برندسازی تضمین کننده موفقیت شماست. با برندینگ بخش بزرگی از تبلیغات شما توسط خود مردم صورت می گیرد و به جای اینکه با کمپین های تبلغاتی و صرف هزینه برای بازاریابی مخاطبان را ترغیب به خرید کنید آنها با میل خود از شما خرید می کنند. اما فرآیند برند سازی کار پیچیده ای است و اگر در این مسیر اشتباهی رخ دهد ممکن است تمام زحمات تان بیهوده شود. ما در این مقاله مراحل برندسازی موفق را به طور کامل و جامع معرفی کرده ایم و شما پس از خواندن آن و طی دستور العمل ها می توانید استراتژی برندینگ خود را به طور حرفه ای و تضمینی بچینید.

برند چیست؟

بیایید یک قدم عقب تر برویم و در ابتدا با مفهوم اصلی برند آشنا شویم. برند در واقع نام و ماهیت اصلی یک کسب و کار است که شامل ارزش ها، باورها، ایده ها، اعتماد، حسن نیت و از همه مهم تر کیفیت محصولات است که در ذهن مصرف کنندگان نقش بسته و آن را از سایر نام‌های تجاری متمایز می‌سازد.

گاهی افراد به اشتباه تصور می کنند لوگو همان برند می باشد اما واقعیت این است که برند مفهومی بسیار فراتر از لوگو دارد؛ تمامی عناصری همچون کلمات، لوگوها، تصاویر، فونت ها، اشعار، تصاویر رنگی و… همه به منظور نشان دادن برند به کار می روند و در واقع زیر مجموعه ای از برند به حساب می آیند. برند، در بردارنده ویژگی های خاص و یکتای یک محصول، خدمات یا کسب و کار تجاری می باشد و لوگو تنها برای نشان دادن جلوه بصری آن به کار می رود.

برند سازی چه فایده ای برای کسب و کار ها دارد؟

با افزایش جمعیت و بالارفتن میزان مصرف، کسب و کارهای متنوع و بسیار زیادی در زمینه های تولیدی، خدماتی، صادراتی و وارداتی به وجود آمده اند. ماندن در عرصه رقابت در دنیایی که مملو از رقبا و کسب و کارهای مشابه می باشد، نیاز به یک عملکرد قدرتمند و حرفه ای دارد. یکی از راه کارهایی که برای موفقیت در پیش روی کسب و کار شما وجود دارد ساخت یک برند یا نام تجاری ماندگار است. در واقع ساخت یک برند تجاری به فعالیت شما هویت و شخصیت می بخشد و آن را متمایز از رقبا می سازد.

اگر مراحل برندسازی شما با موفقیت صورت بگیرد و در ذهن مشتریان تصویری خوب از فعالیت شما نقش ببندد؛ شما به اولویت آنها تبدیل خواهید شد. در این صورت مخاطبان هنگام نیاز به کالا یا خدمات مربوط به کسب و کار شما به طور ناخود آگاه برند شما را به خاطر می آورند. تقریبا تمامی کسب و کارهای موفق که برای ما نیز آشنا می باشند، از یک برند قدرتمند برخوردار هستند.

دیگر روش بازاریابی که برای جذب مشتری به کمک کسب و کارها می آید تبلیغات است. ما در مقاله ای اختصاصی به مقایسه برندسازی با تبلیغات به طور کامل پرداخته ایم و بر اساس آن می توانید تصمیم بگیرید کدام روش مارکتینگ مناسب کسب و کار شما است.

مراحل برندسازی

مراحل برندسازی

فرآیند برند سازی پیچیده و زمان بر است و نیازمند یک استراتژی خوب و قدرتمند جهت عملی شدن می باشد. ساخت برند نیاز به صرف زمان طولانی می باشد و این دلیلی است که برند های قدیمی تر در جذب مشتری، ارائه خدمات و معرفی محصولات جدید موفق تر عمل می کنند و نگرانی بابت استقبال مردم ندارند. در واقع برند های معروف برای ماندن در عرصه رقابت بر نام خود تکیه می کنند. در ادامه مراحلی که برای ساخت یک برند موفق و ماندگار باید صورت گیرد را با هم بررسی می کنیم.

مرحله اول؛ تعیین هدف

هیچ برند موفق و معروفی بدون هدف شروع نکرده است. در واقع این هدف است که مبنای تلاش کسب و کار ها می باشد و بدون آن تلاش کردن نیز بی معنا می شود. پس در ابتدا شروع مراحل برندسازی مهم ترین اقدامی که باید صورت گیرد تعیین هدف برند است. سوالاتی که در این زمینه باید از خودتان بپرسید و بر مبنای آن استراتژی خود را بچینید؛ عبارت اند از:

مرحله دوم؛ درباره دیگر فعالان حوزه کسب و کاری خود تحقیق کنید

شناسایی رقبا بدین معنی نیست که از آنها تقلید کنید؛ بلکه به این دلیل است که بتوانید عملکرد رقبای خود را ارزیابی کرده و دلایلی که به شکست یا موفقیت آنها منجر شده را بدانید. دانستن این عوامل به شما کمک می کند بهتر از آنها عمل کنید و برند خود را متمایز از آنها بسازید. همچنین در این مرحله باید اطلاعاتی نظیر ویژگی های محصولات یا خدمات، نظرات کاربران در مورد آنها و روش های بازاریابی رقبا را جمع آوری کنید. سپس اطلاعاتی که به دست آورده اید را در یک جدول طبقه بندی کرده و آن را با اطلاعات مجموعه خود مقایسه کنید. نقاط ضعف بازار و نیاز های مشتریان که نادیده گرفته شده را بیابید و محصولات خود را برای پاسخ گویی به آن نیاز ها بهینه کنید.

مرحله سوم؛ مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید

قرار نیست تمامی مردم از شما خرید کنند یا به محصولات و خدمات شما نیاز داشته باشند. شما باید وقت و هزینه ی خود را هدفمند صرف کنید. این کار در گرو شناخت مخاطبانی است که پتانسیل تبدیل شدن به مشتریان شما را دارند. تمامی فعالیت ها و برنامه ریزی شما باید مخاطب محور باشد و براساس رفع نیازهای آنها و کسب رضایت شان صورت بگیرد. در این مرحله شما باید رفتار، سبک زندگی آنها را به خوبی شناسایی و تحلیل کنید تا محصولات خود را بر اساس آن تولید و به مخاطبان هدف معرفی کنید.

مرحله چهارم؛ ماموریت خود را به جهت برندسازی تعیین کنید

در این مرحله از مراحل برندسازی نوبت به مشخص سازی چشم انداز و ماموریتی است که به شما در مسیر تصمیم گیری و تدوین استراتژی کمک می کند. در واقع شما با تدوین بیانیه ماموریت برند خود به مخاطبان تان می گویید که هدف اصلی شما از تاسیس برند چه بوده است و در حال انجام چه کاری هستید. ماموریت برند باید در بردارنده هدف اصلی و تعریف وجودی برند باشد. تمامی فعالیت ها و عناصری که در جهت معرفی و شناساندن برند به مخاطبان صورت می گیرد باید در جهت انعکاس ماموریت آن باشند. اهدافی که در ابتدا مشخص می کنید بهتر است دست یافتنی و راحت تر باشد و پس از موفقیت در آنها می توانید چشم انداز خود را گسترش داده و اهداف بزرگتری را برای خود تعیین کنید.

مرحله پنجم؛ ویژگی و قابلیت های برندتان را مشخص کنید

منحصر به فرد باشید! مهم نیست چقدر برند خود را گسترش می دهید؛ باز کمپانی هایی هستند که از منابع و محصولات بیش تری از شما برخوردار هستند. پس باید برند شما محصولات و خدماتی را ارائه بدهد که دیگران ندارند؛ این کلید متمایز کردن شما و موفقیت برندتان است. تولید محصولات منحصر به فرد و کاربردی مشتریان را به شما علاقه مند و وفادار می سازد.

مراحل برندسازی موفق

مرحله ششم؛ برای برند خود یک لحن انتخاب کنید

تا به اینجا پنج مرحله از مراحل برندسازی را بررسی کرده ایم؛ حال نوبت به انتخاب یک لحن و صداست که به کمک آن با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. نحوه ای که با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنید بسیار مهم می باشد؛ زیرا افراد علاقه به خرید و دریافت خدمات از برندی هستند که با آنها با لحن خوب و محترمانه ارتباط برقرار می کنند. بنابراین لحنی که برای ارتباط و جذب مشتریان از آن استفاده می کنید باید صحیح انتخاب شود. صدا و لحنی که انتخاب می کنید بسته به نوع کسب و کارتان می تواند صمیمی و دوستانه، حرفه ای، تبلیغاتی و یا جدی باشد. این لحن به خصوص باید در پست ها و مقالاتی که در فضای مجازی به اشتراک می گذارید رعایت شود چرا که بسیاری از افراد از این طریق با شما آشنا می شوند، پس باید تصویر خوبی از خود در ذهن آنها بسازید.

مرحله هفتم؛ جلوه بصری کسب و کار خود را خلق کنید

یکی از مهم ترین قدم ها در مراحل برندسازی ساخت یک جلوه بصری برای برندتان می باشد. عناصر بصری می توانند لوگو، تایپو گرافی و فونت، تصویر، ترکیب رنگی خاص و یا هر چیزی که مخاطبان پس از دیدن آن برند شما را به خاطر می آورند باشند. طراحی لوگو باعث کسب اعتماد مشتریان شده و بدین ترتیب به افزایش فروش نیز منجر می شود. این مرحله از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است و بهتر است آن را به افراد متخصص بسپارید چراکه اگر طراحی آن به خوبی انجام نگیرد می تواند تمامی زحماتی که در طی مراحل برندسازی انجام داده اید را هدر دهد. شما می توانید ساخت لوگوی برند خود را به ما در اورجین وب بسپارید تا در کمترین زمان و به بهترین شکل لوگوی اختصاصی و منحصر به فرد تان توسط یک تیم تخصصی حرفه ای طراحی شود.

مرحله هشتم؛ برند خود را یکپارچه سازی کنید

برند خود را در تمامی مواردی که مخاطبان از کسب و کارتان می بینند یا می شنوند نمایان کنید. برای مثال باید ماموریت برندتان در تمامی مکان هایی که مربوط به کسب و کارتان است به چشم بخورد و یا اگر تبلیغی برای معرفی محصولات یا خدمات تان می سازید در آن از لحن برندتان باید استفاده کنید.

مرحله نهم؛ به برند خود وفا دار باشید

یک مسیر را در پیش گرفته و از آن خارج نشوید. این که مفاهیم و شعارهای خود را مدام تغییر بدهید باعث می شود مشتریان گیج شوند و اعتمادشان نسبت به شما سلب شود. وقتی خودتان به برند تان وفادار نباشید نمی توانید از مخاطبان توقع وفاداری داشته باشید.

سخن آخر

فراموش نکنید که موفقیت راهی یک شبه نیست و نیاز به تلاش و صرف زمان دارد. شما با طی این مراحل برندسازی می توانید به موفقیت در کسب و کار خود برسید فقط کافیست امید خود را از دست نداده و اصولی آن را انجام دهید.

منبع: yourhyphen.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *