برای درک اهمیت تصاویر در دنیای دیجیتال، وب سایتی را تصور کنید که از هیچ عکسی در محتوا و صفحات خود استفاده نکرده. قاعدتا ماندن در آن صفحه برای مخاطبان طاقت فرسا و حوصله سر بر است. هر چند سایت هایی وجود دارد که از تصاویر در طراحی خود بهره نمی برند ولی پر بازدید هستند (مانند سایت های دولتی و سازمان سنجش) اما کاربران آن را به میل خود انتخاب نکرده و از روی ناچاری به آنها مراجعه می کنند.

آشنایی با فرمت تصاویر و تاثیر آن بر سئو به طبع بهبود تجربه کاربری را به همراه دارد و گام بزرگی برای طراحان و تولید کنندگان محتوا برای رسیدن به اهداف خود و کسب رتبه های برتر از گوگل می باشد.

بهترین فرمت برای تصویر در سئو

تصاویر دیجیتالی را به طور کلی می توان در دو دسته اصلی قرار داد: فایل های تصویری شطرنجی یا  raster و فایل های تصویری برداری.

قالب های فایل تصویری رستر

مجموعه ی متراکمی از پیکسل ها در کنار هم تصاویر raster را به وجود می آورند. کیفیت این فایل ها با مقادیری مانند dpi یا  ppi مورد سنجش قرار می گیرند. میزان تراکم یا dpi رابطه مستقیمی با کیفیت و حجم تصاویر دارد. یعنی هر چه تراکم بیشتر، کیفیت و حجم نیز بیشتر می شود. همین امر سبب می شود که با بزرگتر کردن ابعاد تصاویر کیفیت نیز کاهش بیابد.

از رایج ترین فرمت تصاویر در فایل های تصویری رستر (JPEG،GIF  و PNG) هستند. این قالب های تصویری، تصاویر را به صورت ثابت نمایش می دهند. که در آن هر پیکسل بر اساس وضوح تصویر، نسبت و موقعیت مشخصی دارند. از دیگر فرمت هایی که در این دسته قرار می گیرند:

فرمت Raster معمولاً در: آثار هنری دیجیتال، تصاویر عکس برداری شده، محتوای شبکه های اجتماعی و تبلیغات بنری و… کاربرد دارد.

قالب های فایل تصویری برداری (Vector  )

وکتور از انواع فرمت تصاویر است که مبنای پردازش آن خط ها، شکل های هندسی و فرمول های ریاضی هستند. در واقع می توان گفت که این فرمت ها، یک سری محاسبات ریاضی پیچیده هستند که به آن ها رنگ اختصاص داده شده است.

ویژگی های مهم این فایل های تصویری حفظ جزئیات و کیفیت، در هنگام تغییر ابعاد عکس است.از فرمت Vector در طراحی لوگو ها، آیکون ها، حروف چینی و تصاویر دیجیتالی استفاده می کنند.

فرمت هایی که در دسته فایل های برداری قرار می گیرند عبارت اند از:

کدام از این دو ساختار برای سئو محتوا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد؟

به طور معمول از غالب raster یا همان شطرنجی برای محتوای سایت های اینترنتی استفاده می شود و بیش ترین پسوندهایی که مورد استفاده قرار می گیرند؛ عبارت‌اند از پسوند JPG و PNG.

معرفی انواع فرمت تصاویر raster

در ادامه به معرفی پر کاربردترین فرمت هایی که در دسته فایل های شطرنجی یا رستر قرار می گیرند، می پردازیم.

فرمت تصاویر

تصاویر JPEG یا JPG

در ابتدا کاربردی ترین فرمت عکس یعنی JPEG  یا همان JPG را برای شما معرفی کرده ایم. JPEG  در واقع اختصار عبارت  Joint Photographic Experts Group است. از این فرمت علاوه بر کاربرد در طراحی سایت در عکاسی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و به طور معمول در اکثر دوربین های عکاسی، تصاویر با همین فرمت ذخیره می شوند.

مزایایی که این قالب تصویری را به رایج ترین فرمت در سرتاسر جهان تبدیل کرده عبارت اند از:

البته این قالب بی عیب و نقص نیست و ذخیره سازی داده با این فرمت باعث اتلاف می شود و از دست رفتن مقداری از اطلاعات را به همراه دارد.

تصاویر PNG

کلمه   PNGدر واقع مخفف عبارت  Portable Network Graphics (به فارسی گرافیک شبکه ی قابل حمل) است و در دنیای طراحی از قابلیت های فراوانی برخور دار است. فرمت تصاویر PNG توسط اکثر نمایش دهنده ها و ویرایشگر های تصویر پشتیبانی می شود. از ویژگی هایی که این فرمت را منحصر بفرد کرده می‌توان به lossless بودن، تنوع رنگ مناسب و امکان ذخیره با قابلیت transparency  اشاره داشت.

PNG  را در دو دسته  png-8  و png-24 تقسیم میکنند.

Png-8

 قابلیت پشتیبانی از 256 رنگ را دارد و به طبع، حجم تصاویری که ذخیره می شود در این فرمت، بسیار کم است. اما با این وجود کیفیت تصاویر همچنان حفظ می شود. این فرمت برای تصاویری که از طیف رنگی کمی برخوردار هستند، انتخاب بسیار خوبی است.

Png-24

امکان ذخیره سازی بیش از 16 میلیون عکس وجود دارد و در ذخیره ی تصاویر ترنسپرنت کاربرد دارد. همچنین فایل هایی که در این فرمت ارائه می شوند از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

تصاویر PNGبا وجود اینکه  lossless  (به معنی امکان ویرایش بدون کاهش کیفیت) هستند اما در دسته تصاویر با کیفیت پایین قرار می گیرند.

تصاویر GIF

هنگامی که اسم GIF می آید؛ اولین چیزی که در ذهن ما نقش می بنند، تصاویر متحرکی می باشد که در شبکه های اجتماعی رد و بدل می کنیم. کاربرد این فرمت تصاویر تنها در گیف ها خلاصه نمی شود و علاوه بر آن در شبکه های اجتماعی و فضای وب نیز کاربردهایی دارند. این فرمت در بنر های تبلیغاتی، کال تو اکشن یا CTA و گاهی در برخی تصاویر یک مقاله نیز قابل مشاهده هستند.

فرمت GIF با قابلیت نمایش تصاویر متحرک، در فضایی میان تصاویر ثابت و فرمت های ویدیویی قرار گرفته است. از لحاظ حجم، به حجم تصاویر ثابت نزدیک می باشد و می تواند یه مفهوم کوتاه ویدیویی را انتقال بدهد.

از معایب و محدودیت هایی که این فرمت تصاویر برخوردار است عبارت است از: تنوع رنگ کم، کیفیت پایین در بیشتر تصاویر و حجم بالا می باشند.

فرمت TIF/TIFF

Tagged Image File Format یا TIFF برای کارهای چاپی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر قصد چاپ طرحی را دارید این فرمت بهترین انتخاب پیش روی شماست. دیگر کاربردهای این فرمت پشتیبانی از مد رنگ CMYK و امکان فشرده سازی تصاویر بدون از دست دادن کیفیت (Lossless) هستند.

در کنار دیگر فرمت‌هایی همچونPDF و EPS، فرمت TIFF از فرمت های مهم برای انتقال داده های چاپی است.

فرمت WebP

این فرمت برای اولین بار در سال 2010 توسط گوگل ارائه داده شد و از آن زمان تا به حال رو به بهبود و ارتقا می باشد. این قالب می تواند حجم تصاویر را نسبت به فرمت های JPEG و PNG تا 34 درصد کاهش دهد و در عین حال کیفیت تصاویر را حفظ کند. فرمت  تصاویر WebP از قابلیت پشتیبانی از تصاویر متحرک نیز برخوردار است.

از مزیت هایی که WebP مورد توجه طراحان وب سایت قرار داده عبارت است از: قابلیت حذف پس زمینه (یا Transparency) و انیمیشن به صورت همزمان، سرعت بارگذاری بالا و فضای ذخیره سازی کم.

تصاویر SVG

فرمت هایی که تا به اینجا معرفی شد در دسته فایل های شطرنجی قرار می گیرند. حال نوبت به معرفی یک فرمت از دسته فایل های برداری یعنی فرمت SVG است. SVG در واقع مخفف عبارت Scalable Vector  Graphicsاست. این فرمت از کاربرد های متنوعی در طراحی سایت به خصوص در سئو تکنیکال برخوردار است.

قالب SVG بر پایه ی متن (text-based) می باشد و این امکان را فراهم می آورد تا گوگل، با خزنده های خود این تصاویر را کراول، ایندکس و درک نماید و از این رو به سئو سایت کمک مفیدی می کند. علاوه بر این، امکان ویرایش و طراحی آنها با اکثر نرم افزار های ویرایش وجود دارد.

از این قالب در ذخیره سازی لوگو ها، آرم ها و… می توان بهره برد. همچنین SVG از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و از آن جایی که  بر پایه متن بنا شده است؛ با تغییر ابعاد کیفیت آن همچنان حفظ می شود. بنابراین شما قادر هستید لوگوی ذخیر شده را به اندازه یک بیلبورد تبلیغاتی بزرگ و یا به اندازه یک کارت ویزیت کوچک کنید.

بهترین فرمت تصاویر برای سئو

 

چگونه سئو تصاویر را بهبود دهیم؟

پس از اینکه تصویر مورد نظر برای سایت خود را پیدا کردیم نوبت به اعمال تغییرات و بهینه سازی آن می رسد. تقریبا تمامی عکس هایی که برای سایت در نظر داریم به بهینه سازی نیاز دارند. برای بهبود سئو تصاویر باید به عواملی همچون انتخاب نام مناسب برای تصاویر، استفاده از کلمات کلیدی در تگ Alt، انتخاب تصاویر یونیک و… توجه کنید. همچنین تصاویر تاثیر بسیار بالایی بر روی سئو مقاله دارند که ما در مقاله‌ی “تصاویر چه تاثیری بر روی سئو دارند” به بررسی آن به طور کامل پرداخته ایم.

سخن آخر

تصاویر اجزای جدایی نا پذیر و مهم از یک سایت هستند. به منظور طراحی یک سایت با رتبه بالا، آشنایی با فرمت تصاویر و تاثیر آن بر سئو از اهمیت بالایی برخوردار است.  در این مقاله به معرفی انواع مختلف فرمت ها و بررسی کاربردهای آن ها پرداخته ایم.

منبع: twaino.com