جدیدترین مقالات
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
تصور کنید یک سایت راه اندازی کرده، مقدار قابل توجهی محتوا در آن بارگذاری کرده...
جدیدترین مقالات
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
زمانی که قرار است یک نوزاد متولد باشد، پیش از هر چیز برای  او یک نام انتخاب م...
جدیدترین مقالات
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
بارگذاری تصاویر با حجم بالا در سایت، سرعت بارگذاری آنرا کاهش داده و تاثیر بدی...
جدیدترین مقالات
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
موتورهای جستجو در سال های اخیر سیاست های رتبه بندی خود را بر اساس جلب هر چه ب...
جدیدترین مقالات
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
CLS یا CUMULATIVE LAYOUT SHIFT یکی از معیارهای رتبه بندی صفحات است و جا به جا...
نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟

نرخ پرش درصد افرادی را نشان می دهد که به یک صفحه از سایت وارد می شوند و بدون انجام عمل خاصی آن را ترک می کنند. برای مثال زمانی که یک کاربر به یک صفحه از سایت شما وارد می شود و بدون اینکه بر روی لینک های قرار گرفته در آن کلیک کند یا محصولی سفارش دهد از آن بیرون می رود نرخ پرش سایت شما را افزایش داده است.

Bounce Rate یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر روی وب سایت شما می باشد.

نرخ پرش چیست؟

Bounce Rate یک اصطلاح اینترنتی می باشد که در تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت به کار برده می شود. این شاخص مشخص می کند چند درصد از بازدید کنندگان پس از اینکه به سایت شما وارد می شوند به جای بازدید از دیگر صفحات آن را ترک می کنند. گوگل معتقد است یک وب سایت قدرتمند و موثر کاربران را درگیر خود می کند و به همین دلیل نرخ پرش را به عنوان معیاری برای چسبندگی در نظر می گیرد. در واقع می توان گفت به عقیده گوگل یک وب سایت خوب وب سایتی است که کاربران را برای ادامه بازدید تشویق کند.

محاسبه بانس ریت یک سایت با شمارش تعداد بازدید هایی که از یک صفحه صورت گرفته و تقسیم آن بر کل بازدیدها صورت می گیرد و سپس آن را در صد ضرب کرده و عدد به دست آمده را معیاری برای تمام صفحات در نظر می گیرند.

محاسبه نرخ پرش

دلاایل اهمیت نرخ پرش

  1. هنگامی که شخصی از سایت شما پرش می کند بدین معناست که او به بازدید کننده تبدیل نشده است. پس با بازداشتن آنها از جهش، نرخ تبدیل سایت نیز به طبع افزایش می یابد.
  2. نرخ پرش را می توان یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی رتبه بندی گوگل دانست. نتایج به دست آمده از مطالعات صورت گرفته در این زمینه، نشان گر این است که Bounce Rate ارتباط نزدیکی با رتبه بندی صفحه اول گوگل دارد.
  3. با دانستن بانس ریت سایت خود، می توانید از مشکلاتی که ممکن است برای سایت تان یا صفحات خاصی از آن مانند مشکلات محتوایی، تجربه کاربری، یونیک بودن و… پیش آمده باشد آگاه شوید.
  4. با محاسبه بانس ریت برای صفحات سایت متوجه خواهید شد کدام موضوعات برای کاربران جذاب تر بوده و درصد کمتری نرخ پرش داشته و سپس محتواهای بیشتری در آن زمینه تولید و منتشر کنید.

چگونگی مشاهده نرخ پرش سایت

از بهترین ابزارهایی که برای مشاهده Bounce Rate خود می توانید از آن استفاده کنید، گوگل آنالیتیکس می باشد.

برای اینکه بتوانید آمار پرش سایت خود را در این ابزار مشاهده کنید ابتدا باید Google Analytics را بر روی سایت خود نصب و راه اندازی کرده و چند روز برای ثبت آمار به آن زمان دهید. پس از این مدت زمان برای دیدن میزان Bounce Rate ابتدا وارد پنل گوگل آنالیتیکس سایت تان وارد شوید و روی منوی Audience > Overview کلیک کنید. حال می توانید نرخ پرش سایت را مشاهده نمایید.

نرخ پرش خوب چقدر است؟

نرخ پرش سایت ها بسته به موضوعاتی که در آن فعالیت دارند به طور قابل توجهی می تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی میانگین بانس ریت اکثر سایت های موجود در فضای اینترنت، در بازه ی 26 تا 70 درصد می باشد. در ادامه متوسط چند Bounce Rate برای انواع مختلف وب سایت ها را بررسی کرده ایم:

  • وب سایت های تجارت الکترونیک: 20 تا 45 درصد
  • صفحات فرود: 60 تا 90 درصد
  • وب سایت های محتوای غیر تجارت الکترونیک: 35 تا 60 درصد
  • فرهنگ لغت، پورتال و وبلاگ: 65 تا 90 درصد

نرخ پرش سایت

عوامل موثر در نرخ پرش سایت

هنگامی که کاربر به صفحات سایت ما وارد می شوند عوامل زیادی بر روی تصمیم او مبنی بر ماندن یا ترک صفحه تاثیر می گذارند. شناخت این عوامل به شما در بهبود و کاهش نرخ پرش سایت کمک کرده و همچنین میزان فروش تان را نیز افزایش می دهد.

سرعت کند بارگذاری سایت

یکی از عواملی که کاربران را به ترک صفحه تشویق می کند، کند بودن سرعت لود صفحات است. اگر خود را به جای بازدید کنندگان قرار دهید، متوجه می شوید که منتظر ماندن برای بارگذاری یک صفحه در صبر و حوصله ما نمی گنجد و تجربه بدی از حضور در یک سایت برای ما می سازد. در این مواقع کاربر از صفحه خارج شده و سایت دیگری را انتخاب می کند. اگر با راه های مقابله با این مشکل آشنا نیستید، خواندن مقاله “افزایش سرعت صفحات” به شما کمک خواهد کرد.

محتوای بی کیفیت و نا مناسب

محتوایی که در سایت خود قرار می دهید، باید متناسب با موضوع وب سایت تان باشد و بتواند کاربران را به هدفی که از جستجو در گوگل داشته اند برساند. برای این کار ابتدا باید کلمات کلیدی مربوط به سایت خود را شناخته و سپس برای آنها محتوایی با کیفیت، یونیک و جامع تولید کرده و منتشر کنید.

عدم وجود لینک داخلی

صفحاتی که در آن هیچ لینک داخلی وجود ندارد در دنیای واقعی به مانند کوچه ای بن بست بوده که راهی به جای دیگر ندارد و کاربر ناچار به خروج از آن است. زمانی که کاربر وارد صفحه ی شما می شود ممکن است با موضوع جدیدی روبرو شود که برای او آشنا نیست و اگر شما با لینک داخلی او را به صفحه توضیحات راجع به آن موضوع نفرستید، او ناچار به ترک و مراجعه به وب سایت دیگری برای کسب اطلاعات کامل تر می شود.

طراحی زشت

طراحی سایت بد افزایش دهنده نرخ پرش سایت شما می باشد. حتی اگر محتواهای قرار گرفته در سایت شما با کیفیت و خوب باشد در صورتی که طراحی و گرافیک سایت شما خوب نباشد، باعث می شود کاربران آن را ترک کنند. مهم است که بدانید کاربران سایت تان را  ابتدا بر اساس طراحی و گرافیک و سپس محتوا قضاوت می کند.

ریسپانسیو نبودن سایت

در دنیای امروزه تلفن های هوشمند بیش از مانیتورها برای جستجو در گوگل کاربرد داشته و در صورتی که سایت خود را برای جستجو های موبایلی بهینه نکرده باشید، بخش بسیاری از کاربران خود را برای همچین مشکل ساده ای از دست خواهید داد.

UX  بد

درست است که ظاهر سایت از اهمیت بالایی برخوردار است، اما باید کاربران هم بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. هر چه گشت و گذار و استفاده از سایت شما برای کاربران سخت تر باشد به افزایش نرخ پرش سایت شما منجر می شود.

تبلیغات زیاد

صفحه ای که در آن تبلیغات نامناسب و بیش از حد وجود داشته باشد، تجربه بدی از حضور برای کاربران شما ایجاد می کند و باعث می شود از آن صفحه خارج شوند. هرچند که استفاده از تبلیغات یکی از مهم ترین راه های کسب درآمد سایت ها به شما می رود، اما در صورتی که اینکار به درستی انجام نگیرد به افزایش نرخ پرش سایت منجر شده و تاثیرات بدی برای سایت شما به ارمغان می آورد.

تفاوت نرخ پرش با نرخ خروج

در نگاه اول شاید به نظر برسد نرخ خروج مفهوم یکسانی با نرخ پرش دارد. این دو شاخص با وجود تشابهات زیادی که دارند اما یک تفاوت عمده باعث جداسازی آنها از هم شده این تفاوت عبارت است از:

نرخ پرش درصد افرادی است که پس از ورود به یک صفحه آن را ترک می کنند؛ ولی نرخ خروج درصد افرادی است که صفحه خاصی را ترک می کنند.

ممکن است در اینجا کمی گیج شده باشید، پس بیایید با یک مثال درک آن را ساده تر کنیم:

فرض کنید شخصی صفحه A از سایت شما را در مرورگر خود باز می کند و پس از چند ثانیه دکمه بازگشت را می زند. خب این یک پرش است.

در مقابل تصور کنید، کاربر در ابتدا وارد صفحه A شده و از آن به صفحه B می رود. و پس از خواندن این صفحه، به مرورگر برمی گردد. به دلیل اینکه ابتدا در صفحه B قرار نگرفته این یک پرش به حساب نمی آید و خروج است. چون آن شخص سایت شما را در صفحه B ترک کرده، به افزایش Exit Rate صفحه B در گوگل آنالیتیکس منجر می شود.

عوامل موثر بر نرخ پرش

آیا بالا بودن Bounce Rate، به معنی بد بودن سایت است؟

جواب این سوال بستگی به هدفی است که سایت شما دنبال می کند و نمی توان جوابی قطعی به آن داد. در برخی مواقع کاربر نیاز دارد که به سرعت به اطلاعاتی که نیاز دارد دست یابد و کار دیگری ندارد. برای مثال زمانی که شخصی به دنبال آدرس یک مکان خاص است و پس از یافتن آن به سرعت سایت شما را ترک می کند. قاعدتا این کار به افزایش نرخ پرش سایت شما منجر می شود اما از آنجا که کاربر را به پاسخ مورد نیاز خود رسانده است، نشانه بدی نیست.

در مقابل اگر شخصی در مورد یک موضوع آموزشی جستجو کند؛ نیاز دارد تا اطلاعات کامل و جامعی از موضوعی جستجو شده به دست آورد. در اینجا اگر بازدید کننده سایت شما را به سرعت ترک کند و از موضوعات مرتبط بازدید نکند، نشانگر این است که به پاسخ دلخواه خود نرسیده و مشخص می شود شما کم کاری کرده اید.

سخن پایانی

در این مقاله با مفهوم بانس ریت آشنا شده و هر چیز که راجع به آن دارای اهمیت است را مورد بررسی قرار دادیم. حال نوبت به آن است که با آشنا شدن با این موارد شروع به بهبود سایت خود و کاهش نرخ پرش سایت تان کنید. شما می توانی روش هایی که به کمک آن می توانید Bounce Rate  سایت خود را بهینه کنید در مقاله راه های کاهش نرخ پرش بخوانید.

منبع: backlinko

لینک کوتاه مطلب :
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
کسب درآمد از سئو با 7 روش فوق العاده
کسب درآمد از سئو با 7 روش فوق العاده
کسب درآمد از سئو با 7 روش فوق العاده
کسب درآمد از سئو با 7 روش فوق العاده
سئو سایت فروشگاهی با 10 تکنیک طلایی
سئو سایت فروشگاهی با 10 تکنیک طلایی
سئو سایت فروشگاهی با 10 تکنیک طلایی
سئو سایت فروشگاهی با 10 تکنیک طلایی
تاپیک کلاستر (Topic cluster) چیست؟
تاپیک کلاستر (Topic cluster) چیست؟
تاپیک کلاستر (Topic cluster) چیست؟
تاپیک کلاستر (Topic cluster) چیست؟
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}