این سوال ممکن است برای شما پیش آمده باشد که تاثیر علائم نگارشی در سئو تا چه حد است؟ بگذارید اینگونه پاسخ دهیم؛ استفاده از علائم نگارشی و تولید یک محتوای قابل درک باعث افزایش رضایت کاربران از محتوا شده و هر چیزی که بتواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد، در سئو نیز تاثیر گذار است. مقاله ای که قصد تولید آن را دارید باید برای مخاطبان باشد، نه گوگل. در تولید محتوا هدف انتقال حس ارزشمندی به مخاطبان است. استفاده صحیح از علائم نگارشی یکی از مواردی است که به درک مخاطب از متن بسیار کمک می کند.

نظر گوگل راجب تاثیر علائم نگارشی در سئو چیست؟

از همین اول خیالتان را راحت کنیم؛ گوگل هیچ گونه نظریه قطعی ای در این باره ارائه نداده است! البته سکوت گوگل، محدود به این مورد نیست. بلکه گوگل درباره خیلی از مسائل سئو صحبتی محکم و قطعی به میان نیاورده است.

اما چاره چیست؟ برای درک تاثیر علائم نگارشی بر سئو نظر و تجربه متخصصین سئو را می توان جایگزین گوگل کرد. بر اساس تجربیاتی که در این زمینه به دست آمده، گوگل برای درک مفهوم جمله از علائم نگارشی کمک می گیرد. پس به طور کلی پاسخی که برای این سوال می توان ارائه کرد، این است که استفاده از علائم نگارشی در فهم محتوا به گوگل کمک می کند.

گوگل همیشه به دنبال فهمیدن مفهوم اصلی محتوای سایت ها است،  تا بتواند آنها را در جای درستی به کاربران نشان دهد. علائم نگارشی در این مسیر کمک کننده ی بزرگی به ربات های گوگل می باشد تا به درک درستی از معنا و مفهوم جملات است.

البته همانطور که می دانید؛ گوگل علائم نگارشی در فارسی را به خوبی متن های انگلیسی تشخیص نمی دهد. اما این دلیل بر بی اهمیت بودن این موضوع در سایت های فارسی نیست.

تاثیر علائم نگارشی در سئو در انتقال مفهوم جمله

عدم رعایت اصول نگارشی در برخی متن ها سبب می شود که مخاطب به درک درستی از مفهوم محتوا نرسد و یا حتی ممکن است برداشت اشتباهی از محتوا داشته باشد. همانطور که پیش تر اشاره شد، وجود علائم نگارشی به درک بهتر گوگل از مفهوم جمله و ارتباط  میان کلمات کمک می‌کند.

بگذارید با یک مثال درک تاثیر علائم نگارشی بر سئو را ساده تر کنیم:

( آن بچه گربه را دید) She saw that kitten

در این جمله فاعل نا مشخص است و مفهوم جمله دیده شدن “بچه گربه” است.

(آن بچه، گربه را دید):  that child saw the cat

اما در این جمله فاعل، “بچه” است ومفهوم جمله دیده شدن گربه توسط بچه است.

همانطور که می بینید وجود ویرگول در جمله مفهوم آن را تغییر داد.

البته باید اشاره داشت این موضوع در همه مواقع صادق نمی باشد و اگر ساختار جمله ای که به کار می بریم استاندارد باشد، گوگل به درک درستی از مفهوم رسیده و خود علائم نگارشی لازم  را به آن اضافه می‌ کند.

تاثیر علائم نگارشی در سئو

 

علائم نگارشی

علائم نگارشی، به علائمی گفته می شود که به جمله نظم داده و آن را زیبا جلوه می دهد. حتی در برخی اوقات علائم نگارشی این قابلیت را دارند که مفهوم جمله را تغییر دهند. از این رو نمی توان تاثیر استفاده از علائم نگارشی در سئو را نادیده گرفت.

بررسی مفهوم هر کدام از علائم نگارشی

در ادامه به بررسی جداگانه هر کدام از علائم نگارشی و جایگاه آن در جمله خواهیم پرداخت.

نقطه؛ پایان دهنده و تکمیل کننده مفهوم

از متداول ترین روش های نشانه گذاری در محتوا نقطه (.) است و جایگاه آن در انتهای جمله است. هنگامی که نقطه در آخر جمله قرار می گیرد، به معنی پایان جمله و ارائه یک مفهوم مستقل و کامل است. قرار دادن نقطه جملات را از یکدیگر جدا می سازد و به درک بهتر مفهوم ارئه شده، به خواننده کمک می کند.

از نکات مهمی که در هنگام نگارش محتوا باید به آن توجه داشته باشید عدم استفاده از نقطه در تیتر ها می باشد.

مثال: “علائم نگارشی بر سئو تاثیر گذار هستند.”

در صورتی که جملات ما با علامت سوال(؟) یا علامت تعجب(!) به پایان برسند؛ دیگر نیازی به نقطه نیست.

ویرگول؛ برقرار کننده ارتباط میان دو مفهوم

ویرگول باعث برقراری ارتباط معنایی میان دو مفهوم وابسته می گردد. علاوه بر آن موجب ایجاد مکثی کوتاه در بین عبارات و ذهن خواننده می شود که در قدرت درک مخاطب و تاثیر گذاری متن موثر است.

ویرگول در مواردی مانند: جلوگیری از تکرار حرف “و”، بعد از گروه های قیدی، به جای مکث کوتاه در جمله ، هنگام استفاده صفت یا بدل در جمله و… کاربرد دارد. این علامت نگارشی به کلمه قبل از خود می چسبد و از کلمه بعدی خود فاصله می گیرد.

نقطه ویرگول

همان طور که از نام آن می توان متوجه شد، نقطه ویرگول ترکیبی از نقطه (.) و ویرگول (،) است. در تولید محتوای متنی نقطه ویرگول ، به منظور ایجاد ارتباط معنایی میان دو جمله مستقل مورد استفاده قرارمی گیرد. از دیگر کاربرد های نقطه ویرگول: تاکید بیشتر بر روی یک مفهوم و ارائه توضیحات تکمیلی در مورد آن، جداسازی فهرست در جمله و بعد از کلمات توضیحی مانند (مثلا؛ زیرا؛ یعنی؛) است.

دو نقطه

دو نقطه (:) به منظور برقراری ارتباط میان چند مفهوم وابسته با یک مفهوم مستقل کاربرد دارد؛ که از این لحاظ می توان گفت با نقطه ویرگول شباهت دارند. اما موضوعی که باعث تمایز آنها از یکدیگر می شود، این است که نقطه ویرگول دو جمله را به یکدیگر مرتبط کرده، اما دو نقطه چند مفهوم را با یکدیگر مرتبط می سازد. همچنین از دو نقطه  درمواردی همچون هنگام توصیف یک عبارت، نتیجه گیری و نقل قول استفاده می شود.

مثال: “عوامل تاثیر گذار در سئو: تولید محتوای یونیک، توجه به نیاز کاربران، استفاده درست از کلمات کلیدی و… هستند.”

علامت سوال(؟)

در آخر جملات پرسشی یا جملات سوال بر انگیز قرار می گیرد. علامت سوال (؟) به کلمه قبل از خود می چسبد.

مثال: “تاثیر علائم نگارشی بر سئو چیست؟”

علامت تعجب (!)

کاربرد این علامت در پایان جملات تعجبی، تاکیدی و عاطفی استفاده می شود. همچنین آن را پس از حروف ندا و منادا می بینیم، مانند (ای خدای مهربان!).

سه نقطه( … )

به جای کلمات حذف شده یا دنباله دار از سه نقطه استفاده می کنیم.

مثال: “از محبوب ترین پلتفرم های اجتماعی اینستاگرام، تویتر، فیسبوک و… است.”

نیم فاصله

همانند فاصله باعث جدا سازی کلمات می شود. با این تفاوت که برای جدا سازی حروف فاصله ایجاد نمی کند. نیم ­فاصله به زیبایی متن می افزاید و به آسان خوانده شدن متن کمک می کند. در مقاله ای تحت عنوان تاثیر نیم فاصله در سئو به بررسی این نکته نگارشی به طور کامل پرداخته ایم و شما می توانید با خواندن آن اطلاعات مورد نیاز برای استفاده از آن در محتوای سایت تان کسب کنید.

یکی از کاربرد های نیم فاصله، در فعل هایی است که “می” دارند “همانند: می‌رفت، می‌دانید و…”

بررسی چند نکته مهم از تاثیر علائم نگارشی در سئو

با توجه به نکاتی که در ابتدای مقاله ذکر شد؛ تاثیر علائم نگارشی در سئو بیشتر به صورت غیرمستقیم است تا مستقیم. حال بیایید چند تکنیک که بر اساس تجربه از تاثیر علائم نگارشی در سئو به دست آمده را با شما به اشتراک بگذاریم:

علائم نگارشی تا چه حد بر سئو موثر است

علامت گذاری در URL

پیشنهاد می شود از استفاده از علامت سوال یا تعجب در نام دامنه خود پرهیز کنید. بدلیل این  که علائم نگارشی که گفته شد، توسط گوگل نادیده گرفته می شوند یا ممکن است به عنوان زبان “کد” در نظر گرفته شود. و خراب شدن نام دامنه را به دنبال دارد.

تنها علائم نگارشی که استفاده از آنها در URL ها مجاز هستند، خط فاصله “-” یا زیرخط “_” به عنوان تقسیم کننده ای برای  کلمات هستند. هر چند که هر دوی آنها مورد تایید هستند، اما بهتر است از خط فاصله به عنوان جدا کننده ی کلمات در دامنه خود استفاده شود.

سخن پایانی

تمام هدفی که ما با انجام سئو در پی آن هستیم، جذب مخاطب است. تولید یک محتوای متنی ارزشمند ما را در این هدف یاری می دهد. با رعایت اصولی همانند رعایت نکات نگارشی در تولید محتوا خود را یک گام به موفقیت در این عرصه نزدیک میکنیم. در نتیجه می توان گفت نباید از تاثیر علائم نگارشی در سئو غافل شویم. امیدواریم از این مقاله در تولید محتوای متنی خود به خوبی بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *