صداقت در هر کاری، بهترین سیاست است. در دنیای کسب و کار و بازاریابی نیز همین طور است. هیچ چیز در دنیای امروزه به اندازه صداقت در تبلیغات مشتریان را تحت تاثیر قرار نمی دهد. صادق بودن با مشتری پیش از آنکه لطفی به مشتری باشد، به کسب و کار شما بسیار کمک می کند – با اینکه اغلب خلاف این موضوع را میبینیم و می شنویم. در ادامه با هم به بررسی دقیق نقش صداقت و شفافیت در تاثیرگذاری تبلیغات بررسی می پردازیم تا ببینیم چه فایده ای برای بیزینس ها دارد. پس تا انتهای این مطلب، با ما همراه باشید.

صداقت و شفافیت در تبلیغات

قبل از هر چیز بهتر است مفهوم صداقت را بررسی کنیم. اصلا صداقت یعنی چه؟ صداقت یعنی داشتن ارزش های اخلاقی قوی و پایبندی به آنها. در فضای کسب و کار و بازاریابی، صداقت یعنی عمل به تمام وعده های تبلیغاتی که به مشتریان داده می شود.

صداقت در کسب و کار کلید رابطه موفق با مشتریان است. اگر در کسب و کار خود با مشتریان صادق نباشید و سعی کنید سر آنها را کلاه بگذارید، خیلی سریع دستتان رو می شود و آبرویتان بر باد می رود. اگر به مشتری قولی دهید و به آن عمل نکنید، در تبلیغات خود اغراق کنید یا به هر روش دیگری به مشتری دروغ بگویید، شک نکنید تمام مشتریان خود را به زودی از دست می دهید. دروغ ها در دنیای امروز با گسترش راه های ارتباط، خیلی سریع رو می شود و آبروی شخص دروغگو از بین می رود.

چرا صداقت در تبلیغات مهم است؟

در ادامه دلایلی که نشان گر اهمیت صداقت در تبلیغات هستند را بررسی کرده ایم.

عدم صداقت در تبلیغات نتیجه معکوس دارد

هزاران برند هر روز سعی می کنند با تبلیغات مختلف، توجه افراد را به خود جلب کنند. با دادن وعده های جذاب و گمراه کنند می کوشند افراد بیشتری را به سمت خود بکشانند. اما وعده‌ های نادرست و بازاریابی با روش های گمراه‌ کننده می‌ تواند اثر معکوس داشته باشد و به برند آسیب برساند. از طریق اینترنت و به‌ ویژه از طریق رسانه‌ های اجتماعی، امروزه مصرف‌ کنندگان بیش از هر زمان دیگری فرصت دارند تا نارضایتی و خشم خود را از محصولات بی کیفیت یا وعده های دروغین یک برند بیان کنند. و در شبکه های اجتماعی، این نارضایتی ها خیلی سریع می پیچد و به گوش همه مشتریان برند می رسد. در نتیجه ابروی برند یک شبه به باد می رود و همه مشتریان خود را از دست می دهد. چرا که خورشید پشت ابر نمی ماند!

صداقت در تبلیغات

باعث اعتماد مشتریان می شود

اعتماد به برند – همراه با آگاهی از برند – همواره به عنوان یکی از مهم ترین اهداف استراتژی های بازاریابی مطرح می شود. این اعتماد تنها از طریق ارتباط صادقانه حاصل می شود. این دقیقا همان چیزی است که برندها باید در تمام تبلیغات خود رعایت کنند. معمولا اشتباهات و خطاها خیلی بیشتر از خوبی ها در ذهن افراد می ماند. گاهی یک دروغ کوچک کافیست تا اعتبار یک برند به کل زیر سوال رود. به دست آوردن اعتماد مشتریان واقعا کار سختی است؛ و البته حفظ آن کاری سخت تر. پس مطمئن ترین راه جلب اعتماد مشتریان، صداقت در تبلیغات است.

جذب اعتماد مشتریان یکی از مراحل مهم برای ساخت برند نیز به شمار می رود. اگر هنوز با “مراحل برندسازی موفق” آشنا نیستید، پیشنهاد می شود حتما مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

شهرت یک برند را افزایش می دهد

همه برندها ادعا می کنند که بهترین خدمات و محصولات را دارند. اما در نهایت این مشتریان هستند که با اعتماد به یک برند، این ادعا را تایید می کنند. صداقت در تبلیغات باعث می شود مشتریان هنگام تعامل با برند همان محصول یا خدماتی را دریافت کنند که به آنها وعده داده اید. در نتیجه به برند شما اعتماد می کنند. شهرت، به دنبال اعتماد مشتریان حاصل می شود.

مانع هرگونه بر خورد با سازمان های نظارتی و مجریان قانون می شود

این موضوع قبل از آنکه یک مزیت برای صداقت در تبلیغات باشد، نکته ای ضروری در تبلیغات است. صاحبان کسب و کارهای مختلف باید قبل از هرچیز با قوانین و مقررات حاکم بر صنعتی که در آن فعالیت می کنند، آشنا باشند. دانستن این قوانین و رعایت آنها در کسب و کار و فعالیت های بازاریابی باعث می شود سازمان ها و ارگانهای نظارت بر کسب و کارها، هیچ دلیل برای برخورد قانونی با آنها نداشته باشند. ذکر این نکته لازم است که در صورتی که هر کسب و کار قانونی را نقض کند و ارگانها مربوطه آن را جریمه کنند، خبر این اتفاق سریع تر از چیزی که فکر می کنید بین مردم می پیچد. و دیری نمی پاید که تمام مشتریان خود را از دست بدهد. بنابراین صداقت در اجرای قوانین، به اندازه صداقت در بازاریابی و تبلیغات مهم است و عدم رعایت آن، عواقب بدی به دنبال خواهد داشت.

چرا بعضی کسب و کارها در ارتباط با مشتریان خود صادق نیستند؟

بهترین فروشندگان، معمولا فروشندگان هستند که مشتاق و مصمم به فروش تمام محصولات خود هستند. این خوب است! اما گاهی این اشتیاق و مصمم بودن از کنترل خارج می شود و اهمیت صداقت در تبلیغات فراموش می شود. در نتیجه شروع به دروغ و اغراق در تبلیغات می کند و با اطلاعات نادرست، مشتریان را گمراه می کنند. این روش ممکن است تا جایی جواب بدهد. ممکن است در ابتدا افراد زیادی جذب شوند و شروع به خرید کنند. اما با گذشت زمان، حقیقت مشخص می شود.

البته این موضوع ممکن است تقصیر مدیران و صاحبان اصلی یک کسب و کار هم باشد. با وارد کردن فشار زیاد به فروشندگان خود برای فروش تمام محصولات، بعضی از آنان را وادار می کنند به روش های کلاهبردارانه رو بیاورند.

گاهی اوقات نیز ممکن است افراد به دلیل نداشتن تخصص و مهارت لازم در یک کار، برای اینکه جلوی مشتریان کم نیاورند، وانمود کنند متخصص هستند. در نتیجه شروع به دادن اطلاعات غلط می کنند. مشتریان انتظار دارند فروشندگان برندی که از آن خرید می کنند، در کار خود متخصص و توانا باشند. بنابراین گاهی افراد وسوسه می شوند برخلاف پیام های تبلیغاتی خود، به مشتریان دروغ بگویند.

برای ثابت کردن صداقت خود در تبلیغات چه کنیم؟

در ادامه با هم کارهایی را بررسی می کنیم که برای صداقت در بازاریابی می توانید انجام دهید:

داستان شروع برند خود را برای مشتریان تعریف کنید

از صحبت کردن در مورد خودتان نترسید. بنیانگذاران یک برند اغلب داستانی دارند که الهام بخش آنها برای تاسیس آن برند بوده است. سعی کنید این داستان ها را با مشتریان به اشتراک بگذارید. در نتیجه افرادی که شبیه به شما هستند و هدفشان با شما مشترک است، خیلی سریع جذب شما می شوند.

برای مثال Kelly Belknap، یکی از بنیانگذاران Adventurist Backpack Co، که یک برند کوله پشتی است، ادعا می کند که تنها با گفتن داستان برند خود توانستند کاری کنند که این داستان در مجلات و رسانه های بسیار معروف پوشش داده شود. داستان این برند این است که به ازای هر کوله پشتی که می فروشد، 25 وعده غذایی به خانواده های نیازمند در سراسر آمریکا می دهد. این داستان تاثیر گذار باعث شد افراد زیادی با نیت کمک به نیازمندان از این برند خرید کنند.

به بعضی کمبودهای خود اعتراف کنید

هیچ برند بی نقصی در دنیا وجود ندارد. در نتیجه هیچ محصول بی نقش و کاملی هم وجود ندارد. برندها اولویت هایی دارند که بر اساس آنها شروع به تولید محصولات و ارائه خدمات می کنند.

برای مثال برند A محصولی مشابه شما دارد که ارزان تر است. در عوض محصول شما مثلا دو ویژگی ضد آب و ضد ضربه بودن را دارد که محصول آن برند ندارد. بهتر است کمبودهای خود را در کنار نقاط قوت خود مطرح کنید تا به نظر نرسد که دارید یک خریدار را به دام می اندازد.

حس شوخ طبعی را فراموش نکنید

منظور ما از شوخ طبعی این نیست که با مشتریان فروشگاه بگو بخند داشته باشید. منظور چیز دیگری است. اگر چیزی درباره برند شما وجود دارد که به نظرتان خجالت آور است و برای تغییر آن هم خیلی دیر شده، هیچ اشکالی ندارد، از این موضوع به نفع خود استفاده کنید و آن را تبدیل به شوخی کنید. در نتیجه هم ارتباط شما با مشتریان بهتر می شود، هم به نظر نمی رسد سعی در قایم کردن موضوعی دارید.

به جای بهانه تراشی، حقیقت را اعتراف کنید

همه شرکت ها و برندها ممکن است با مشکلاتی روبرو شوند. حتی از بهترین برندها نیز گاهی خطاهایی سر می زند که ممکن است برایتان خنده دار باشد. در دنیا کمال گرای امروز، ممکن است بعضی برندها به جای رفتن سر اصل مطلب، شروع به بهانه تراشی های زیاد از حد کنند. این کار فقط توقعات کمال گرایانه مشتریان را زیاد می کند.

اما صداقت در تبلیغات باعث می شود مردم بدانند در پشت یک برند موفق، انسان هایی در حال فعالیت هستند که ممکن است هر از گاهی اشتباهاتی نیز مرتکب شوند. بنابراین صداقت همیشه بهترین گزینه است.

تاثیر صداقت در تبلیغات

حرف آخر

ممکن است صداقت در تبلیغات در ابتدا بر خلاف استراتژی های بازاریابی به نظر برسد. شاید گمان کنید صداقت در بازاریابی درآمد شما را کاهش می دهد و برندتان را از رقبا عقب می اندازد. اما اینطور نیست. صداقت با افراد در طولانی مدت مشتریانی وفادار و دائمی برایتان به دنبال دارد و باعث می شود اعتبار و محبوبیت برندتان بسیار ماندگار باشد. ممکن است کلیشه ای به نظر برسد اما همان طور که می گویند، خورشید پشت ابر نمی ماند! برند دروغگو در نهایت دستش رو می شود. اما برندی که با مشتریانش صادق و روراست است به راحتی از ذهن مشتریان پاک نمی شود. پس اهمیت صداقت را دست کم نگیرید.

منبع: myva360.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *