اندازه گیری KPIهای دیجیتال مارکتینگ به بازاریابان کمک می کند تا انتظارات خود از روش های بازاریابی را تعیین کرده و بررسی کنند آیا کار آنها تاثیر دلخواه را دارد یا خیر. بدون محاسبه شاخص های کلیدی عملکرد، بازده ای که برای کسب و کار خود برآورد می کنید، کاملا بی معناست.

هر بازاریابی برای بررسی موفقیت مسیری که در آن قرار دارد، به اندازه گیری عملکرد خود نیاز دارد. با این کار متوجه می شود در کجا باید با سرعت بیشتری پیش برود، کجا تغییر مسیر دهد یا به کل متوقف شود. شاخص های کلیدی عملکرد در دیجیتال مارکتینگ برای همین تعریف شده اند تا راهنمایی برای بازاریابان برای حرکت رو به جلو باشند.

شاخص­ های کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟

شاحص های کلیدی عملکرد یا KPIهای دیجیتال مارکتینگ، معیارهای کمی هستند، که بازاریابان با اندازه گیری آنها میزان موفقیت استراتژی های بازاریابی خود را اندازه گیری می کنند. بازاریابان از این طریق می توانند انتظارات خود از استراتژی های شان مشخص کرده و ثابت کنند چقدر عملکردشان تاثیر گذار بوده است. شاید برای افرادی که به طور مستقیم با بازاریابی دیجیتالی در ارتباط نبوده اند، اندازه گیری KPIهای دیجیتال مارکتینگ بنظر دشوار برسد، اما در این مقاله می خواهیم خلاف این را ثابت کنیم. در واقع، اندازه گیری شاخص های کلیدی عملکرد در انواع دیجیتال مارکتینگ از روش های آفلاین بسیار ساده است. تنها کافی است در انتخاب شاخص های موردنظر کسب و کار خود دقت کافی به خرج دهید.

در بازار رقابتی شدیدی که امروزه بخصوص در ایران حاکم است، بسیار مهم است که شما به عنوان یک بازاریاب یا مالک کسب و کار بتوانید این شاخص ها را به طور دقیق تعریف کرده و استراتژی های خود را به سمت بهره وری بالا جهت دهید.

چگونگی انتخاب بهترین KPIهای دیجیتال مارکتینگ

شاخص های کلیدی عملکرد دیجیتال مارکتینگ بسیار متنوع می باشد و بی شک اندازه گیری همه ی آنها برای سنجش موفقیت کاری بسیار دشوار و نا معقول می باشد. بنابراین هر کسب و کاری باید بسته به استراتژی که در پیش می گیرد، بهترین KPIها را برای خود تعریف کند. اگر شما نیز به تازگی وارد این حوزه شده اید و می خواهید بهترین شاخص ها را برای کسب و کار خود مشخص کنید، بهتر است این کار را با اندازه گیری معیارهای اصلی شروع کنید. انتخاب این معیارها بسته به کسب و کارتان باید یک ارزیابی کلی از میزان موفقیت تان را در اختیار شما قرار دهد.

پس از اینکه معیارهای کلی را مشخص کردید، باید بررسی کنید که به چه ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل آن در دنیای دیجیتال دسترسی دارید؟ ایا می توان آنرا به صورت آنلاین رصد کرد یا باید به صورت دستی این کار را انجام دهید؟ در آخر نیز باید از اینکه KPIهای دیجیتال مارکتینگ تان با اهداف کسب و کاری تان هماهنگ است اطمینان حاصل کنید. متاسفانه برخی در انتخاب شاخص های کلیدی بیشتر به رایج بودن آن در دنیای دیجیتال توجه می کنند، نه به هدف کلی که برای انتخاب آن باید در نظر داشته باشند. در واقع بیشتر به قابل اندازه گیری بودن آن توجه می کنند تا اینکه ببینند اطلاعات کاربردی در اختیار شان قرار می دهد یا خیر.

یک شاخص کلیدی عملکرد خوب، باید بتواند به شما در بررسی استراتژی های بازاریابی کمک کند نه اینکه صرفا در دنیای دیجیتال مارکتینگ کاربرد داشته باشد.

KPIهای دیجیتال مارکتینگ

شاخص های کلیدی عملکرد یا KPIهای دیجیتال مارکتینگ

در ادامه برخی از مهم ترین و رایج ترین KPIهای دیجیتال مارکتینگ را معرفی کرده؛ که هر کدام اگر به جای خود و دقیق اندازه گیری شوند، می توانند دید خوبی از عملکرد کلی استراتژی بازاریابی تان را در اختیار شما قرار دهد. توجه داشته باشید که نیازی نیست، همه این معیارها را مورد بررسی قرار دهید و همین که مرتبط ترین آنها به کسب و کارتان را بررسی کنید کافی است.

بازگشت سرمایه (ROI)

شاخص بازگشت سرمایه مهم ترین معیاری است که پیشنهاد می شود، حتما آنرا به عنوان یکی از اصلی ترین شاخص های عملکرد یا KPIهای دیجیتال مارکتینگ خود اندازه گیری کنید. هر سرمایه گذاری که در کسب و کاری صورت می گیرد، هدف مالی در پشت آن نهفته است و بدون کسب سود، عملا سرمایه گذاری بی معنی و اتلاف پول است. نرخ بازگشت سرمایه به شما تصویر واضحی از تاثیر بازاریابی دیجیتالی تان بر روی درآمدتان را نشان می دهد. (نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه را در مقاله مربوط به آن مطالعه نمایید.)

منابع درآمد

برای اینکه بتوانید کسب و کار خود را در مسیر موفق خود گسترش دهید، باید بفهمید بیشترین فروش شما از کجا حاصل می شود. در واقع این، یکی از مهم ترین KPIهای دیحیتال مارکتینگ برای تداوم عمر کسب و کار است. بدین گونه که اگر بفهمید مشتریان شما بیشتر از چه راهی با شما تعامل برقرار کرده و خرید می کنند، می توانید بر روی آن منبع سرمایه گذاری بیشتری کرده و از شکست های احتمالی جلوگیری کنید. برای مثال اگر بیشتر فروش شما از طریق اینترنتی و سایت فروشگاهی تان به دست می آید، یک اختلال در کار سایت، می تواند کسب و کار شما را فلج کند. برای اینکار می توانید یک نمودار درصدی بر اساس منابع کسب و کار خود طراحی کرده و سهم هر منبع را بر روی آن مشخص نمایید. همچنین پیشنهاد می شود، منابع خود را تنوع بخشیده تا در صورتی که یکی از آنها به بن بست خورد، آینده کل شرکت تحت تاثیر قرار نگیرد.

تبدیل در هر کانال

باید کانال های مختلفی که برای ارتباط با مشتریان خود به کار می گیرید را ارزیابی کنید. اگر کانالی ترافیک زیادی برای شما فرستاد اما کیفیت مشتریان آن پایین بود، ارزش سرمایه گذاری آنچنانی ندارد. در مقابل اگر کانالی ترافیک کم، اما با کیفیتی برای شما ایجاد کرد، ارزش بالاتری دارد.

هزینه تبدیل کاربر به مشتری

یکی دیگر از KPIهای دیجیتال مارکتینگ که بررسی آن به شما کمک می کند، نرخ تبدیل است. یعنی باید بررسی کنید برای به دست آوردن هر مشتری چقدر باید هزینه کنید؟ یا استراتژی تان در جهت رساندن سود به مشتریان چگونه عمل می کند؟ برای محاسبه این شاخص باید هزینه ای که برای جذب مشتریان از طریق یک کانال خاص داشته اید را برآورد کرده و آنرا بر تعداد کل مشتریان تقسیم کنید. عدد به دست آمده نشان دهنده هزینه ای است که برای تبدیل کاربر به مشتری پرداخته اید.

نرخ کلیک ایمیل

یکی از روش های پرطرفدار بازاریابی دیجیتالی ایمیل مارکتینگ می باشد و شاخصی که برای ردیابی آن تعریف شده است، نرخ کلیک کاربران بر روی ایمیل است. اگر این روش مارکتینگ را در پیش می گیرید باید بررسی کنید، که چه تعداد از مخاطبان با ایمیل شما درگیر می شوند.

این شاخص نیز همانند دیگر KPIهای دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه گیری می باشد. برای محاسبه آن باید تعداد کلیک های یک کمپین ایمیل مارکتینگ را بر تعداد کل ایمیل های ارسال شده تقسیم کرده، سپس آنرا در 100 ضرب نمایید. عدد به دست آمده درصد اثر گذاری کمپین شما را نشان می دهد.

در آمد از هر مشتری

با اطلاع از اینکه چه مشتریانی بیشترین ارزش سرمایه گذاری را دارند، می توانید بودجه خود را هدفمندتر برنامه ریزی کنید. این معیار از آن KPIهای دیجیتال مارکتینگ می باشد، که شاید اصلی نباشد، اما اطلاعات ارزشمندی برای جهت دادن به استراتژی تان را در اختیار شما قرار می دهد. ببینید چه مشتریانی بیشترین سود را به کسب و کار شما می رسانند و روی آنها سرمایه گذاری بیشتری کنید.

پرداخت با ازای کلیک (CPC)

CPC به هزینه ای گفته می شود که بابت هر کلیکی که بر روی تبلیغات تان در رسانه های مختلف اجتماعی صورت می گیرد، می پردازید. هزینه کلیک در همان ابتدای بستن قرار داد با ناشر تبلیغات تان مشخص می گردد و بسته به تعداد کلیک ها در یک بازه زمانی مشخص، موظف اید هزینه آنرا برآورد کرده و بپردازید. با اندازه گیری این شاخص عملکردی دیجیتال مارکتینگ، می توانید از اینکه تبلیغات کلیکی تان بهره وری کافی را دارد یا خیر، اطلاع یابید.

شاخص کلیدی یا KPIهای دیجیتال مارکتینگ

تبدیل لید به مشتری

دیگر معیار از KPIهای دیجیتال مارکتینگ که بررسی آن اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار می دهد، هزینه های تبدیل سرنخ به مشتری است. میزان موفقیت عملکرد تیم های بازاریابی و فروش خود را در تبدیل سرنخ به فروش واقعی بررسی کنید. اگر تعداد سرنخ های تان زیاد بوده؛ اما به نسبت آن فروش کمی داشتید، ممکن است مشکلی در این مسیر وجود داشته باشد. با پیگیری دقیق می توانید از این مشکلات آگاهی یافته و در استراتژی های خود تغییراتی ایجاد نمایید.

برای محاسبه آن نیز تعداد سرنخ های تبدیل شده به فروش را بر تعداد کل سرنخ ها تقسیم کنید. با ضرب کردن عدد به دست آمده در 100، درصد آنرا می توانید مشخص کنید.

سخن آخر

عوامل زیادی در موفقیت یک استراتژی تاثیر گذار است، که مهم ترین آن پیشروی بر اساس یک نقشه برای بررسی عملکرد است. اگر موفقیت هر قدمی که در دنیای بازاریابی برمی دارید را به خوبی نسنجید، ممکن است به طور کل گمراه شوید. اندازه گیری KPIهای دیجیتال مارکتینگ، همانند یک راهنما به کمک شما آمده تا در هر بخش از بازاریابی دیجیتال خود هستید، از میزان موفقیت خود آگاه شوید.

منبع: klipfolio