اگر ترافیک یا رتبه سایت شما خیلی ناگهانی دچار افت شدید شده است، ممکن است دلیل آن پنالتی گوگل باشد. این پدیده ناگوار، کابوس کسب و کارهای اینترنتی است. البته خبر خوب این است که جریمه های گوگل را می توان برطرف کرد. اگر می خواهید بدانید چگونه می توان از شر جریمه گوگل خلاص شد، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

قبل از اینکه به راه های رفع جریمه ورود کنیم، بهتر است ابتدا با انواع پنالتی های گوگل آشنا شویم.

پنالتی گوگل چیست؟

پنالتی گوگل در واقع جریمه ای است که گوگل برای وب سایت هایی که بر خلاف دستورالعمل ها و قوانین آن عمل می کنند، در نظر می گیرد. این جریمه ممکن است به دلیل بروزرسانی الگوریتم گوگل باشد یا نتیجه استفاده از تکنیک های سئوی کلاه سیاه برای دور زدن الگوریتم های گوگل.

در هر حال، موتورهای جستجو – عمدتا گوگل – منبع اصلی ترافیک برای سایت ها هستند. بنابراین همه سایت ها اگر می خواهند به ترافیک بالا دست پیدا کنند، باید همگام با تغییرات الگوریتم یا دستورالعمل های موتورهای جستجو، محتوای خود را نیز تغییر دهند. پس اگر نمی خواهید سایت شما جریمه شود، باید جدیدترین تغییرات دستورالعمل ها و الگوریتم های موتورهای جستجو را بدانید و مطابق با آنها فعالیت کنید. در قسمت بعد انواع پنالتی های گوگل را بررسی می کنیم.

پنالتی الگوریتمی گوگل

جریمه الگوریتمی نوعی جریمه است که به طور خودکار توسط یکی از الگوریتم های گوگل بر سایتی اعمال می شود. الگوریتم هایی مثل پنگوئن یا پاندا مثل فیلترهایی هستند که سایت ها را بر اساس معیارهایی که دارند بررسی می کنند و هر وب سایت که این اصول را نقض کرده باشد، مجازات می کنند.

پاندا، الگوریتمی است که بر کیفیت محتوا متمرکز است و وب سایت هایی را که محتوای تکراری یا بی کیفیت دارند، جریمه می کند. الگوریتم پنگوئن بک لینک ها را ارزیابی می کند و هدف آن شناسایی وب سایت هایی است که با استفاده از لینک های ورودی با کیفیت پایین سعی در دستکاری رتبه بندی دارند. البته الگوریتم های دیگری نیز هستند که با سایت های متخلف برخورد می کنند. برای مثال الگوریتم دزد دریایی گوگل هدفش شناسایی و جرمه سایت هایی است که سرقت ادبی می کنند.

زمانی که سایتی توسط یک الگوریتم جریمه شود، هم رتبه و هم ترافیک آن تحت تاثیر منفی قرار می گیرند و رتبه دامنه جریمه شده، افت زیادی را تجربه می کند.

پنالتی گوگل

 

پنالتی دستی گوگل

جریمه دستی، به طور مستقیم توسط کارکنان گوگل به وب سایت متخلف داده می شود. مثلا اعضای تیم کنترل کیفی جستجو یا تیم مقابل با اسپم مستقیما سایت متخلف را بررسی می کنند و برای آن جریمه مناسب در نظر می گیرند. دلیل این نوع پنالتی می تواند یکی از موارد زیر باشد:

همچنین گوگل گاهی سایت های متخلف را از طریق گزارش ها و شکایت های کاربران شناسایی می کند و مستقیما برای جریمه آنها وارد عمل می شود. اگر وب سایتی مستقیما از گوگل جریمه ای دریافت کند، در کنسول جستجوی گوگل، هشدار آن برای صاحب سایت ارسال می شود. مدت زمان این نوع پنالتی به نوع، شدت و مقیاس تخلف بستگی دارد.

انواع تاثیرات پنالتی گوگل

ممکن است جریمه در حد کلمه کلیدی باشد. در چنین شرایطی یک یا چند کلمه کلیدی در یک دامنه رتبه خود را از دست می دهند. سایر کلمات کلیدی تحت تأثیر این جریمه قرار نمی گیرند.

گاهی ممکن است یک URL جریمه شود که در این حالت رتبه URL در صفحه نتایج پایین می آید.

بعضی اوقات جریمه بزرگتر است و زیردامنه تحت تاثیر قرار می گیرد.

ممکن است در جایی گوگل کل دامنه را جریمه کند و رتبه آن را پایین بیاورد.

گاهی اوقات که تخلف بسیار جدی و بزرگ است، ممکن است کل دامنه از ایندکس حذف شود و هیچ محتوایی از آن در صفحه نتایج ظاهر نشود.

چگونه می توان پنالتی گوگل را برطرف کرد؟

اگر زمانی درگیر جریمه گوگل شدید، تنها راه این است که قسمتی از سایت را که خلاف قوانین گوگل است، اصلاح کنید. در ادامه به بررسی روش های رفع پنالتی گوگل می پردازیم:

رفع پنالتی دستی

اگر زمانی تحت تاثیر جریمه دستی گوگل قرار گرفتید، حتما پیامی در رابطه با آن دریافت می کنید. پیام ارسال شده از سمت گوگل را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید تا ببینید دلیل جریمه چه بوده است.

اگر مشکل «لینک های غیر طبیعی به سایت شما» ذکر شده باشد، تنها راه این است که از شر آن لینک ها خلاص شوید. گاهی disavow کردن این لینک ها کفایت می کند. اما طبق صحبت های خود گوگل، بهتر است حتی الامکان از شر این لینک ها خلاص شوید و گزارش آن را برای بررسی به گوگل ارسال کنید. وقتی توانستید تعداد زیادی از این لینک ها را حذف کنید، می توانید با disavow کردن لینک های باقی مانده، از گوگل بخواهید این لینک ها را نادیده بگیرد تا در رتبه بندی شما مشکلی ایجاد نکنند.

می توانید برای سایتی که بک لینک بد و بی کیفیت در آن دارید، درخواست حذف لینک ارسال کنید. گاهی اوقات موافقت می کنند و لینک را حذف می کنند که خوب است. اما گاهی اوقات بعضی وبسمترها اهمیت نمی دهند یا در ازای حذف لینک درخواست پول می کنند. در این حالت disavow کردن بهترین راه حل است.

نکته!

به یاد داشته باشید هر قدمی که در جهت رفع این نوع پنالتی گوگل برمی‌ دارید و هر پیامی را که برای رفع مشکلات ارسال می‌ کنید، مستند کنید. این گزارش درخواست تجدید نظر شما را برای گوگل قانع‌ کننده‌ تر می‌ کند.

اگر دلیل جریمه «محتوای بی کیفیت» باشد، سریع اقدام به اصلاح محتوا کنید و گزارش آن را برای گوگل بفرستید. توجه داشته باشد که درخواست تجدید نظر شما زمانی بررسی می شود که همه ایرادات بررسی شده باشند. پس از اصلاح تک تک مشکلات مطمئن شوید.

هنگام ارسال درخواست بازنگری، ضروری است که مدارکی از تمام تلاش های خود در راستای رفع ایرادات و نتیجه حاصل شده به آن ضمیمه کنید. به یاد داشته باشید که وب سایت شما توسط انسان ها مورد بررسی مجدد قرار می گیرد نه الگوریتم های ماشینی. همچنین محدودیتی در تعداد دفعاتی که می توانید برای بررسی مجدد درخواست دهید، وجود ندارد.

رفع پنالتی گوگل

رفع پنالتی الگوریتمی

اگر یک الگوریتم شما را جریمه کرده باشد، قضیه فرق می کند. زیرا اطلاعی به شما درباره این نوع پنالتی گوگل داده نمی شود. در این حالت، تنها کاری که می توانید بکنید این است که مشکلاتی را که حدس می زنید باعث کاهش رتبه شما شده اند را شناسایی و بررسی کنید. سپس باید منتظر بمانید تا گوگل مجددا سایت شما را ایندکس کند و در صفحه نتایج نشان دهد. لینک های داخلی و خارجی را بررسی کنید، محتوای سایت را از نظر یونیک بودن چک کنید، جنبه تکنیکال سایت را بررسی کنید و …

در کل باید یک چکاپ کامل برای سایت خود انجام دهید.

اگر پس از انجام همه این کارها و مدتی صبر، همچنان پنالتی رفع نشد، بار دیگر با دقت بیشتر سایت خود را بررسی کنید. اگر باز هم نتوانستید مشکل را پیدا کنید، توصیه می کنیم از یک متخصص در زمینه سئو کمک بگیرید. متخصصین سئو ما در اورجین وب سایت شما را ارزیابی می کنند و راه حل مناسب را به شما پیشنهاد می دهند.

برای اینکه از پنالتی الگوریتمی گوگل جلوگیری کنید، بهتر است دانش خود را درباره الگوریتم های گوگل بروز نگه دارید. چرا که پیشگیری بهتر از درمان است! با این کار، می توانید اصول و قوانین گوگل را حین کار اعمال کنید و حتی اگر زمانی سهوا دچار جریمه شدید، خیلی سریع آن را پیدا و رفع کنید.

البته لازم به یادآوری است که ابزارهایی تحت عنوان penalty indicator هم وجود دارند که نشان می دهند کدام الگوریتم شما را جریمه کرده است. اما این ابزارها نیز دقت بالایی ندارند و فقط می توانند تاثیر مهم ترین الگوریتم ها را بررسی کنند. بروزرسانی های جزئی و کوچک ممکن است از زیر دستشان در می رود.

همیشه پنالتی گوگل مقصر نیست!

نکته بسیار مهمی که باید در شناسایی جریمه گوگل به آن دقت کنید این است که افت رتبه و کاهش ترافیک لزوما به معنای پنالتی گوگل نیست. تعداد بسیار زیادی سایت هر روز در حال رقابت برای یک کلمه کلیدی هستند. ممکن است ظهور یک رقیب قدر و جدید باعث شود رتبه شما دچار افت شود و ترافیک زیادی از دست بدهید. بنابراین توجه داشته باشید که همیشه تنزل رتبه به منزله جریمه نیست. ممکن است سایت شما تنها نیاز به سئو بهتر داشته باشد.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم انواع پنالتی گوگل را بررسی کنیم و راه هایی را نیز برای رفع آن پیشنهاد دادیم. جریمه های گوگل ممکن است برای بعضی سایت ها عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. درست است که رفع جریمه ها در اکثر مواقع امکان پذیر است، اما دردسرهایی دارد و بسیار زمان بر است. بهتر است در وهله اول دستورالعمل های گوگل و تمام قوانین آن را یاد بگیرید و سرلوحه تمام فعالیت های اینترنتی خود قرار دهید. سعی کنید از تمام فعالیت ها و تکنیک هایی که ممکن است توسط گوگل نقض قوانین یا اسپم در نظر گرفته شود خودداری کنید تا حتی الامکان از هر جریمه ای مصون بمانید.

منبع: semrush.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *