زمانی که می خواهید برای برند خود یک لوگو طراحی کنید، پیش از شروع طراحی باید فارغ از رنگ یا مدل آن، نوعی از لوگو را انتخاب کنید که بیشترین همخوانی با برندتان داشته باشد. هرچند لوگو با ترکیب عناصر مختلفی همچون فونت، رنگ، اندازه و… ساخته می شود، اما این عناصر تنها زمانی به ساخت یک لوگو جذاب منجر می شود که در مورد نوع آن واضح باشید. انواع لوگو در دو دسته اصلی آرم های مبتنی بر نام و آرم های مبتنی بر تصویر قرار می گیرند، با این حال لوگوها انواع مختلفی را شامل می شوند که در این دو دسته قرار می گیرند و ما در این مقاله آنها را برای شما معرفی کرده ایم.

چرا باید انواع لوگو را بشناسیم؟

فرقی ندارد که یک طراح باشید یا یک کارآفرین، یکی از پیش نیازهایی که برای ساخت لوگو دارید، آشنایی با انواع مختلف آن و کاربردهای هر کدام می باشد. چنانچه یک طراح باشید شناخت انواع لوگو و تشخیص بهترین سبک بر اساس خواسته های کارفرما باید برای شما اولویت داشته باشد. شما باید بتوانید بهترین لوگو را برای مشتری طراحی کنید و حتی اگر او ایده ای برای آرم نداشت خودتان بتوانید تشخیص دهید چه نوع لوگویی برای کارفرما مناسب‌تر است.

اگر کارآفرین هستید با شناخت انواع لوگو می توانید بهترین نوع نماد را برای کسب و کار خود تشخیص دهید. البته اگر می خواهید برای برند شخصی خود لوگو طراحی کنید و دانش زیادی از آن ندارید نگران نباشید، شما می توانید کار طراحی نماد برند خود را به تیم حرفه ای طراحی لوگو اورجین وب بسپارید.

انواع لوگو

یکی از مهم ترین مراحل برندسازی طراحی یک لوگوی اختصاصی است که در گرو شناخت انواع مختلف آن و کاربردهایش می باشد. چه نوع لوگوهایی وجود دارد؟ هر نوع لوگو برای چه نوع بیزنسی کاربرد دارد؟ نام انواع لوگو چیست؟ برندهای معروف از چه سبک لوگویی استفاده می کنند؟ اینها سوالاتی است که در این مرحله باید به آنها پاسخ داده شود و ما در ادامه به تمامی این پرسش ها پاسخ داده و نکات مهم مربوط به آنها را بررسی می کنیم تا در انتها بتوانید بهترین نوع لوگو را برای کسب و کارتان تشخیص دهید.

مونوگرام یا لوگوی نمادین

یکی از معروف ترین انواع لوگوها مونوگرام می باشد که به آن لوگوی نمادین نیز گفته می شود. در این سبک از لوگو چند حرف (معمولا 3 حرف) که برای برند معنی دارد به نماد آن برند تبدیل می شود. در این نوع لوگو معمولا حروف را با عناصر بصری و زیبایی شناختی ترکیب کرده تا به بهترین نحو پیام را به بینندگان منتقل کند.

تاریخچه این نمادها به گذشته های دور و 350 سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. سکه هایی از یونانیان آن زمان به دست آمده که بر روی آن دو حرف اول شهرها به عنوان نماد حکاکی شده است. همچنین از مونوگرام ها در قرون وسطی به عنوان امضای سلطنتی استفاده می شده.

در صورتی که شرایط زیر را دارید این سبک مناسب شماست .

مونوگرام

یک مثال موفق از استفاده از مونوگرام برند Louis Vuitton است که مخفف نام تجاری خود یعنی LV را به نماد تبدیل کرده و امروزه کمتر کسی وجود دارد که این نماد تجاری را نشناسد با اینکه Louis Vuitton نامی فرانسوی است. (مطالعه مقاله مونوگرام به شما در شناخت بیشتر این سبک کمک می کند.)

لوگو تایپوگرافی

لوگو تایپ، تایپوگرافی یکی دیگر از انواع لوگو مبتنی بر نام است که به مونوگرام شباهت زیادی دارد. این سبک از نماد عمدتا با فونت های خاص طراحی می شوند، اما برخی از طراحان ترجیح می دهند آن را به صورت دست نویس و بدون کمک ازفونت ها طراحی کنند. در این نوع از لوگو برخلاف مونوگرام تمرکز طراحان بیشتر بر روی نام کامل برند است، اما در برخی مواقع نیز از چند حروف ابتدایی استفاده می کنند. در این سبک از طراحی لوگو، باید تایپوگرافی و سایر ویژگی های بصری لوگو به گونه ای با یکدیگر ترکیب شوند که به واضح ترین شکل ممکن، هویت واقعی برند را به مخاطبان نمایش دهد.

اما در چه زمان هایی از این نوع لوگو باید استفاده کنید؟

لوگو تایپوگرافی

دوتا از معروف ترین برندهایی که از تایپوگرافی برای ساخت نماد خود استفاده کرده اند شرکت گوگل و کوکاکولا می باشند که به خوبی توانسته اند توجه ها را با این سبک از لوگو به سوی کمپانی های خود جلب کنند.

پیکتوگرام یا لوگوی تصویری

لوگوی تصویری یکی از انواع لوگو مبتنی بر تصویر است که با نام پیکتوگرام نیز شناخته می شود. در این سبک لوگو از تصویری که نشان دهنده ویژگی های بارز یک برند یا کسب و کار است استفاده می شود. در این نوع از نماد با خلق تصاویر پیام برند را به مخاطبان انتقال می دهند. مخاطبان با دیدن پیکتوگرام بلافاصله متوجه ایده ای که از ساخت کمپانی در ذهنتان داشته اید می شوند و آن را درک می کنند. حتی اگر مخاطبان تان در کشوری متفاوت از شما زندگی کنند و هیچ درکی از زبان شما نداشته باشند، با پیکتوگرام می توانید تنها با خلق تصاویر زبان مشترکی با آنها ایجاد کنید.

این سبک از لوگو در شرایط زیر انتخاب خوبی به شمار می رود.

انواع لوگو تصویری

فایر فاکس یک مرورگر معروف است که نماد آن یک روباه آتشین است و یکی از بهترین و موفق ترین مثال ها برای لوگو تصاویر می باشد. این روباه کره زمین را محاصره کرده و می خواهد این پیام را به مخاطبان برساند که فایر فاکس به کل دنیا دسترسی دارد. همچنین روباه در اینجا نماد سرعت است و به کارگیری آن در این لوگو نشان دهنده سرعت بالای این مرورگر است.

لوگو امبلم

لوگو امبلم (Emblem) را می توانید در صنایع مختلفی همچون برندهای معروف ماشین، دانشگاه ها، تیم های ورزشی و حتی پرچم کشورها مشاهده کنید. این سبک از انواع لوگو دارای فونت درون نمادی یا نمادی از آن است، یعنی علاوه بر نماد شما نوشته ای را که با آن ترکیب شده می بینید. در طراحی این سبک از انواع لوگو از نمادهای سنتی مانند مهرها، تاج ها و نشان های خاص استفاده می کنند که می تواند تاثیر قابل توجهی بر بینندگان داشته باشد. این درست است که امروزه جهان در حال تکامل و به روز شدن است اما هنوز این عناصر کلاسیک به قدری تاثیر گذار هستند که شما می توانید استفاده از امبلم ها در اکثر مدارس ، سازمان های دولتی و حتی در صنعت خودروسازی مشاهده کنید. در واقع این سبک حس اصیل بودن کمپانی را به بینندگان انتقال می دهد.

و اما امبلم در کجاها کاربرد دارد؟

لوگو امبلم

لوگویی که برای استارباکس معرفی شده است نمونه ای از سبک لوگو امبلم می باشد. ایده ساخت نماد استارباکس از حکاکی یک پری دریایی با دو دم  بر روی تکه چوبی از قرن 14 الهام گرفته شده بود که در ابتدا با جامعه مدرن همخوانی نداشت. این نماد در طی سال ها چندین بار طراحی مجدد شد که در آخر طراح هوشمند استاباکس توانست این نماد قدیمی را با مدرن سازی به یکی از بهترین لوگوهای سبک امبلم تبدیل کند.

لوگو تلفیقی یا ترکیبی

همانطور که از نام این سبک از انواع لوگو می توانید حدس بزنید، این سبک ترکیبی از تایپوگرافی و تصاویر است. عناصر تصویری و نوشتاری در این سبک به گونه ای با یکدیگر ترکیب می شوند تا مفهوم برند را به خوبی به مخاطبان انتقال دهند. انسجام و هماهنگی یکی از مهم ترین نکاتی است که در طراحی لوگو ترکیبی باید به آن توجه داشت و اگر طرح منسجم نباشد به شکست آن منجر می شود.

طراحی لوگوی ترکیبی با توجه به تصاویر، کاراکتر ها و حروف انجام می شود و در آن با تکیه بر اصول روانشناسی تلاش می شود، تا نیاز مخاطب به خوبی رفع شود. از آنجا که در این سبک لوگو هم از عنصر نوشته و هم از عنصر بصری استفاده می شود بیشترین تاثیر را بر ذهن مخاطبان به جای می گذارید.

برای استفاده از این سبک از انواع لوگو محدویتی وجود ندارد و اکثر کسب و کارها می توانند از آن استفاده کنند، اما اگر به طور ویژه بخواهید بدانید کاربردهای لوگوی تلفیقی چیست، موارد زیر می باشد.

از برندهای معروفی که از لوگو ترکیبی استفاده کرده اند می توان به شرکت گوشی سازی HUAWEY و برند اسپرت adidas اشاره داشت.

لوگو انتزاعی

لوگو انتزاعی نوعی از لوگو می باشد که هدف از طراحی آن برانگیختن حس کنجکاوی مخاطبان با به کارگیری المانهای گرافیکی انتزاعی است. یکی از مهم ترین اصول ساختاری که در طراحی لوگو انتزاعی باید رعایت شود و متفاوت از دیگر انواع لوگو می باشد این است که از عناصر مفهوم دار پیچیده برای انتقال پیام استفاده کرد. این سبک از لوگو از تاثیر گذاری عمیقی بر روی مخاطبان خود برخوردار است. کاربردهای لوگوی انتزاعی عبارت اند از:

نمونه های موفقی از لوگو انتزاعی هم در ایران و هم در خارج وجود دارند که نسخه وطنی آن نماد شرکت هواپیمایی هما و نسخه خارجی آن لوگوی شرکت پپسی می باشد.

لوگو مسکات

برای طراحی لوگو مسکات از یک شخصیت که معرف برند است و مخاطبان می توانند با آن ارتباط بگیرند استفاده می شود. این شخصیت می تواند یک انسان، حیوان و یا حتی یک شخصیت خیالی باشد. به علت سبک کارتونی و رنگارنگی که این نوع لوگو دارد و اغلب دو بعدی هستند می تواند برای مخاطبان بسیار سرگرم کننده باشد.

خب برسیم به این سوال که چه کسب و کارهایی باید از لوگو مسکات استفاده کنند؟

ازمعروف ترین برندهایی که این سبک لوگو را برای طراحی نماد خود انتخاب کرده اند، رستوران زنجیره ای KFC است.

جمع بندی

در این مقاله ابتدا از اهمیت شناخت انواع لوگو صحبت کردیم و سپس به سراغ معرفی انواع مختلفی که برای طراحی لوگو وجود دارید رفتیم. دنیای انواع لوگوها بسیار گسترده می باشد و به راستی گنجاندن تمامی آنها در یک مقاله کار دشواری بود اما تمام تلاش خود را کردیم تا هر نکته که برای شناخت آنها لازم بود را بازگو کنیم. و امیدواریم برای شما این مطالب مفید واقع شود.

منبع: visme.co