به نظم و ترتیبی که صفحات یک سایت بر اساس آن در کنار هم قرار گرفته اند، معماری سایت گفته می شود که یکی از فاکتورهای مهم در سئو است. اگر می خواهید بدانید چرا این نظم و ترتیب و ساختار اینقدر در سئو مهم است و چگونه می توانیم یک سایت با معماری خوب داشته باشید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معماری سایت چیست؟

معماری سایت، به ساختار سلسله مراتبی صفحات یکی وب سایت گفته می شود. در حقیقت، معماری یک سایت، انعکاس لینک های داخلی آن است. ساختار یک وب سایت باید به گونه ای باشد که هم کاربران بتوانند مطالب مختلف را پیدا کنند و هم رباتهای خزنده گوگل بتوانند محتوای صفحات مختلف را بهتر بفهمند و وارد ایندکس گوگل کنند.

بدون شک ساختار و معماری یک وب سایت نقش بسیار مهمی در حفظ کاربران و افزایش نرخ تبدیل ایفا می کند. اگر وب سایت شما ساختار خوبی داشته باشد، تجربه کاربری خوبی به دنبال خواهد داشت. اگر حتی بهترین محتوا را نسبت به رقبای خود داشته باشید اما کاربران نتوانند به راحتی آن را در سایت پیدا کنند، بازی را باخته اید.

معماری وب سایت را می توان یک نمودار درختی تصور کرد که در آن صفحه اصلی (home page) در بالا و قسمت ریشه قرار دارد. صفحات دیگر سایت از صفحه اصلی منشعب می شوند و خود به انشعابات کوچکتر تقسیم می شوند. چیزی که این انشعابات را به متصل می کند، در واقع لینک ها هستند.

اهمیت معماری سایت

معماری خوب و اصولی یک وب سایت باعث تقویت تجربه کاربری می شود. علاوه بر کسب رضایت کاربران، رتبه بندی سایت نیز در صفحه نتایج جستجو بالاتر می رود. علاوه بر موارد مذکور، داشتن معماری خوب و مرتب در یک وب سایت باعث می شود:

معماری سایت و تاثیر آن بر سئو

اگر به یاد داشته باشید، کمی قبلتر گفتیم که معماری سایت علاوه بر کاربران، برای موتورهای جستجو نیز مسئله مهمی است. الان می خواهیم کمی مفصل تر درباره موتورهای جستجو ارتباط آنها با ساختار سایت صحبت کنیم.

موتورهای جستجو همچون گوگل، هر محتوایی که ساخته می شود را در بدو ورود به اینترنت بررسی می کنند. این کار از این جهت لازم است که بعدا زمانی که کاربر سوالی از آنها پرسید، سریع جواب آن را پیدا کنند و در صفحه نتایج در اختیار کاربر قرار دهند. ممکن است از قبل ندانید، اما نام این فرایند ایندکس کردن است.

گوگل، این کار را به وسیله ربات های خود به نام ربات های خزنده انجام می دهد. این ربات ها به درون صفحات سایت ها می خزند و محتوای آنها را بررسی کرده و اطلاعات جمع آوری شده را ایندکس می کنند. یکی از مباحث بسیار مهم در سئو، تسهیل فرایند ایندکس برای ربات های خزنده است. صفحات سایت ها باید به گونه ای بهینه سازی شوند که ربات های گوگل بتوانند به راحتی اطلاعات مربوط به هر صفحه را درک کرده و ایندکس کنند. تسهیل فرایند ایندکس می تواند نقش بسیار مهم در رتبه بندی سایت داشته باشد.

اگر معماری سایت شما خوب و مرتب نباشد، ربات های گوگل در فرایند ایندکس کردن صفحات شما به مشکل برمی خورند و ممکن است نتوانند محتوای شما را به درستی ایندکس کنند. در نتیجه صفحه شما احتمالا رتبه بندی خوبی در صفحه نتایج جستجو نخواهد داشت.

به یاد داشته باشید اگر ربات های گوگل نتوانند محتوای سایت شما را بفهمند، چه انتظاری می توان از مخاطب داشت؟

معماری سایت چیست

برای بهبود معماری سایت چه کارهایی باید انجام دهیم؟

در اینجا با هم مواردی را بررسی می کنیم که برای داشتن یک سایت با معماری خوب باید در نظر داشته باشید:

منوی ناوبری 

منوی ناوبری به کاربران کمک می کند مسیر خود به قسمت های مختلف سایت را به راحتی پیدا کنند. بنابراین سعی کنید منوی ناوبری خوبی برای سایت خود طراحی کنید و تمام محتوا و صفحات سایت خود را در آن بگنجانید. مطمئن شوید که هر دکمه ی منوی ناوبری به محتوای درست ختم شود؛ برای مثال اگر کاربر روی قسمت خدمات کلیک می کند، لیست خدمات را ببیند، نه اینکه وارد وبلاگ شود.

اگر کاربران نتوانند مطالب مختلف سایت شما را سریع و راحت پیدا کنند، بی شک شاهد افزایش چشمگیری در نرخ پرش خواهید بود و کاربران زیادی را از دست می دهید. سعی کنید با طراحی یک منوی ناوبری خوب علاوه بر بهبود معماری سایت، وقت کاربر را نیز تلف نکنید.

داشتن URLهای ساده و کاربر پسند

سعی کنید URLهای خود را ساده نگه دارید. URLهای ساده و کوتاه برای کاربران قابل فهم تر است. برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شوید، کافی است دو URL زیر را باهم مقایسه کنید.

example.com/store/rackets/default.aspx?lang=en&category=98a20

example.com/topic/subtopic/page-title

مسلما مورد اول به هیچ وجه قابل فهم نیست. البته اکثر سیستم های CMS، مانند WordPress، به طور خودکار یک URL کاربرپسند بر اساس عنوان صفحه شما ایجاد می کنند که معمولا قالب آن به صورت زیر است:

example.com/page-title

الگوبرداری از بهترین ها در صنعت خود

سعی کنید بهترین سایت ها در حوزه کاری خود را بررسی کنید و آنها را الگوی خود در معماری سایت قرار دهید. از آنجا که افراد به این سایت ها عادت کرده اند، الگو برداری از آنها می تواند کاری کند سایت شما برایشان آشنا باشد و راحت تر از آن استفاده کنند.

حفظ انسجام سایت 

سعی کنید بین تم سایت، قالب منوی ناوبری و اصول طراحی سایت یک هارمونی ایجاد کنید. الگوی خود را در طراحی منو، طراحی دکمه لینک و غیره ثابت نگه دارید تا کاربر گیج نشود.

فراهم کردن امکان دسترسی به تمام صفحات با سه الی چهار کلیک

حتی اگر وب سایت شما هزاران صفحه داشته باشد، معماری سایت باید به گونه ای باشد که کاربران بتوانند با 3 الی 4 کلیک از صفحه اصلی به صفحه دلخواه خود برسند.

برای این منظور سعی کنید صفحات سایت خود را در چند دسته اصلی تقسیم کنید، سپس دسته های فرعی و کوچکتر را در دسته های اصلی قرار دهید. لینک تمام این دسته بندی ها باید در منوی ناوبری در اختیار کاربر قرار بگیرد.

استفاده از بردکرامب (breadcrumb)

بردکرامب در واقع یک سری لینک مسیریابی است که در بالا یا پایین صفحه قرار میگیرد و مسیر یک صفحه به صفحه اصلی سایت را نشان می دهد. قرار دادن بردکرامب به کاربر کمک می کند دریابد چه صفحه ‌هایی را گذرانده است و از چه راهی به صفحه ‌ای که اکنون در آن قرار دارند، رسیده است.

داشتن نقشه سایت (sitemap)

نقشه سایت لیستی است از تمام صفحات یک سایت. داشتن نقشه سایت یکی از عوامل تاثیرگذار در خوانایی معماری سایت برای ربات های خزنده است.

البته باید توجه داشت که نقشه سایت در دو نوع وجود دارد. نقشه HTML یک نقشه مخصوص کاربر است که معمولا در پایین صفحات سایت دیده می شود. این نقشه به کاربر کمک می کند صفحات مختلف را به راحتی پیدا کند. نوع دیگر sitemap نقشه XML است که مخصوص ربات های خزنده طراحی می شود. در این نوع نقشه تمام URLهای سایت یکجا لیست می شوند تا رباتهای گوگل بتوانند به راحتی تمام صفحات را ایندکس کنند.

اگر سایت شما وردپرس باشد، می توانید از افزونه نقشه سایت برای ایجاد نقشه سایت HTML و XML استفاده کنید.

نکاتی مهم در معماری سایت

در این قسمت چند مورد از مهم ترین و اساسی ترین نکاتی که قبل از طراحی معماری سایت باید در ذهن داشته باشید را مرور می کنیم:

حرف آخر

در این مقاله، سعی کردیم به طور خلاصه به تمام جنبه های مهم معماری سایت بپردازیم. انسان به شدت از حس ابهام و سردرگمی متنفر است. گم شدن در یک مکان می تواند برایش بسیار دلهره آور و آزرده کننده باشد. برای کاربران نیز، بودن در سایتی که ندانند در کجای آن قرار دارند و نتوانند به راحتی مسیر خود را پیدا کنند، ناخوشایند است. اگر نمی خواهید کاربران از بدو ورود به سایت شما چنین احساساتی را تجربه کنند، باید در معماری سایت خود دقت و ظرافت به خرج دهید. ساختار وب یک سایت نه تنها تجربه کاربر از سایت شما را بهتر می کند، بلکه می تواند نقش پررنگی در افزایش سود و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) داشته باشد. پس به هیچ وجه آن را دست کم نگیرید! اورجین وب بهترین آژانس طراحی سایت در شیراز.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *