حتما تا به حال نام سئو کلاه سیاه به گوشتان خورده است. سئو کلاه سیاه شامل تکنیک هایی برای دور زدن دستورالعمل های موتورهای جستجو است که هدف آنها افزایش سریع رتبه یک سایت در صفحه نتایج جستجو است. استفاده از این تکنیک ها ممکن است برای مدتی رتبه یک سایت را در صفحه نتایج بالا ببرد، اما در نهایت منجر به پنالتی گوگل می شود. برای همین بسیار مهم است که این تکنیک ها را بشناسید تا بتوانید از پنالتی های گوگل جلوگیری کنید.

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه شامل روش هایی برای دور زدن قوانین موتورهای جستجو است و هدف آن افزایش رتبه یک سایت در صفحه نتایج جستجو است. تکنیک های مثل استفاده افراطی از کلمه کلیدی و خرید لینک از سایت های فروش لینک از این دست حساب می شوند.

ظاهر شدن در نتایج جستجو برای رشد کسب و کارهای اینترنتی حیاتی است. روش های زیادی وجود دارد که به کمک آنها می توانید به یک رتبه خوب برای سایت خود برسید. برخی درست و اصولی و برخی دیگر غیراخلاقی و نامتعارف هستند. سئو کلاه سیاه به جای اینکه یک سایت را با هدف رضایت کاربران بهینه کند، الگوریتم های موتورهای جستجو را به بازی می گیرد. ممکن است این تکنیک ها یک سایت را به صفحه اول نتایج جستجو برساند اما پس از مدتی الگوریتم های موتورهای جستجو، سایت متخلف را شناسایی و جریمه می کنند.

با زیاد شدن سوء استفاده از قوانین و الگوریتم های موتورهای جستجو، گوگل هم دست به کار شد و شروع به بروزرسانی و راه اندازی الگوریتم های جدیدتر و دقیق تر برای شناسایی سایت های مختلف کرد. هدف گوگل در وهله اول رضایت کاربران است. بنابراین تمام تلاشش را می کند تا با سایت های متخلف مقابله کند. امروزه تعداد این سایت ها خیلی کمتر است. زیرا گوگل و همچنین سایر موتورهای جستجو روز به روز در تشخیص تکنیک های سئو کلاه سیاه بهتر عمل می کنند.

چرا باید از سئو کلاه سیاه اجتناب کنید؟

سئو کلاه سیاه غیر قانونی نیست، اما بر خلاف قوانین و دستورالعمل های موتورهای جستجو است. موتورهای جستجو سایت هایی را که قوانین را نقض می کنند پیدا کرده و آنها را جریمه می کنند. دریافت جریمه از موتورهای جستجو باعث می شود رتبه وب سایت شما در نتایج جستجو سقوط کند یا بدتر از آن، می تواند به طور کامل حذف شود. این بدان معناست که ترافیک سایت دچار کاهش می شود و در نهایت نرخ تبدیل کمتری نیز خواهید داشت.

موتورهای جستجو در تشخیص تکنیک های سئو کلاه سیاه روز به روز بهتر و بهتر می شوند. در نتیجه احتمال جریمه شدن سایت های متخلف نیز بسیار زیاد است. بنابراین از چنین تکنیک هایی جدا خودداری کنید و به جای آن از سئو کلاه سفید استفاده کنید.

روش های سئو کلاه سفید گرچه زمان بر هستند اما حداقل باعث جریمه سایت نمی شوند. افت ترافیک می تواند مسیر دستیابی به رتبه خوب و ثابت در صفحه نتایج جستجو را برایتان طولانی تر کند. مطمئن باشید ارزشش را ندارد که برای رتبه خوب درگیر جریمه های گوگل شوید. چرا که رفع بعضی از آنها ممکن است بسیار زمان بر باشد.

علت دوری از سئو کلاه سیاه

تکنیک های سئو کلاه سیاه

در ادامه روش های بهینه سازی را با هم بررسی می کنیم که بر خلاف قوانین موتورهای جستجو هستند.

استفاده افراطی از کلمه کلیدی در محتوا

گاهی اوقات بعضی وب سایت ها محتوای خود را پر می کنند از کلمات کلیدی مرتبط و غیر مرتبط. هدف آنها از این کار، دستیابی به رتبه بالا در صفحه نتایج جستجو است. استفاده افراطی و بی جا از کلمه کلیدی علاوه بر تاثیر منفی بر تجربه کاربری نقض قوانین موتورهای جستجو نیز محسوب می شود. این کار همچنین ارزش محتوا را نیز پایین می آورد و هیچ فایده ای برای مخاطب ندارد.

استفاده از کلیدی باید به اندازه و طبیعی باشد. جوری که به انسجام متن آسیبی وارد نکند. در صورتی که نمی دانید چگونه کلمات کلیدی را در مقالات خود به کار ببرید، خواندن مقاله “تکرار کلمه کلیدی در محتوا” در این امر به شما کمک خواهد کرد.

محتوای بی کیفیت

محتوای بی کیفیت یکی دیگر از تکنیک های رایج در سئو کلاه سیاه است. این نوع محتواها محصول ربات ها هستند یا کپی محتوای سایت های دیگر. زمانی گوگل اصلا در تشخیص محتوا بی کیفیت خوب نبود. اما راه اندازی الگوریتم پاندا در سال 2011 تا حد زیادی توانست این مشکل را حل کند. این الگوریتم بسیاری از سایت هایی را که محتوای کپی و بی کیفیت داشتند را جریمه و از صفحه نتایج حذف کرد.

افزودن کلمات کلیدی نامرئی به محتوای نیز یک روش بهینه سازی کلاه سیاه است. برخی از وب سایت های با همرنگ کردن متن با پس زمینه صفحه، کلمات کلیدی را برای کاربران نامرئی می کنند. گرچه کاربران این کلمات کلیدی نامرئی را نمی بینند، اما موتورهای جستجو ممکن است گول چنین سایت هایی را بخورند.

گوگل با این سایت ها برخورد می کند و رتبه آنها را در صفحه نتایج به شدت پایین می آورد.

خرید بک لینک

بک لینک یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی برای موتورهای جستجو است. اگر گوگل ببیند که وب سایت های زیادی به صفحه شما لینک می دهند، سایت شما را معتبر می داند. بک لینک های خوب از سایت های معتبر به افزایش رتبه شما در SERP کمک می کنند. برخی از کاربران با فروش بک لینک در سایت خود از این سیگنال رتبه بندی استفاده می کنند. یعنی در ازای ایجاد بک لینک در سایت خود، از وب سایت مرجع می خواهند هزینه پرداخت کند.

گوگل از کاربران می خواهد هر مورد خرید و فروش لینک را گزارش دهند. شما می توانید راه های طبیعی و اصولی گرفتن بک لینک را در مجله اورجین وب مطالعه نمایید.

لینک فارم یا مزرعه لینک

مزرعه لینک به وب سایت هایی هستند که فقط در آنها لینک وجود دارد. همان طور که در قسمت قبل هم گفتیم، موتورهای جستجو با بررسی بک لینک های یک سایت، رتبه آن را مشخص می کنند. سئو کلاه سیاه، با کمک مزارع لینک برای افزایش تعداد بک لینک های یک سایت خاص، از این موضوع سوء استفاده می کند.

این سایت ها دارای محتوای بی کیفیت و تعداد زیادی لینک هستند. در انکر تکست این لینک ها فقط کلمه کلیدی به چشم می خورد. خوشبختانه به علت پیشرفت الگوریتم ها، موتورهای جستجو این سایت ها را خیلی سریع شناسایی می کنند و آنها را جریمه می کنند.

بک لینک ها را باید با گذشت زمان و به صورت طبیعی به دست بیاورید. همچنین توجه کنید که بک لینک در سایت های بی کیفیت و نامعتبر، بر سئو سایت شما نیز تاثیر منفی می گذارد و رتبه آن را پایین می آورد.

سوء استفاده از داده های ساختار یافته و rich snippet

معمولا داده های ساختار یافته بیشتر تحت عنوان rich snippet و اسکیما شناخته می شود. این داده ها ظاهر صفحه را در نتایج جستجو تغییر می دهند و باعث افزایش نرخ کلیک می شود. همچنین به موتورهای جستجو در درک بهتر محتوای یک صفحه کمک می کنند. داده های ساختاریافته  برای سایت هایی که موضوع آنها پادکست، دستور غذاهای مختلف و فیلم است، بسیار مفید هستند. در صفحه نتایج زیر عنوان سایت می توان از این داده ها برای نشان دادن امتیاز یک صفحه، تعداد بازدیدهای صفحه و … استفاده کرد.

بعضی سایت ها با سوء استفاده از این داده ها به کاربران و موتورهای جستجو اطلاعات غلط می دهند و آنها را فریب می دهند. حتما سایت هایی را دیده اید که با امتیاز 5 امتیازی و عنوان فریبنده ای مثل «جایزه 10 هزار دلاری فقط امروز» در صفحه نتایج ظاهر می شوند. این سایت ها با سئو کلاه سیاه توانسته اند در صفحه نتایج بالا بیایند.

ریدایرکت های اشتباه

چنین ریدایرکت هایی به جای اینکه کاربر را به آدرسی که می خواهد ببرد، او را به صفحه ای کاملا متفاوت هدایت می کنند. بعضی سایت ها با استفاده از چنین ریدایرکت هایی، کاربر را به صفحاتی که می خواهند می کشانند. این تکنیک جزء تکنیک های سئو کلاه سیاه به حساب می آید و پنالتی گوگل را به دنبال خواهد داشت.

تکنیک های سئو کلاه سیاه

جلوگیری از سئو کلاه سیاه

بدون شک سئو کلاه سیاه ریسک بسیار زیادی دارد و به هیچ وجه ارزش سرمایه گذاری وقت و انرژی را ندارد. در نهایت هم باعث جریمه و کاهش رتبه سایت می شود. برای اینکه هیچ گاه به این سرنوشت دردناک دچار نشوید مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که هیچ گاه اقدام به دور زدن دستورالعمل های موتورهای جستجو نکنید. ابتدا دستورالعمل های هر کدام از موتورهای جستجو را مطالعه کنید و هر کاری که باعث نقض این قوانین می شود را انجام ندهید.

دومین چیزی که باید در نظر داشته باشید رضایت کاربران است. سایت هایی که دست به دامن سئو کلاه سایه می شوند تنها به دنبال جلب توجه موتورهای جستجو هستند و اصلا رضایت کاربران برایشان ملاک نیست. در نهایت هم گرفتار پنالتی های گوگل می شوند. اما سایت هایی که رضایت کاربر را مبنای کار خود قرار دهند، هرگز کاری نمی کنند که منجر به جریمه شود. رضایت کاربر، یعنی رضایت موتور جستجو.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی درباره سئو کلاه سیاه ارائه دهیم و شما را از خطرهای آن آگاه کنیم. همانطور که احتمالا از خواندن این مقاله دستگیرتان شده است، سایت هایی که قوانین موتورهای جستجو را دور می زنند، آخر و عاقبت خوبی ندارند. بهینه سازی فرایندی که نیاز به تلاش و توجه مداوم دارد. این طور نیست که سایتی یک سری اصول را رعایت کند و یک شبه به رتبه یک صفحه نتایج برسد. رتبه خوب نیازمند تلاش مداوم و صبر است. ممکن است این فرایند کمی زمان بر باشد، اما بدون شک نتایج حاصل به شما ثابت می کند که ارزش این همه تلاش را داشته است.

منبع: wordstream

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *