مونوگرام یکی از قدیمی ترین و البته رایج ترین سبک های طراحی لوگوست. این سبک لوگو در واقع زیر مجموعه لوگوتایپ است و به شما کمک می کند داستان برند خود را در چند حرف به مخاطب منتقل کنید. در این مقاله قصد داریم با این نوع لوگو بیشتر آشنا شویم و ببینیم چه کسب و کارهایی می توانند از آن استفاده کنند.

مونوگرام چیست؟

لوگوی مونوگرام، لوگویی است که از کنار هم قرار دادن چند حرف – معمولا 3 حرف – ساخته می شود. این حروف معمولا از نامی است که برای یک برند بسیار اهمیت دارد؛ مثلا حروف اول نام یک شخص یا نام تجاری برند که طولانی است. در این سبک لوگو، حروف با فونت ها و ویژگی های بصری ترکیب می شوند تا پیام برند را بهتر منتقل کنند و مفهوم عمیق تری به خود بگیرند.

مدت زیادی است که برندها و شرکت های مختلف از این نوع لوگو، به عنوان نماد برند خود استفاده می کنند. البته تاریخچه مونوگرام به بسیار قبل تر از آنچه فکر می کنید بر می گردد. در قسمت بعد، تاریخچه آن را به طور مفصل تر بررسی می کنیم.

تاریخچه مونوگرام

در گذشته، از مونوگرام به عنوان امضای سلطنتی استفاده می شده است. این موضوع را از مطالعه و بررسی سکه های باستانی میدانیم. اسناد تاریخی ثابت می کند استفاده از این نوع نماد به 350 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. سکه هایی از یونان باستان به دست آمده که روی آنها دو حرف اول نام شهرها درج شده است. در قرون وسطی نیز از نمادهای مونوگرامی به عنوان امضا بر روی آثار هنری خود استفاده می کردند. در دوره ویکتوریا نیز، طبقه اشراف چنین نمادهایی را برای نشان دادن موقعیت خود یا تمایز خود از سایر خاندان های اشرافی استفاده می کردند.

مونوگرام ها گاهی به عنوان نماد استقامت نیز بکار گرفته شده اند. برای مثال در لهستان، در زمان جنگ، PW – مخفف کلمه Polska Walcząca به معنای لهستان مبارز – چنین کاربردی داشته است. در واقع می توان گفت استفاده از مونوگرام در گذشته بیشتر به عنوان امضا و نمادی برای تمایز یک شخص یا اثر استفاده می شده. در زمان حال نیز کماکان همین طور است. برندها لوگوهایی برای خود طراحی می کنند تا خود را از برندهای فیک یا بی کیفیت متمایز کنند. اکنون که با تاریخچه این نوع لوگو آشنا شدیم، مواردی را بررسی می کنیم که استفاده از مونوگرام می تواند بهترین نتیجه را برای برند داشته باشد.

چه زمانی از لوگو مونوگرام برای برند خود استفاده کنیم؟

لوگوی یک برند باید منعکس کننده ارزش ها و پیام کلی آن برند باشد. برای مثال لوگوی برند Louis Vuitton را در نظر بگیرید. حتی اگر از  محصولات این برند هیچ شناختی نداشته باشید، به محض دیدن آن متوجه می شوید که این برند، یک برند لاکچری و بسیار لوکس است.

تجربه ثابت کرده لوگوهای مونوگرام در بازارهای جهانی می توانند به خوبی عمل کرده و انتخاب هوشمندانه ای برای برندهایی باشند که نام تجای طولانی دارند. همچنین به راحتی در ذهن می مانند. برای مثال همه می دانند که LV مخفف Louis Vuitton و نمادی برای این برند است. اگرچه نامی فرانسوی است و همه افراد دنیا با این زبان آشنایی ندارند.

لوگوی مونوگرام

اگر برند شما شرایط زیر را دارد، لوگو مونوگرام انتخاب مناسبی است.

بیزینس شما نام تجاری طولانی دارد

اگر شرکت یا برند شما نام تجاری طولانی و چند کلمه ای دارد، هم استفاده از کل آن در لوگو کار جالبی نیست، هم ممکن است در تبلیغات دچار مشکل شوید و مهم تر از همه با خاطر سپردن آن برای مشتریان سخت باشد. تلفظ یک نام تجاری طولانی سخت است؛ چه برسد به یادآوری آن. بنابراین می توانید حروف اول نام تجاری خود را برداشته و با فونتی زیبا تبدیل به مونوگرام کنید. هم تلفظ آن آسان می شود و هم به راحتی در ذهن می ماند.

نام تجاری شما قابلیت مخفف شدن دارد

بعضی نام ها را به راحتی می توان کوتاه کرد. مثلا نام های تجاری که حروف اول کلمات آن یکی است. این کار باعث می شود در مقیاس بازار جهانی، یک برند به راحتی قابل تشخیص باشد. برای مثال شرکت صنعت و معدن مینه سوتای آمریکا به جای استفاده از نام طولانی Minnesota Mining and Manufacturing Company از لوگوی مونوگرام «3M» استفاده می کند.

بیزینس خانوادگی دارید

برند Louis Vuitton یک نمونه موفق از مونوگرام است که کسب و کار آن ریشه خانوادگی دارد. در گذشته هم دیدیم که از نمادهای مونوگرامی به عنوان نماد یک خاندان استفاده می شده است.

برند شما یک برند بین المللی است

اگر کسب و کاری دارید که مشتریان خارجی دارد، لوگوی مونوگرام بهترین گزینه است. چرا که بسیار ساده است و به راحتی در ذهن می ماند. اگر برند شما نامی غیر انگلیسی داشته باشد، استفاده از حروف اول معادل انگلیسی آن در لوگو باعث می شود مشتریان خارجی بتوانند خیلی راحت تر با آن ارتباط برقرار کنند.

نمی خواهید از یک نماد انتزاعی استفاده کنید

اگر ترجیح می دهید از نماد در لوگوی خود استفاده نکنید و تنها می خواهید نام تجاری تان به چشم بیاید، لوگوی مونوگرام بهترین گزینه است. استفاده از فونت مناسب و اضافه کردن جلوه های بصری به نماد مونوگرامی، می تواند کاری کند چنین لوگویی به اندازه لوگوهای انتزاعی جذاب و منحصر به فرد باشد.

نکات مهم در طراحی لوگوی مونوگرام

قبل از طراحی این سبک لوگو، توجه به نکات زیر ضروری است:

انتخاب فونت مناسب

مهم ترین ویژگی مونوگرام، فونت حروف آن است. لوگوهای مونوگرامی تماماً حروف هستند، بنابراین بسیار مهم است که فونتی را پیدا کنید که به بهترین شکل پیام و مفهوم برند شما را منتقل می کند. قبل از انتخاب فونت، ابتدا از خود بپرسید آیا می توان نام تجاری برند من را کوتاه کرد؟ چند حرف قرار است در نماد خود استفاده کنم؟ مردم قرار است کجا لوگوی من را ببینند؟

پس از پاسخ به این سوالات شروع به آزمایش کنید. فونت های مختلف را امتحان کنید تا به فونتی برسید که دقیقا همان حسی را منتقل می کند که مدظر شماست. (بهترین فونت های فارسی را در مقاله مربوط به آن بخوانید.)

گنجاندن یک ویژگی مختص برند در مونگرام

زمان که حروف و فونت مناسب را برای لوگوی خود انتخاب کردید، سعی کنید یک ویژگی به آن اضافه کنید که به چیزی بیشتر از یک نام اشاره کند. برای مثال لوگوی مک دونالد را در نظر بگیرید. در لوگوی این برند حرف «M» از کنار هم قرار گرفتن دو تکه سیب زمینی سرخ شده ایجاد شده است. این ویژگی مونوگرام باعث می شود افراد به محض دیدن آن به یاد طعم فوق العاده سیب زمینی سرخ کرده و غذاهای مک دونالد بیفتند.

انتخاب رنگ مناسب

موقع انتخاب رنگ سعی کنید بیشتر از دو رنگ برای لوگوی خود انتخاب نکنید. انتخاب رنگ می تواند تاثیر زیادی بر حسی که لوگو در مخاطب ایجاد می کند داشته باشد. برای مثال رنگ مشکی در صنعت مد بیشترین استفاده را دارد. زیرا بسیار کلاسیک و مینیمال است. رنگ آبی یادآور حس اعتماد و آرامش است. در حالی که رنگ قرمز قدرت و هیجان را برمی انگیزد. برای انتخاب رنگ مناسب به هویت و حس برند خود دقت کنید.

انتخاب شکل و چیدمان مناسب

قرار دادن حروف مونوگرام در کنار هم باید با دقت و ظرافت زیاد انجام شود. مبنای انتخاب کردن چیدمان مناسب، پرسونای برند است. الگوهای زیادی برای چیدمان حروف در یک مونوگرام وجود دارد. برای مثال در لوگوی برند Yves Saint Laurent، حروف Y، S و L جوری کنار هم قرار گرفته که انگار در هم قفل شده اند. یا مثلا در لوگوی برادران وارنر؛ دو حرف W و B با حالتی معکوس کنار هم قرار گرفته اند. بهتر است حروف مختلف لوگو را با سبک های مختلف در کنار هم بچینید تا در نهایت بهترین سبک را برای لوگوی خود انتخاب کنید. از انتخاب کردن سبک های مختلف نترسید!

مراحل طراحی مونوگرام

ابتدا باید مطمئن شوید با ماهیت مونوگرام و ویژگی ها و کارایی آن آشنا هستید. سپس حروفی را که می خواهید در لوگوی خود قرار دهید انتخاب کنید. در مرحله بعد شروع به پیدا کردن رنگ و فونت، استایل و چیدمان مناسب برای لوگوی خود کنید. بنابراین در اینجا مهم است که روش های مختلف را انتخاب کنید تا در نهایت مناسب ترین سبک را بتوانید انتخاب کنید. توجه داشته باشید که هیچ قانون ثابتی برای طراحی لوگو وجود ندارد و بیشتر خلاقیت است که در این کار مهم است.

نرم افزار Adobe Illustrator یکی از کارامدترین ابزارها در طراحی لوگوست. در نهایت اگر خود مهارت یا وقت لازم را برای طراحی لوگو ندارید، می توانید از شرکت های تبلیغاتی کمک بگیرید. این شرکت ها، پس از بررسی اهداف و پرسونای برند شما، به شما کمک می کنند به لوگوی دلخواه خود دست پیدا کنید.

انواع مونوگرام

 

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم ماهیت، تاریخچه و ویژگی های یک لوگو مونوگرام خوب را با هم بررسی کنیم. همانطور که می دانید، داشتن لوگو در دنیا امروز نشان اعتبار یک برند است. اولین چیزی که یک مشتری با آن برخورد می کند لوگوی یک برند است. بنابراین برندهای باید با دقت و ظرافت لوگویی را انتخاب کنند که به بهترین شکل پرسونا و ارزش های خود را به مشتریان منتقل کند. لوگوهای مونوگرامی یکی از ساده ترین و رایج ترین انواع لوگو هستند که در این کار بسیار موفق عمل کرده اند. این نوع لوگوها راحت تر از انواع دیگر در ذهن می مانند و یادآوری آنها برای مشتریان بسیار آسان است. بنابراین اگر به دنبال یک لوگوی مناسب برای برند خود هستید، حتما این سبک لوگو را نیز در نظر داشته باشید. شما می توانید طراحی لوگوی خود را به تیم حرفه ای طراحی اورجین وب بسپارید و ما به شما زیبایی و موثر بودن آن را تضمین می دهیم.