ناوبری سایت چیست؟ 6 راهکار بهبود نویگیشن

ناوبری سایت چیست؟ 6 راهکار بهبود نویگیشن
جدیدترین مقالات
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
تصور کنید یک سایت راه اندازی کرده، مقدار قابل توجهی محتوا در آن بارگذاری کرده...
جدیدترین مقالات
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
زمانی که قرار است یک نوزاد متولد باشد، پیش از هر چیز برای  او یک نام انتخاب م...
جدیدترین مقالات
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
بارگذاری تصاویر با حجم بالا در سایت، سرعت بارگذاری آنرا کاهش داده و تاثیر بدی...
جدیدترین مقالات
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
موتورهای جستجو در سال های اخیر سیاست های رتبه بندی خود را بر اساس جلب هر چه ب...
جدیدترین مقالات
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
CLS یا CUMULATIVE LAYOUT SHIFT یکی از معیارهای رتبه بندی صفحات است و جا به جا...
ناوبری سایت چیست؟ 7 راهکار بهبود نویگیشن

وب سایت شما نماینده برندتان در دنیای مجازی است، بنابراین باید به بهترین شکل ممکن برای جذب کاربران طراحی شده باشد. یکی از بخش های مهم در طراحی سایت ناوبری آن است؛ چراکه تاثیر مستقیمی بر روی تجربه کاربری دارد. در واقع درک مفهوم ناوبری سایت به شما کمک می کند تا با چیدمان سایت تان به بهترین شکل و افزایش سهولت استفاده از آن، به کاربران تان کمک کنید، در سریع ترین زمان ممکن به اطلاعاتی که می خواهند دسترسی پیدا کنند. با ما همراه باشید تا در این مقاله با مفمهوم ناوبری آشنا شده، اهمیت آن را بررسی کنیم و سپس نکاتی مهم آنرا مرور کنیم.

ناوبری سایت (navigation) چیست؟

ناوبری یا جهت یابی سایت، به مجموعه ای از اجزای رابط کاربری گفته می شود، که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد سایت را پیموده و به بخش های مختلف آن دسترسی پیدا کنند. این اجزا می تواند به صورت لینک، کپی، دکمه ها و منوها باشند.

ناوبری سایت تابع یک سری عوامل است که برخی از آنها به برنامه ریزی و نوع اجرای خودتان بستگی دارد و قسمتی دیگر مربوط به نوع قالب سایت می باشد. این همان دلیلی است که در انتخاب قالب باید بیش از زیبایی، به هماهنگی آن با نوع و فعالیت سایت توجه داشته باشید. چراکه ممکن است یک قالب از نظر شما جذاب باشد، اما برای کاربر اخلال ایجاد کند. یا حتی ممکن است با وجود هماهنگی، بازهم عملکر مورد نظر را نداشته باشد.

اینکه یک سایت طراحی کنید ولی نتوانید محیط مناسبی برای بازدید کنندگان ایجاد کنید، باعث می شود کاربران از گشتن در سایت خسته و سردرگم شوند و دیگر به سایت تان بازنگردند.

اهمیت Navigation در طراحی وب سایت

همان طور که متوجه شدید ناوبری به طور قابل توجهی در تجربه کاربری تاثیر دارد. در ادامه با بررسی مزایای ناوبری سایت، بهتر با اهمیت آن آشنا می شویم.

قابلیت استفاده

مهم ترین دلیلی که باید ناوبری سایت خود را به بهترین شکل ممکن بچینید، این است که کاربران برای یافتن اطلاعات، دست یابی به اهداف و پیمایش کلی سایت راحت تر باشند. استفاده از منوهای ناوبری، پیاده کردن سلسله مراتب اطلاعات منطقی و دیگر عناصر مهم در ناوبری، باعث می شود کاربران سایت تان را به خوبی درک کرده و به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

تعامل کاربر

یک چیدمان که هم از لحاظ بصری زیبا باشد و هم به خوبی سازماندهی شده باشد، کاربران را به خود مجذوب کرده و آنها را مشتاق به کاوش بیشتر در سایت می کنند. با استفاده از عناصر طراحی جذاب مانند جلوه های بصری در سایت خود، دید کاربران به نسبت سایت شما مثبت شده و تعامل بیشتری با سایت تان برقرار کنند.

سئو سایت

یکی از آیتم های مورد توجه گوگل و دیگر موتورهای جستجو برای رتبه بندی یک سایت، نقشه و معماری آن است. در واقع ناوبری نیز مشابه نقشه سایت است و مانند این است که برای خزنده های گوگل در هر صفحه، یک نشانه قرار داده باشید. از آنجایی که شما با ناوبری سایت در هر مسیر یک کلمه کلیدی مشخص می کنید، خزنده ها نیز به درک بهتری از آنچه با آن روبرو هستند می رسند.

تبدیل و تکمیل هدف

با طرح بندی زیبا و طراحی ناوبری سایت، میزان نرخ تبدیل سایت تان به طور قابل توجهی می تواند رشد کند. در واقع اگر کاربران بتوانند به راحتی در سایت گشت بزنند، به اطلاعات مورد نظر دسترسی پیدا کرده و محصولات و خدماتی که نیاز دارند را پیدا کنند، بی شک راحت تر هم تبدیل می شوند.

برندسازی و ادراک

علاوه بر موارد ذکر شده پیمایش آسان یک سایت، بر روی دیدگاه کلی کاربران نسبت به برند موثر است و می تواند برندسازی را تقویت کند. یک چیدمان خوب، یک تصویر مثبت از برند ارائه داده و باعث بالا رفتن اعتماد و اعتبار کاربران می شود.

ناوبری سایت

نکات مهم در ناوبری سایت

درادامه به نکاتی می پردازیم که با به کارگیری آنها، می توانید ناوبری سایت خود را به خوبی پیاده کرده و همچنین تجربه کاربری سایت تان را ارتقا دهید.

ناوبری سایت را با نقشه سایت همگام سازی کنید

زمانی که یک سایت طراحی می کنید باید برای آن یک نقشه تهیه کرده و در آن مشخص کنید می خواهید چه بخش ها و صفحاتی در سایت تان وجود داشته باشد. این نقشه می تواند شامل بخش هایی همچون وبلاگ، صفحه درباره ما، صفحه محصولات و خدمات، سوالات متداول و… باشد. همچنین در این نقشه باید صفحاتی که بیشترین اهمیت را دارند مشخص نمایید.

پس از کشیدن نقشه، نوبت به همگام سازی آن با ناوبری سایت است؛ یعنی باید مشخص کنید کاربران چگونه به این صفحات دسترسی پیدا کنند. کشیدن نقشه سایت، هم به صورت دستی و هم به صورت نمودار با ابزارهای مخصوص امکان پذیر است.

نوار ناوبری طراحی کنید

یک سایت از المان ها و عناصر گوناگونی تشکیل شده است. مهم است که این عناصر به گونه ای طراحی شده باشد که مورد پسند کاربران قرار گرفته و بازدید کنندگان با استفاده از آن بتوانند به اهداف خود برسند. یکی از مهم ترین قسمت های سایت که معمولا مورد توجه کاربران قرار می گیرد، نوار ناوبری سایت است. در واقع بازدید کننده برای اینکه به راحتی بتواند در سایت شما پیمایش کرده و به بخش های مختلف سایت برود، از این نوار استفاده می کند. همچنین در مراجعات بعدی دیگر گمراه نمی شود و یک راست به سراغ این قسمت برای گشتن در سایت تان می آید. این منو را اغلب در بالا یا سربرگ سایت قرار می دهند.

این قسمت اولین بخشی است که چشم کاربر بر روی آن متمرکز می شود، بنابراین بهترین مکان برای قرار دادن دسترسی های مهم است و طراحی آن اهمیت بسیاری دارد. طراحی این نوار ناوبری کاملا به نوع سایت خودتان بستگی دارد و می توانید برای آن یک یا چند منو طراحی کنید. برای مثال اگر یک وب سایت بیوگرافی دارید، طراحی یک منو کافی است؛ اما اگر سایت تان فروشگاهی است برای دسته بندی محصولات به نوار منوی چندگانه نیاز دارید.

ناوبری سایت را ساده طراحی کنید

هدف اصلی از ناوبری در طراحی سایت، ایجاد یک فضای کاربر پسند برای پیشمایش آسان و سریع کاربر در سایت است. بنابراین نباید طراحی آنرا به گونه ای پیچیده طراحی کرد؛ چراکه ممکن است کاربران را بیشتر گمراه کند. متاسفانه در برخی از وب سایت ها این مورد رعایت نمی شود و به ای کمک به کاربران با ناوبری سایت بیشتر آنها را گیج می کنند.

دیگر نکته ی مهم در طراحی ساده نائوبری سایت، استفاده از کلات واضح و قابل درک است. تمامی کاربران ، حتی آنهایی که در صنعت شما حرفه ای نیستند، باید به خوبی متوجه عباراتی که در منوهای ناوبری خود می نویسید شوند.

در عنوان منوها از کلمات کلیدی استفاده کنید

یک تکنیک در طراحی ناوبری سایت، استفاده از کلمات کلیدی معرف در عنوان منوها یا زیر شاخه ها می باشد. زمانی که صحبت از عبارات کلیدی معرف می کنیم، منظورمان عباراتی همچون ما چه می کنیم، چشم انداز ها، محصولات، پست ها و… در منو نیست! بلکه منظورمان کلماتی کلیدی است که به خوبی صنعت شما را معرفی کرده و بیشترین کاربرد را در آن دارند.

در واقع منو ناوبری اولین بخش است که بازدید کنندگان برای آشنایی با کسب و کار شما، به آن مراجعه می کنند. بنابراین شما باید در عنوان آیتم های منو کلمات کلیدی مربوط به کسب و کارتان را قرار دهید، تا کاربران به درک دقیقی از سایت تان برسند.

طراحی ناوبری سایت

منو سایت تان را ریسپانسیو کنید

ریسپانسیو بودن منو بدان معنی است که این آیتم در تمامی دستگاه های نمایشگر مانند دسکتاپ، گوشی و تبلت به خوبی نمایش داده شود. برای نمایش موبایلی منو، باید از منو های همبرگری استفاده کنید. دلیلی که این منو ها را همبرگری نامیده اند، آیکون سه خطی کوچکی است، که با کلیک بر روی آن منو سایت باز می شود. این آیکون معمولا در بالا و سمت چپ سایت نمایش داده می شود. با کلیک بر روی آن، منو به طور کامل باز می شود و کاربران می توانند با انتخاب آیتم های موجود در  آن به بخش های مختلف سایت بروند.

تعداد آیتم های منوی سایت را محدود نگه دارید

یک نکته مهم در طراحی ناوبری سایت پرهیز از زیاده روی است. نباید تعداد لینک داخلی به دیگر صفحات سایت، در صفحه اصلی بیش از حد باشد. چراکه باعث می شود از ارزش صفحه اصلی کاسته شده و به دیگر صفحات سایت منتقل شود. در واقع این کار، قدرت و ارزش صفحه اصلی را بین صفحات لینک شده تقسیم می کند؛ درصورتی که صفحه اصلی باید قدرت و ارزش بیشتر را در اختیار داشته باشد.

بنابراین بهتر است منو سایت تان را به نهایتا هفت آیتم محدود کنید و بیش از حد منو نسازید. اینکار نه تنها از لحاظ بصری برای کاربران جذاب نیست، بلکه تاثیر بدی بر سئو صفحه اصلی سایت می گذارد.

سخن آخر

در این مقاله ابتدا مفهوم ناوبری سایت را بررسی کرده و از اهمیت آن صحبت کردیم، سپس به سراغ نکات مهم ناوبری در طراحی سایت رفتیم. اگر شما هم در حال طراحی یک وب سایت هستید، این نکات می تواند برای تان مفید واقع شود.

منبع: indeed

لینک کوتاه مطلب :
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
معرفی 8 افزونه امنیتی وردپرس
معرفی 8 افزونه امنیتی وردپرس
معرفی 8 افزونه امنیتی وردپرس
معرفی 8 افزونه امنیتی وردپرس
تفاوت وردپرس و جوملا در چیست؟
تفاوت وردپرس و جوملا در چیست؟
تفاوت وردپرس و جوملا در چیست؟
تفاوت وردپرس و جوملا در چیست؟
سایت استاتیک و داینامیک چه تفاوتی دارند؟
سایت استاتیک و داینامیک چه تفاوتی دارند؟
سایت استاتیک و داینامیک چه تفاوتی دارند؟
سایت استاتیک و داینامیک چه تفاوتی دارند؟
9 نکته مهم در طراحی سایت فروشگاهی
9 نکته مهم در طراحی سایت فروشگاهی
9 نکته مهم در طراحی سایت فروشگاهی
9 نکته مهم در طراحی سایت فروشگاهی
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}