امروزه با پیشرفت اینترنت و پیدایش هر چه بیشتر سایت ها، فضای رقابتی شدیدی به وجود آمده است. مهم نیست در چه زمینه ای فعالیت دارید، بی شک وب سایت های زیادی به عنوان رقیب شما مشغول به کار هستند و هر کدام از آنها برای تثبیت شدن در بازار تلاش زیادی می کنند. در این وضعیت شما چه کارهایی باید انجام دهید تا بتوانید از آنها پیشی بگیرید؟ چه ابزارهایی در این راه به شما کمک خواهند کرد؟

یکی از راه هایی که می توانید با آن خود را از سایر رقبا ممتاز کنید بررسی رفتار کاربران در زمان حضور در وب سایت تان است و ابزاری که در این مسیر می تواند به شما کمک کند هیت مپ است. با ما همراه باشید تا در این مقاله این ابزار را به طور کامل شناخته و انواع مختلف آنرا بررسی کنیم.

نقشه حرارتی یا heatmap چیست؟

هیت مپ نمایشی گرافیکی از داده ها است، که در آن مقادیر  را با رنگ نمایش می دهند. آنها به منظور تشخیص اینکه چه چیزی در وب سایت شما نیاز است و چه چیزی غیر ضروری است اهمیت بالایی دارند. نقشه های حرارتی با آزمایش نحوه قرار گیری عناصر خاص و دکمه ها این امکان را برای شما فراهم می آورد که عملکرد خود را ارزیابی کرده و با پیاده سازی استراتژی که باعث بهبود آن می شود به تعامل با مشتریان و حفظ آنها کمک کنید.

در این روش مقادیر با رنگ های مختلف نمایش داده می شوند و به این دلیل که داده های دشوار را به صورت ساده نمایش می دهد؛ درک آنها را بسیار ساده تر می کند.  امروزه ساخت و ترسیم هیت مپ ها هم به صورت دستی و هم با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی امکان پذیر است.

تاریخچه ای از هیت مپ

تصور بر این است که سرچشمه چیزی که به عنوان heatmap شناخته می شود به قرن نوزدهم میلادی بر می گردد، درواقع تاریخچه آن به زمانی برمی گردد که از سایه زنی در مقیاس خاکستری برای به تصویر کشیدن الگوهای داده را در ماتریس ها و جداول استفاده می کردند. و اما عبارت heatmap برای اولین بار در اوایل دهه 1990 میلادی زمانی که یک طراح نرم افزار به نام Cormac Kinney موفق به ساخت ابزاری به منظور نمایش گرافیکی اطلاعات بازار مالی در زمان واقعی شد به کار برده شد و به عنوان یک نماد تجاری شناخته شد.

نقشه حرارتی چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفته شد Heatmaps به شما تصویری که از واکنش های کاربران در صفحات مختلف سایت جمع آوری کرده است ارائه می دهد و آنرا برای تجزیه و تحلیل آسان می سازد. شما می توانید با جمع آوری این اطلاعات سایت خود را به جهت برآورده کردن انتظارت کاربران بهینه کنید. اهداف دیگری که با به کارگیری نقشه های حرارتی به آن دست می یابید عبارت است از بهبود قیف های تبدیل، کاهش نرخ پرش و بهینه سازی نرخ تبدیل می باشد.

هیت مپ چه چیزی را نشان می دهد؟

اغلب از نقشه های حرارتی ها برای نشان دادن کلیک هایی که بر روی یک صفحه وب صورت می گیرد استفاده می شود. در اینجا هر عنصر با توجه به محبوبیتی که در میان کاربران دارد یک کد رنگی مخصوص دارد. عناصری که بیشترین کلیک را به خود اختصاص داده اند به رنگ قرمز روشن نمایش داده شده و عناصری که کمترین کلیک را دارند، به سمت رنگ های سردتر محو می شوند.

هیت مپ

مزایای استفاده از نقشه های حرارتی

چرا می گوییم استفاده از هیت مپ ها در کسب و کارها سودمند است؟ با ما همراه باشید تا این ابهام را پاسخ دهیم.

از هدف کاربران در سایت مطلع می شویم

با نقشه حرارتی می توانید از نحوه رفتار کاربران در سایت خود مطلع شویم. در واقع با این داده های گرافیکی متوجه می شویم که کاربران در هنگام حضور در سایت ما از چه بخش هایی بیشترین استقبال را کرده و چه بخش هایی را بی عتنا رد می کنند. بی شک با اطلاع یافتن از این موارد می توان سایت خود را بهینه کرده و طراحی آنرا هوشمندانه تر از قبل انجام دهیم. در واقع با اینکار می توانیم بهتر با مخاطبان خود تعامل پیدا کرده و رضایت کاربری سایت خود را افزایش دهیم.

به کمک آن می توانید وضعیت قیف فروش و نرخ تبدیل را بهبود دهید

با اطلاع یافتن از اینکه کاربران در هنگام حضور در وب سایت ما چه رفتاری از خود نشان می دهند و چه نقاطی را بیشتر مورد توجه قرار می دهند، قطعا بر روی آن نقاط سرمایه گذاری بیشتری انجام می دهیم. بهبود این نقاط می تواند به بهبود وضعیت قیف فروشمان منجر شود و نرخ تبدیل سایت را به طبع افزایش می دهد. در واقع با کمک هیت مپ می توانید ذهن مشتریان را خوانده و آنها را جذب نماییم.

طراحی مناسب برای سایت خود را پیدا کنید

طراحی مناسب یکی از دشوار ترین کارهایی است که در برای ساخت یک وب سایت در پیش رو داریم. گاهی اینکار به قدری طراحان را درگیر می کند که با پیاده سازی صدها طرح باز نمی توانند طراحی دلخواه خود را بیابند و ناراضی هستند. اما نقشه های حرارتی این کار را بسیار ساده می کند. هیت مپ ها با نشان دادن اینکه کاربران در کجا بیشترین کلیک را داشته و در کجا کمترین، به شما کمک می کند طراحی وب سایت خود را بهبود بخشید. این اطلاعات به شما در شناسایی عناصر مهم یاری کرده تا طرح سایت را بهینه کرده و بیشترین بازخورد را دریافت کنید.

رتبه سایت خود را بهبود دهید

اگر به تازگی سایتی را طراحی کرده و یا مدیریت آنرا بر عهده گرفته باشید، نباید از اهمیتی که ماندگاری کاربران بر روی رتبه بندی آن در نتایج گوگل دارند بی خبر باشید. در واقع شما با شناسایی نقاط مورد علاقه کاربران و قرار دادن محتوای مهم و تاثیر گذار خود در آن نقاط می توانید کاربر را در صفحه حفظ کنید. حضور طولانی مدت کاربر در صفحه و کاهش نرخ پرش به گوگل سیگنال ارزشمندی صفحات ما را ارسال کرده و گوگل آنرا برای رتبه دهی حتما لحاظ خواهد کرد. بهود رنک صفحات باعث می شود مخاطبان بیشتری به وب سایت شما سرازیر شود و فروشتان نیز افزایش یابد.

انواع مختلف هیت مپ ها

هیت مپ ها انواع مختلفی دارند که هر کدام اطلاعات محتلفی را ارائه می دهند. پیشنهاد ما این است برای به تصویر کشیدن رفتار واقعی بازدیدکنندگان در سایت از چندین نقشه حرارتی استفاده کنید. در ادامه انواع مختلف آنرا با هم بررسی می کنیم.

heatmap

نقشه ردیابی کلیک (Click maps )

نقشه های کلیکی از محبوب ترین نوع heatmap به شمار می آید. این نقشه ها به شما نشان می دهد چه بخشی بیشترین کلیک را داشته و یا در کجا مشکلات ناوبری وجود دارد. از دیگر مزایای نقشه های کلیکی می توان به: کمک به بازگشت سرمایه با نظارت بر CTA، کمک به شناسایی و حذف قسمت هایی که باعث اصطکاک کاربران شده و نظارت بر نرخ تبدیل مشتریان می باشد.

در این نقشه قسمت هایی که کلیک داشته اند را با رنگ قرمز نشان می دهند و هر چه میزان کلیک بیشتر بوده قرمز آن تیره تر می شود.

نقشه ردیابی حرکت ماوس (Mouse-tracking maps)

این نقشه به جای ردیابی کلیک های ماوس، به بررسی حرکت کلی موس می پردازد. با استفاده از نقشه ردیابی ماوس می توانید قسمت هایی که کاربران در یک صفحه وب هاور کرده، در آنجا توقف داشته و یا به سرعت از آن رد شده اند را شناسایی کنید و با اطلاع یافتن از آن سایت خود را بهبود دهید. همچنین اطلاع یافتن از این موارد به شما در انتخاب مکان پربازدید برای قرار دادن CTA (اقدام به عمل) کمک می کند.

نقشه اسکرول سایت (Scroll Map)

این نوع هیت مپ نشانگر این است که بازدید کنندگان تا چه بخشی از صفحات سایت شما را اسکرول می کنند. این نقشه در زمانی کاربرد دارد که بخواهید عناصر مهم را در سایت خود جای دهید، چراکه این نقشه به شما می گوید کدام بخش مناسب تر است.

نقشه توجه (Attention Maps)

ساخت این نقشه حرارتی با ترکیب نقشه اسکرول افقی و عمودی با میزان ماندن هر کاربر در آن قسمت صورت می گیرد. در این مدل صفحات مختلف سایت هر کدام به صورت اجزا در نظر گرفته شده و به معیار زمان نیز توجه می کنند. با وجود اینکه اطلاعات این نقشه دقیق تر و کامل تر بوده اما به دلیل دشواری در طراحی، ساخت آن به نسبت دیگر نقشه ها کمتر می باشد.

با ابزارهای تولید نقشه های حرارتی آشنا شوید

خب تا به اینجا با هیت مپ و انواع مختلف آن آشنا شدیم نوبتی هم باشد نوبت به معرفی ابزاری است که به کمک آن می توانید این نقشه فوق العاده و کاربردی را برای سایت خود ترسیم کنید.

سایت Hotjar

یکی از بهترین و شناخته شده ترین ابزار ها برای ساخت نقشه حرارتی سایت Hotjar می باشد. شما در این ابزار به خدمات پایه و ابتدایی به صورت رایگان دسترسی خواهید داشت ولی برای دسترسی به  خدمات پیشرفته تر مستلزم پرداخت هزینه اشتراک آن می باشید.

Crazy Egg

دیگر ابزار حرفه ای و خوب به منظورساخت هیت مپ سایت کریزی اگ می باشد. شما با خرید اشتراک این سایت می توانید از تمامی خدمات ساخت نقشه حرارتی آن بهره ببرید.

Heatmap

به دنبال یک ابزار ساده برای ساخت نقشه حرارتی هستید؟ Heatmap همان ابزار می باشد. شما به راحتی می توانید این ابزار را نصب کرده و تا 6 ماه به صورت رایگان از آن استفاده نمایید.

UserHeat

آخرین ابزاری که برای ساخت هیت مپ می خواهیم معرفی کنیم ابزار UserHeat می باشد. اگر وب سایت شما وردپرسی است با نصب افزونه می توانید از این ابزار به صورت رایگان استفاده نمایید.

ابزارهای ساخت نقشه حرارتی

 

سخن آخر

در این مقاله هر چه که برای آشنایی با هیت مپ وجو داشت را بررسی کردیم و الان نوبت شماست که با به کارگیری این ابزار فوق العاده یک گام مثبت در جهت بهبود و پیشرفت سایت تان بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *