زیاد شدن تبلیغات نمایشی و محتوای تکراری که دارند باعث شده مخاطبان اکثرا به اینگونه تبلیغات نمایشی توجهی نکنند. اما گاهی برای دیده شدن برند و کسب و کارمان چاره ای جز تبلیغات نداریم و اگر با نادیده گرفتن تبلیغات توسط بازدید کنندگان روبرو شویم؛ تمام تلاش و هزینه ای که داشته ایم هدر می رود. بهترین راه حل برای این مشکل استفاده از تبلیغات همسان است. این مدل تبلیغاتی از آنجایی که با محتوای رسانه ی انتشار دهنده هماهنگ می شود بیشترین تاثیر گذاری را بر روی مخاطبان دارد. اگر قصد اجرای کمپین تبلیغات همسان برای کسب و کار اینترنتی خود دارد، خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

تبلیغات همسان چیست؟

تبلیغات همسان به نوعی از تبلیغات گفته می شود که در آن ساختار و محتوای تبلیغ را با بستر و رسانه منتشر کننده کاملا همخوانی دارد. تبلیغات بومی یکی از زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ به شمار می رود که در آن تبلیغ دهنده با پرداخت هزینه، محتوایی متناسب با ساختار و عملکرد رسانه تبلیغاتی که مخاطب در آن بیشترین حضور را دارد، برای تبلیغ قرار می دهد. تبلیغات همسان را هم می توان در پلتفرم های اجتماعی مانند اینستاگرام و هم در موتورهای جستجو مانند گوگل مشاهده کرد.

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که وارد یک سایت شده باشید و در آن محتوایی پیشنهادی را مشاهده کرده که پس از کلیک بر روی آن متوجه شوید تبلیغاتی بوده است. در این صورت اگر سایت تبلیغ شده به قدری جذاب باشد که شما را جذب کند در آن می مانید و در غیر اینصورت آنرا ترک می کنید. این تبلیغات به دلیل شباهتی که به محتوای سایت منتشر کننده دارد، تبلیغات همسان می نامند.

تا به اینجا با مفهوم کلی تبلیغات همسان آشنا شدیم، اما پیشنهاد ما این است که در ابتدا برای آشنایی کامل با این مدل تبلغاتی مقاله مربوط به آنرا مطالعه کرده و سپس به سراغ اجرای کمپین تبلیغاتی آن در کسب و کار خود بروید.

نحوه اجرای کمپین تبلیغات همسان

در گذشته روش های تبلیغاتی نمایشی بیشتر مورد توجه بود و کاربران با دیدن تبلیغات در سایت ها و مکان های مختلف ممکن بود به آن جذب می شدند. اما با زیاد شدن این مدل تبلیغات توجه مخاطبان نیز کاهش یافت و دیگر استفاده از روش های تبلیغاتی سنتی بی اثر شدند. در ادامه و با تغییر رفتار کاربران کسب و کارها نیز به سراغ روش های دیگر تبلیغاتی موثرتر مانند تبلیغات همسان رفتند و به خوبی از آن نتیجه گرفتند. در ادامه نکاتی را به شما می گوییم که شما هم با به کارگیری آنها در کمپین تبلیغات همسان خود بتوانید این روش تبلیغاتی را به بهترین شکل برای کسب و کار خود اجرا نمایید.

برگذاری کمپین تبلیغات همسان

 

مرحله اول؛ هدف خود را مشخص کنید

قدم برداشتن در هر مسیری بدون هدف بزرگترین اشتباهی است، که در اکثر مواقع به شکست کسب و کارها منجر می شود. پس اولین کاری که برای طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی خود باید انجام دهید مشخص کردن اهداف و چشم اندازهای بازاریابی کسب و کارتان می باشد. این اهداف می توانند افزایش آگاهی از برند، افزایش تعداد مخاطبان راغب (Leads) و یا افزایش فروش باشد.

اگر در انتخاب چشم انداز برای اجرای کمپین تبلیغات همسان کسب و کار خود دچار شک و تردید هستید، بهترین کار این است که اهداف و نتایج کسب و کارهای مشابه خود را بررسی نمایید. این بررسی به شما دیدگاه بهتری برای شناسایی اهداف می دهد. و اگر در این کار مبتدی هستید و نمی توانید به چنین داده هایی دسترسی پیدا کنید می توانید خودتان کمپین های کوچک تبلیغات همسان اجرا کرده و نتایج آن را بررسی کنید تا سپس کمپین های بزرگتر را هدفمندتر اجرا کنید.

مرحله دوم؛ بودجه ای برای اجرای کمپین تبلیغات همسان خود تعیین کنید

مرحله بعد از شناسایی اهداف این است که بودجه ای را برای برگذاری کمپین تبلیغاتی تان تخصیص دهید. در اینجا باید به منابع موجود و سرمایه اولیه تان توجه داشته و براساس آن بودجه ای نسبتا منعطف برای اجرای کمپین تبلیغات همسان خود در نظر بگیرید.

مرحله سوم، مخاطبان هدف را شناسایی کنید

سومین مرحله برای اجرای کمپین تبلیغات همسان، این است که مخاطبان هدفی که با این مدل تبلیغات می خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید را شناسایی نمایید. در اینجا باید ببینید با استفاده از تبلیغات همسان می خواهید چه مخاطبانی را هدف بگیرید و آیا واقعا می توانید آنها را جذب کنید. البته با شناسایی مخاطبان هدف کارتان تمام نمی شود و پس از آن باید بررسی کنید این مخاطبان چه ویژگی هایی دارند و چگونه می توان نظر آنها را جلب کرد. در واقع شما برای تولید محتوای تبلیغاتی به تمامی این اطلاعات نیاز دارید.

مرحله چهارم؛ بهترین پلتفرم را برای تبلیغات انتخاب نمایید

در این مرحله نوبت به شناسایی و انتخاب پلتفرمی است که کاربران تان بیشترین حضور فعال را در آن دارند. برای این کار اطلاعات پلتفرم های مناسب کسب و کار را بررسی کرده و مخاطبان هر پلتفرم را شناسایی کنید. در اینجا می توانید با ابزارهایی مخصوص به این کار ویژگی‌های شخصی یا دموگرافیک مخاطبان پلتفرم، دستگاه های مورد استفاده آنها، موقعیت مکانی کاربران و تعداد بازدید های پلتفرم مورد نظر را بررسی نمایید. اگر می خواهید تبلیغات همسان خود را در وب سایت ها قرار دهید برای این کار هم نیز ابزارهایی ویژه وجود دارند که به کمک شما می آیند.

مرحله پنجم؛ محتوایی جذاب برای ارائه به مخاطبان تولید کنید

برای اینکه بتوانید مخاطب هدف را به بهترین شکل جذب کنید مهم است که به بهترین شکل پیام بازاریابی خود را تولید کرده و انتقال دهید. تا به اینجا شما هم هدف خود را شناسایی کرده اید و هم می دانید پیام تبلیغاتی خود را برای چه مخاطبان هدفی و با چه ویژگی هایی باید ارسال کنید. پس تنها کاری که باید در این مرحله از اجرای کمپین تبلیغات همسان انجام دهید این است با توجه به اطلاعاتی که دارید محتوای تان را متناسب با پلتفرم یا سایت منتشر کننده تبلیغ تولید نمایید. اگر بتوانید محتوای تبلیغاتی خود را به بهترین شکل تولید نمایید، موفق خواهید شد نظر مخاطبان هدف کسب و کار خود را جلب کرده و آنها را به کاربر یا حتی مشتری تبدیل نمایید.

مرحله ششم؛ محتوای تولید شده را منتشر کنید

پس از اینکه مقدمات کار را برای اجرای کمپین تبلیغات همسان آماده کردید، زمان آن می رسد که محتوای تبلیغاتی را منتشر کنید. با توجه به رعایت نکات مراحل قبل محتوای خود را در بستری که برای این کار تشخیص داده اید مناسب تر است ارائه دهید. اگر تا به اینجای کار همه مراحل را به درستی طی کرده باشید بی شک به نتیجه دلخواه تان پس از انتشار تبلیغ خواهید رسید.

تبریک می گوییم کمپین تبلیغاتی شما اجرا شد!

مرحله هفتم؛ نظارت و ارزیابی کنید

آخرین مرحله پس از اینکه محتوای تبلیغاتی را منتشر کردید، این است که دائما بر روی آن نظارت داشته و نتایجی که از آن کسب کرده اید را بررسی کنید. شما باید دائما بررسی کنید که کمپین تبلیغات همسان تان چگونه در حال اجرا شدن است تا در صورتی که مشکلی رخ داد به سرعت آنرا رفع کرده و یا اگر نتایج آن راضی کننده نبود؛ آن را کنسل کنید و مجددا بهتر از قبل کمپین تبلیغاتی خود را برگذار نمایید.

برای این کار می توانید آزمایش A/B را برای شناسایی تبلیغات، تصاویر، عنوان ها و مخاطبان هدف انجام دهید. شاید انجام این کار به نظر کار دشوار و یا سخت برسد، اما مطمئن شدن از اینکه در چه شرایطی بهترین نتیجه را می گیرید در گرو نظارت بر کمپین تبلیغاتی تان است.

ما نمی توانیم برای تمامی کمپین های تبلیغاتی شاخص های کلیدی عملکرد یکسانی معرفی کنیم و این شاخص ها بسته به نوع کسب و کارها متفاوت می باشند. اما به طور کلی می توان برای اندازه گیری عملکرد و نتایج تبلیغات اندازه گیری معیارهایی همچون نرخ کلیک، نرخ تبدیل و نرخ پرش را مبنی قرار داد. با استفاده از این معیارها می توان تا حدودی به اطلاعات ارزشمندی درباره بهترین محتوایی که بهترین تعامل را داشته دست پیدا کرد.

اجرای کمپین تبلیغات همسان

هدف از اجرای کمپین تبلیغات همسان چیست؟

برای خیلی ها این سوال وجود دارد که چرا باید کمپین تبلیغات همسان را برای کسب و کار خود اجرا کنند. اهدافی که در پشت استفاده از این مدل تبلیغاتی وجود دارد گوناگون بوده اما به طور معمول افزایش فروش جزئی از آن نیست. یعنی اگر هدف تان صرفا افزایش فروش است باید حتما ایده و طرح تان بسیار هوشمندانه بوده و برای آن زمان و انرژی کافی بگذارید. در غیر اینصورت بهتر است دیگر روش های تبلیغاتی را برای اینکار جایگزین کنید.

یکی از هدف هایی که وب مستران اغلب از اجرای کمپین تبلیغات همسان دارند پروموت کردن بلاگ پست می باشد. یعنی با این مدل تبلیغات بازدید کنندگان بیشتری را به سوی محتوای سایت خود می کشانند.

جمع بندی

در این مقاله تمامی نکاتی را که برای اجرای کمپین تبلیغات همسان حرفه ای لازم بود بررسی کردیم تا در آخر به شما دید واضحی از این روش دهیم که بتوانید آن را به هوشمندانه ترین شکل ممکن برگذار نمایید. تبلیغات همسان یکی از موثرترین راه ها برای جذب کاربر و افزایش آگاهی از برند به شمار می رود که اگر به صورت اصولی انجام شود بهترین نتایج را برای کسب و کارها به ارمغان می آورد.

منبع: outbrain.com