امروزه دیگر موتورهای جستجو یک ابزار برای سرگرمی یا دست یابی به اهداف جستجویی نیست و افراد به راحتی می توانند در آنها به کسب درآمد برسند. ابزارهای کسب درآمدی از گوگل بسیار متنوع بوده که هر کدام در جایگاه خود، می توانند بسیار سودمند باشند.

در این مقاله می خواهیم یکی از بهترین راه های کسب درآمد از گوگل، یعنی سرویس گوگل ادسنس را معرفی کنیم. اگر شما نیز یک وب سایت دارید و می خواهید از آن درآمد کسب کنید، این سرویس فرصتی فوق العاده در پیش روی شما قرار داده است، تا با گرفتن تبلیغات از آن و قرار دادن در سایت تان به این هدف برسید. در ادامه با ما همراه باشید تا با سرویس گوگل ادسنس و طریقه کسب درآمد از آن به طور کامل آشنا شویم.

گوگل ادسنس چیست؟

گوگل ادسنس (Google AdSense) یکی از سرویس های رایگان تبلیغاتی در گوگل می باشد، که به ناشران تبلیغ این امکان را می دهد، با قرار دادن تبلیغ در Display Network درآمد کسب کنند. این تبلیغات می تواند به صورت متنی، تصویری، بنری، ویدیویی یا ترکیبی از فرمت های مختلف تبلیغاتی باشد که در این سرویس برای جذب بهتر بازار هدف به نمایش در می آید. وظیفه مدیریت این تبلیغات برعهده پنل مدیریت گوگل می باشد.

چگونگی کسب درآمد از گوگل ادسنس

اولین چیزی که شما برای کسب درآمد با Google AdSense به آن نیاز دارید یک سایت است. این وب سایت می تواند متعلق به شخص شما بوده یا مدیریت آن به شما سپرده شده باشد. البته توجه داشته باشید، سایتی که برای این کار استفاده می کنید باید از قبل محتواهایی داشته باشد؛ چراکه سایت بدون محتوا، نمی تواند کاربر جذب کند و بدون کاربر تبلیغ کردن معنایی ندارد.

بنابراین پس از اینکه سایت تان را طراحی کردید، باید فکری به حال تولید محتوا در آن کنید. در سایت خود می توانید انواع محتوا از جمله: متن، تصویر، ویدیو، پادکست و… برای جذب کاربر قرار دهید.

پس نتیجه می گیریم، اگر هنوز سایتی ایجاد نکرده اید، ابتدا به سراغ طراحی سایت بروید و سپس به فکر کسب درآمد از ادسنس گوگل باشید. اما اگر پیش نیاز گوگل ادسنس، یعنی یک بلاگ یا سایت دارید؛ برای ورود و کسب درآمد از گوگل ادسنس باید مراحل زیر را طی کنید.

مرحله اول؛ ایجاد حساب کاربری در ادسنس

اولین مرحله ایجاد یک حساب کاربری با مراجعه به آدرس http://www.google.com/adsense می باشد. پیشنهاد می شود برای ایجاد حساب حتما از همان حساب گوگلی استفاده کنید که برای ورود به حساب جیمیل، یوتیوب و سایر سرویس‌های گوگل استفاده می کنید. یک نکته مهم در اینجا، این است که ورود به گوگل ادسنس از طریق آی پی ایرانی مقدور نیست. بنابراین باید از ابزارهای تغییر آی پی استفاده کنید. توصیه می شود حتما از ابزارهای معتبر و بدون DNS Leakبرای اینکار استفاده کنید و ریسک استفاده از ابزارهای رایگان را قبول نکنید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن کد گوگل ادسنس به وب ‌سایت

یکی از شرایط گوگل برای پذیرفتن یک سایت در سیستم ادسنس، بررسی هماهنگی آن با رهنمودها و قواعد خاص ادسنس می باشد. برای اینکه این مرحله را طی کنید، باید کد مخصوص گوگل ادسنس را به سایت خود افزوده تا ربات های گوگل به محتوای تان دسترسی پیدا کرده و آنرا تایید صلاحیت کنند.

در طی این مرحله هنوز وب سایت شما مورد تایید قرار نگرفته است، پس تبلیغات ادسنس نیز در آن نمایش داده نمی شود. اگر درخواست تان مورد تایید قرار گرفت، آنگاه تبلیغات گوگل در سایت تان ظاهر می شود و در ازای کلیک هایی که بر روی آن صورت می گیرد، مبلغی به شما پرداخته می شود.

به یاد داشته باشید که این مرحله را کافی است یک بار طی کنید و پس از آن به عنوان یک ناشر پذیرفته می شوید. بنابراین می توانید در هر وب سایتی که خواستید، تبلیغات ادسنس را به نمایش بگذارید. البته باید حواستان باشد که هیچ یک از قوانین گوگل ادسنس را زیر پا نگذارید.

مرحله سوم؛ تنظیم اطلاعات پرداخت و هویتی

آخرین مرحله که برای عضویت در ادسنس باید طی کنید، درج کردن اطلاعات حساب بانکی تان است تا در آخر هر ماه و پس از آنکه توانستید، درآمد خود را به حداقل 100 دلار برسانید، درآمدتان را دریافت کنید. گوگل در این مرحله برای اطمینان از صحت اطلاعات پستی که وارد کرده اید، یک کد تایید را پیش از ارسال هرگونه وجه، برای شما پست می کند. اگر تایید شد که اطلاعات شما کاملا صحیح است، درآمدتان واریز می گردد.

توجه داشته باشید که این سرویس برای کاربران ایرانی محدودیت های بخصوصی دارد، به طوری که اگر حساب تان ایرانی باشد، برای دریافت هزینه نمی توانید از آن استفاده کنید. بهترین کار این است که اطلاعات حساب یک شخص معتمد در خارج از کشور را در این مرحله وارد کنید و از او بخواهید پول تان را برای تان واریز کند.

درآمد حاصل از گوگل ادسنس چقدر است؟

بیشتر افراد زمانی که این روش را برای کسب درآمد انتخاب می کنند، اولین سوالی که در ذهن شان شکل می گیرد؛ این است که درآمد حاصله از آن چقدر است. ای کاش می توانستیم به آن پاسخ مشخصی دهیم، اما واقعیت این است که میزان درآمد از گوگل ادسنس متغیر است و عوامل متعددی در آن نقش دارد. در ادامه چندتا از عواملی که بر روی درآمد از سرویس ادسنس تاثیر گذارند را آورده ایم:

تمامی موارد ذکر شده بر روی درآمدی که ناشر از تبلیغات ادسنس به دست می آورد، تاثیر گذارند. اگر تمامی این عوامل به صورت صحیح ترکیب شوند، درآمد تبلیغ دهنده افزایش پیدا می کند.

گوگل ادسنس

با انواع تبلیغات در گوگل ادسنس آشنا شوید

تبلغاتی که سرویس ادسنس در اختیار ناشران قرار می دهد، انواع مختلفی دارند. هر یک از تبلیغات بسته به نوع خود، باید در فضای مشخصی به نمایش گذاشته شود و به طبع، مبلغی که برای هر کدام پرداخته می شود نیز متفاوت است. با ما همراه باشید تا در ادامه انواع آن و محل قرار گیری شان را مورد بررسی قرار دهیم.

تبلیغات بر اساس جست‌وجو

در تبلیغات بر اساس جستجو، ناشر تبلیغات ادسنس را بر اساس جستجو یک کلید واژه ی خاص در سایت نمایش می دهد. در واقع در این نوع تبلغات، گوگل ادسنس به ناشر اجازه می دهد تا تبلیغات مرتبط به یک کوئری جستجو خاص را در فضای مورد نظر سایت خود قرار دهد. سپس 51 درصد از از مبلغ تبلیغ را به حساب ناشر می پردازد. این مبلغ به نسبت تبلیغات محتوا محور که 68 درصد از کل هزینه می باشد، کمتر است؛ با این حال نرخ کلیک تبلیغات جست و جو محور بیشتر است، به همین دلیل کاملا ارزشش را دارد.

تبلیغات بر اساس محتوا

از این روش تبلیغاتی ادسنس، به منظور هدف گیری کاربرانی استفاده می شود که یک محتوا یا موضوع خاص را دنبال می کنند. نحوه برآورد هزینه در این نوع، به دو صورت: (CPC) پرداخت به ازای هر کلیک یا (CPM) پرداخت به ازای هر بازدید باشد. البته در پرداخت به ازای هر بازدید، این گونه نیست که بابت هر یک بازدیدی که از تبلیغ در سایت ناشر صورت گرفت، مبلغی به او پرداخته شود. بلکه هر هزار بازدید برای پرداخت هزینه برآورد می شود.

تبلیغات بر اساس محتوای گوگل ادسنس، انواع مختلفی دارد که شامل: متن، تصویر، گیف ها، بنر، ویدیو و.. می باشد. در اکثر اوقات، ناشر خود می تواند انتخاب کند که کدام نوع را به اشتراک گذاشته تا به سلیقه کاربران خود نزدیک باشد.

تبلیغات Page Level

تبلیغات Page Level را گوگل در سال 2016 با تمرکز بر کاربرانی که با موبایل به این فضا وارد می شوند، توسعه داد. این نوع تبلیغات گوگل ادسنس از فناوری بهینه سازی استفاده می کند. بنابراین تنها در مناسب ترین و پربازدید ترین زمان ها نمایش داده می شود. یا به عبارتی در زمانی که تجربه کاربری خوب باشد، به نمایش گذاشته می شود. این نوع تبلیغات را به دو شکل در سایت ها مشاهده می کنید:

تبلیغات مبتنی بر ویدیو

در تبلیغات مبتنی بر ویدیو، گوگل ادسنس به ناشران تبلیغات اجازه می دهد، تا از تبلیغات ویدیویی برای کسب درآمد استفاده کنند. در واقع ناشر تبلیغ می تواند خودش تبلیغی را که می خواهد بر روی سایتش بارگذاری کند، را انتخاب کند.

البته ناشران باید به این موضوع توجه داشته باشند، که ویدیو ها را باید در پخش کننده سایت خودشان آپلود کنند. در غیر اینصورت و با بارگذاری ویدیو در یوتیوب و Embed کردن ویدیو در سایت، امکان استفاده ز این نوع تبلیغ و کسب درآمد وجود ندارد.

سخن آخر

امروره استفاده از سرویس گوگل ادسنس برای کسب درآمد، به یکی از روش های پرطرفدار تبدیل شده است؛ که متاسفانه به دلیل فیلترینگ ها در ایران محدود می باشد. اگر بتوانید همانطور که در این مقاله ذکر کردیم و با دور زدن تحریم ها و استفاده از اطلاعات افراد قابل اعتماد در خارج از کشور، به این سرویس دسترسی پیدا کنید، می توانید درآمد خوبی از این طریق به دست آورید.