در روند بهینه سازی و سئو صفحه اصلی سایت دارد. تگ عنوانی که برای صفحه اصلی خود انتخاب می کنید، اولین چیزی است که به کاربر در صفحه نتایج نشان داده می شود. بنابراین باید آنرا به خوبی بهینه کرده، تا او را برای کلیک بر روی صفحه شما ترغیب کند. علاوه بر کاربران، این تگ به موتورهای جستجو در درک هماهنگی محتوای سایت با کوئری موردنظر کمک می کند.

برای نوشتن عنوان در بهترین حالت، استفاده از 60 کاراکتر پیشنهاد می شود. از این 60 کاراکتری که در اختیار دارید به خوبی استفاده کرده و اطلاعات کسب و کارتان را با کلمات کلیدی ترکیب کنید. اگر از پس این کار به خوبی برآیید و بتوانید، یک عنوان مناسب و جذاب بنویسید؛ کاربران برای کلیک بر روی صفحه شما ترغیب می شوند.

سئو صفحه اصلی سایت

توضیحات متا صفحه اصلی سایت

توضیحات متا نیز یکی از دیگر مواردی است که در نتایج serp به چشم می خورد و بهینه سازی آنرا باید در لیست اقدامات، سئو صفحه اصلی سایت قرار دهید. این مورد همانند عنوان، هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو دارای اهمیت زیادی است.

اگر توضیحات متایی که برای صفحه اصلی خود می نویسید، بهینه نبوده (یعنی بیش از حد طولانی یا بیش از حد کوتاه باشد)، ممکن است گوگل آنرا نمایش ندهد و خود توضیحاتی را برای صفحه تان انتخاب کند. اگر توضیحاتی که گوگل قرار می دهد، به اندازه کافی برای کاربران جذب کننده نباشد، تاثیر بدی بر روی بازدید سایت تان می گذارد. بنابراین برای سئو صفحه اصلی سایت، حتما به تعداد کاراکترهایی که برای توضیحات متا استفاده می کنید، توجه داشته باشید.

تگ h1 در صفحه اصلی سایت

پیش از هرچیز باید بدانید که صفحه اصلی سایت شما، نمی تواند بیش از یک تگ h1 داشته باشد. به طور معمول هدینگ در بالای صفحه نمایش داده می شود و حتی قالب های آماده نیز به طور پیشفرض این تگ را در بالای صفحه قرار داده اند. نکته ای که برای نوشتن تگ h1 به منظور سئو صفحه اصلی سایت باید به آن توجه داشته باشید، این است که حتما در آن از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.

فهرست اصلی

فهرست بخشی از صفحه اصلی می باشد، که لینک های مهم در آن قرار می گیرد. در این بخش نیز باید لینک ها را بر اساس نوع سایت تان قرار دهید. برای مثال اگر سایت تان خدماتی است، می توانید در این فهرست، لیستی از خدماتی که ارائه می دهید را در اختیار کاربران قرار دهید. یا اگر وب سایت تان آموزشی است، دسته بندی های آموزشی را در این فهرست قرار دهید.

یکی از مسائلی که برای سئو صفحه اصلی سایت در بخش فهرست می توانید پیاده سازی کنید، این است که فهرست هر صفحه را به طور جداگانه شخصی سازی کنید. برای مثال در صفحه اصلی دسته بندی خدماتی انجام داده و در فهرست بلاگ، محتواهای خود را دسته بندی کنید.

محتوای صفحه اصلی

صفحه اصلی سایت شما باید محتوایی برای ارائه داشته باشد. در واقع این صفحه باید یک محتوای متنی در خود داشته باشد، که موتورهای جستجو بتوانند آنرا بخوانند و درک کنند. محتوایی که در این صفحه قرار می گیرد بسته به نوع سایت می تواند به سه صورت زیر باشد:

حتما در صفحه اصلی تان صرف نظر از نوع و سبک سایت محتوای متنی قرار دهید. حتی اگر محتوای ویدیویی و تصاویر زیادی در این صفحه دارند، بازهم درکنار آنها از محتوای متنی با کلمات کلیدی استفاده کنید.

سئو تصاویر

دیگر موردی که درسئو صفحه اصلی سایت تاثیر خوبی دارد، بهینه سازی تصاویر موجود در آن است. استفاده از عناصر بصری، همچون تصاویر باعث جذابیت بیشتر صفحه شده و باعث می شود، کاربران در هنگام بازدید از سایت خسته نشوند. علاوه بر آن تصاویر در انتقال پیام کلی شما به بازدید کنندگان می تواند موثر واقع شود. موتورهای جستجو نیز با استفاده از تصاویر به درک بهتری از محتوای اصلی این صفحه می رسند. چند نکته که در سئو تصاویر به شما کمک می کنند، عبارت اند از: انتخاب متن جایگزین (alt) مناسب برای آن، کاهش حجم تصاویر، استفاده از فرمت تصاویر مناسب و… (دیگر راه های سئو تصاویر را در مقاله مربوط به آن بخوانید.)

بهینه سازی لوگوی سایت

طراحی یک لوگوی حرفه ای و منحصر بفرد برای هر سایتی دارای اهمیت است. لوگویی که طراحی می کنید، باید مرتبط با صنعتی که در آن فعالیت می کنید باشد و به درستی برای به کارگیری در سایت بهینه شده باشد. در واقع بهینه سازی لوگو، می تواند به سئو صفحه اصلی سایت کمک کند.

آپلود کردن اسم لوگو در کنار کلمه کلیدی یا نام برند و استفاده از alt مناسب (معمولا نام برند)، از جمله اقداماتی است، که برای بهینه سازی لوگو سایت خود می توانید انجام دهید. (اهمیت طراحی لوگوی حرفه ای برای کسب و کارها را در مقاله مربوط به آن بخوانید.)

لینک سازی برای سئو صفحه اصلی سایت

گرفتن بک لینک از سایت های معتبر برای صفحه اصلی، یکی دیگر از مواردی است که به سئو صفحه اصلی سایت کمک بسیاری می کند. این لینک سازی به واسطه کلمه کلیدی که برای این صفحه انتخاب کرده اید، صورت می گیرد و به اعتبار سایت شما می افزاید.

نکات مهم سئو صفحه اصلی سایت

هدر

پس از اینکه کاربران به سایت تان وارد شدند، با اولین بخشی که مواجه می شوند بخش هدر سایت شماست. فرقی نمی کند که کاربران با چه سیستم یا دستگاهی به سایت شما مراجعه می کنند، در هر صورت اولین بخشی که به چشم آنها می آید، هدر است. بنابراین در این بخش باید اطلاعات مهم و کاربردی قرار گیرد. به کارگیری المان های مختلف در این بخش برای همه سایت ها یکسان نبوده و هر سایت بسته به نوع خود می تواند آنرا بهینه کند. از مهم ترین عناصری که در بیشتر سایت ها، دربخش هدر استفاده می شود می توان به لوگو، آیکون های شبکه های اجتماعی و کادر جستجو اشاره کرد.

سایدبار

ساید بار به کادری گفته می شود، که در کنار سایت قرار گرفته و اغلب در آن محتوای مهمی قرار داده می شود. بهینه سازی این بخش نیز برای سئو صفحه اصلی سایت مهم است. در بیشتر سایت ها محتوایی که در این بخش قرار داده می شود، قابلیت شخصی سازی دارد و می توانید محتوای آنرا خود انتخاب کنید. پیشنهاد می شود حتما از ساید بار برای قرار دادن محتواهای جذاب خود استفاده کنید.

فوتر

زمانی که کاربر محتوای صفحه اصلی تان را اسکرول کند و به آخر صفحه برسد، با فوتر آن روبرو می شود. این بخش نیز توجه زیادی را به خود جلب می کند، پس محتوای آن باید ارزشمند و مفید باشد. در اینجا به یاد داشته باشید، که لینک هایی که در این بخش قرار می دهید، اهمیت چندانی برای گوگل ندارد. بنابراین به جای اینکه آنرا از لینک پر کرده و ظاهری زشت، برای آن بسازید می توانید اطلاعات مفیدی را در این بخش قرار دهید. معمولا درج اطلاعاتی همچون آدرس شبکه های اجتماعی، راه های ارتباطی، آدرس و لینک به برخی از صفحات اصلی سایت در این بخش رایج است.

سخن آخر

صفحه اصلی هر سایتی ویترین کسب و کار آن است و هر چه بهتر طراحی و بهینه شود، در دیدگاه کاربران نسبت به برند تاثیر بهتری می گذارد. بنابراین نباید بهینه سازی آنرا درست کم بگیرید. در این مقاله با راهکارهای سئو صفحه اصلی سایت آشنا شدیم که اگر این اصول را به خوبی در سایت خود پیاده کنید، می تواند تاثیر مثبتی در رتبه بندی و جذب کاربران داشته باشد.

منبع: ahrefs