الگوریتم گوگل دنس همان الگوریتمی است که باعث نوسانات رتبه یک صفحه در نتایج جستجو می شود. اگر رتبه سایت شما نیز دچار نوسانات شدید در صفحه نتایج می شود، ممکن است زیر سر همین الگوریتم باشد. در این مقاله با الگوریتم رقص گوگل بیشتر آشنا می شویم و نحوه تاثیرگذاری آن بر سایت را نیز بررسی می کنیم. در آخر هم تکنیک هایی را برای مقابله با آن معرفی می کنیم. پس تا انتهای مطلب همراه با باشید.

الگوریتم گوگل دنس چیست؟

گوگل دنس اصطلاحی است که برای توصیف نوسانات رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل استفاده می شود. این نوسانات بیشتر برای صفحات جدید اتفاق می افتد. گوگل با بالا و پایین کردن رتبه صفحه شما، در واقع در حال آزمایش آن است. به عبارت دیگر می خواهد واکنش کاربران را نسبت به آن صفحه بسنجد و و ببیند آیا ارزش رتبه بالا را دارد یا نه. با اینکه این موضوع تنها دلیل «رقصیدن» بعضی وب سایت ها در صفحه نتایج نیست، اما در اکثر مواردی که از تاثیر این الگوریتم گزارش شده است، صدق می کند.

برای مثال، فرض کنید یک صفحه جدید به سایت خود اضافه می کنید و آن را برای رتبه بندی بهینه می کنید. بدون شک رتبه آن در ابتدا خیلی پایین است. اما گوگل آن را به صورت دوره ای در رتبه های بالاتر قرار می دهد تا واکنش کاربران را ببیند. اگر الگوریتم گوگل دنس ببیند که افراد روی صفحه شما کلیک می کنند، ماندگاری آنها در صفحه زیاد است و آن را به اشتراک می گذارند، رتبه سایت را بالا می برد.

این پدیده معمولا در اولین دفعات خزیدن و ایندکس کردن سایت ها اتفاق می افتد. بنابراین اگر صفحه جدید شما نیز در حال تجربه چنین اتفاقی است، نگران نباشید. گوگل در حال آزمایش صفحه شماست. البته، به یاد داشته باشید تنها سایت های جدید درگیر این الگوریتم نمی شوند.

تاریخچه الگوریتم گوگل دنس

در حدود سال های 2000، الگوریتم گوگل دنس به صورت ماهانه فعال می شد و وب سایت های زیادی را تحت تاثیر قرار می داد. در آن زمان کارشناسان سئو، از این موضوع بسیار آشفته و نگران بودند و با مشکلات زیادی روبرو می شدند. زیرا مطمئن نبودند پس از تمام شدن «رقص گوگل»، هر سایت در چه رتبه ای قرار می گیرد.

این پدیده به این دلیل به وجود آمد که هزاران سروری که وب سایت های را ارزیابی و ایندکس می کردند نمی توانستند این کار را همزمان انجام دهند. اگر تغییری به صورت ماهانه در الگوریتم ایجاد می شد و آن را بر سرور اعمال می کردند، برخی از سایت های رتبه بندی شده از قبل مبنای ارزیابی جدید را داشتند و مشکلی برایشان پیش نمی آمد. اما سایر سرورها که هنوز این الگوریتم را به عنوان مبنای ارزیابی آپلود نکرده بودند، با مشکل مواجه می شدند. در نتیجه صفحه نتایج دائما در حال تغییر بود.

تا زمانی که معیارهای رتبه بندی برای همه سرورها یکسان می شد، نوسانات رتبه بندی بسیار رایج بود – حتی برای کلمه کلیدی یکسان. بنابراین برای کوئری های یکسان دائما نتایج متفاوتی نشان داده می شد. این شد که این پدید «گوگل دنس» یا «رقص گوگل» نامیده شد.

گوگل دنس؛ پدیده ای کامل عادی

وقتی صفحه جدید ایجاد کنید یا حتی صفحات قبلی خود را بروز کنید، طبیعی است که گوگل بخواهد دوباره آن را ارزیابی کنید. این ارزیابی ممکن است منجر به بالا و پایین شدن رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو (SERP) شود. البته به یاد داشته باشید که الگوریتم گوگل دنس می تواند اگر صفحه جدیدی ایجاد نکرده اید یا بروزرسانی انجام نداده اید نیز وب سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

گاهی اوقات ممکن است رقبای شما شروع به لینک بیلدینگ کرده باشند یا سایت خود را بروز کرده باشند و سایت شما تحت تاثیر این اتفاقات، دچار افت رتبه شود.

اگر می خواهید رتبه وب سایت شما در بالای صفحه نتایج بماند و دست ار «رقصیدن» بردارد، ابتدا باید دلیل آن را تشخیص دهید تا بتوانید اقدام درستی را در جهت رفع این مشکل انجام دهید.

الگوریتم گوگل دنس ممکن است چند وقت یکبار اتفاق بیفتد؟

اگر رتبه سایت شما در جایگاه اول تثبیت نشده باشد، احتمال بالا و پایین شدن رتبه آن وجود دارد. با هر بروزرسانی که گوگل در الگوریتم های خود انجام می دهد رتبه همه سایت ها، حتی سایت ها برتر نیز دستخوش تغییراتی می شود.

هنگامی که صفحه ای ایجاد شد و گوگل آن را رتبه بندی کرد، هر نوسانی در رتبه بندی صفحه معمولا به علت بروزرسانی در الگوریتم هسته گوگل است. و البته این شرایط زیاد هم طول نمی کشد. به طور معمول این بروزرسانی ها معمولا هر 6 یا 8 هفته یکبار اتفاق می افتد. مدت زمان تاثیر این بروزرسانی نیز ممکن است بین 1 تا 2 هفته دوام داشته باشد. البته هر دو بازه زمانی ممکن است طولانی تر یا کوتاه تر نیز باشند.

صفحاتی که بیش از 6 ماه از عمرشان می گذرد، به دلیل یکی از این به روز رسانی ها ممکن است نوسان رتبه را تجربه کنند. از آن جا که این اتفاق کاملا غیر منتظره پیش می آید، باید دست به کار شوید و شروع به جمع آوری اطلاعات کنید. در این صورت است که می توانید ریشه مشکل را شناسایی کنید و برای آن راه حل ارائه کنید. خبر خوب این است که رتبه صفحه پس از بروزرسانی های هسته گوگل، کاملا قابل بازیابی است. پس نگران نباشید.

چرا الگوریتم گوگل دنس مهم است؟

دلیل اهمیت زیاد این الگوریتم، نقش آن در نوسانات رتبه است. اگر پس از بروزرسانی سایت شما در رتبه‌ پایین‌ تری قرار گرفت، به این معنی است که سایت شما، اعتبار خود را از دست داده است. از طرف دیگر ممکن است در اثر یک بروزرسانی رتبه شما بالاتر برود. این حالت معمولاً زمانی اتفاق می‌ افتد که روی افزایش کیفیت محتوای خود، کار کرده‌ باشید یا بک لینک های مرتبط و با کیفیتی به دست آورده باشید.

به طور خلاصه، واقعیت این است که تا زمانی که جایگاه خود در صفحه نتایج جستجو را تثبیت نکنید، ممکن است تحت تاثیر الگوریتم گوگل دنس قرار بگیرید. به یاد داشه باشید در صورتی که سیر رشد رتبه صفحه صعودی باشد، این یعنی شما در مسیر درست هستید و باید با همین روش جلو بروید.

فاکتورهای موثر بر الگوریتم گوگل دنس

متاسفانه شما هیچ کنترلی روی زمان تاثیر پذیری از الگوریتم گوگل دنس نخواهید داشت. با این حال بد نیست بعضی فاکتورهایی را که باعث نوسان رتبه می شوند را بشناسید تا بتوانید از آنها جلوگیری کنید. این فاکتورها عبارتند از:

محتوای تکراری

اگر صفحه ای در سایت خود ایجاد کنید که عمدا یا سهوا محتوای آن شباهت بسیار زیادی با صفحات دیگر داشته باشد، ممکن است شاهد بالا و پایین شدن رتبه خود در صفحه نتایج باشید. در این حالت گوگل نمی داند کدام صفحه را برای کلمه کلیدی منتخب رتبه بندی کنید. بنابراین شروع به بالا و پایین کردن رتبه این صفحات می کند تا بر اساس رفتار کاربران سایت بهتر را تشخیص دهد.

برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنید، سعی کنید محتوای منحصر به فرد بنویسید و درباره هر موضوعی که دارید، محتوایی جامع و کامل بنویسید. یعنی به جای اینکه درباره یک موضوع در چند مقاله صحبت کنید، مطالب را یک جا کنید و یک مقاله جامع و کامل درباره آن موضوع بنویسید.

نداشتن بک لینک یا داشتن بک لینک های بی کیفیت و غیر معتبر

نداشتن بک لینک، یکی از دلایل اصلی گوگل دنس است. زیرا در این حالت مدت زمان بیشتری طول می کشد تا موتورهای جستجو صفحه جدید شما را کشف کنند و محتوای آن را ایندکس کنند. بنابراین سعی کنید بک لینک های خوب در سایت های معتبر ایجاد کنید تا رباتهای خزنده سایت شما را خیلی سریع پیدا و ایندکس کنند.

مطمئن نبودن گوگل درباره رتبه بندی سایت شما

ممکن است گوگل هنوز به درک درستی از محتوای یک صفحه و کارآمدی آن نرسیده باشد. بنابراین دائما رتبه صفحه را بالا و پایین می کند تا واکنش کاربران به آن را بسنجد. این اتفاق برای صفحات جدید می افتد؛ یعنی صفحاتی که کمتر از 6 ماه از زمان ساخت یا بروزرسانی آنها می گذرد. برخی از دلایل عدم اطمینان گوگل از یک وب سایت به شرح دید است:

انتخاب کلمه کلیدی که رقابت برای آن زیاد است

رقابت بر سر رتبه خوب برای کلمات کلیدی کلی خیلی زیاد است بنابراین شانس رتبه بندی برای آنها کم است و در مقابل احتمال نوسانات در رتبه بندی برای این کلمات بالا است. بنابراین اگر صفحه ای دارید که کلمه کلیدی آن کلی است، به احتمال زیاد رتبه آن خیلی بالا و پایین می شود. پس بهتر است در تولید محتوا، کلمات کلیدی انتخاب کنید که خاص و جزئی هستند تا تاثیر الگوریتم گوگل دنس را به حداقل برسانید.

الگوریتم گوگل دنس چیست؟

الگوریتم گوگل دنس بیشتر به سراغ چه سایت هایی می رود؟

اغلب گمان می کنند فقط سایت های جدید تحت تاثیر الگوریتم گوگل دنس قرار می گیرند. اما این الگوریتم تنها برای بررسی سایت های جدید راه اندازی نشده است. به طور کلی 4 نوع سایت، بیشترین تاثیر را از این الگوریتم می گیرند:

سایت های جدید

اولین سایت هایی که تحت تأثیر Google Dance قرار می گیرند، سایت های جدید و استارت آپی هستند. سایت های استارت آپ سایت هایی هستند که تازه ساخته شده اند و در صفحه نتایج جستجو نیز نیستند. در این حالت گوگل نمی داند که آیا محتوای این سایت برای کاربران مفید است یا خیر! در نتیجه الگوریتم گوگل دنس ابتدا رتبه سایت را بالا می برد تا ببیند آیا محتوای شما برای کاربران مفید است یا خیر. اگر واکنش کاربران مثبت باشد، صفحه را با اندکی افت در رتبه، بالا نگه می دارد. اما اگر سایت عملکرد خوبی نداشته باشد، رتبه صفحه را خیلی پایین می آورد.

سایت هایی با محتوای تکراری

برخی از سایت ها اقدام به دزدی ادبی می کنند! چنین سایت هایی محتوای سایت های دیگر را کپی می کنند و آن را در صفحات خود آپلود می کنند. ممکن است این محتوا در مواقعی برای کاربر مفید باشد، اما الگوریتم های مختلف گوگل مخالف محتوای کپی هستند. در این حالت، گوگل دنس برای این سایت فعال می شود تا عملکرد سایت را بر اساس واکنش کاربران بسنجد.

اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده از محتوا تکراری در صفحه خود شدید، حتما منبع آن را ذکر کنید و آن را به گونه ای بنویسید که برای کاربر مفید باشد و چیزی به دانش او اضافه کند. در این صورت است که می توانید رتبه خوبی کسب کنید. البته اگر بقیه الگوریتم های گوگل شما را جریمه نکنند.

سایت هایی که حجم زیادی بک لینک دارند

لینک بیلدینگ پایه و اساس سئو است. گاهی اوقات سایت ها بدون در نظر گرفتن KPI های سئو، بک لینک ها زیادی در تعداد زیادی سایت ایجاد می کنند. گوگل به چنین سایت هایی شک می کند و رتبه آنها را در صفحه نتایج بالا و پایین می کند. اگر سایت نتواند رضایت کاربران را جلب کند، به شدت افت می کند. بنابراین باید اصول لینک سازی را رعایت کنید و از ایجاد لینک های زیاد برای سایت خود اجتناب کنید! زیرا این روش سئو کلاه سیاه به حساب می آید و گوگل به شدت با آن مقابله می کند.

سایت هایی با کلمه کلیدی جدید

گاهی اوقات بعضی سایت ها کلمه کلیدی انتخاب می کنند که جدید است و سایت های بسیار کمی از آن استفاده کرده اند. گوگل از الگوریتم گوگل دنس برای ردیابی رفتار کاربران نسبت به چنین کلمات کلیدی استفاده می کند. اگر ببیند کاربران این کلمه کلیدی را جستجو می کنند و نتایج برایشان مرتبط است، آن را به عنوان یک کلمه کلیدی جدید، تایید می کند.

اگر شما نیز از یک کلمه کلید جدید برای صفحه خود استفاده می کنید، تنها در صورتی رتبه بندی می شوید که محتوای خوبی به کاربران ارائه دهید. بنابراین برای کلمات کلیدی این چنینی، کیفیت بالای محتوا بسیار حیاتی است.

بهترین استراتژی برای مقابله با الگوریتم گوگل دنس چیست؟

اولین قدم در مقابله با تاثیرات این الگوریتم، حفظ آرامش است. زمانی که دیدید رتبه شما در صفحه نتایج جستجو دچار نوسان شده و دائما بالا و پایین می شود، بهترین کار این است که تا زمان تثبیت رتبه هیچ کار خاصی نکنید. بعضی افراد به محض اینکه متوجه شدند رتبه آنها نوسان می کند، شروع به لینک بیلدینگ و حذف محتوا می کنند. اما بهترین استراتژی این است که هیچ کار عجولانه ای نکنید و صبور باشد.

ممکن است گوگل تلاش های شما را سوء برداشت کند و فکر کند شما قصد دور زدن و دستکاری الگوریتم های آن را دارید. در نتیجه احتمال اینکه رتبه شما را پایین بیاورد، افزایش می یابد. پس بهتر است روند همیشگی خود را ادامه دهید و همان کاری را کنید که قبل از آن می کردید.

لینک بیلدینگ، تولید محتوا یا هر کاری که تحت عنوان سئو و دیجیتال مارکتینگ انجام می دادید را با همان سرعت عادی ادامه دهید. با این کار، پس از اتمام «رقص گوگل» ممکن است رتبه شما بالاتر نیز برود.

همچنین کنسول جستجوی گوگل را بررسی کنید. شاید گوگل اخطاری به شما داده باشد یا به دلیلی شما را جریمه کرده باشد.

گوگل دنس یا سندباکس گوگل؟

پدیده گوگل دنس، گاهی اوقات با الگوریتم سندباکس گوگل اشتباه گرفته می شود – به ویژه برای وب سایت های جدید. چه گوگل دنس باشد و چه سندباکس، اولین قدم در مقابله با چنین پدیده ای این است که بدانید مشکل از کجاست. وقتی تشخیص دادید منبع مشکل چه چیزی است، می توانید دست به اقدام متناسب در جهت رفع آن بزنید.

برای کسانی که ممکن است با الگوریتم سندباکس آشنایی نداشته باشند ابتدا تعریف مختصری از آن ارائه می دهیم. سندباکس یکی از الگوریتم های گوگل است که مثل یک فیلتر عمل می کند و سایت های جدید و تازه وارد را از سایت های قدیمی جدا می کند. چون گوگل از عملکرد این سایت ها مطمئن نیست، مدتی پس از راه اندازی آنها را اصطلاحا در «سندباکس» یا «جعبه شنی» نگه می دارد. با این کار هم سایت ها می توانند خود را برای ورود به دریای خروشان اینترنت آماده کنند، و هم گوگل می تواند از کیفیت این سایت ها مطمئن شود. در طول این مدت، سایت در نتایج جستجو ظاهر نمی شود و ترافیک سایت به شدت افت می کند. خب، این هم از تعریف سندباکس. حالا چطور بفهمیم گیر سندباکس افتادیم یا گوگل دنس؟

یکی از راه های تشخیص این دو الگوریتم از هم این است که به صفحه جستجو مراجعه کنید و رقبای خود را بررسی کنید. اگر تنها رتبه سایت شما افت کرده و بقیه سایت ها سر جای خود هستند، به احتمال زیاد کار سندباکس است. اما اگر دیدید صفحه نتایج به کلی تغییر پیدا کرده و رتبه همه سایت ها عوض شده است، مقصر الگوریتم گوگل دنس است.

پس از اینکه الگوریتم مقصر را شناسایی کردید، اقدامات مناسب برای مقابله با هر کدام را انجام دهید.

نکاتی مهم در مقابله با الگوریتم گوگل دنس

قبل تر اشاره کردیم که مهم ترین کار در برخورد با گوگل دنس این است که آرامش خود را حفظ کنید. در ادامه نکاتی را بررسی می کنیم که هم برای مقابله با این الگوریتم و هم در حالت عادی به کار می آید.

سوالات متداول

الگوریتم گوگل دنس چیست؟

گوگل دنس پدیده ای است که در آن یک وب سایت نوسانات زیادی در رتبه بندی تجربه می کند. دلیل اصلی این پدیده این است که گوگل در حال ارزیابی عملکرد یک صفحه است تا مناسب ترین رتبه را برای آن تعیین کند. معمولاً گوگل این کار را به طور مکرر انجام می دهد تا زمانی که اطلاعات کافی برای تصمیم گیری در مورد یک رتبه بندی پایدار به دست آورد. بنابراین اگر دچار افت رتبه شده اید، یکی از دلایل آن ممکن است گوگل دنس باشد.

تاثیر الگوریتم گوگل دنس چقدر طول می کشد؟

متاسفانه زمان دقیقی نمی توان برای این پدید در نظر گرفت. اما به طور معمول ممکن است هر 6-8 هفته یک بار اتفاق بیفتد و مدت زمان تاثیر آن به طور میانگین بین 1-2 هفته است. البته این زمان می تواند بسته به فاکتوری که باعث فعال سازی این الگوریتم برای یک صفحه شده است، کمتر یا بیشتر هم باشد.

چرا گوگل دنس اتفاق می افتد؟

دلایل زیاد ممکن است منجر به «رقص» یک صفحه در نتایج جستجو شود. از مهم ترین دلایل آن می توان به محتوای کپی، نداشتن بک لینک یا داشتن بک لینک های بی کیفیت، جدید بودن یک صفحه و بروزرسانی های متعدد در یک وب سایت اشاره کرد.

چگونه با الگوریتم گوگل دنس پیشرفت کنیم؟

گوگل دنس ممکن است برای بعضی سایت ها خوب باشد و برای بعضی دیگر بد. تاثیر مثبت یا منفی این الگوریتم بستگی به میزان موفقیت یک سایت در جلب رضایت کاربران دارد. برای همین بسیار مهم است از ابتدای کار رضایت کاربر مبنای کار شما باشد و هر کاری هم که انجام می دهید در راستای بهبود تجربه کاربری باشد. سعی کنید محتوایی تولید کنید که می دانید برای کاربر مفید است و کارایی دارد.

اگر اینگونه پیش بروید و هدف شما جلب رضایت کاربر باشد، حتی اگر زمانی دچار نوسانات رتبه شدید، همه چیز به نفع شما تمام می شود. چرا که اگر گوگل رتبه صفحه شما را تغییر دهد و با بررسی رفتار کاربر – زمان ماندگاری، نرخ پرش، تعداد دفعات اشتراک گذاری محتوا و … –  ببیند که کاربران از آن راضی هستند، رتبه آن را بالا نگه می دارد.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم الگوریتم گوگل دنس و راه های تاثیر گذاری آن را بررسی کنیم. همچنین تکنیک هایی را برای مقابله با آن پیشنهاد دادیم. اگر شما نیز سایتی دارید و نمی توانید رتبه ثابتی برای آن به دست بیاورید، ممکن است یکی از دلایل آن گوگل دنس باشد. بسیار مهم است که تمام عناصر داخلی و خارجی سایت خود را بررسی کنید و دائما بر آن نظارت داشته باشید. تنها در این حالت است که می توانید مشکل و نوع آن را شناسایی کنید و خیلی سریع آن را حل کنید. امیدواریم مطالب بالا در این پروسه برایتان مفید باشد. برای مشاوره رایگان به تیم سئو سایت در شیراز اورجین وب سر بزنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *