اغلب با شنیدن اسم سبز اولین چیزی که به ذهن مان می رسد درخت است و عبارت “همیشه سبز” هم ما را به یاد درختانی می اندازد که در همه فصول سال سبزند و هر چقدر که از عمرشان گذشته باشد بازهم خشک نمی شوند.

زمانی که از محتوای همیشه سبز صحبت می کنیم، منظورمان همچین چیزی است، یعنی محتوایی که مهم نیست چه قدر از انتشار آن گذاشته باشد، همواره ارزش خود را حفظ کرده و به جذب ترافیک برای سایت می انجامد. در این مقاله بیشتر درباره این نوع محتوا صحبت کرده و به اصول نوشتن و مزایای محتوای سبز می پردازیم.

به چه محتوایی همیشه سبز گفته می شود؟

فلسفه استفاده از درختان هیشه سبز در جشن کریسمس را می دانید؟ از این درختان در جشن اول سال میلادی به عنوان نمادی از زندگی ابدی و جاودانگی استفاده می کنند؛ چراکه در همه فصل های سال سبز هستند و برگ هایشان زرد نمی شود. محتوای همیشه سبز نیز همین ویژگی را دارد. یعنی تا مدت ها پس از انتشار برای کاربران تازگی دارد و به افزایش ترافیک سایت منجر می شود. این محتواها هرگز از ترند خارج نشده و کاربران همواره برای یافتن پاسخ پرسش های خود به سراغ آن خواهند آمد.

چند نمونه از محتوای همیشه سبز

برای اینکه درک بهتری از محتواهای همیشه سبز پیدا کنیم بیایید چند نمونه از آن را بررسی کنیم.

این مقالات در دسته محتواهای همیشه سبز قرار می گیرند چراکه در آینده قابل پیش بینی تغییری در محتوای آنها ایجاد نمی شود. مثلا قرص فاموتیدین برای معده کاربرد دارد و بی شک در آینده هم نیز همین کاربرد را حفظ خواهد کرد. پس کاربر هر زمان که مقاله شما راجع به آن را بخواند به پاسخ سوالش خواهد رسید. بازارزیابان نیز استفاده از محتوای سبز را در وب سایت شان به انواع دیگر ترجیح می دهند، چراکه باعث افزایش آمار بازدید سایت در طولانی مدت می شود.

چه محتوایی سبز نیست؟

خب تا به اینجا با محتوای سبز آشنا شدیم؛ اما می دانیم همه محتواها سبز نیستند، پس بیایید برای روشن تر شدن موضوع محتواهای غیر سبز را هم بررسی کنیم. تعریف محتوای غیر سبز بسیار ساده است؛ به محتوایی که پس از یک مدت ارزش خود را از دست می دهد و دیگر برای کاربران جذابیتی ندارد محتوای غیر سبز می گویند.

از نمونه های محتوای غیر سبز می توان به مقالات خبری، آمار و قیمت هایی که مربوط به یک بازه زمانی مشخص است، محتوایی که راجع به یک چالش و ترند است و پست هایی مربوط به مد و فشن اشاره کرد. برای مثال “رنگ سال 2017” را کمتر کسی در سال 2020 سرچ می کند.

محتوای همیشه سبز

محتوای سبز یا غیر سبز؟

همانطور که گفتیم اغلب بازاریابان ترجیح می دهند، محتوا سبز تولید کنند. اما آیا واقعا این نوع محتوا بهتر و باارزش تر است؟ در واقع نمی توان از میان محتوای سبز و محتوای غیر سبز یکی را به طور قطع به عنوان بهترین گزینه انتخاب کرد و این موضوع کاملا بستگی به نوع کسب و کار و حوزه فعالیتی وب سایت تان دارد.

برای مثال در یک سایت خبرگذاری محتوای همیشه سبز طرفداری ندارد و هدف کاربران از ورود به این سایت ها اطلاع یابی از وقایع روز است. در این وب سایت ها ارزش خبر به داغ بودن و اطلاع رسانی سریع آن به است. حتی خود شما هم علاقه ای به خواندن مقاله ای راجع به “قیمت دلار دو ماه پیش” ندارید و می خواهید “قیمت دلار روز” را بدانید. پس برای سایت های خبری محتوای تازه ارزش بیشتری از محتوای همیشه سبز دارد.

از طرفی دیگر این بحث در وب سایت هایی که در زمینه های آموزشی خدمات ارائه می دهند کاملا متفاوت است. برای مثال در یک وبلاگ درباره “بیماری های عصبی” ارزش مقالات به این است که هر زمان کاربر از آن بازدید کرد، برای او کاربرد داشته و پاسخ گوی سوالاتش باشد. البته در این وب سایت ها گاهی پیش می آید نتایج جدیدی از تحقیقات قرار بگیرد؛ اما این محتواها هم به مقالات همیشه سبز اضافه خواهند شد.

اصول نوشتن محتوای همیشه سبز

در ادامه چندین نکته که دانستن آنها به شما در نگارش یک محتوای همیشه سبز کمک خواهد کرد را آورده ایم.

کلی ننویسید

برای توضیح یک موضوع گسترده ناچارید محتوایی طولانی تولید کنید و این همان چیزی است که اغلب باعث می شود کاربران از خواندن پست های تان خسته شوند. در واقع بازدید کنندگان ترجیح می دهند اطلاعاتی که به دنبال آن هستند را در کمترین زمان ممکن به دست آورند و خواندن مقالات طولانی برای آنها جذاب نیست. از طرفی دیگر این موضوعات بیشتر کلمات کلیدی کوتاه را شامل می شود که رقابت در آنها شدیدتر است و برای رتبه گرفتن در گوگل نیز کار سختی در پیش روی تولید کننده محتوا قرار می دهد. (برای آشنایی با انواع کلمات کلیدی و کاربرد‌شان به مقاله مربوط به آن مراجعه نمایید)

محتواهای مربوط به هم را لینک دهید

همانطور که گفتیم گسترده نویسی برای محتوای همیشه سبز انتخاب خوبی نیست. به جای آن پیشنهاد می شود یک موضوع کلی را به چند موضوع جزئی تقسیم کنید. برای مثال به جای نوشتن مقاله ای راجع به “معرفی کتاب های روان شناسی” آن را به چند مقاله “معرفی کتاب های انگیزشی”، “معرفی کتاب های روانشناسی شخصیتی”، “معرفی کتاب هایی درباره خود شناسی” و…. تقسیم کنید. پس از اینکه این محتواها را تولید کردید آنها را به هم لینک دهید. با لینک بیلدینگ در پست های تان علاوه بر اینکه به پرسش های بازدیدکنندگان دقیق تر پاسخ می دهید، سئو سایت تان را هم بهبود می بخشید.

محتوای تان را سئو کنید

پس از اینکه کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کردید، اقدام به بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو و کاربران کنید. این اقدامات شامل به کاربردن تعداد مناسب کلمات کلیدی در محتوا، اضافه کردن کیوورد به عنوان و URL، اضافه کردن متن جایگزین به تصاویر و… می باشد.

برای کاربران بنویسید

یادتان باشد افرادی که قرار است محتوای شما را بخوانند شبیه به هم نیستند و ممکن است در حوزه ای که شما می نویسد متخصص نباشند. در واقع افراد متخصص کمتر به سراغ مطالعه مقالات می آیند و مخاطبان اصلی شما افرادی است که آگاهی کمتری از موضوع موردنظر دارند. پس محتوایی که تولید می کنید باید برای تمامی خوانندگانی که آن را می خوانند قابل درک باشد.

پیچیده ننویسید

شاید تصور کنید اگر از زبان فنی برای نوشتن مقالات استفاده کنید، بازدیدکنندگان مقاله شما را حرفه ای تر می دانند و از آن استقبال بیشتری خواهند کرد؛ اما این تصور کاملا غلط است. معمولا بیشتر بازدید کنندگان شما افراد مبتدی هستند، پس به کارگیری لفظ ساده برای یادگیری آنها در محتوای همیشه سبز بهتر است.

مزایای محتوای همیشه سبز

تا به اینجا باید علت اهمیت محتوای همیشه سبز را تا حدودی درک کرده باشید اما در ادامه بیشتر از مزایای محتوا سبز در وب سایت صحبت خواهیم کرد.

همیشه بازدیدکننده برای سایت جذب می کند

حتی با گذشت چندین سال از انتشار محتوای سبز باز هم این نوع محتواست که بازدید کنندگان را به سمت سایت شما سرازیر می کند. در واقع محتوای همیشه سبز نیازی به بروزرسانی ندارد و تنها بودن آن بر روی وبلاگ تان باعث تعامل با کاربران می شود.

می تواند در موضوعی خاص رتبه سایت تان را افزایش دهد

اگر برای محتواهای همیشه سبز زمان کافی گذاشته و یک محتوای جذاب تولید کنید، به طبع کاربران بیشتری را درگیر خواهید کرد و به انتخاب اول آنها تبدیل خواهید شد. گوگل هم این موضوع را فهمیده و بر روی رتبه بندی سایت تان آن را تاثیر خواهد داد. اگر بتوانید با محتوای سبز رتبه بگیرید، این موضوع باعث افزایش ترافیک سایت تان خواهد شد؛ چراکه این محتوا تاریخ انقضا ندارد و همیشه کاربران آن را سرچ می کنند و با دیدن سایت شما در نتایج اولیه آن را برای بازدید انتخاب می کنند.

روی سئوی سایت تاثیر دارد

دیگر اهمیت محتوای همیشه سبز تاثیر مثبتی است که بر روی سئوی سایت می گذارد. در واقع از آنجایی که برای تولید اینگونه محتوا باید تمامی اصول سئو را رعایت کنید، بی شک سئو سایت تان هم ارتقاء پیدا خواهد کرد.

سخن آخر

محتوای همیشه سبز به عنوان یکی از جذاب ترین نوع محتوا در نظر گرفته می شود که در میان تولید کنندگان محتوا بسیار پرطرفدار است. اگر همانطور که در این مقاله توضیح دادیم این نوع محتوا مناسب کسب و کار شماست می توانید با تولید و انتشار آن در وب سایت تان به اهداف بازاریابی محتوای تان برسید.

منبع: wordstream