لینک بیلدینگ مثل ستون هر استراتژی سئو است که با ایجاد شبکه ای از لینک ها در داخل و خارج سایت اعتبار آن را به گوگل ثابت می کند. یک کمپین سئو بدون یک استراتژی لینک سازی هیچ نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت. بنابراین اگر به دنبال داشتن یک کمپین سئوی موفقیت آمیز و ثمربخش هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

لینک بیلدینگ چیست؟

به زبان ساده، لینک بیلدینگ مجموعه ای از استراتژی های سئو است که هدف آن ایجاد شبکه ای از لینک ها به یک صفحه برای هدایت ترافیک و تقویت اعتبار آن در موتورهای جستجو است. لینک ها می توانند خارجی یا داخلی باشند. در فرایند لینک سازی، به لینک های خارجی که از سایت های دیگر به یک صفحه منتهی می شوند، لینک های ورودی یا بک لینک گفته می شود.

این لینک ها محبوبیت و اعتبار یک سایت را در گوگل نشان می دهند. گوگل لینک‌ های منتهی به سایت را بررسی می‌ کند تا ببیند چندبار و از چه سایت هایی به این صفحه لینک داده شده است. هر چه یک صفحه بک لینک های بیشتری در سایت های معتبر و محبوب داشته باشد، گوگل به سایت اعتبار بیشتری می دهد. الگوریتم های گوگل حتی انکر تکست، محتوای اطراف لینک و موقعیت آن صفحه را نیز موقع ارزیابی در نظر می گیرند و بر اساس آن رتبه یک سایت را مشخص می کنند. (برای آشنایی بیشتر با بک لینک پیشنهاد می شود مقاله “بک لینک و اهمیت آن در سئو” را بخوانید.)

البته لینک بیلدینگ شامل لینک های داخلی نیز می شود که در صفحات سایت قرار دارند. این لینک ها یک صفحه را به صفحات دیگر سایت یا صفحات خارجی وصل می کنند. گوگل همچنین این لینک ها را ارزیابی می کند تا کیفیت و ارتباط یک صفحه را بسنجد و ببیند آیا آن صفحه ارزش رتبه بهتر در نتایج جستجو را دارد یا خیر. بنابراین لینک سازی تاثیر زیادی بر رتبه یک سایت در صفحه نتایج دارد.

چرا لینک بیلدینگ مهم است؟

پیش تر گفتیم که لینک ها تاثیر زیادی بر رتبه بندی سایت دارند. اما این موضوع تنها دلیل اهمیت لینک بیلدینگ نیست. لینک ها از جهات مختلف مفید هستند. در ادامه برخی دیگر از دلایل اهمیت آن را با هم بررسی می کنیم:

موتورهای جستجو برای ایندکس کردن و رتبه بندی وب سایت ها از لینک ها کمک می گیرند

رباتهای خزنده گوگل برای ایندکس کردن سایت ها به ساختار به هم پیوسته وب متکی هستند. در گذشته، زمانی که تعداد وب سایت ها بسیار کم بود، گوگل سایت ها را بر اساس حروف الفبا ایندکس می کرد و سایت ها برای اینکه ایندکس شوند باید ثبت نام می کردند. اما با افزایش تعداد وب سایت ها، این روش دیگر کارامد نیست. بنابراین گوگل به فکر استفاده از لینک ها افتاد. امروزه، لینک ها در واقع مسیرهایی هستند که رباتهای خزنده گوگل از طریق آنها از سایتی به سایت دیگر می روند و محتوای جدید را پیدا و ایندکس می کنند.

لینک های ورودی و خروجی یک سایت، شاخص اعتبار آن هستند

الگوریتم PageRank گوگل تحولی عظیم در نتایج جستجو ایجاد کرد. این الگوریتم چندین فاکتور را برای رتبه بندی سایت ها در در نظر می گیرد. الگوریتم PageRank لینک های یک صفحه را ارزیابی می کند تا بفهمد اعتبار و محبوبیت یک صفحه در چه حد است. هر چه سایت های بیشتری به یک سایت لینک بدهند، اعتبار و شهرت سایت نیز بیشتر است. البته نوع این لینک ها نیز مهم است. یعنی اگر بتوانید بک لینک در سایت های معتبر و متخصص ایجاد کنید، اعتبار آنها بر سایت شما نیز تاثیر می گذارد. برعکس این موضوع نیز صدق می کند. اگر سایتی در صفحات بی کیفیت و اسپم لینک داشته باشد، بدون شک از تاثیر منفی آن مصون نخواهد بود.

در دنیای واقعی نیز همینطور است. هرچه به یک نویسنده ارجاعات بیشتری داده شود، اعتبار بیشتری کسب  می کند.

اهمیت لینک بیلدینگ در سئو

فاکتورهای مهم در لینک بیلدینگ

الگوریتم های گوگل به فاکتورهای مختلف یک لینک موقع ارزیابی توجه می کنند. بنابراین اگر در حال برنامه ریزی یک استراتژی لینک بیلدینگ هستید، فاکتورهای زیر را حتما در نظر داشته باشید.

تعداد لینک ها

تعداد لینک اولین عاملی بود که گوگل برای ارزیابی لینک ها در نظر گرفت. بر این اساس هر چه یک سایت لینک های بیشتری دریافت کند، مرتبط تر در نظر گرفته می شود. تعداد پیوندهای یک صفحه نشان دهنده محبوبیت آن در وب است. امروزه این معیار یکی از مهم ترین عوامل در ارزیابی لینک های گوگل است، اما نمی توان آن را یک فاکتور مجزا در نظر گرفت.

دریافت لینک های متعدد از سایت هایی که مرتبط و قابل اعتماد نیستند، فایده ای ندارد. کمیت در کنار عواملی که در ادامه بررسی می کنیم اهمیت دارد و به تنهایی نمی تواند باعث اعتبار بیشتر یک سایت شود. اگر نمی دانید چه تعداد لینک داخلی در محتوای خود به کار ببرید، خواندن مقاله “از چند لینک داخلی در مقالات باید استفاده شود؟” به شما کمک خواهد کرد.

تنوع لینک ها

به نظر شما کدام یک با ارزش تر است؟ اینکه تنها از یک سایت معتبر بک لینک داشته باشید یا از چند سایت متفاوت؟ هر چه افراد بیشتری از یک سایت تعریف کنند، احتمال شناخته شدن آنها بیشتر است. اگر گوگل از چند دامنه متنوع لینک هایی از یک سایت ببیند، این را نشان اعتبار آن سایت در نظر می گیرد. بنابراین سعی کنید در استراتژی لینک بیلدینگ خود با سایت های متنوعی همکاری کنید.

کانتکست لینک

الگوریتم های گوگل قادرند بستری که لینک در آن قرار گرفته است را بررسی کنند تا تشخیص دهند آیا محتوای لینک به صفحه ای که در آن قرار گرفته است مرتبط است یا خیر. برای گوگل لینک هایی که در سایت های با موضوع مشابه قرار دارند، با ارزش تر است. گوگل علاوه بر کلمات و محتوای اطراف لینک، لینک های اطراف آن را نیز ارزیابی می کند. اگر آنها همچنین لینک هایی به سایت های با کیفیت باشند، لینک شما از این موضوع سود می برد.

علاوه بر این، موقعیت لینک ها نیز مهم است. اگر لینک جزئی از محتوای اصلی صفحه باشد، ارزش بیشتری دارد. اما لینک های هدر و پاورقی ارزش کمتری دارند.

انکر تکست

انتخاب انکر تکست یکی از فاکتورهای مهمی است که حتما باید در کمپین لینک بیلدینگ به آن توجه کنید. به متن قابل کلیک یک لینک انکر تکست می گویند. انکر تکست معمولا شامل کلمه کلیدی یا توضیح کوتاهی است درباره آنچه کاربر هنگام کلیک بر روی لینک پیدا می کند. گوگل از این فاکتور برای ایندکس کردن صفحات استفاده می کند.

همچنین، تجزیه و تحلیل انکر تکست به گوگل کمک می کند سایت هایی را که سعی در دور زدن الگوریتم ها دارند را شناسایی کند. استفاده از یک کلمه کلیدی در انکر تکست، اعتبار آن کلمه کلیدی را نیز زیاد می کند. با این حال، وقتی به طور مکرر یک کلمه در همه بک لینک ها استفاده شود، گوگل این استفاده غیرطبیعی را به عنوان تکنیک سئوی کلاه سیاه می بیند. لینک های عادی، انکر تکست متنوعی دارند.

لینک های داخلی

این لینک ها که صفحات مختلف وب سایت را به یکدیگر متصل می کنند، به اندازه بک لینک ها ارزشمند نیستند. با این حال در نشان دادن ساختار سلسله مراتب صفحه شما به گوگل کمک می کنند. همچنین داشتن سایتی با لینک های داخلی خوب و منظم تجربه کاربری افراد را نیز بهبود می بخشد که خود تاثیر زیادی بر رتبه بندی دارد.

لینک های خروجی از وب سایت شما

لینک های درون صفحات سایت که به سایت های دیگر منتهی می شوند نیز در رتبه بندی اهمیت دارند. Google ارزیابی می‌کند که آیا شما پیوندهایی به سایت‌های محبوب، قابل اعتماد و معتبر ارائه می‌دهید یا خیر.

لینک های dofollow و nofollow

یکی دیگر از عواملی که گوگل هنگام تجزیه و تحلیل لینک ها در یک صفحه ارزیابی می کند، فالو یا نوفالو بودن لینک ها است. لینک های nofollow حاوی کدی هستند که باعث می شود رباتهای خزنده رتبه صفحه لینک شده را نادیده بگیرند. به عبارت دیگر ارزش سئوی یک سایت از طریق چنین لینک هایی به سایتی که لینک در آن قرار گرفته است منتقل نمی شود. معمولا از این لینک ها موقع لینک دادن به محتوایی استفاده می شود که توسط کاربران نوشته شده است، نه وب مستر.

اما لینک های dofollow دقیقا برعکس عمل می کنند. یعنی ارزش سئوی سایت مرجع را به سایت دیگر منتقل می کنند. در کمپین های لینک بیلدینگ باید سعی کنید بک لینک های dofollow را با سایت های معتبر دیگر رد و بدل کنید.

تکنیک های لینک بیلدینگ

بهترین تکنیک های لینک بیلدینگ

در ادامه چند مورد از رایج ترین و کارآمدترین تکنیک های لینک سازی را با هم بررسی می کنیم:

قبل از لینک بیلدینگ، بازاریابی محتوا را اولویت کار خود قرار دهید

بازاریابی محتوا یکی از ارکان اصلی لینک بیلدینگ است. قبل از اینکه شروع به لینک سازی کنید باید ابتدا محتوای خوب و با کیفیت تولید کنید تا کاربر از کلیک بر روی لینک صفحه شما پشیمان نشود. تولید محتوای با کیفیت در دراز مدت به طور طبیعی بک لینک های زیادی را برایتان به ارمغان می آورد. بنابراین سعی کنید محتوای خوب و با کیفیت تولید کنید.

با سایت های دیگر برای لینک بیلدینگ همکاری کنید

می توانید با ارسال پیامی به سایت های معتبر در حوزه فعالیت خود، از آنها بخواهید در کمپین لینک بیلدینگ شما مشارکت کنند. البته مهم است که حتما با سایت های معتبر و مرتبط همکاری کنید.

به دنبال مواردی بگردید که نام شما بدون لینک ذکر شده است

گاهی اوقات بعضی سایت ها مطالب سایت دیگری را بدون قرار دادن لینک مرجع در سایت خود قرار می دهند. سعی کنید این سایت ها را پیدا کنید و از آنها بخواهید مطالب را با ذکر نام و لینک منبع منتشر کنند.

لینک های شکسته را درست کنید

گاهی اوقت ممکن است محتوایی را بروزرسانی یا حذف کرده باشید اما فراموش کرده اید بک لینک آن را نیز اصلاح کنید. در این حالت شما یک لینک شکسته دارید که باعث افت ترافیک سایت می شود. بنابراین همه بک لینک های خود را بررسی کنید و از سلامت آنها مطمئن شوید.

در سایت های دیگر پست مهمان ایجاد کنید

یکی دیگر از استراتژی های لینک بیلدینگ، ایجاد پست مهمان در سایت های مشابه است. زمانی که یک شریک ایده‌آل و معتبر برای لینک سازی پیدا کردید، یکی از راه هایی که می توانید به یکدیگر کمک کنید، ایجاد پست مهمان است. برای مثال شما برای وبلاگ آنها مطلبی می نویسید و در ازای آن چند بک لینک دریافت می کنید. شریک شما نیز می تواند همین کار را انجام دهد و در سایت شما بک لینک هایی ایجاد کند. بدین ترتیب سایت ها با همکاری یکدیگر رتبه خود را بالا می برند.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر به تمام نکات مهم مربوط به لینک بیلدینگ بپردازیم و چند مورد از بهترین تکتینک های لینک بیلدینگ را معرفی کنیم. اگر در حال برنامه ریزی یک کمپین سئو هستید، به هیچ وجه اهمیت لینک سازی را دست کم نگیرید. چرا که سئو، بدون لینک سازی مناسب، نتیجه ای نخواهد داشت.

منبع: moz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *