جدیدترین مقالات
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
تصور کنید یک سایت راه اندازی کرده، مقدار قابل توجهی محتوا در آن بارگذاری کرده...
جدیدترین مقالات
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
زمانی که قرار است یک نوزاد متولد باشد، پیش از هر چیز برای  او یک نام انتخاب م...
جدیدترین مقالات
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
بارگذاری تصاویر با حجم بالا در سایت، سرعت بارگذاری آنرا کاهش داده و تاثیر بدی...
جدیدترین مقالات
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
موتورهای جستجو در سال های اخیر سیاست های رتبه بندی خود را بر اساس جلب هر چه ب...
جدیدترین مقالات
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
CLS یا CUMULATIVE LAYOUT SHIFT یکی از معیارهای رتبه بندی صفحات است و جا به جا...
معرفی ایونت مارکتینگ

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد، یک استراتژی بازاریابی است که در آن صاحبان کسب و کار با برگزاری رویداد اقدام به تبلیغ و معرفی برند خود می کنند. این استراتژی بازاریابی نه تنها به صاحبان کسب و کار سود می رساند، بلکه برای شرکت کنندگان آن رویداد نیز آموزنده، سرگرم کننده و حتی الهام بخش است. با ما همراه باشید تا در ادامه مفصل‌تر این روش بازاریابی را بررسی کنیم.

ایونت مارکتینگ چیست؟

بازاریابی رویداد، فرایند برنامه ریزی، سازماندهی و اجرای یک رویداد به منظور تبلیغ یک برند یا محصول است. رویداد می تواند به صورت حضوری یا آنلاین باشد. برندها ممکن است میزبان یک رویداد باشند، در آن رویداد یک غرفه داشته باشند یا نقش اسپانسر آن رویداد را به عهده داشته باشند. همچنین ایونت مارکتینگ می تواند در مقیاس های متفاوت برگزار شود؛ به صورت یک دورهمی ده نفره، یا حتی رویدادی عظیم در سالن های چند صد نفره.

ایونت مارکتینگ، روش سرگرم کننده ای برای تبلیغات است که هم برای صاحبان کسب و کار و هم برای مشتریان می تواند بسیار لذتبخش و سودآور باشد. رویدادها به دلیل اینکه مردم زیادی را گرد هم می آورند، می توانند موثرتر از هر روش تبلیغاتی عمل کنند.

ایونت مارکتینگ چگونه به کسب و کار شما کمک می کند؟

شاید هنوز ندانید چرا بعضی برندها روی این استراتژی بازاریابی سرمایه گذاری می کنند. در زیر چند مورد از دلایل آن را با هم بررسی می کنیم:

افزایش آگاهی از برند

گفته می شود به طور میانگین حدود 74 درصد از شرکت کنندگان در یک رویداد، با دید مثبت از برند برگزارکنندگان رویداد، به خانه برمی گردند. یکی از مهم ترین دلایل برندهای بزرگ برای میزبانی یک رویداد، نشان دادن نام و هویت برند خود به افراد است. همچنین ایونت مارکتینگ کمک می کند یک برند نسبت به رقبای خود در یک صنعت بیشتر دیده شود.

ارتباط چهره به چهره با افراد شما را قادر می سازد برند خود را بهتر به افراد معرفی کنید و بازخورد بهتری هم از سمت آنها بگیرید.

تعامل بهتر با مشتریان

در رویدادها، با تدارک دیدن برنامه ها و سرگرمی های به یاد ماندنی برای شرکت کنندگان می توانید آنها را شیفته خود کنید. شرکت کنندگان یک رویداد، چه مشتری شما باشند و چه نباشند، زمانی که ببینند شما برای وقت و نگاه آنها ارزش قائل هستید و سعی در سرگرم کردن و خوشحال کردن آنها دارید، بی شک به برند شما بیشتر اعتماد می کنند و وفاداری آنها نیز روز به روز بیشتر می شود.

ایجاد مشتریان بالقوه

طبق آمار، برای 79 درصد از بازاریابان در آمریکا، ایونت مارکتینگ یکی از اولویت ها برای افزایش مشتریان بالقوه است. رویداد، محلی برای تعامل تاثیرگذار با مخاطب است که می تواند فرایند تصمیم گیری آنها درباره خرید از برند شما را تسهیل کند. افرادی که در رویداد شرکت می کنند، به احتمال زیاد اطلاعات کمی درباره یک برند دارند و ممکن است قبلا به خرید از آن نیز فکر کرده باشند. یک رویداد خوب می تواند این افراد را به مشتریان بالقوه و در مرحله بعد، به مشتریان دائمی تبدیل کند.

آموزش صحیح مشتریان

طبق آماری که در دست است، چیزی حدود 65 درصد از شرکت کنندگان یک رویداد، ادعا کرده اند که حضور در رویداد درک بهتری از محصولات و خدمات یک برند به آنها داده است. ارتباط رو در رو با افراد در رویداد شما را قادر می سازد به بهترین شکل محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنید و اطلاعات درست و دست اول را در اختیار آنها قرار دهید.

ایونت مارکتینگ چیست

انواع روش‌های ایونت مارکتینگ

در پایین تمام روش های برگزاری رویداد برای کسب و کارها را با هم مرور می کنیم. توجه داشته باشید امکان برگزاری این رویدادها به صورت مجازی نیز وجود دارد:

کنفرانس

کنفرانس رویدادی است که معمولا توسط یک شرکت بزرگ برنامه ریزی و اجرا می شود و برندهای کوچکتر نیز به عنوان اسپانسر در آن شرکت می کنند. این روش ایونت مارکتینگ برای دو نوع بازاریابی B2B و B2C انجام می شود. معمولا در کنفرانس ها، سخنرانی، کارگاه و برنامه های سرگرم کننده زیادی اجرا می شود. برای آشنایی کامل با بازاریابی B2B و بررسی تفاوت های B2B و B2C می توانید مقاله مربوط به آن را در مجله اورجین وب بخوانید.

نمایشگاه تجاری

در رویداد نمایشگاه تجاری معمولا یک شرکت بزرگ محصولات یا خدمات خود را معرفی می کند. شرکت کنندگان این رویداد ها بیشتر صاحبان کسب و کارهای دیگر هستند تا مردم عادی. نمایشگاه های تجاری فرصت استثنائی در اختیار صاحبان مشاغل قرار می دهد تا محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند و مشتریان بالقوه زیادی را جذب کنند.

سمینار

سمینار یک رویداد آموزش محور است که بیشتر شامل بحث و سخنرانی می شود. تعداد افراد شرکت کننده در سمینارها معمولا کمتر است. مخاطب سمینارها اغلب افرادی با سلیقه یا شغل مشابه هستند. سمینار اگر مجازی برگزار شود، به آن وبینار می گویند. میزگرد نیز یک سمینار محسوب می شود اما در مقیاس بسیار کوچک تر.

جشن افتتاحیه

این نوع رویداد در ابتدای راه اندازی یک کسب و کار برای جذب مشتری برگزار می شود و شبیه یک مهمانی بزرگ است. گاهی اوقات این رویداد با هدف جشن گرفتن یک موفقیت بزرگ مثل بردن یک جایزه یا عرضه یک محصول خاص و جدید برگزار می شود. در جشن افتتاحیه به طور عادی سخنرانی زیادی نمی شود و تمرکز اصلی بر پذیرایی و سرگرمی است. اما مهم است در جایی از جشن، برگزار کنندگان رویداد صحبتی کوتاه با شرکت کنندگان داشته باشد تا دلیل این دورهمی یادآوری شود.

کارگاه یا ورکشاپ

کارگاه رویدادی است شبیه به سمینار و میزگرد؛ زیرا هدف از برگزاری آن اشتراک دانش و آموزش افراد است. اما بر خلاف سمینار و میزگرد، این روش ایونت مارکتینگ برای عموم آزاد است. کارگاه معمولا حول موضوع خاصی برگزار می شود و کمک می کند برگزارکنندگان آن در حوزه کاری خود متخصص و معتبر شناخته شود.

موارد بالا رایج ترین و محبوب ترین انواع ایونت هستند که کسب و کارها در راستای بازاریابی رویداد برگزار می کنند. البته یادآوری این نکته لازم است هر کسب و کاری می تواند رویدادهای جدیدی با خلاقیت خود برگزار کند و به دلخواه خود دست به نوآوری بزند.

انواع ایونت مارکتینگ

برنامه ریزی برای ایونت مارکتینگ

در برنامه ریزی برای برگزاری یک رویداد توجه به نکات زیر ضروری است:

هدف خود را از ایونت مارکتینگ مشخص کنید:

اولین و مهم ترین قدم در برنامه ریزی ایونت مارکتینگ، تعیین هدف است. هدف باید واقع بینانه و قابل اندازه گیری باشد. بدون هدف نه شما سودی از برگزاری رویداد می برید و نه مخاطب دلیلی چیزی از رویداد دستگیرش می شود.

بودجه خود را مشخص کنید:

پس از هدف گذاری، بودجه خود را مشخص کنید. با این کار می توانید بفهمید چه رویدادی برای شما بهتر است و در رویداد چه برنامه هایی می توانید برای سرگرمی افراد تدارک ببینید.

مخاطب هدف خود را مشخص کنید:

یکی از مهم ترین نکات در ایونت مارکتینگ این است که بدانید قصد دارید چه مخاطبی را بازاریابی کنید؟ رویداد شما به چه مخاطبی سود می رساند؟ کارگاه آموزشی شما برای چه افرادی ممکن است اموزنده و مفید باشد؟ مشخص کردن مخاطب هدف به شما کمک می کند روی استراتژی بازاریابی مناسب سرمایه گذاری کنید و بازخورد خوبی از برگزاری رویداد بگیرید. همچنین شناخت مخاطب هدف به شما کمک می کند رویداد خود را از طریق تاثیرگذارترین روش ها تبلیغ کنید.

رویداد خود را تبلیغ کنید:

برای اینکه از رویداد شما استقبال شود و بتوانید نتیجه خوبی از برگزاری آن بگیرید، باید تبلیغات انجام دهید. پس از آنکه مخاطبان هدف خود را شناختید، سعی کنید رفتار آنها را تجزیه و تحلیل کنید و بر اساس آن بهترین روش تبلیغاتی را پیش بگیرید. تبلیغات در فضای مجازی را دست کم نگیرید. حتی می توانید از اینفلوئنسرها نیز کمک بگیرید تا به افراد بیشتری درباره رویداد خود اطلاع دهید. همچنین شما می توانید با خواندن مقاله مراحل ایمیل مارکتینگ از طریق ایمیل از کاربران خود برای شرکت در آن دعوت کنید.

چگونه از میزان موفقیت خود در ایونت مارکتینگ مطلع شویم؟

فرض کنید که ایونت برگزار کرده اید و اکنون تمام شده است. چگونه می توانید بفهمید که آیا در این کار موفق بوده اید یا نه.

برای بررسی میزان موفقیت و ارزیابی عملکرد خود در ایونت مارکتینگ می توانید از روش های زیر بهره بگیرید:

مقایسه تعداد افرادی که ثبت نام کردند با تعداد افرادی که در رویداد حضور داشتند

همه کسانی که برای رویداد شما ثبت نام می کنند، لزوما در آن حضور نمی یابند. تعداد افراد لیست ثبت نام را با حضار مقایسه کنید و ببینید چقدر تفاوت دارند. به اطلاعات ثبت نام خود نگاهی بیندازید تا ببینید چه زمانی بیشترین و کمترین بلیط خریداری شده است. همچنین بررسی کنید خرید بلیط به صورت اینترنتی بیشتر بوده یا تلفنی یا حضوری.

نسبت درآمد به هزینه ای که در تمام مراحل ایونت مارکتینگ خرج کردید را بسنجید

مراسم چقدر سود مالی برای شما داشته است؟ درآمد بیشتر از هزینه رویداد بوده است یا کمتر؟ این مقایسه به شما کمک می کند سود رویداد و هزینه صرف شده را بهتر تشخیص دهید. ایونت مارکتینگ قطعا تاثیرگذار است؛ اما ارزش بدهکاری و ضرر مالی را ندارند.

میزان رضایت شرکت کنندگان را بررسی کنید

«رضایت» یک مفهوم نسبی است. اما دانستن نظرات و دیدگاه شرکت‌کنندگان در رویداد می ‌تواند به شما در فهمیدن نقاط قوت و ضعف رویداد کمک کند. برای این کار می توانید یک فرم نظرسنجی در اختیار حضار بگذارید و از آنها بخواهید آن را پر کنند.

بازخورد رویداد در فضای مجازی را بررسی کنید

با جستجویی در شبکه های مجازی، بازخورد افراد را بررسی کنید. ببینید افراد چقدر و چگونه درباره این رویداد صحبت کرده اند.

حرف آخر

ایونت مارکتینگ ممکن است در نگاه اول بسیار گران و البته سخت به نظر برسد. اما اگر استراتژی درست را انتخاب کنید و از افراد متخصص کمک بگیرید، نه تنها سخت نیست، بلکه بسیار لذت بخش و البته سودمند است. ایونت مارکتینگ بر خلاف بسیاری دیگر از روش های بازاریابی، بسیار برای مشتریان سرگرم کننده است و بازخورد بسیار مثبت برای شما خواهد داشت. پس اگر تاکنون برای برگزاری رویداد تبلیغاتی شک داشتید، حالا وقت آن رسیده که دست به کار شوید. ما با اطمینان به شما می گوییم که به هیچ وجه از برگزاری آن پشیمان نخواهید شد.

منبع: hubspot.com

لینک کوتاه مطلب :
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
IMG-20230525-WA0000
مهم ترین KPIهای دیجیتال مارکتینگ
مهم ترین KPIهای دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}