نرخ بازگشت سرمایه چگونه محاسبه می شود؟

نرخ بازگشت سرمایه چگونه محاسبه می شود؟
جدیدترین مقالات
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
تصور کنید یک سایت راه اندازی کرده، مقدار قابل توجهی محتوا در آن بارگذاری کرده...
جدیدترین مقالات
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
زمانی که قرار است یک نوزاد متولد باشد، پیش از هر چیز برای  او یک نام انتخاب م...
جدیدترین مقالات
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
بارگذاری تصاویر با حجم بالا در سایت، سرعت بارگذاری آنرا کاهش داده و تاثیر بدی...
جدیدترین مقالات
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
موتورهای جستجو در سال های اخیر سیاست های رتبه بندی خود را بر اساس جلب هر چه ب...
جدیدترین مقالات
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
CLS یا CUMULATIVE LAYOUT SHIFT یکی از معیارهای رتبه بندی صفحات است و جا به جا...
نرخ بازگشت سرمایه چگونه محاسبه می شود؟

تمامی هزینه ها و تلاش هایی که یک فرد یا کمپانی برای سرمایه گذاری انجام می دهند، برای بازگشت سرمایه و کسب سود می باشد. این درست است که امروزه راه های بسیار زیاد و متنوعی برای سرمایه گذاری به وجود آمده ولی قرار نیست همه آنها انتخاب های خوبی باشند. کار سرمایه گذاری به خصوص در تبلیغات از آنجایی که با سرمایه فرد در ارتباط است از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل افراد در انتخاب ایمن ترین و بهترین راه برای این کار ممکن است دچار سردرگمی می شوند. یکی از شاخص هایی که با اندازه گیری آن می توان این ابهام را تا حدودی رفع کرد نرخ بازگشت سرمایه می باشد.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI مخفف عبارت Return of Investment می باشد و نسبت مقدار سودی که از یک سرمایه گذاری به دست آمده را به میزان سرمایه گذاری اولیه نشان می دهد. به طبع هر چه این عدد بزرگتر باشد یعنی آن سرمایه گذاری سوددهی بیشتری داشته. اگر بخواهیم این مفهوم را ساده تر توضیح دهیم یعنی در ازای هر ریالی که خرج کرده اید چند ریال به دست آورده اید.

این شاخص یکی از مهم ترین معیارها در بازاریابی است که نشان دهنده میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی می باشد. در واقع با استفاده از این نسبت می‌ توان میزان سود و ضرر ناشی از سرمایه‌ گذاری را با مقدار هزینه اولیه مقایسه کرده و سپس با مقایسه آن با دیگر راه های بازاریابی بهترین روش را انتخاب نمایید. (راه های مختلف بازاریابی آنلاین را در مقاله “انواع دیجیتال مارکتینگ” بخوانید.)

چرا محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در تجارت مهم است؟

کسب و کار هایی می توانند در بازار رقابتی شدیدی که وجود دارد باقی بمانند و به برتری برسند که بر روی نرخ بازگشت سرمایه خود نظارت داشته و آن را افزایش دهند. برخی از دلایلی که می گویند چرا ROI از اهمیت بالایی در کسب و کارها برخوردار است عبارت اند از:

  • تصمیم گیری بهتر در استخدام: با اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه در نیروی کار بهتر می توانید معیارهای استخدامی کارمندان خود را مشخص نمایید. علاوه بر آن با بررسی این شاخص می توانید کارمندانی که بیشترین سود دهی را داشته شناسایی کرده و آنهایی که اثر بخشی خوبی نداشته اند را در صورت صلاح دید حذف نمایید.
  • شناخت نقظه ضعف ها: ارزیابی نرخ بازگشت سرمایه به شما بینش بهتری از نقاطی که کسب و کارتان در آنها خوب عمل نکرده می دهد. بنابراین می توانید تصمیمات بهتری برای جایی که باید بودجه خود را متمرکز کنید بگیرید.
  • برآورده کردن انتظارات مشتری: اگر انتظاراتی که مشتریان شما از کسب و کارتان دارند را به خوبی رفع نکنید نارضایتی آنها تاثیر منفی در ROI شما می گذارد. با پیگیری تغییرات در نرخ بازگشت تان می توانید عملکرد خود را در جهت رفع هر چه بیشتر نیازهای مشتری تغییر دهید.
  • کمک به برنامه ریزی برای کسب‌ و‌ کار: با محاسبه نرخ بازگشت می توانید متوجه نقاط قوت خود شوید و ببینید در کجا به تلاش بیشتری نیاز دارید. با اطلاع یابی از این نقاط می توانید یک برنامه ریزی بلند مدت برای کسب و کار خود انجام دهید تا بتوانید جایگاه خود را در بازار اثبات کنید.

در اینجا دیدیم بد نیست یک نکته را گوشزد کنیم. همیشه قرار نیست تلاش و سرمایه گذاری نتایج دلخواه را برای ما به ارمغان بیاورد. پس اگر با تلاش و سرمایه گذاری طولانی در یک فعالیت موفق به بهبود نرخ بازگشت سرمایه خود نشدید، بهتر است به کل بی خیال آن کار شده و بی خود سرمایه خود را هدر ندهید. در واقع با محاسبه ROI می توانید بفهمید در کجا باید دست از تلاش بردارید.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایهمحاسبه نرخ بازگشت سرمایهمحاسبه نرخ بازگشت سرمایه

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه از محاسبه سود حاصل از سرمایه گذاری بر کل هزینه ای که سرمایه گذاری کرده اید به دست می آید و فرمول محاسبه آن به صورت زیر می باشد:

نرخ بازگشت سرمایه = (کل هزینه اولیه – کل درآمد حاصله) / کل سرمایه گذاری

همچنین می توانید عدد به دست آمده را در 100 ضرب کرده و ROI خود را به صورت درصدی به دست آورید.

حال بیایید روش به دست آوردن ROI را با یک مثال بررسی کنیم.

مثالی از محاسبه ROI

فرض کنید شخصی 100 سهام به ارزش هر سهم 2000 تومان از شرکتی خریداری کرده است. او پس از گذشت 4 ماه سهام خود را به ارزش هر سهم 2200 فروخته است. یعنی به ازای 2000 تومان 200 تومان سود کسب کرده است و نرخ بازده این معامله برای او 10 درصد می باشد.

حال تصور کنید اگر همین شخص 100 سهام از شرکتی دیگر با ارزش هر سهم 4000 تومان خریداری کند و آن را پس از گذشت 4 ماه 4200 تومان بفروشد باز هم 200 تومان بر روی هر سهم سود کرده است. اما در اینجا نرخ بازگشت از تقسیم 200 تومان بر 4000 به دست می آید و 5 درصد است.

در دو مثال بالا با اینکه سود هر دو معامله برابر بود اما دیدیم که نرخ بازگشت آنها متفاوت بود. پس باید حواس مان باشد که نرخ بازگشت سرمایه با سود خالص دو معیار متفاوت هستند.

چه ROI را می توان خوب در نظر گرفت؟

پاسخ به این سوال بسته به نوع سرمایه گذاری که می کنید می تواند متفاوت باشد. برای مثال اگر یک شرکت تولیدی دارید و برای خرید تجهیزات هزینه می کنید، نرخ بازگشت سرمایه تان بسته به بهره وری که از این قطعات دارید مشخص می شود. اما اگر سرمایه گذاری تان در جهت اهداف بازاریابی است، ROI خود را با میزان افزایش فروش باید محاسبه کنید. بازگشت سرمایه ای که از بازاریابی شبکه های اجتماعی انتظار دارید با بازگشت سرمایه ای که از سرمایه گذاری در یک بانک به دنبال آن هستید کاملا متفاوت می باشد. اما به طور کلی می توان گفت کسب درصد بازگشت دو رقمی سالم برای شروع کار خوب است.

ابتدا باید به دقت بررسی کنید که آیا سرمایه گذاری که انجام می دهید، نرخ بازگشت دارید یا خیر. در اینجا باید واقع بین باشید و اگر می بینید از کاری سود خوبی دریافت نمی کنید بهترین کار این است که آنرا به کل فراموش کنید.

اگر نرخ بازگشت کسب و کار تان در حد انتظار تان نیست باید با بررسی نقاط قوت و ضعف تان در راه بهبود آن قدم بردارید. البته حتی اگر ROI تان در وضعیت خوبی قرار داشت نباید آن را به عنوان نقطه پایان در نظر بگیرید و باید همواره در جهت افزایش نرخ بازده سرمایه تان قدم بردارید.

مزایا و معایب نرخ بازگشت سرمایه

تعیین میزان بازگشت سرمایه یک بیزنس همانطور که حدس می زنید کار چندان ساده ای نیست و دشواری های مربوط به خود را دارد. از طرفی نمی توان آن را بی اهمیت شمرد و بدون محاسبه سود دهی یک سرمایه گذاری ریسک کرد. در ادامه مزایا و معایب محاسبه ROI را بررسی کرده ایم.

مزایا

مهم ترین ویژگی هایی که برای این شاخص وجود دارده عبارت اند از:

  •  از سودی که با سرمایه گذاری در کاری به دست خواهید آورد، آگاه می شوید.
  • ارقام کمی برای محاسبه نیاز است و فرمول آن چندان پیچیده نیست.
  • میزان تاثیر گذاری کمپین های مختلف بازاریابی را به شما نشان می دهد.
  • با استفاده از آن می توان عملکرد تیم بازاریابی را بررسی کرد و از هدر رفت سرمایه جلوگیری کرد.
  • ارزشی که مشتری در طولانی مدت برای شما دارد را نشان می دهد.
  • با محاسبه نرخ بازدهی سرمایه می توانید پتانسیل روش های مارکتینگ را برای بازدهی طولانی مدت یا کوتاه مدت بررسی نمایید.

معایب

و اما معایبی که برای آن تعریف شده عبارت اند از:

  • محاسبه دقیق سود در برخی از کمپین های بازاریابی کار سختی است و اعداد به دست آمده ممکن است دقیق نباشد.
  • بالا بودن سود در سرمایه گذاری درصد ریسک آن کار را بالا می برد. پس نمی توان هر سرمایه گذاری که نرخ بازگشت بالا دارد را یک گزینه عالی دانست.
  • نرخ بازگشت سرمایه تنها سود مالی که یک سرمایه گذاری دارد را محاسبه می کند و نمی تواند ارزش های غیر مادی که سرمایه گذاری برای شما خلق می کند را نشان دهد.
  • برای مشاغل مختلف روش محاسبه ROI متفاوت است و نمی توان یک فرمول را برای همه آنها به کار برد.
  • در برخی از موارد نمی توان برای مقایسه سرمایه گذاری ها به ارقامی که از طریق محاسبه نرخ بازگشت به دست می آید اعتماد کرد؛ چراکه مدت نگهداری سرمایه گذاری در آن لحاظ نمی شود. برای مثال ممکن است یک سرمایه گذاری در 4 سال به شما 30 درصد سود دهد اما سرمایه گذاری دیگری در 1 سال به شما 20 درصد سود دهد؛ در اینجا بیشتر بودن نرخ بازگشت در گزینه اول ملاک برتری آن نیست.

جمع بندی

بی شک با سرمایه گذاری در روش های مختلف بازاریابی می خواهید به سود برسید و در صورتی که کاری برای شما منفعتی نداشته باشد، ارزش سرمایه گذاری و هدر رفتن پول های تان را ندارد. در اینجا به یک معیار نیاز داریم تا به ما نشان دهد میزان سود دهی سرمایه گذاری چقدر بوده و آن معیار نرخ بازگشت سرمایه است. در این مقاله ابتدا با مفهوم ROI آشنا شده و سپس روش محاسبه آن و نکاتی مهم که درباره آن وجود دارد را بررسی کردیم.

منبع: investopedia.com

لینک کوتاه مطلب :
نقشه سفر مشتری چیست و چگونه آنرا طراحی کنیم؟
نقشه سفر مشتری چیست و چگونه آنرا طراحی کنیم؟
نقشه سفر مشتری چیست و چگونه آنرا طراحی کنیم؟
نقشه سفر مشتری چیست و چگونه آنرا طراحی کنیم؟
گوگل ادسنس و چگونگی کسب درآمد از آن
گوگل ادسنس و چگونگی کسب درآمد از آن
گوگل ادسنس و چگونگی کسب درآمد از آن
گوگل ادسنس و چگونگی کسب درآمد از آن
آشنایی با چرخه عمر محتوا
آشنایی با چرخه عمر محتوا
آشنایی با چرخه عمر محتوا
آشنایی با چرخه عمر محتوا
بریف محتوا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
بریف محتوا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
بریف محتوا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
بریف محتوا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
7 روش فوق العاده برای کسب درآمد از تولید محتوا
7 روش فوق العاده برای کسب درآمد از تولید محتوا
7 روش فوق العاده برای کسب درآمد از تولید محتوا
7 روش فوق العاده برای کسب درآمد از تولید محتوا
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}