طبق نظر متخصصان سئو یکی از مهم ترین عوامل اثر گذار بر روی موفقیت سئو گرفتن بک لینک می باشد؛ چرا که لینک های خارجی می تواند در کسب جایگاه از گوگل بسیار موثر باشند. هرچند که گوگل سخن مستقیمی از تاثیر بک لینک بر روی سئو سایت به میان نیاورده است اما نمی توان آن را دلیل بر بی تاثیر بودن لینک خارجی ها بر رتبه صفحات وب سایت دانست.

گرفتن بک لینک در دنیای مجازی به مانند تایید شدن از طرف دیگران در دنیای واقعی می باشد. در واقع زمانی که سایتی به وب سایت شما لینک می دهد به گوگل سیگنال ارزشمندی وب سایت شما را ارسال می کند و گوگل در رتبه دهی به سایت شما آن را لحاظ می کند.

بک لینک چیست؟

به پیوندی که در یک دامنه متفاوت از سایت شما ایجاد شده و کاربران را به وب سایت شما هدایت می کند، بک لینک می گویند. به عبارتی دیگر بک لینک ها همانند پل های ارتباطی میان وب سایت ها و کاربران همانند رهگذران هستند. هر چه پل های منتهی به یک مسیر بیشتر باشند، احتمال اینکه رهگذران بیشتری به آن سایت روانه شوند بیشتر است. هنگامی که یک وب سایت و یا وبلاگ، به شما لینک می دهد در واقع سایت شما را ارزشمند دانسته و عملکرد شما را مورد تایید قرار داده است.

لینک دهی یکی از ابتدایی ترین و البته مهم ترین عوامل در بهبود سئو وب سایت به شمار می رود. اگر آشنایی کافی با نحوه ایجاد لینک ندارید، پیشنهاد می شود مقاله “آموزش لینک دهی به دیگر صفحات در وردپرس” را مطالعه کنید.

تاثیر بک لینک بر سئو

همانطور که گفته شد بک لینک ها در واقع انتقال دهنده کاربران از سایتی به سایت دیگر می باشند. بنابراین اولین تاثیر مثبتی که گرفتن بک لینک از دیگر سایت ها برای شما به همراه دارد جذب کاربران بیشتر و بازدید بالاتر است. تا زمانی که یک وب سایت بازدید کننده نداشته باشد، نمی تواند جایگاه خوبی در گوگل نیز کسب کند. در واقع می توان گفت بدون بازدید کننده تمام تلاش های تان بیهوده می شود.

از دیگر معیار هایی که گوگل بر اساس آن وب سایت شما را رتبه بندی می کند، رفتار کاربران در وب سایت شما است. گوگل همیشه به دنبال کسب هر چه بیشتر رضایت کاربران می باشد، و در هنگام جستجو کاربر صفحاتی را اول نمایش می دهد که بتواند پاسخ گوی تمام و کمال او باشد. اما برای اینکه متوجه ارزش محتوای وب سایت ها شود، به نظر دیگران در مورد عملکرد و محتوای آن سایت توجه می کند. در واقع تاثیر دیگری که دریافت پیوند خارجی در بر دارد این است که، هر چه تعداد لینک خارجی هایی که به یک سایت داده شده بیشتر باشد؛ گوگل آن را با ارزش تر دانسته و رتبه بهتری به آن اختصاص خواهد داد. از این رو گرفتن بک لینک یکی از مهم ترین عوامل در چک لیست سئو می باشد.

همچنین شما می توانید با خواندن مقاله “بک لینک و اهمیت آن در سئو” در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید.

گرفتن بک لینک

معرفی انواع بک لینک

صفحاتی که در فضای اینترنت منتشر می شوند، ابتدا توسط گوگل مورد بررسی قرار می گیرند. گوگل با خزنده هایش تمامی محتوای وب سایت از جمله لینک های خارجی موجود در آن را مورد بررسی قرار می دهد. یکی از ویژگی های بک لینک ها فالو (Follow) یا نوفالو (Nofollow) بودن آنهاست. این مورد تنها برای خزنده های گوگل قابل درک بوده و بر اساس آن متوجه ارتباط صفحات لینک شده به یکدیگر می شود و به کاربران نمایش داده نمی شود. حال بیایید با هم این دو ویژگی را بررسی کنیم:

بک لینک فالو (Follow)

بک لینک های فالو، در واقع انتقال دهنده ارزش سایت به سایت لینک شده می باشند. تمامی بک لینک ها بطور پیش فرض فالو می باشند.

بک لینک نوفالو (Nofollow)

همانطور که گفته شد لینک های خارجی موجود در اینترنت به طور پیش فرض فالو هستند مگر اینکه عبارت nofollowرا در ویژگی rel آن قرار دهیم. در واقع با این کار از انتقال ارزش سایت خود به سایت دیگر جلوگیری می کنیم. لینک های نوفالو زمانی به کار می روند که بخواهیم به گوگل بگوییم که صفحه لینک شده هیچ ارتباطی با محتوای وب سایت شما ندارد.

اگر نمی دانید از کدام ویژگی برای لینک های خارجی که از وب سایت تان به سایت های دیگر می دهید استفاده کنید؛ پیشنهاد می شود مقاله “فالو یا نوفالو بدون بک لینک ها” را در مجله اورجین وب بخوانید.

روش های گرفتن بک لینک

با ما همرا باشید تا در ادامه 6 تا از بهترین و موثرترین راه های گرفتن بک لینک را بررسی کنیم.

ایجاد پست مهمان

در سطح اینترنت برخی وب سایت ها وجود دارند که به نویسندگان اجازه می دهند در آن به تولید و انتشار محتوا با ذکر منبع بپردازند. در واقع یکی از بهترین مکان ها برای گرفتن بک لینک پست های مهمان به شمار می روند. پس پیشنهاد می شود، برای کسب بک لینک صاحبان وب سایت های مرتبط با حوزه فعالیتی خود را قانع کنید تا اجازه دهند حداقل یک پست مهمان در سایت آنها ایجاد کنید. البته باید توجه داشته باشید که بک لینک شما را nofollow نکنند تا ارزش آن سلب نشود.

لینک های شکسته رقبا

ممکن است در هنگام بررسی برخی از سایت های مرتبط متوجه شوید که آنها به سایت هایی لینک داده اند که فعالیت خود را تغییر داده‌اند. در واقع کاربران با کلیک بر روی آن لینک، به صفحه هدف نمی رسند. این نوع پیوند های خارجی را لینک شکسته می گویند. در این مواقع شما باید فرصت را غنیمت شمرده و با یک تماس دوستانه از صاحب آن وب سایت درخواست کنید که لینک سایت شما را جایگزین لینک شکسته کند. شما به راحتی می توانید مالک سایت را متقاعد کنید که لینک شما را قرار دهد چراکه لینک شکسته می تواند به سئو وب سایت آسیب برساند و او ترجیح می دهد از بک لینک سالم و مفید بهره بگیرد.

گرفتن بک لینک در رپورتاژ

از متداول ترین روش ها برای گرفتن بک لینک ساخت رپورتاژ می باشد. در این روش با تولید و انتشار یک مقاله یا خبر، لینک خارجی های مورد نظر خود را در میان آنها قرار می دهید. از مزایای این روش می توان به عدم آسیب رسانی به سئو سایت و ساخت بک لینک های موثر و قوی اشاره داشت.

طراحی اینفوگرافیک

یکی از فرمت های رایجی که به منظور اشتراک گذاری اطلاعات به کار می رود، داده اینفوگرافیک می باشد. در این روش باید با مطالعه و بررسی سایت هایی که در زمینه کاری شما فعالیت می کنند، یک اینفوگرافی مرتبط برای آن ها طراحی کرده و لینک سایت خود را در آن به کار ببرید و سپس از مالکان وب سایت ها درخواست کنید آن را در وب سایت خود به اشتراک بگذراند.

برخی تصور می کنند که تصاویر در متن ارزش چندانی ندارد، اما این طرز فکر اشتباه است، چرا که بسیاری از افراد بیشتر به ظاهر اهمیت می دهند و به کارگیری تصاویر منحصر به فرد می تواند تاثیر بسیار خوبی در جلب رضایت کاربران داشته باشد. پس نباید این عنصر را دست کم گرفت.

دریافت بک لینک از شبکه های اجتماعی

بیشترین امتیاز در میان استراتژی های گرفتن بک لینک به شبکه های اجتماعی تعلق دارد. امروزه شبکه های اجتماعی کاربران بسیاری را جذب کرده است و به طبع دریافت لینک خارجی از این پلتفرم ها تاثیر بسزایی در جذب ترافیک بازدیدی برای شما به ارمغان می آورد. برای ساخت بک لینک های با ارزش در شبکه های اجتماعی باید در پست‌های‌تان به سایت های دیگر لینک داده باشید و در معرفی سایت خود به این شبکه ها موفق عمل کرده باشید. شبکه های اجتماعی علاوه بر تاثیر مثبتی که بر روی سئو سایت دارد، در عوامل دیگری همچون برند سازی و معرفی برندتان به کاربران می توانند بسیار موثر باشد.

لینک دادن به دیگران

لینک دادن به سایت های مرتبط با حوزه کسب و کار تان می تواند به دریافت بک لینک از آنها منجر شد؛ به این عمل تبادل لینک ها گفته می شود. افرادی که از طریق ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس ترافیک سایت خود را نظارت می کنند متوجه می شوند که کاربران از چه طریقی به وب سایت شان هدایت می شوند. در صورتی که این ترافیک با بک لینک موجود در وب سایت شما باشد ممکن است آنها نیز تصمیم بگیرند به شما لینک دهند. نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است که گرفتن بک لینک باید از سایت های مرتبط با کسب و کارتان باشد، چراکه مخاطبان هدف یکسان بوده و احتمال اینکه کاربران به وب سایت شما وارد شوند بیشتر است.

دریافت لینک خارجی

بک لینک های مضر را بشناسید

برخی پیوندها وجود دارند که ضررشان بیش از سود شان می باشد و در صورتی که با سایت شما لینک شوند وب سایت شما را در معرض خطر قرار می دهند.

بک لینک های نا مرتبط

از سایت های مرتبط با سایت تان و یا عمومی بک لینک دریافت کنید. گرفتن بک لینک از وب سایتی که ارتباط خاصی با حوزه فعالیت اینترتنی شما ندارد، می تواند به شک گوگل و یا حتی جریمه شدن وب سایت شما بیانجامد.

گرفتن بک لینک از سایت های فروشنده

برخی سایت ها در سطح اینترنت وجو دارند که با دریافت مبلغی به وب سایت شما در هدر یا فوتر سایت خود بک لینک می دهند. دریافت لینک خارجی از این طریق ریسک بالایی داشته و توصیه نمی شود.

کامنت بک لینک

یکی از ساده ترین روش هایی که جهت گرفتن بک لینک وجود دارد، قرار دادن لینک در بخش نظرات و کامنت های کاربران می باشد. طبیعتا صفحات زیادی در این بخش لینک می شوند؛ که ممکن است بسیاری از آنها اسپم و یا ضعیف باشند. بهتر است وب سایت شما در کنار این لینک های ضعیف قرار نگیرد.

سخن پایانی؛ کیفیت محتوا را دست کم نگیرید

در این مقاله در ابتدا با بک لینک و تاثیرات آن بر سئو آشنا شدیم و سپس روش های موثر گرفتن بک لینک را بررسی کردیم. اما در انتها می خواهیم مهم ترین رازی که برای دریافت بک لینک وجود دارد را با شما در میان بگذاریم؛ محتوای با کیفیت و ارزشمند تولید کنید. در واقع با اینکار شما یک تیر و دو نشان زده اید؛ چراکه از یک طرف وب سایت های رقیب ترجیح می دهند به سایتی بک لینک بدهند که عملکرد و محتوای بهتر و با ارزش تری داشته و از طرفی دیگر گوگل نیز ترجیج می دهد محتوایی را به کاربران نمایش دهد که پاسخ گوی آنها باشد.

منبع: searchenginejournal.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *