موبایل مارکتینگ چیست؟ (انواع و روش های بازاریابی موبایلی)

موبایل مارکتینگ چیست؟ (انواع و روش های بازاریابی موبایلی)
جدیدترین مقالات
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
تصور کنید یک سایت راه اندازی کرده، مقدار قابل توجهی محتوا در آن بارگذاری کرده...
جدیدترین مقالات
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
زمانی که قرار است یک نوزاد متولد باشد، پیش از هر چیز برای  او یک نام انتخاب م...
جدیدترین مقالات
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
بارگذاری تصاویر با حجم بالا در سایت، سرعت بارگذاری آنرا کاهش داده و تاثیر بدی...
جدیدترین مقالات
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
موتورهای جستجو در سال های اخیر سیاست های رتبه بندی خود را بر اساس جلب هر چه ب...
جدیدترین مقالات
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
CLS یا CUMULATIVE LAYOUT SHIFT یکی از معیارهای رتبه بندی صفحات است و جا به جا...
موبایل مارکتینگ چیست؟ (انواع و روش های بازاریابی موبایلی)

داشتن هنر بازاریابی و تبلیغات برای کسب و کار باعث می شود تا شما بتوانید از رقبای خود پیشی گرفته و به موفقیت برسید. در دنیای دیجیتال امروز نفوذ موبایل ها را بیش از هر چیزی می توان حس کرد. وجود موبایل ها برقراری ارتباط با خانواده، دوستان و افراد در سرتاسر دنیا را برای ما به راحتی میسر کرده است. علاوه بر آن ما از طریق این دستگاه می توانیم به آخرین اخبار دنیا، اطلاعات، آموزش ها و … دست پیدا کنیم. اما مبحثی که راجع به موبایل های هوشمند امروزه برای کسب و کارها تحولی بزرگ محسوب می شود، مبحث موبایل مارکتینگ است.

بازاریابی موبایلی چیست؟

تعریف ساده موبایل مارکتینگ تبلیغ محصولات و خدمات از طریق موبایل های هوشمند است. به هر گونه تبلیغات و مارکتینگ توسط موبایل هوشمند و تبلت بازاریابی موبایلی می گویند. طراحی محتوای مناسب و کاربردی، استفاده‌ی راهبردی از بازاریابی SMS/MMS و اپلیکیشن‌ های موبایل یکی از مهم ترین نیاز های شما برای داشتن موبایل مارکتینگ موفق و اثر گذار است. اگر تبلیغات به صورت درست و اصولی انجام گیرد، به مشتریان این اجازه را می دهد تا به آنچه نیاز دارند دست یابند.

بازاریابی موبایلی چگونه کار می کند؟

بازاریابی تلفن همراه می تواند شامل تبلیغاتی باشد که از طریق پیام‌های چندرسانه‌ای MMS، پیام‌های متنی SMS، وب‌سایت‌های اینترنتی، یا اسکن کدهای QR و… باشد. با این روش شما می توانید با مخاطبان مورد نظر خود در از طریق های مختلف همچون پیامک، وبسایت ها، ایمیل، شبکه های اجتماعی و… ارتباط برقرار کنید.

موبایل مارکتینگ

چرا موبایل مارکتینگ دارای اهمیت بالایی است؟

پیشرفت و تحول در زمینه بازاریابی اینترنتی امروزه به حدی رسیده است که کسب و کارهایی که هنوز فعالیت خود را اینترنتی نکرده اند، باید توقعات خود را در زمینه موفقیت بیزنس پایین بیاورند. برای مارکتیگ در دنیای مجازی روش های متعددی وجود دارد که تبلیغات موبایلی یکی از آن هاست. البته روش های دیگری برای بازاریابی اینترنتی همچون “برندینگ یا تبلیغات” وجود دارد که در مقاله ای اختصاصی از اورجین وب به معرفی و مقایسه آن ها به طور کامل پرداخته ایم و با کلیک بر روی لینک آن می توانید اطلاعات کافی درباره آن را کسب کنید. اما چرا موبایل مارکتینگ از اهمیت بالایی برخوردار است؟

  • دستیابی لحظه ای به اطلاعات مورد نیاز و محتواهای مختلف در موبایل نسبت به لپ تاپ ها و کامپوترها آسان تر است
  • بیش از 80 درصد کاربران اینترنت از طریق موبایل یا تبلت به دنیای مجازی متصل اند.
  • افراد در اکثر اوقات موبایل به همراه خود دارند و این امر دسترسی به مخاطببان هدف را آسان می سازد.
  • خرید و انتقال وجه آسان از طریق موبایل همراه این امکان را به کاربران می دهد تا خرید راحت تری داشته باشند. همچنین آمار ها نشانگر این است که 78 درصد از جستجو های موبایلی منجر به خرید می شود.
  • حدود 76 درصد مردم سرتاسر دنیا 3 تا 7 ساعت از وقتشان را در حال استفاده از تلفن همراه هستند.
  • موبایل ها از وسایل شخصی افراد به حساب می آیند. برقراری ارتباط شخصی سازی شده با مخاطبان باعث تاثیر گذاری بیشتر برند شما خواهد شد.

عوامل تاثیر گذار در موفقیت موبایل مارکتینگ

برای افزایش نرخ بازگشت سرمایه و ثمر بخشی بیشتر بازاریابی موبایلیداشتن استراتژی مناسب شرط لازم است. در ادامه نکاتی که در این مورد باید به آن ها توجه داشته باشید را ذکر کرده ایم:

  • سایت خود را ریسپانسیو کنید.
  • از ایمیل هایی برای تبلیغات استفاده کنید که، واضح، صریح و کوتاه باشند.
  • پیامک هایی که برای مشتریان خود ارسال می کنید را چک کنید؛ پیامک های نامربوط و با لحن بد نه تنها مخاطبان را جذب نمی کند بلکه باعث می شود مشتریان قبلی خود را نیز از دست بدهید.
  • از محتوای ویدیویی استفاده کنید؛ مخاطبان علاقه خاصی به دیدن فیلم و ویدیو دارند. بنابراین استفاده از فیلم های جذاب و تبلیغاتی در مارکتینگ باعث جذب بیشتر مشتریان خواهد شد.
  • استراتژی های خود را شخصی سازی نمایید؛ برای مثال می توانید مخاطبان را با نام کوچک خود خطاب کنید تا آنها را ترغیب به خواندن تمام پیام خود کنید.

ابزارهای موبایل مارکتینگ

برای بازاریابی اینترنتی با موبایل ابزارهای مختلفی وجود دارند که برخی رایگان و برخی غیر رایگان می باشند. شما با استفاده از این ابزارها می تواند در جهت پیش برد اهداف خود قدم بردارید.

بازاریابی موبایلی

اینستاگرام

وجود بیش از 300 میلیون کاربر به صورت روزانه و آپلود شدن بیش از 95 میلیون ویدیو و عکس در شبانه روز باعث توجه فوق العاده زیاد کاربران به این اپلیکیشن شده است. علاوه بر آن اینستاگرام با دسترسی آسان به مخاطبان و هدف گذاری های تبلیغات موجب شده که بتوان در این پلتفرم اجتماعی با مخاطبان به شیوه ی معناداری ارتباط برقرار کرد.

ابزار Buffer

از امکانات این اپلیکیشن می توان به مدیریت شبکه های اجتماعی متفاوت اشاره داشت. ابزار Buffer به شما کمک می کند تا بتوانید پست های خود را مدیریت کنید و در زمان بندی خاص خود آنها را به اشتراک بگذارید.

ابزار mailchimp

یکی از محبوب ترین ابزارها در دنیا برای موبایل مارکتینگ ابزار mailchimp است. این ابزار می تواند در ماه حداکثر 1200 ایمیل به 2000 کاربر به صورت رایگان ارسال نماید. از دیگر ویژگی هایی که به محبوبیت این ابزار افزوده است ارائه تعداد بسیار زیاد قالب ایمیل و رهگیری ایمیل هایی است که برای کاربران ارسال کرده اید است.

ابزارYelp

این ابزار شگفت انگیز در طول یک ماه حدود 70 میلیون بازدید کننده مختص به تلفن همراه دارد و از این عدد بیش از 20 میلیون کاربر فعال ماهانه هستند. آمار ها نشان‌گر این هستند که بیش از 74 درصد جستجوهایی که در Yelp صورت می گیرد توسط تلفن همراه است.

ابزار Tune

کاربرد این ابزار در ارزیابی و تجزیه و تحلیل برای موبایل مارکتینگ است. از امکاناتی که ابزار Tune برای کاربران فراهم می اورد می توان به تست A/B و بهینه سازی اپ‌ استورها برای توسعه ‌دهندگان اشاره داشت.

ابزار KWFinder

از ویژگی هایی که باعث محبوبیت این ابزار شده رابط کاربری ساده آن است. اطلاعاتی که اپ KWFinder در اختیار شما قرار می دهد عبارت اند از:میزان و سختی رقابت، حجم جستجو و نشان دادن صفحهٔ نتایج جست‌وجوی گوگل برای هر کلمه کلیدی و دیگر قابلیت های جذابی که به هنگام کار با آن متوجه خواهید شد. همچنین در این ابزار شما می توانید کلمات کلیدی خود را بر اساس نیاز فیلتر کنید. 10 روز اول استفاده از KWFinder به صورت رایگان است اما پس از آن باید هزینه اشتراک آن را بپردازید.

ابزار تگرولایز

بر خلاف ابزارهایی که تا به اینجا معرفی کرده ایم اپ تگرولایز یک ابزار ایرانی است. قابلیت های مهم که این ابزار را برای موبایل مارکتینگ کاربردی ساخته می توان به  زمانبندی ارسال پست ها، تحلیل و آنالیز داده ها، ایجاد امکان پاسخ گویی آسان به مخاطبان صفحات اجتماعی همچون تلگرام، اینستاگرام، توییتر و… اشاره داشت. این ابزار داخلی با توجه به قیمت های پایین تر، پشتیبانی در دسترس و خدمات با کیفیتی که ارائه می دهد جایگزین خوبی نسبت به نمونه های خارجی می باشد.

انواع بازاریابی موبایلی

علاوه بر ابزارهایی که در زمینه بازاریابی موبایلی وجود دارند شما می تواند روش های دیگری برای این کار جایگزین کنید. در ادامه انواع روش بازاریابی را بیان کرده ایم.

پیام کوتاه یا sms

از قدیمی ترین و رایج ترین روش های موبایل مارکتینگ ارسال پیام کوتاه است. در این روش پیام های تبلیغاتی به گوشی های همراه مخاطبان هدف ارسال می شود. ارسال sms  در ایران از رایج ترین نوع بازاریابی موبایلی است، که در برخی مواقع  شاکی شدن کاربران را نیز می تواند به همراه داشته باشد.

موبایل مارکتینگ از طریق مکان

شرکت ها می توانند با استفاده از GPS، موقعیت مکانی موبایل کاربران را شناسایی کنند و پس از آن پیام های تبلیغاتی که مختص به محل اقامت آن‌ها است، را برای مشتریان بفرستند. هر چند اجرای این نوع بازار یابی در ایران به صورت محدود است اما این متد امروزه نسبت به گذشته بیشتر در تهران و در سایر شهر ها به صورت محدود انجام می گیرد.

تبلیغات موبایلی بر مبنای اپلیکیشن

منظور از تبلیغات موبایلی برمبنای اپلیکیشن تبلیغاتی است که در اپلیکیشن های تلفن هوشمند اجرا می شود. نوع نمایش این تبلیغات می تواند به صورت تبلیغات بنری، تبلیغات ویدیویی و سایر روش های نمایشی پیشرفته در برنامه ها به شکل های مختلف باشد. به عنوان مثال این تبلیغات می تواند در ابتدا یا انتهای یک بازی نمایش داده شوند.

تبلیغات و بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بیشتر کاربران گوشی های هوشمند حداقل در یک شبکه اجتماعی حضور دارند. استفاده از این شبکه های اجتماعی شانس دیده شدن کسب و کارها را افزایش می دهد.با توجه به اینکه اکثر شبکه های اجتماعی برای دستگاه های موبایل طراحی شده اند بستر مناسبی برای موبایل مارکتینگ فراهم شده است. و اهمیت پلتفرم های اجتماعی را در بیزنس های بزرگ و کوچک دو چندان کرده است.

تبلیغات بنری

در هنگام مراجعه به بسیاری از سایت ها بنرهایی را در قسمت های مختلف آن مشاهده می کنید. این بنر ها تبلیغاتی هستند و در دسته تبلیغات نمایشی قرار می گیرند. هدف از این پوسترها تشویق شما به کلیک کردن و بازدید از سایت  های دیگر است.

پوش نوتیفکشن

پیام ها و تبلیغات در این روش از طریق برنامه های موبایل به کاربران نمایش داده می شود. برای دریافت این پیام ها و تبلیغات نیاز نیست کاربر آن اپلیکیشن را حتما باز کرده باشد، با دانلود اپلیکیشن و دادن مجوز تبلیغات به اپ تبلیغات نوتیفکشنی برای کاربر ارسال می شود. برای نمونه نوتیفکش هایی که برنامه SHAREit بر روی گوشی شما ارسال می کند نوعی پوش نوتیفکشن است.

تبلیغات موبایلی

مزایای موبایل مارکتینگ چیست؟

مزایای بسیاری برای تبلیغات موبایلی وجود دارد؛ که در اینجا چند مورد آن را برای شما آورده ایم:

  • دسترسی آسان و راحت به مشتری ها و مخاطبین از مزایای مهم بازاریابی موبایلی است.
  • مقرون به صرفه و ارزان تر از روش های دیگر بازاریابی است.
  • بر خلاف روش های سنتی به شما امکان اندازه گیری نتایج و اثر بخشی تبلیغات را می دهد.
  • می توان مشتریان بالفعل و بالقوه  را به راحتی و سریع شناسایی کرد.

معایب موبایل مارکتینگ

از معایبی که برای بازاریابی موبایلی می توان در نظر گرفت عبارت اند از:

  • مسائل مربوط به نقض حریم خصوصی مشتریان
  • تغییرات و تحولات دائمی
  • وایرال شدن سریع نظرات بد کاربران

سخن آخر

با پیشرفت دنیای دیجیتال و اینترنت امروزه راهی به جز تعامل و همراه شدن با دنیای مجازی باقی نمانده. در این پست به پاسخ سوال موبایل مارکتینگ چیست پرداختیم و مطالب کاربردی در مورد آن در اختیار شما قرار دادیم. با استفاده از این روش هم در زمان و هم در هزینه‌ها صرفه جویی شده و همچنین نتایج دریافتی بهتر و سریع تر می شود.

منبع: investopedia.com

لینک کوتاه مطلب :
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
IMG-20230525-WA0000
مهم ترین KPIهای دیجیتال مارکتینگ
مهم ترین KPIهای دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}