افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چیست؟

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چیست؟
جدیدترین مقالات
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
تصور کنید یک سایت راه اندازی کرده، مقدار قابل توجهی محتوا در آن بارگذاری کرده...
جدیدترین مقالات
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
چگونه یک نام مناسب برای دامنه خود انتخاب کنیم؟
زمانی که قرار است یک نوزاد متولد باشد، پیش از هر چیز برای  او یک نام انتخاب م...
جدیدترین مقالات
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
10 ابزار فشرده سازی تصاویر
بارگذاری تصاویر با حجم بالا در سایت، سرعت بارگذاری آنرا کاهش داده و تاثیر بدی...
جدیدترین مقالات
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
LCP یا Largest Contentful Paint چیست؟
موتورهای جستجو در سال های اخیر سیاست های رتبه بندی خود را بر اساس جلب هر چه ب...
جدیدترین مقالات
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
 CLS چیست؟ بهینه سازی CUMULATIVE LAYOUT SHIFT
CLS یا CUMULATIVE LAYOUT SHIFT یکی از معیارهای رتبه بندی صفحات است و جا به جا...
افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چیست؟

یکی از مرسوم ترین روش های بازاریابی که امروزه بسیار محبوب شده است افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش است. در این روش بازاریابان با تبلیغ محصولات و خدمات یک برند یا کسب و کار دیگر به کاربران به کسب درآمد می پرازند. برای آشنایی با این روش مارکتینگ جذاب و پربازده با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ به مدلی از بازاریابی گفته می شود که در آن فروشنده اصلی به پخش کنندگان محصولات برای فروش و ایجاد سرنخ ها هزینه ای مشخص (پورسانت) می پردازند.ه عبارتی دیگر در بازاریابی پورسانتی پیشنهاد خرید یا تبلیغات محصول بر روی سایت ناشر قرار می گیرد و اگر این تبلیغ باعث فروش محصول شود، هزینه ای مشخص به ناشر پرداخته می شود. بازاریابانی که به عنوان ناشر یا افیلیت در این روش شرکت می کنند، افرادی خارج از شرکت هستند.

شاخص های کلیدی عملکردی که برای این روش بازاریابی اندازه گیری می شوند عبارت اند از: کلیک بر روی تبلیغ، ثبت ایمیل کاربر و فروش محصول. بازاریابان این شاخص ها را سنجیده و اگر متوجه اثر بخش بودن تبلیغ شوند بر اساس میزان فروش یا هر روشی که از قبل بر روی آن توافق کرده اند، مبلغی مشخص به ناشران می پردازند.

ناشران یا افیلیت ها چه کسانی هستند؟

ناشران که با نام های افیلیت، منتشر کننده یا Publisher هم شناخته می شوند، می تواند یک شخص، یک گروه و یا حتی یک سازمان رسمی باشد. وظیفه ای که بر عهده افیلیت ها می باشد این است که محصولات و خدمات مجموعه ی اصلی را با تبلیغات جذاب به کاربران شان معرفی کرده و اصطلاحا برای آنها بازار گرمی کنند.

نحوه کار افیلیت مارکتینگ چگونه است؟

تصور کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید و می خواهید با بازاریابی فروش محصولات و خدمات خود را بالا ببرید. در اینجا افیلیت مارکتینگ به کمک شما می آید و می توانید از یک وب سایت دیگر (ترجیحا مرتبط با فروشگاه اینترنتی خود) بخواهید که تبلیغات محصولات شما را انجام دهد. این سایت های ناشر با قرار دادن تبلیغات به صورت بنر یا متن در وب سایت شان پیشنهاد خرید محصول شما را به بازدید کنندگان شان می دهند. اگر بازدید کنندگان نیز با دیدن تبلیغ بر روی آن کلیک کنند و از وب سایت شما خرید کنند، باید به ناشر مبلغی به عنوان پورسانت فروش بپردازید. نحوه پرداخت بسته به شاخص عملکردی که مشخص کرده اید می تواند مبلغی بابت عضویت در خبرنامه، دانلود فایل یا فروش محصولات باشد.

گاهی اوقات پیش می آید که کاربران با کلیک بر روی لینک تبلیغ و بازدید از سایت تان از شما خرید نکند اما بعدا به سایت تان مراجعه کرده و خرید کنند. در اینصورت این اطلاعات توسط کوکی ها ثبت می شود و شما ملزم به پرداخت هزینه ای هستید که از قبل مشخص کرده اید.

سه بازیگر اصلی در این بازاریابی شرکت می کنند:

  • فروشندگان محصولات: در اینجا به شما که قصد افزایش فروش سایت تان از طریق افیلیت مارکتینگ را دارید فروشندگان محصولات گفته می شود که به نام merchant نیز شناخته می شود.
  • ناشر تبلیغات: وب سایت هایی که به عنوان بستر اصلی برای نشر تبلیغات با دریافت هزینه ای تبلیغات کسب و کار دیگری را انجام می دهند در این دسته قرار می گیرند.
  • کاربران یا مشتریان: بازدید کنندگانی که با کلیک بر روی تبلیغ در سایت ناشر به سایت شما وارد می شوند در این گروه قرار می گیرند.  

افیلیت مارکتینگ

انواع روش های همکاری در فروش

افیلیت مارکتینگ را می توان به روش های مختلفی انجام داد و اغلب تفاوت این روش ها در نحوه پرداخت کمیسیون و پورسانت است. برای این کار شرکت merchant و سایت ناشر با هم بر سر نحوه پرداخت توافق کرده تا هر دو به خواسته خود برسند. در ادامه انواع روش های همکاری در فروش را معرفی کرده و نحوه محاسبه پورسانت در هر کدام را بررسی می کنیم.

پرداخت به ازای فروش (CPS)

پرداخت در ازای هر فروش رایج ترین روشی است که برای پرداخت در بازاریابی پورسانتی به کار برده می شود. اکثر فروشندگان به دنبال افزایش فروش محصولات شان هستند و اگر سایت ناشر برای او مشتری واقعی بفرستد پورسانتی از فروش را به او می پردازد. درصدی که بر روی هر محصول محاسبه می شود اغلب در بازه 4 تا 10 درصد بسته به اعتبار سایت ناشر تبلیغ محاسبه می شود.

پرداخت به ازای سرنخ (PPL)

در ابتدا بیایید با مفهوم سرنخ (lead) آشنا شویم. به شخصی سرنخ گفته می شود که نه مشتری است نه یک کاربر عادی. یعنی نه مانند یک کاربر عادی با کسب و کار شما غریبه است و نه به مشتری تبدیل شده است که بخواهد از شما خرید کند. شما از سرنخ اطلاعات کمی مانند شماره تلفن یا آدرس ایمیل دارید و تلاش می کنید و قصد دارید او را به مشتری تبدیل کنید. در روش پرداخت به ازای سرنخ ناشر اگر برای سایت اصلی سرنخ ایجاد کند در ازای آن هزینه ای مشخص از سایت اصلی دریافت می کند. اما از کجا می فهمند که سرنخ ایجاد شده است؟ برای مثال سایت ناشر کاری می کند که کاربران اطلاعات شان را در یک فرم وارد کنند، ایمیل شان را ثبت کنند و…

پرداخت بر اساس نمایش آگهی (CPM)

یکی دیگر از مدل های قیمت گذاری در افیلیت مارکتینگ پرداخت بر اساس نمایش آگهی (Cost Per Mile) می باشد. نحوه پرداخت در این روش بر اساس هر هزار ایمپریشینی که برای تبلیغ اتفاق می افتد، می باشد. منظور از هزار ایمپریشین تعداد بازدید های تبلیغ است و ممکن است کلیک هایی که بر روی تبلیغ می شود بسیار کمتر از این عدد باشد. این روش افیلیت مارکتینگ بیشتر برای افزایش آگاهی از برند صورت می گیرد.

پرداخت به ازای هر عمل (CPA)

در این روش تنها زمانی هزینه ای پرداخت می شود که اقدام موردنظر سایت تبلیغ دهنده رخ داده باشد. این عمل می تواند پرکردن یک فرم، دانلود یک فایل، شرکت در یک نظرسنجی، کامنت گذاشتن، به اشتراک گذاری پست و… باشد. برای پرداخت این موارد را محاسبه کرده و مبلغی توافقی به ناشر پرداخته می شود.

پرداخت به ازای کلیک (CPC)

این روش پرداخت یکی از زیر مجموعه های تبلیغات کلیکی است و مانند CPM بیشتر برای افزایش آگاهی از برند صورت می گیرد. اما از آنجایی که فقط در ازای کلیک هزینه پرداخت می شود به صرفه تر از آن است.

همکاری در فروش

کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ

اگر نسبت به این روش مارکتینگ مشتاق شده اید و می خواهید با استفاده از روش همکاری در فروش کسب درآمد کنید مراحل زیر را طی کنید.

مرحله اول؛ حوزه ای که می‌خواهید در آن فعالیت کنید را مشخص کنید

اگر می خواهید به عنوان یک ناشر در افیلیت مارکتینگ شروع به کار کنید، حوزه ی کاری که می خواهید در آن به تبلیغات بپردازید را مشخص کنید و پس از آن به سراغ مراحل دیگر بروید. بهتر است فعالیت وب سایت تان را در یک زمینه مشخص متمرکز کرده و تنها در همان زمینه تبلیغ بپزیرید. این که بخواهید در همه حوزه ها ورود کنید اصلا نتیجه خوبی نخواهد داشت.

مرحله دوم؛ یک وب سایت طراحی کنید

روش بازاریابی پورسانتی همیشه به صورت آنلاین صورت می گیرد پس مرحله بعد این است که یک وب سایت طراحی کنید. برخی تصور می کنند برای تبدیل شدن به افیلیت تنها داشتن یک صفحه اجتماعی کفایت می کند. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که حضور در گوگل همیشه یک پوئن مثبت است؛ چراکه شاید برخی شبکه های اجتماعی دیگر از دور خارج شوند اما گوگل یک پایگاه همیشگی است. پس با داشتن یک وب سایت مخاطبان خود را از دست نخواهید داد.

مرحله سوم؛ مخاطب جذب کنید

بهترین و ارزشمندترین دارایی یک وب سایت یا وبلاگ مخاطبان آن است. اگر بتوانید بر روی بازدید کنندگان تان نفوذ پیدا کرده و آنها را به کاربرانی وفادار به خود تبدیل کنید، آنگاه می توانید برای کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ بر روی آنها حساب کنید. برای جذب مخاطب می توانید از تحقیق راجع به مخاطبان فعلی تان شروع کنید. ببینید آنها به چیزهایی بیشترین علاقه را دارند، سبک زندگی شان چگونه است، چگونه با شما تعامل می کنند و غیره. (در اینجا طراحی پرسونا مخاطب به شما کمک می کند.)

مرحله چهارم؛ سرویس خدماتی خودتان را مشخص کنید

محصول یا خدماتی که می خواهید با همکاری در فروش آن کسب درآمد کنید را مشخص کنید. برای اینکار باید به یک سری نکات مهم توجه داشته باشید:

  1. اگر می خواهید در وب سایت تان افیلیت مارکتینگ انجام دهید، حواس تان باشد تبلیغاتی را بپزیرید که مرتبط با حوزه ایاصلی وب سایت تان باشد. چراکه تنها در این صورت می توانید بازخورد خوبی بگیرید. برای مثال اگر وب سایت تان در حوزه فروش کتاب فعالیت می کند قرار دادن تبلیغات فروش کفش در آن چندان اثر بخش نبوده و نمی تواند مشتری برای سایت تبلیغ دهنده جذب کند. اما اگر در همان وب سایت تبلیغ لوازم التحریر قرار دهید به احتمال زیاد تبلیغات تان بیشتر با استقبال کاربران روبرو خواهد شد.
  2.  تنها تبلیغات محصولاتی را قبول کنید که می توانید اعتبار آنرا تضمین کنید. اگر از کیفیت محصول یا برندی اطمینان ندارید آنرا برای مخاطبان تان تبلیغ نکنید.
  3. تبلیغات را باید به طور غیر مستقیم انجام دهید تا اثر گذاری بیشتری داشته باشد. هرگز به طور مستقیم از دیگران دعوت به خرید نکنید.

مرحله پنجم؛ محتوایی برای تبلیغ تولید کنید

برای کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ باید محتوایی منحصر بفرد برای تبلیغ تولید کرده تا کاربران تحت تاثیر قرار داده و آنها را ترغیب به خرید از سایت اصلی کند. محتوای تان باید توانایی معرفی و تبلیغ محصول مورد نظر را داشته باشد.

مرحله ششم؛ روش پرداخت را مشخص کنید

با توجه به ساختارهایی که معرفی کردیم برای گرفتن هزینه با شرکت تبلیغ دهنده توافق کنید و برنامه های همکاری در فروش را مشخص کنید. پرداخت کمیسیون معمولا با تعیین یک زمان مشخص صورت می گیرد؛ برای مثال پس از گذشت یک ماه از قرار دادن تبلیغ، پورسانت آن پرداخته می شود. اگر مراحل افیلیت مارکتینگ را به خوبی طی کنید می توانید از طریق آن به کسب در آمد دلخواه برسید.

سخن آخر

افیلیت مارکتینگ یکی از روش های پربازده جذب مشتری است که هم برای ناشران درآمدزا هست و هم کسب سود برای فروشگاه تبلیغ دهنده را در پی دارد و در واقع می توان آن را یک معامله دو سر سود دانست. در این مقاله روش همکاری در فروش را معرفی کرده و مراحلی که برای کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ باید طی کنید را توضیح دادیم.

منبع: hubspot

لینک کوتاه مطلب :
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
بازاریابی ویروسی چیست و چگونه آنرا اجرا کنیم؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
نیچ مارکتینگ چیست؟ گوشه دنج بازار کجاست؟
IMG-20230525-WA0000
مهم ترین KPIهای دیجیتال مارکتینگ
مهم ترین KPIهای دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
بازاریابی برونگرا (outbound marketing) چیست؟
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}