زمانی که افراد شروع به فراگیری سئو می کنند، معمولا اولین سوالی که در ذهن شان شکل می گیرد، این است که چگونه می توان از این طریق کسب درآمد داشت؟

در صورتی که این دغدغه شما هم هست، باید بدانید اگر سئو را به طور کامل و حرفه ای بلد باشید، نیازی به نگرانی در این باره نیست. چراکه تقریبا هر کسب و کاری در فضای وب به نوعی با سئو سروکار داشته و فرصت های شغلی بی شماری برای شما وجود دارد. در این مطلب با راهکارهای کسب درآمد از سئو آشنا شده و نکات مهم هر کدام را بررسی می کنیم.

اهمیت سئو سایت برای کسب و کارها

دنیای وب امروزه مملو از کسب و کارهایی شده است که برای جذب مشتری، از هیچ ترفند رقابتی نمی گذرند. بنابراین اگر شرکتی بخواهد در این فضای رقابتی سهم بیشتر بازار را به خود اختصاص دهد، باید در نتایج برتر گوگل جایگاه یابد. در واقع این کار باعث شده تا ترافیک سایت افزایش یافته و به طبع فروش نیز افزایش یابد.

سئو نیز همان راهکاری است که می تواند این مزیت را برای یک سایت به وجود آورده و آنرا به رتبه های برتر گوگل برساند. بنابراین استخدام یک متخصص سئو از مهم ترین اقدامات در جهت رسیدن به اهداف طراحی سایت است.

کسب درآمد از سئو

راه های کسب درآمد از سئو

امروزه حتی کسب و کارهایی که همیشه به صورت حضوری فعالیت داشته اند هم دیگر یک شعبه در فضای مجازی افتتاح می کنند، تا از این راه درآمد خود را افزایش دهند. اما با ایجاد یک سایت تنها مالک آن سود کسب نمی کند، بلکه افراد زیادی می توانند، با ارائه خدمات یا همکاری با مالکان سایت ها به درآمد برسند. یکی از این مشاغل متخصص سئو است، که وظیفه اصلی آن بالا آوردن سایت در نتایج گوگل است.

البته این شغل بسیار وسیع بوده و با فراگیری دانش و مهارت سئو، از راه های مختلفی می توان کسب درآمد از سئو داشت ، که در ادامه به آنها می پردازیم.

استخدام در شرکت خدماتی

رایج ترین روشی که معمولا متخصصین برای کسب درآمد از سئو انتخاب می کنند، استخدام در شرکت خدمات سئویی می باشد. در حال حاضر شرکت های بسیاری، برای خدمات دهی سئو فعالیت دارند، که شما هم با توجه به رزومه و تخصص تان می توانید در آنها مشغول به کار شوید.

نحوه همکاری با این شرکت ها، در ابتدا با عقد یک قرارداد و مشخص کردن حقوق ثابت بسته به میزان کار و تجربه ای که دارید، صورت می گیرد. کسب درآمد از سئو با استخدام در یک شرکت، درآمدی ثابت دارد، که ممکن است برای برخی افراد مطلوب و برای برخی نامطلوب می باشد. در این شیوه شما کارمند سئوکار یک شرکت می شوید و موظفید که ماهانه یک یا چند وب سایت را بسته به سفارش کارفرما از لحاظ سئو داخلی، خارجی یا تکنیکال بهینه کنید.

اگر این روش را انتخاب می کنید، باید توجه داشته باشید، در صورت نداشتن رزومه یا سایقه کار قابل قبول، ممکن است مجبور شوید، یک دوره کوتاه کارآموزی، بین 1 تا 3 ماه بگذرانید. سپس می توانید در همان شرکت یا دیگر شرکت ها استخدام شوید.

مشاوره سئو

بسیاری از مالکان وب سایت ها برای بهینه سازی خود به دریافت مشاوره از افراد متخصص نیاز دارند، که فرصتی فوق العاده برای کسب درآمد از سئو را به وجود آورده است. شما نیز به عنوان یک متخصص سئو می توانید به به آنها مشاوره ساعتی برای بهینه سازی سایت شان ارائه داده و هزینه آنرا دریافت کنید.

البته توجه داشته باشید، برای اینکه افراد جهت مشاوه شما را اتخاب کنند، نیاز است در ابتدا اسم و رسمی در این زمینه برای خود به هم زده باشید. در اینجا برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) می تواند شما را بیش از پیش به افراد متقاضی این حرفه معرفی کرده و آنها را برای همکاری با شما تشویق کند.

سئو سایت خودتان

بسیاری از افراد کار کردن برای دیگران و اطاعت از کارفرما را دوست ندارند و ترجیح می دهند برای خود، کار کنند. اگر شما هم همچین تفکری دارید، خوشبختانه بازهم درهای کسب درآمد از سئو بر روی شما باز است. درواقع شما می توانید با راه اندازی سایت خود و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو، در رتبه های برتر جایگاه گرفته و درآمد بالایی داشته باشید.

ممکن است در نگاه اول روشی پیش پا افتاده و ساده به نظر برسد. شاید حتی فکر کنید اگر می شد از این راه به سود بالا رسید، چرا همه برای کسب درآمد از سایت شان، آنرا بهینه نمی کنند؟ اما حقیقت این است که کسب جایگاه های برتر در گوگل فرآیندی زمان بر و پیچیده است و به تولید محتوای با کیفیت و سرمایه گذاری در این راه نیاز دارد. بنابراین تنها افرادی می توانند از آن درآمد داشته باشند، که در این راه پایدار بوده و به راحتی پا پس نکشند.

راه های کسب درآمد از سئو

آموزش سئو

دیگر روش کسب درآمد از سئو، آموزش آن به افرادی جویای مهارت در این زمینه است. امروزه یکی از صنایع پول ساز در کشور آموزش بوده و رسانه های اجتماعی نیز بستری مناسب برای اینکار به وجود آورده است. البته از آنجایی که آموزش در فضای مجازی یک منبع کسب درآمد راحت و پرسود می باشد، دست در آن زیاد است. بنابراین علاوه بر دانش و مهارت، باید خلاقیت و نوآوری برای جذب مشتری داشته باشید.

رایج ترین روش آموزشی که با آن می توانید کسب درآمد از سئو داشته باشید، آماده سازی پکیج های آموزشی می باشد. برای این کار باید مدت مشخصی را صرف آماده سازی پکیج ها کرده و سپس آنرا در وب سایت خود یا وب سایت های واسطه برای فروش بگذارید. همچنین با معرفی و تبلیغ پکیج ها در پلتفرم های اجتماعی مانند اینستگرام و تلگرام می توانید فروش تان را افزایش دهید.

راه دیگر این است که دوره های آموزشی برگذار کرده و از افراد علاقه مند به یادگیری، برای شرکت در این دوره ها دعوت کنید. دوره های آموزشی را می توانید هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری برگذار نمایید.

ارائه خدمات سئو

برای اینکه با ارائه خدمات سئو کسب درآمد داشته باشید، نیازی نیست حتما در یک شرکت مشغول به کار شوید و می توانید این کار را به صورت شخصی یا اصطلاحا فریلنسری انجام دهید. در این روش کسب درآمد از سئو، شما به صورت انفرادی تحت نام خود یا یک برند، خدمات مختلف سئو به وب سایت ها ارائه می دهید.

فریلنسری مناسب افرادی است که با حقوق ثابت مشکل دارند و ترجیح می دهند، حقوق شان متغییر باشد. بدین صورت که هر چه پروژه های بیشتر و سنگین تری قبول کنند، درآمدشان نیز افزایش می یابد. همچنین در فعالیت به صورت فریلنسری شما قیمت را مشخص می کنید و تمامی درآمد کسب شده از این طریق به جیب خودتان وارد می شود و واسطه ای وجود ندارد. از این رو درآمدتان هم بیشتر می شود.

دیگر مزیت این روش کسب درآمد از سئو، این است که کار را در هر مکان که بخواهید، می توانید پیش ببرید و نیاز به مراجعه به محل خاصی ندارید. در واقع با فریلنسری می توانید در خانه خود نشسته و با یک سیستم مناسب به کسب درآمد بپردازید.

برای گرفتن پروژه های سئویی می توانید در سایت های کاریابی مخصوص، جستجو کنید. هر چه سابقه و نمونه کارهای موفق بیشتری داشته باشید، پروژه های بیشتری به شما پیشنهاد می شود و طبیعتا می توانید هزینه خدمات خود را بالا ببرید. البته به یاد داشته باشید که فضای فریلنسری به شدت رقابتی است و برای اینکه بتوانید در این رقابت موفق باشید، باید بهترین خدمات را با مناسب ترین قیمت ها و ارزش های افزوده اراده دهید.

کسب درآمد از سئو با فریلنسری

طراحی و سئو سایت فروشگاهی

اگر در سئو مهارت دارید و در کنار آن سرمایه کافی برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید، فرصتی فوق العاده برای کسب درآمد از سئو پیش روی تان وجود دارد! شما می توانید یک سایت طراحی کرده و با بهینه سازی محصولات و خدمات آن، از طریق افزایش فروش سایت، درآمد کسب کنید. در مقاله سئو سایت فروشگاهی نکات مهم برای بهینه سازی یک فروشگاه آنلاین را با شما به اشتراک گذاشته ایم.

فعالیت در گوگل ادسنس

یکی دیگر از راه های کسب درآمد از سئو، ایجاد یک اکانت در گوگل ادسنس است. سرویس گوگل ادسنس، قسمتی از فضای سایت تان را به تبلیغات اختصاص داده و به ازای جذب مشتری هزینه ای حدود نیم تا 10 دلار به شما می پردازد.

اما چرا آنرا در میان راه های کسب درآمد از سئو معرفی کرده ایم؟ در واقع سرویس ادسنس سایت هایی را می پذیرد که رتبه خوبی داشته باشند. بنابراین برای اینکه از این روش به درآمد برسید؛ باید بتوانید سایت تان را برای موتورهای جستجو بهینه کنید و شما به عنوان یک متخصص سئو به راحتی از پس اینکار برمی آیید.

اگر این راهکار را برای کسب درآمد از سئو انتخاب می کنید، توصیه می شود در حوزه های کم رقابت با ترافیک بالا فعالیت کرده تا سریع تر به نتایج دلخواه دست پیدا کنید. (برای آشنایی بیشتر با گوگل ادسنس و چگونگی کسب درآمد از آن به مقاله آن مراجعه نمایید.)

سخن آخر

در این مقاله ابتدا از اهمیت بهینه سازی سایت، در دنیای وب صحبت کرده؛ سپس به معرفی راه های کسب درآمد از سئو پرداخته و چگونگی کسب سود از هر کدام را بررسی کردیم. همانطور که متوجه شدید با فراگیری مهارت های سئویی محدود نخواهید شد و می توانید ازر هر راهی که راحت ترید، درآمد داشته باشید؛ تنها کافی است مهارت و تجربه خود را در این کار بالا برده تا در کار خود مورد قبول واقع شوید.

منبع: ahrefs