وردپرس امکانات بسیاری دارد که طراحی سایت و مدیریت آنرا را برای کاربران خود بسیار ساده و قابل اجرا میکند و یکی از این قابلیت های بی نظیر؛ امکان تعیین نقش کاربران در وردپرس می باشد. این ویژگی به مالکان وب سایت این امکان را می دهد تا مشخص کنند چه کارهایی را کاربران در سایت می توانند انجام دهند و چه کارهایی را نمی توانند. با ما همراه باشید تا در این مقاله با تمامی نقش های وردپرس آشنا شده و دسترسی های آنها را بررسی کنیم.

نقش کاربران در وردپرس چیست؟

5 نقش کاربری به طور پیشفرض در وردپرس وجود دارد که سطح دسترسی کاربران به بخش های مختلف سایت را مشخص می کند. نوع دسترسی برای کاربران متفاوت است برای مثال تمامی کاربران امکان مشاهده توضیح درباره محصولات را دارند اما فقط مدیر است که می تواند آن را ویرایش کند. در ادامه با این 5 نقش به طور کامل آشنا خواهیم شد و بررسی خواهیم کرد هر کدام از چه دسترسی هایی در سایت برخورد می باشند.

مدیر کل (Administrator Role)

در یک وب سایت معمولی، قدرتمند ترین نقش متعلق به مدیر وب سایت است. کاربری که در نقش مدیر وب سایت است دسترسی های زیر را دارا می باشد:

اگر می خواهید وب سایت خود را به شخص دیگری برای مدیریت واگذار کنید، بهتر است در انتخاب مدیر بسیار حساسیت به خرج دهید. چراکه این یکی از راه های افزایش ایمنی سایت در برابر هکرها می باشد.

ویرایشگر (Editor Role)

این نقش کاربران در وردپرس به آنها کنترل کاملی بر بخش محتوایی وب سایت می دهد. دسترسی های این نقش عبارت اند از:

از محدودیت های کاربر ویرایشگر این است که نمی تواند به تم ها و افزونه های سایت دسترسی داشته و یا آن را ویرایش کند. در واقع می توان گفت ویرایشگر تنها اجازه دسترسی به بخش محتوایی سایت را دارد و نمی تواند در ساختار سایت تغییری ایجاد نماید.

نقش کاربران در وردپرس

نویسنده (Author Role)

نویسنده تنها  بر محتوایی که خود تولید و انتشار می کند می تواند نظارت داشته باشد و حق دسترسی و اعمال تغییرات در پست دیگران را ندارد. دسترسی های نویسنده عبارت اند از:

مشارکت کننده (Contributor Role)

یکی دیگر از نقش های کاربری در وردپرس مشارکت کننده می باشد. کاربر در نقش مشارکت کننده از دسترسی های زیر برخوردار است:

یکی از بزرگترین محدودیت های این نقش کاربری در این است که کاربر نمی تواند پست را آپلود کند بنابراین امکان اضافه کردن تصویر به پست را نیز ندارد.

مشترک (Subscriber Role)

این نقش کاربری در وردپرس برای افرادی است که به سایت شما وارد می شوند و در آن ثبت نام می کنند. نقش مشترک برای سایت های فروشگاهی یا سایت هایی که نیاز به ثبت نام دارند بیشترین اهمیت را داراست. دسترسی های این نقش را در زیر مشاهده می نمایید:

Subscriber هیچ دسترسی برای اضافه کردن پست یا تغییر در مقالات موجود ندارد و همچنین نمی توانند نظرات را مشاهده کنند.

چگونه نقش کاربران در وردپرس تعرف کنیم؟

اگر از افزونه User Role Editor برای تعریف نقش های کاربری در وردپرس استفاده می کنید؛ باید مراحل زیر را طی نمایید.

ماموریت انجام شد و لیست با مجوز های به روز شده آماده شدند.

چگونه  نقش کاربران در وردپرس را سفارشی کنیم؟

وقتی برای کاربران در وب سایت وردپرسی خود نقشی تعیین می کنید، به طور پیش فرض امکاناتی برای او تعریف می شود. اما اگر بخواهیم برخی قابلیت ها را از او بگیریم یا قابلیت های بیشتری در اختیار او قرار دهیم باید چکار کنیم؟ نگران نباشید در وردپرس برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد. برای سفارشی کردن نقش کاربران در وردپرس باید اقدامات زیر را انجام دهید.

پیش از هر چیزی باید افزونه Capability Manager Enhanced را بر روی سایت خود نصب نمایید. پس از فعال سازی این افزونه به قسمت کاربران < قابلیت ها بروید و در آنجا دسترسی کاربران را تغییر دهید. برای این کار کاربری که می خواهید نقش آن را تغییر دهید انتخاب کرده و در قسمت بالایی ستون سمت راست تغییرات مورد نظر را اعمال کرده و سپس آن را بارگذاری کنید.

برای مثال اگر می خواهید امکان حذف پست پس از انتشار را از کاربر نویسنده بگیرید، تنها کافی است تیک گزینه “حذف انتشار” را بردارید.

نقش های کاربری در وردپرس

با چه افزونه هایی می توان مدیریت کاربران در وردپرس را انجام داد؟

همانطور که پیش تر نیز گفتیم سیستم مدیریت محتوا وردپرس بسیار پیشرفته بوده و بهترین امکانات را برای مالکان وب سایت ها ارائه می دهد، پس غیر ممکن است افزونه هایی برای مدیریت کاربران نداشته باشد! با ما همراه باشید تا افزونه هایی که در مدیریت کاربران نقش دارند را بشناسیم.

افزونه User Role Editor

همانطور که در قسمت قبل بررسی کردیم از این افزونه برای تعریف نقش کاربران در وردپرس استفاده می شود. شما با این افزونه قادر هستید نقش های کاربری جدید ایجاد کرده و سطح دسترسی آنها را تعریف کنید. همچنین در User Role Editor می توانید نقش های اضافی را حذف کرده و یا چندین نقش را به یک کاربر اختصاص دهید.

افزونه Advanced Access Manager

پلاگین Advanced Access Manager که به طور اختصاصی با AAM نمایش می دهند، از بهترین افزونه ها برای برای تعیین سطح دسترسی محسوب می شود. از این پلاگین برای ایجاد کاربر جدید و ویرایش سطح دسترسی کاربران استفاده می کنند. همچنین در پلاگین  AAM می توانید می توانید با هر بار ورود و خروج کاربر به پیشخوان، مشاهده صفحات 404 یا مواجهه با خطای  access denied آنها را به صفحه ای که می خواهید ریدایرکت کنید و یا پیام خود را برای آنها ارسال نمایید.

افزونه Members

این افزونه به شما امکان اعمال کنترل کامل بر روی نقش کاربران در وردپرس می دهد. پلاگین Members یک پنل تنظیمات بسیار انعطاف پذیر دارد که در آن می توانید دسترسی های کاربران را به راحتی سفارشی سازی کنید. همچنین در این افزونه شما را قادر می سازد تا: به یک کاربر بیش از یک نقش ارائه دهید، نقش های موجود را برای صرفه جویی در زمان شبیه سازی نمایید و برای امنیت سایت برخی از امکانات نقش ها را حذف نمایید.

افزونه PublishPress

در این افزونه نیز امکان ایجاد و تغییر نقش های کاربر وجود دارد و علاوه بر آن می توانید مشخص کنید که کاربران در وردپرس چه چیزهایی را در ویرایشگر کلاسیک و گوتنبرک ببیند و چه چیزهایی را نبینند. همچنین قادر هستید که از دسترسی کاربران به هر پیوند منوی مدیریتی که ممکن است امنیت سایت را به خطر بیاندازد جلوگیری نمایید.

سخن آخر

پس از راه اندازی سایت یکی از حیاتی ترین چالش هایی که پیش روی مالکان وب سایت ها وجود دارد تعیین نقش کاربران در وردپرس می باشد. از آنجا که ما در این مقاله با تمامی نقش های کاربران، دسترسی های آنها و اینکه چگونه این نقش ها را تعیین کنیم آشنا شدیم، پیس اینکار بسیار برای ما ساده می باشد و دیگر نگرانی از این بابت وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *