جدیدترین مقالات
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
تصور کنید یک سایت راه اندازی کرده، مقدار قابل توجهی محتوا در آن بارگذاری کرده...
جدیدترین مقالات
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
زمانی که قرار است یک نوزاد متولد باشد، پیش از هر چیز برای  او یک نام انتخاب م...
جدیدترین مقالات
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
بارگذاری تصاویر با حجم بالا در سایت، سرعت بارگذاری آنرا کاهش داده و تاثیر بدی...
جدیدترین مقالات
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
موتورهای جستجو در سال های اخیر سیاست های رتبه بندی خود را بر اساس جلب هر چه ب...
جدیدترین مقالات
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
CLS یا CUMULATIVE LAYOUT SHIFT یکی از معیارهای رتبه بندی صفحات است و جا به جا...
آشنایی با چرخه عمر محتوا

چرخه عمر محتوا چیست؟ مدیریت این چرخه برای چه کسانی لازم است؟ محتوا از چه مراحلی در این چرخه عبور می کند؟ اینها سوالاتی است که در این مقاله از اورجین وب به طور تمام و کمال به آنها پاسخ می دهیم، تا در آخر تمامی اطلاعاتی که برای پیاده سازی این چرخه نیاز دارید را جمع آوری کنید.

چرخه عمرمحتوا (Content Life cycle) چیست؟

هر محصولی پس از یک مدت تاریخ مصرف آن تمام شده و دیگر مورد توجه نیست. از آنجایی که محتوا نیز یک محصول بوده، همچین خاصیتی دارد؛ یعنی محتوا تنها در یک بازه زمانی مشخص، استفاده دارد و اگر در این بازه زمانی در اختیار کاربران قرار نگیرد، فایده و کاربرد خود را از دست خواهد داد. برای درک بهتر این مسئله یک سایت خبرگذاری را در نظر بگیرید. در این سایت ها ارزش محتوا یا خبر، به داغ بودن آن است و اگر مدتی از انتشار آن بگذرد، دیگر برای مخاطبان جذابیتی ندارد.

چرخه عمر محتوا از ایده پردازی راجع به آن شروع شده و پس از گذراندن مراحل مختلف، با بازنشستگی و حذف محتوا به پایان می رسد. یک محتوا در طول این بازه، مراحل مختلفی را پشت سر می گذارد تا به هدفی که از تولید آن وجود داشته برسد.

چه کسانی به مدیریت چرخه محتوا نیاز دارند؟

مدیریت چرخه عمر محتوا (content lifecycle management) که به اختصار به آن CLM نیز گفته می شود، به معنی برنامه ریزی برای 6 مرحله عمر محتوا (در ادامه این مراحل را کاملا توضیح می دهیم) می باشد.

برای اینکه به خوبی استراتژی محتوایی خود را پیش ببرید، باید از مرحله اول که ایده پردازی است تا مرحله آخر که حذف محتواست را به خوبی برنامه ریزی کنید. بدون مدیریت چرخه محتوا عملا بازاریابی محتوایی ناقص پیش رفته و نتیجه ی ان رضایت بخش نخواهد بود. بنابراین اگر برای تان مهم است که در طول استراتژی بازاریابی تان همه چیز بی نقص پیش رود، شما به مدیریت چرخه محتوا نیاز دارید.

مراحل چرخه عمر محتوا

تمامی محتواهایی که در فضای وب یا رسانه های اجتماعی مشاهده می کنید، از یک نقطه آغاز شده و در یک نقطه به پایان می رسند. چرخه عمر محتوا، 6 مرحله می باشد، که عبارت اند از:

  1. پیش تولید محتوا
  2. تولید محتوا
  3. انتشار یا عرضه محتوا
  4. ارتقا و ترویج محتوا
  5. بروزرسانی محتوا
  6. حذف محتوا

در ادامه این مراحل را به طور کامل بررسی می کنیم.

چرخه عمر محتوا

مرحله اول؛ پیش تولید محتوا

اولین مرحله پیش تولید محتوا است، که در آن باید هدف خود از تولید محتوا را مشخص کرده و بر اساس آن یک استراتژی محتوایی بچینید. مهم ترین اقداماتی که در این مرحله صورت می گیرد تحقیق و ایده پردازی برای محتوا می باشد. علاوه بر آن طراحی پرسونا مخاطب می تواند در برنامه ریزی و مدیریت چرخه عمر محتوا بسیار موثر باشد. برای این کار می توانید با طرح یک سری سوالات و یافتن پاسخ آنها با موفقیت این مرحله را پشت سر بگذارید. در ادامه چند نمونه از سوالات کاربردی در زمینه ایده پردازی محتوا را آورده ایم:

  • مخاطبان این محتوا چه کسانی هستند؟
  • استفاده از چه لحنی در محتوا بادیدکنندگان را بیشتر جذب می کند؟
  • قرار است چه ارزشی از طریق تولید محتوا برای مخاطبین خود خلق کنیم؟
  • چه ایده هایی از نظر آنها جذاب است؟
  • چه فرمت محتوایی برای انتقال پیام مناسب تر است؟

مرحله دوم؛ تولید محتوا

در این مرحله هدف مان از تولید محتوا مشخص شده است و می دانیم که چه نوع محتوایی مناسب استراتژی بازاریابی ما می باشد. بنابراین می توانیم کار تولید محتوا را استارت بزنیم. در مرحله تولید محتوا باید به نکاتی همچون بستر انتشاری محتوا و محدودیت هایی که در این پلتفرم ها وجود دارد، توجه کنیم. برای مثال اگر می خواهیم، یک ویدیوی آموزشی در یوتیوب آپلود کنیم، باید به کیفیت و کاربر پسند بودن آن توجه داشته باشیم. یا اگر محتوای مان برای یک وبلاگ است، باید بر روی تحقیق کلمات کلیدی و سئوی آن سرمایه گذاری کنیم. بر اساس این نکات شروع به تولید محتوای کاربر پسند و جذاب کنید.

مرحله سوم؛ انتشار یا عرضه محتوا

مرحله سوم از چرخه عمر محتوا مربوط به انتشار محتوا می باشد. پس از اینکه محتوای خود را تولید کنید، یک مرور کلی بر روی آن داشته و اگر تمام فیلترهای یک محتوای خوب را پشت سر گذاشت، می توانید آنرا در بستر انتشاری مناسب، به اشتراک بگذارید. در این مرحله تعامل با مخاطبان آغاز شده و در واقع محتوا وارد فاز اجرایی خود می شود.

متاسفانه برخی به اشتباه تصور می کنند که پس از انتشار محتوا، چرخه عمر محتوا به پایان رسیده و نیازی نیست دیگر اقدامی در این راستا انجام دهند. در صورتی که این تازه اول راه برای شکوفایی محتوا می باشد. بسیار مهم است که محتوا را پس از انتشار رها نکرده و با بررسی و ارزیابی آن راه را برای مراحل بعد یعنی ترویج و بروزرسانی آن هموار کنید.

مرحله چهارم؛ ترویج محتوا

بعد از انتشار محتوا نوبت به آن می رسد که تا جایی که می توانیم آنرا در اختیار مخاطبان بیشتری قرار دهیم. در مرحله هدف گذاری، بازار هدف محتوای خود را مشخص کردیم؛ حال در مرحله ترویج محتوا نیز باید تمام تلاش خود را برای دسترسی به این مخاطبان و هدف قرار دادن آنها انجام دهیم.

البته در همین مرحله نیز می توانید با رصد دقیق رفتار کاربران به درک بهتری از مخاطبان خود رسیده و بر اساس آن برای بیشتر دیده شدن محتوا، برنامه ریزی کنید. ابزارهایی که در مرحله ترویج محتوا به کمک شما می آیند، زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ می باشند؛ که عبارت اند از: تبلیغات کلیکی، تبلیغ در رسانه های اجتماعی، تبلیغات ریتارگتینگ، افیلیت مارکتینگ، نوشتن رپورتاژ آگهی خوب و…

حواستان باشد که در مرحله ترویج محتوا، از چرخه عمر محتوا زمان بسیار مهم است و نباید آنرا تلف کرد؛ چراکه هدف ما این است قبل از تمام شدن تاریخ مصرف محتوا، آن را به دست مخابان برسانیم. در صورتی که محتوای شما همیشه سبز نباشد، این موضوع حساسیت بیشتری دارد.

مرحله پنجم؛ بروزرسانی محتوا

در این مرحله از چرخه عمر محتوا، محتوای شما کم کم به نقطه پایان نزدیک می شود و این وظیفه شماست که با بروز رسانی و تازه کردن محتوا این روند را طولانی تر کنید. ابزار گوگل آنالیتیکس در این مرحله به کمک شما آمده و می توانید با بررسی عملکرد محتوای تان در آن، از نقاط ضعف آن مطلع شوید. پس از اینکه اطلاعات مورد نظر را از این ابزار استخراج کرده، محتوای خود را ارتقا داده و بروزرسانی کنید.

برای مثال، صفحه ای با عنوان “راه های مهاجرت به کانادا” را در سال گذشته منتشر کرده اید؛ اما امسال برخی از راه های آن دیگر کارآمد نیست. بهترین راه حل در این زمان تغییر محتوا بر اساس روش های مهاجرتی امسال و انتشار مجدد آن است.

مرحله ششم؛ حذف محتوا

پیش از هر چیز باید این موضوع را شفاف سازی کنیم که مرحله حذف محتوا در همه چرخه های محتوایی رخ نمی دهد. در واقع این مرحله بیشتر شامل محتواهای که ماهیت آنها خبری است، می شود و کمتر برای محتواهای همیشه سبز رخ می دهد.

برای مثال “تعرفه طراحی سایت در سال 95” را کمتر کسی در “سال 1402” جستجو می کند و این محتوا عملا باز نشسته شده است. اگر تاریخ مصرف محتوای تان تمام شده است از سه راه می توانید آنرا بازنشسته کنید:

  1. اولین و ساده ترین کار در این مرحله از چرخه عمر محتوا این است، که به کل آنرا از کانال های توزیعی پاک کرده، تا کاربران به آن دسترسی نداسته باشند.
  2. راهکار دوم این است که محتوا را در معرض دید قرار داده؛ اما توضیح دهید که تاریخ آن گذاشته و هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارید.
  3. محتوای تاریخ مصرف گذاشته را با محتوایی کوتاه تر که در بردارنده نکات کلیدی و مهم آن هست؛ جایگزین نمایید.

مراحل چرخه عمر محتوا

مزایای استفاده از چرخه عمر محتوا

تصور کردیم بد نیست در این بخش به چندتا از مزایای مهمی که طی مراحل چرخه عمر محتوا برای شما به ارمغان می آورد اشاره داشته باشیم:

  • افزایش نرخ بازگشت سرمایه: تولید محتوا و برنامه ریزی برای آن مستلزم سرمایه گذاری است. زمانی که بر روی یک چیز سرمایه گذار می کنیم، بی شک می خواهیم که به سودی قابل توجه از آن برسیم. داشتن یک چرخه محتوا در استراتژی محتوایی به شما کمک می کند تا هر چه بهتر به این هدف دست پیدا کرده و نرخ بازگشت سرمایه خود را افزایش دهید.
  • ارتقای کیفیت محتوا: زمانی که مدیریت چرخه تولید محتوایی را در کسب و کار خود پیاده می کنید، خود به خود کیفیت محتوا های تان افزایش پیدا می کند؛ چراکه با برنامه تر پیش می روید.
  • آشنایی با مخاطبان هدف: همانطور که متوجه شدید در برخی مراحل چرخه عمر محتوا به بررسی و تحلیل مخاطبان می پردازیم. این امر سبب شده تا به شناخت خوبی از مخاطبان کسب و کار خود رسیده و دیگر استراتژی های بازاریابی خود را بر اساس آن بچینیم.

سخن آخر

اگر مدت زیادی است که پا به دنیای اینترنت گذاشته و کسب و کار خود را اینترنتی کرده اید، بی شک می دانید که مسیر ساده ای را در پیش نگرفته اید. شما برای دستیابی به اهداف محتوایی خود در این دنیای گسترده باید با تمام وجود تلاش کرده و پیروی از یک چرخه عمر محتوا اصلی در این میان بسیار مهم می باشد. پس بهتر است هرجه سریع تر نسبت به پیاده سازی استراتژی محتوایی خود بر اساس این چرخه اقدام نمایید.

منبع: optimizely

لینک کوتاه مطلب :
نقشه سفر مشتری چیست و چگونه آنرا طراحی کنیم؟
نقشه سفر مشتری چیست و چگونه آنرا طراحی کنیم؟
نقشه سفر مشتری چیست و چگونه آنرا طراحی کنیم؟
نقشه سفر مشتری چیست و چگونه آنرا طراحی کنیم؟
گوگل ادسنس و چگونگی کسب درآمد از آن
گوگل ادسنس و چگونگی کسب درآمد از آن
گوگل ادسنس و چگونگی کسب درآمد از آن
گوگل ادسنس و چگونگی کسب درآمد از آن
بریف محتوا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
بریف محتوا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
بریف محتوا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
بریف محتوا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
7 روش فوق العاده برای کسب درآمد از تولید محتوا
7 روش فوق العاده برای کسب درآمد از تولید محتوا
7 روش فوق العاده برای کسب درآمد از تولید محتوا
7 روش فوق العاده برای کسب درآمد از تولید محتوا
راه های کسب درآمد از سایت
راه های کسب درآمد از سایت
راه های کسب درآمد از سایت
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}